Zonder contact met de mond 'aan de teugel' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

'Aan de teugel lopen' mogelijk zonder contact met de mond?

Poll eindigt op

Ja
62 (52%)
Nee
57 (47%)

Totaal aantal stemmen: 119

Anoniem

Zonder contact met de mond 'aan de teugel' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:53

Hoi Bokkers!

Een vriendin van mij vertelde dat haar paard zonder contact met de mond 'aan de teugel' loopt. Dit lijkt mij geen dressuurmatig correcte term voor hetgeen wat zij doet. Echter wilt ze mij niet geloven en ben ik eigenlijk toch wel benieuwd naar jullie mening?

Paard loopt ietwat te hoog met haar hoofd, maar volgensmij qua houding verder niet fout.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-13 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Re: Zonder contact met de mond 'aan de teugel' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:57

IMO loopt paard dan in zgn nepkrul, aanleuning is de van opwaartse drang van achter naar voor, in de hand opgevangen . Even heeel kort gezegd :)
Paard leunt als het ware licht in de hand, en bij oprichting "klimt" paard als het waren tegen de hand op omhoog.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:59

Maar toch, TS' vriendin is niet de enige.
Volgens mij kan het wel. Hoofdstelloos kun je imo ook nageeflijk rijden, ook verzamelen en ook ruggebruik hebben.
Of het echt aan de teugel is, weet ik niet (aangezien je geen teugel hebt :+ ), maar je kan wel degelijk goed ruggebruik hebben, het achterbeen eronder hebben en verzamelen!

Lara_Silver

Je hebt contact en contact. Voor de meesten (zeker in het begin) is contact gewoon de teugels goed aangenomen. Voor anderen is het contact veel lichter, de teugels hangen licht door. Niet direct waslijntjes, dat is inderdaad gewoon geen contact hebben. Imo moet je om contact met de mond te hebben niet persé de teugels strak hebben staan, licht doorhangende teugels verbreken een goede aanleuning niet.

Makkelijk gezegd zonder foto noch filmpje CM_.. Is inderdaad wel heel kort door de bocht.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 14-03-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Ligt eraan wat ze bedoeld. Paard kan ook zonder teugeldruk over de rug lopen. Of hij dan dressuurmatig correct loopt kan ik niet beoordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:01

Er word hier uitgegaan van GEEN ENKELE druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:02

En ik plaats geen foto omdat ik niet wil dat zij zich gekwetst voelt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:03

Het is mogelijk. Het is kan zonder hoofdstel, dus het kan ook zonder druk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:10

TS, rustig maar hoor. Niemand vraagt hier om een foto. Ik gaf aan dat het moeilijk te beoordelen is zonder foto. Vervolgens, zonder een vorm van druk dus contact is het onmogelijk. Begrijp het goed, zelfs het licht aannemen van de teugels is een vorm van druk en contact. Dus ik ben benieuwd naar de uitleg achter je uitspraak 'geen enkele druk' je posts zijn ietwat onvolledig.

LoveBodin: Niet met je eens. Een goed gereden paard zonder hoofdstel zal niet 'aan de teugel gaan'. Het paard neemt simpelweg de correcte houding aan, maar is niet nageeflijk op de hand, die werkt immers niet in. Daarbij zal een paard dat zijn lichaam goed gebruik vanzelf de befaamde welving in de hals krijgen. Niet te vergeten dat houdingen ook getraind kunnen worden en er dus een goed onderscheid gemaakt moet worden tussen rijtechnische correctheid en een kunstje in het geval van optomingsloos rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:10

Even wat dingentje verhelderen: Een bitloos hoofdstel is anders gebouwd dan een normaal hoofdstel waardoor de druk, die normaal gesproken in de mond zou liggen, op de neus en andere plaatsen komt te liggen. Die druk is dus wel hetzelfde, maar het ziet er anders uit.

Ook rijd mijn vriendin niet bitloos, maar gewoon met een normaal hoofdstel met bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:12

Lara_Silver schreef:
TS, rustig maar hoor. Niemand vraagt hier om een foto. Ik gaf aan dat het moeilijk te beoordelen is zonder foto. Vervolgens, zonder een vorm van druk dus contact is het onmogelijk. Begrijp het goed, zelfs het licht aannemen van de teugels is een vorm van druk en contact. Dus ik ben benieuwd naar de uitleg achter je uitspraak 'geen enkele druk' je posts zijn ietwat onvolledig.

Sorry. Ik bedoelde gewoon dat ik niet van plan ben om foto's te plaatsen, anders had ik dat wel gedaan. Wist niet dat mensen dat zo zouden opnemen.. ;) En met de andere bedoel ik dat ze het écht had over geen enkele druk. Niet over de lichtste druk, gewoon over 0 druk.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:16

Je kan niet aan de teugel rijden zonder teugels. Een paard kan wel nageeflijk zijn zonder teugels/hoofdstel, maar is vaak eenkunstje wwaarbij het paard zich opkropt en de rug niet goed gebruikt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:17

TS: Maakt niet uit. :) Nee met 0 druk zie ik het eerlijk gezegd niet gebeuren. De hele connectie is dan weg. Het word ook moeilijk om je paard dan correct van achter naar voor te rijden en op te vangen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:50

Lara_Silver schreef:

LoveBodin: Niet met je eens. Een goed gereden paard zonder hoofdstel zal niet 'aan de teugel gaan'. Het paard neemt simpelweg de correcte houding aan, maar is niet nageeflijk op de hand, die werkt immers niet in. Daarbij zal een paard dat zijn lichaam goed gebruik vanzelf de befaamde welving in de hals krijgen. Niet te vergeten dat houdingen ook getraind kunnen worden en er dus een goed onderscheid gemaakt moet worden tussen rijtechnische correctheid en een kunstje in het geval van optomingsloos rijden.

Maar wat is dan jouw defenitie van aan de teugel? Of nageeflijk in dit geval? Waarom heb je daar per sé de hand voor nodig?
Het kan ook zonder, je paard kan ook zonder teugels correct lopen.

@Goldenarrow, klopt, net zoals heel veel mensen (helaas) nog steeds zagen om in de krul te gaan. Al lijkt mij het lastiger om zonder teugels een soort 'valse knik' na te bootsen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:04

Als bitloze en hoofdstelloze ruiter en trainer wil ik hier graag even op reageren. Het is perfect mogelijk om een paard zonder hoofdstel naar een correcte dressuurhouding (ontspannen verzameling) te rijden. Dit hoeft echt geen kunstje te zijn. Dit vergt echter een heel deskundige ruiter met een quasi perfecte zit en tonnen "feeling". Het van achter naar voor rijden en het opvangen is ook perfect mogelijk op zit- en beenhulpen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:07

Ja denk wel dat het mogelijk is al zal het paard de neiging hebben om vooral laag met het hoofd te lopen en minder rond en zeker niet opgericht, dit zal je dus wel moeten aanleren en of het dan nog 'echt' is weet ik niet.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:10

Wij rijden tegenwoordig ook op een nieuwe manier. En ik moet zeggen dat nu we eens niet aan die voorkant zitten de hele tijd, het paard vanzelf na geeft. We zijn nog niet zo ver in de training. Ik merk wel dat als ik mijn houding dan zo veel mogelijk verbeter (echt zo licht mogelijk en recht op zitten) en iets speel met de teugels dit heel goed werkt! Het paard loopt nu wat meer opgericht, wat eerst altijd dook.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:13

Natuurlijk!
Mijn vriendin rijd bitloos, en ook nagevelijk.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:13

Lara_Silver schreef:
TS: Maakt niet uit. :) Nee met 0 druk zie ik het eerlijk gezegd niet gebeuren. De hele connectie is dan weg. Het word ook moeilijk om je paard dan correct van achter naar voor te rijden en op te vangen.

Voor connectie heb je niet per ce een teugel of een (halster)touw nodig hoor. :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:14

Uit eigen ervaring kan ik meedelen dat, als de basis goed zit, wanneer er meer verzamelde oefeningen (passage, piaffe, pirouette, galopwissels, enz...) gevraagd worden het paard spontaan in een opgerichte dressuurhouding komt. Dit hoeft dus niet speciaal aangeleerd te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:15

Paard is een jaar of 6 en heeft geen verdere wedstrijdervaring dan B. Hoge oefeningen zijn dus niet aan de orde.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:17

maximuss schreef:
Uit eigen ervaring kan ik meedelen dat, als de basis goed zit, wanneer er meer verzamelde oefeningen (passage, piaffe, pirouette, galopwissels, enz...) gevraagd worden het paard spontaan in een opgerichte dressuurhouding komt. Dit hoeft dus niet speciaal aangeleerd te worden.

Ah! Zo! Want ook ik vroeg me dit al af!

6 jaar en geen B niveau, dan neem ik aan dat hij niet opgericht loopt.
Maar zelfs zonder oprichting kan hij ook zonder contact gewoon correct lopen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:18

Het gaat hier over geen druk ik de mond. Als je goed contact met een bitloos hoofdstel hhebt, is het wel mogelijk.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:19

@ Ts: ik heb idd de indruk dat mijn posts niet op jouw vriendin van toepassing zijn. Maar het is dus wel mogelijk mits deskundige ruiter.

@ lienus: en zonder hoofdstel is het dus ook mogelijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:19

Ja kan wel in de goede houding lopen maar de term aan de teugel klopt niet denk ik. Nageeflijk klinkt al beter maar zonder teugels of contact is het lastig om na te geven. Ik ken een paard die aan het halster aan de longeerlijn zelfs aan te teugel loopt maar die is rijtechnisch prima voor elkaar en heeft geleerd om zo te lopen en vindt dat zonder teugels dus zelf ook fijner.