Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
), maar je kan wel degelijk goed ruggebruik hebben, het achterbeen eronder hebben en verzamelen! Lara_Silver schreef:TS, rustig maar hoor. Niemand vraagt hier om een foto. Ik gaf aan dat het moeilijk te beoordelen is zonder foto. Vervolgens, zonder een vorm van druk dus contact is het onmogelijk. Begrijp het goed, zelfs het licht aannemen van de teugels is een vorm van druk en contact. Dus ik ben benieuwd naar de uitleg achter je uitspraak 'geen enkele druk' je posts zijn ietwat onvolledig.
En met de andere bedoel ik dat ze het écht had over geen enkele druk. Niet over de lichtste druk, gewoon over 0 druk. Lara_Silver schreef:TS, rustig maar hoor. Niemand vraagt hier om een foto. Ik gaf aan dat het moeilijk te beoordelen is zonder foto. Vervolgens, zonder een vorm van druk dus contact is het onmogelijk. Begrijp het goed, zelfs het licht aannemen van de teugels is een vorm van druk en contact. Dus ik ben benieuwd naar de uitleg achter je uitspraak 'geen enkele druk' je posts zijn ietwat onvolledig.
LoveBodin: Niet met je eens. Een goed gereden paard zonder hoofdstel zal niet 'aan de teugel gaan'. Het paard neemt simpelweg de correcte houding aan, maar is niet nageeflijk op de hand, die werkt immers niet in. Daarbij zal een paard dat zijn lichaam goed gebruik vanzelf de befaamde welving in de hals krijgen. Niet te vergeten dat houdingen ook getraind kunnen worden en er dus een goed onderscheid gemaakt moet worden tussen rijtechnische correctheid en een kunstje in het geval van optomingsloos rijden.
maximuss schreef:Uit eigen ervaring kan ik meedelen dat, als de basis goed zit, wanneer er meer verzamelde oefeningen (passage, piaffe, pirouette, galopwissels, enz...) gevraagd worden het paard spontaan in een opgerichte dressuurhouding komt. Dit hoeft dus niet speciaal aangeleerd te worden.