Interval training met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simyo

Interval training met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 22:07

Hallo Bokkers,

Al een tijdje ben ik mijzelf aan het verdiepen in 'interval training' met paard,
Deze zomer/lente zou ik daar graag met mijn paarden mee beginnen.
Met als doel een goede conditie opbouwen. Met 1 ga ik dit seizoen de eerste officiële sgw wedstrijden rijden, en als goede afwisseling in het rijden. En natuurlijk ook omdat het me gewoon leuk lijkt!

Maar... hoe begin je nou met zoiets? Ik denk dat ik het zo wil gaan doen met mijn paard,
Natuurlijk eerst goed losstappen/losdraven en daarna een aantal minuten, even 3 als voorbeeld genomen,
een rustig handgalopje doen, na 3 minuten weer 3 minuten stappen om vervolgens 3 minuten te gaan schakelen in het galop tempo, daarna weer 3 minuten stappen en weer 3 minuten galopperen dit keer van heel langzaam naar een echt hoog tempo en weer terug enz, en daarna natuurlijk weer goed uitstappen. Natuurlijk de 1e paar keren liggen het aantal minuten lager als dat je al een tijd bezig bent, maar hoeveel minuten is goed om mee te beginnen of moet je dat zelf even uittesten met je paard wat hij/zij aan kan? En hoeveel minuten is de max, of als je het gewoon langzaam en op een goede manier steeds wat opvoert maakt dat niet uit?

Hoe vaak doen jullie zo'n intervaltraining? Ik lees daar verschillende dingen over, de ene zegt 1 a 2 keer per week, de andere doet het weer om de 4 dagen, de volgende weer om de 5 of 6 dagen. Maar waar hebben jullie de beste ervaringen mee? Dat hangt natuurlijk ook af van het type paard en hoe het paard verder gereden word lijkt mij of niet?

Dan lijkt het me ook nog leuk om zoiets een keer in water te gaan doen, op ongeveer een klein uur rijden zit hier een meertje waar ik met mijn paarden in kan. Daar zou ik eventueel 'aqua training' kunnen gaan doen, zijn er mensen die dit ook doen? zo ja, ervaringen? Hoe doen jullie dit? Hoe lang? Welk tempo? Alleen draf of ook galop? Of juist meer stappen? Hoe diep gaan jullie het water in? En hoe vaak doen jullie dit?

Ik las ook wat over hartslagmeters, ik heb zo'n ding niet en na wat zoeken kwam ik er achter dat ze ook erg prijzig zijn. Zijn er mensen die zulke trainingen, interval en aqua, zonder hartslag meter doen? Of is een hartslagmeter bij zulke trainingen gewoon echt van belang?

En daarna? Dan heb je zo'n 'interval training' gedaan, hoe ga je dan trainen de dag daarna? Rustig aan een beetje stappen in de bak? Een rustig rondje over straat? Flink trainen óf juist helemaal niet? (Al lijken die laatste 2 voorbeelden mij persoonlijk juist niet goed, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee)

Zijn er bokkers die dit ook doen en hier ervaring mee hebben? Ik ben heel benieuwd hoe jullie het aanpakken en nuttige tips hebben? Brand los zou ik zeggen! :)

Alvast erg bedankt en ik hoop dat dit niet alleen voor mij maar misschien nog voor wel meer mensen een leerzaam en nuttig topic kan worden!

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:35

een tijd terug heeft in de paard en sport een artikel gestaan over hartslagmeter training en supercompensatie. Nou heb je geen hartslagmeter, maar met de theorie over de supercompensatie kan je wel iets.
wat betreft het aantal minuten dat je opbouwt, dat weet ik zo ook niet, dat hangt ook sterk af van de basisconditie. Maar als je echt conditie op wil bouwen zou je wel met supercompensatie aan de gang kunnen. Hierover is best veel te vinden op internet.
De basis is dan dat je 1 dag een echt zware training doet, de 2e dag geef je je paard lichte beweging om te herstellen. De derde dag rijdt je relatief normaal, bijvoorbeeld dressuur, en de vierde dag train je weer zwaar. Je paard herstelt namelijk maar een hoger niveau dan je voor je eerste training had. Als af te vroeg weer traint, dan overbelast je de spieren, als je te lang wacht, dan zakt de conditie terug naar het niveau voor de eerste training.

Als af met dit systeem aan de gang gaat heeft het weinig zin om dit 3 maand lang op dit schema te doen, dat wordt waarschijnlijk te zwaar. Maar je zou het wel bijvoorbeeld 4x achter elkaar kunnen doen. en dan een tijdje wat kalmer trainen. Zo kan je periodes inpassen met lichtere en zwaardere trainingsmomenten. als je dan naar een wedstrijd toe werkt, voer je de intensiteit gewoon weer op.

Let er wel op dat je altijd ook echt naar je paard blijft luisteren.

Ook word vaak gezegd dat het voor de conditie beter is flink door te draven dan om een rustige galop te rijden. draven is intensiever.

Simyo

Re: Interval training met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 22:45

Bedankt voor je reactie!
Die paard&Sport moet hier ergens in huis we te vinden zijn, waarschijnlijk zal mijn zus hem wel gestolen hebben maar daar kom ik wel aan! ;) Dan ga ik die eens lezen!

Oke, ja goed onthouden dus om dit dus niet volledig een paar maanden te doen maar ook eens een aantal weken geen interval te doen.

Ik wist niet dat flink doordraven voor de conditie beter is dan een rustige galop, ook goed onthouden dus!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:03

Ik heb dat ook altijd gedaan toen ik sgw reed maar gewoon door naar mijn paard te kijken, hartslagmeters hadden ze toen ook nog niet :P

Ik deed dat altijd tijdens buitenritten, gewoon omdat dat makkelijk is en meer afwisseling geeft.
Beginnen met vlot stappen, dan een flink stuk indraven en weer even stappen, daarbij deed ik dan ook altijd strechoefeningen, flink buigen links en rechts, neusje over de grond, bovenin, pasje wijken ed. Als je paard niet lekker in zijn vel zit merk je dat dan meteen.
Daarna galop, een minuut of 4, 2 minuten draf, 4 minuten galop, 2 minuten stap, 4 minuten galop, 5 minuten stap.
Denk dat het ongeveer zo ging, ik nam ook alles mee wat ik tegenkwam, slootje, walletje, op een breed pad ging het gas even los enz.
En dat bouwde ik dan uit, vol op conditie ging ze makkelijk 8 minuten in stevige galop, 3 minuten stappen en nogmaals 8 minuten galop.
De dag erna altijd lichte dressuurmatige training, vooral veel rek en strek oefeningen. De dagen daarna weer normale dressuur of springtraining, de intervaltraining deed ik 2x in de week.

Ik heb daar echt een superfit paard aan overgehouden.
Na een M sgw had ze nog energie zat om hem nog een keer te doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 02:32

ED --> RT-D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 06:15

In de drafsport gebeurd dit veel, vaak juist nadat het paard een basisconditie heeft trouwens, om het uithoudingsvermogen te vergroten :) .
Kanttekening die ik wil geven is dat sommige paarden erg heet(druk) worden van intervallen, zou ik wel in de gaten houden :) .
Wij werken met 5 intervallen, waarbij wij qua tijd op deze manier versnellen en vertragen: 35, 30, 20, 30, 35 . De piek zit dus in het midden, niet wat sommige mensen denken aan het einde :) .

Ik train ook zonder hartslag meter, gewoon je paard aankijken en voelen .

Wij trainen op de 5e dag trouwens, merken dat dat qua herstel het beste werkt. Intervallen is bij ons nooit de basis, we doen dit dus niet 3 maanden achter elkaar, maar bijv. 5 keer voor de 1e koers om scherpte te krijgen :) .

Weet niet of je er wat aan heb omdat het zo'n andere tak van sport is natuurlijk :) .

Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:11

Ik had de piek ook op het midden zitten, in de tekst hierboven komt dat niet zo goed over.

anneliesdj schreef:
Daarna galop, een minuut of 4, 2 minuten draf, 4 minuten galop, 2 minuten stap, 4 minuten galop, 5 minuten stap.

Daarna ging ik dus weer overnieuw, 4 minuten galop, 2 minuten draf, 4 min galop, 2 minuten stap en dan eindigde ik met lange tussenpozen in stap, 6 minuten ipv 2 en op 't eind draafde ik altijd nog een minuut of 10 en daarna lang uitstappen.
Ik was dan ook al snel 80-90 minuten aan het rijden.

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 13:18

Super bedankt voor de nuttige reacties! Heb ik zeker wat aan! :)
En als je dan een bepaald aant minuten bezig bent, schakelen jullie daatin in het tempo of gewoon juist constant op het zelfde tempo blijven?

Anneliesdj; jij zegt dat je hem 2x per week deed, deed je dat dan altijd op vaste dagen of net hoe het een beetje uit kwam?

Met hoeveel minuten begonnen jullie toen je voor de 1e keer zo'n training deed? Een normaal getraind paard dat op ongeveer M dressuur loopt en L springen, 10 jaar oud is en vaak erg fris is hoeveel minuten is dan slim om mee te beginnen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:24

Interessant topic dit! Ik rijd geen sgw's maar ga binnenkort wel een eerste cross training rijden met een paard dat voorheen veel heeft stilgestaan. Hij begint nu weer op conditie te komen, maar ik ben daar niet heel bewust mee bezig geweest. Ik lees nu bijvoorbeeld dat opgebouwde conditie erg snel weer wegzakt, iets waar ik me totaal niet van bewust was!
Ik merk wel dat lange afstanden rijden al makkelijker wordt, puur omdat we dat veel doen. Hij houdt het buiten langer vol om flinke stukken te draven/galopperen, maar tijdens een zware training is hij erg snel moe en bezweet. Wel herstelt hij steeds sneller.
Wat ik erg lastig vindt is bepalen wanneer ik hem tegen zichzelf in bescherming moet nemen of wanneer hij nog wel even door kan. Hij zweet sowieso erg snel, zeker nu het (af en toe) een paar dagen warmer is. In hoeverre is zweet een indicatie van je training? Of denk ik nu veel te makkelijk?
Hij hijgt niet snel, maar kan wel merken aan zijn manier van lopen of hij vermoeid raakt. Ik kan echter na een aantal minuten stappen dan zo weer weggalopperen. Is dat snelle herstel ook een goed punt? Betekent dit dat ik op de goede weg ben wat betreft zijn conditie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:34

Nee net hoe het uitkwam, als ik concours had in het weekend sloeg ik een keer over en deed ik dus eenmaal per week.

Ik zou naar je paard kijken, een fit paard op jouw niveau zou makkelijk met 4 min. kunnen beginnen, met stappauze's ertussen kun je dat een aantal keer herhalen, je weet zelf hoe intensief je normaal rijd en wat je paard aankan. Ik deed het altijd op gevoel.
Gewoon rustig beginnen en dan de 2 dagen erna goed naar je paard kijken.

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 13:49

Oke, ja het is een hele fitte, gezonde en werkwillige merrie dus dat zal vast goed komen

En qua voer, op de dag dat ze zo'n toch wat zwaardere training lopen, voeren jullie ze dan wat extra's?
Normaal krijgt ze als ze vol in training staat 2,5 kg sportbrok per dag en staat ze van s' ochtends vroeg tot s' avonds last buiten met in de nacht op stal een flinke portie hooi. Is het dan verstandig extra, een halve kilo ?, extra krachtvoer te geven?

Ik las ook ergens anders op internet dat het goed is om na zo'n training koelingsgel te gebruiken. Iemand ervaring?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:57

Ik gaf geen extra krachtvoer, hooguit wat extra hooi/kuil.
Ik spoot ze altijd af na zo'n training maar ik had ook een paard wat bizar zweette dus dat was ook echt wel nodig.

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 14:01

Oke dat zal ook wel wat verschillen per paard denk ik zo of niet?

Oke alleen ik moet al een half uur rijden voordat er een geschikt pad is om zo'n training op te doen,
Er zei iemand dat ik dan het beste voordat ik naar huis stap wat van die gel op zijn benen kan doen zodat de pezen gaan koelen en dan als ik thuis kom met water verder koelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:03

Ja dat moet je zelf weten natuurlijk, ik heb het nooit gedaan.

Hoezo moet je een halfuur rijden voor je een geschikt pad hebt? Ik deed het altijd gewoon tijdens een buitenrit, dus langs de weg, of zandpaden enz. Alles wat ik tegenkwam reed ik gewoon omheen, krijg je ze lekker mak en alert van, maar daar moet je wel een geschikt paard voor hebben natuurlijk.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:00

Cooling gel tijdens het uitstappen heeft niet zo heel veel nut, Beschermers tijden het uitstappen niet omhebben wel. Omdat je ook stukken flink doorgallopeert lijken beenbeschermers geen overbodige luxe. Als je die dan afdoet tijdens het stappen dan koelen de benen aan de lucht prima. Als je dan tijdens het uitstappen ook gel gaat smeren kan het zijn dat je met name de huid wel erg ver koelt.

Ik stap altijd eerst goed uit, dan kunnen de peze ook langzaam weer op temperatuur komen. En dan na het rijden afspoelen en daarna pas klei of cooling gel.(Ik rijdt zelf SGW en dit doe ik zowel bij conditietraining als SGW training als op wedstrijd)

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 16:56

Anneliesdj, omdat ik in een gebied woon waar op de weg rijden dan ook echt op de weg is, natuurlijk kun je hier en daar de berm in maar die zijn vaak slecht en galopperen daarin gaat echt niet fijn. Maar je hebt wel gelijk ik kan onderweg al wel beginnen met een goed stuk draven. zandpaden zijn hier niet te vinden, er is 1 pad met gras waar ik dit op kan doen. En dat pad is een halve km misschien, dus moet nog omdraaien ook steeds... Geen ideale buitenrij omgeving, maar ik kan eens met de trailer naar het bos gaan al is dat ook een flink stuk rijden. Maar moet er wat voor over hebben haha!

Sjoun_l: oke bedankt, handig om te weten. Dat klinkt inderdaad beter. Kun je mij vertellen waarvoor de klei dient? Wat voor klei is dat? Ik zie dat hier ook wel eens mensen gebruiken maar weet nooit zo goed wat het nut is en waarom ze dat foen eigenlijk.

Edit: typ op telefoon dus wat typ fouten eruit gehaald

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:09

Klei schijnt goed te werken om vocht en warmte uit de benen te trekken en om te helpen afvalstoffen af te voeren. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, maar ik merkte altijd wel dat benen weer een stuk sneller dun worden en wondjes makkelijker genezen. Volgens mij is het niet echt heel hard nodig, maar meer uit voorzorg.
Je kan bijvoorbeeld groene leem gebruiken, dit kan je kant en klaar kopen, dan is het vrij duur. Of als poeder, zelf aanlengen met water.

Volgens mij heb ik deze ook, Is zeeklei
http://www.horses-ok.nl/perle-de-mer-ze ... name=perle

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 17:15

Oke, dat wist ik niet! Misschien toch eens aanschaffen, al is het maar om te proberen.
En dat doe je op natte benen of moet je ze dan eerst droog maken? En dat doe je ook op het hele been toch, dus niet alleen de plek waar de peesbeschermer zat?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:20

Ook ik ben bezig mijn paard weer wat beter in conditie te krijgen. Lees dus even mee met alle tips die hier gegeven worden. Heb helaas geen abonnement op Paard & Sport, maar dat artikel lijkt me wel heel interessant. Kan iemand me daar aan helpen. Wilde namelijk ook met hartslagmeter gaan trainen. Iemand daar nog interessante informatie over?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:21

Ik doe alleen de achterzijde van de benen, vanaf de knie tot net onder de kogel. Daar waar de pezen zitten en waar je het ook echt op kan smeren. waar de pezen heel diep liggen heeft het toch geen zin om daar vanaf de huid bij te willen komen. Benen moge gerust nat zijn, de Klei is toch nat. Je moet er alleen wel voor zorgen dat de klei nog wil plakken. dus doorweekte benen werkt niet zo best

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:23

Ik zal eens zoeken naar die paard&sport. Ik moet hem nog wel ergens hebben, allen ja.... waar.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:24

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 17:25

Oke bedankt voor je nuttige informatie! Ik snap het :)

Ik heb heel veel paard en sport bladen gevonden maar natuurlijk net niet de gene die ik wil hebben.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:31

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:57

Hilli, Bedankt! Dat topic is zeker heel nuttig! Ga het morgen eens goed doorlezen!