Dressuur met 5 jarige Esther. (En een sprongetje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Dressuur met 5 jarige Esther. (En een sprongetje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 18:21

Hallo!

Hierbij mijn 2e topic over Esther.
Dit keer bewust voor HAW gekozenomdat ik van mening ben dat tips van buitenstaanders ook nog wel eens kunnen helpen.

Ik rij Esther sinds begin dit jaar en we zijn nog druk bezig met elkaar te leren kennen.
Esther is een 5 jarige merrie die simpelweg is ingereden en nu doorgereden zal worden.
De eigenarese is _Gerdien_ op bokt en zij rijd zelf ook op Esther.
Samen hebben we les en helpen we elkaar met de dingen die tijdens het rijden niet helemaal vlotjes verlopen.

Esther heeft de neiging om veel weg te vallen over de schouder.
De oorzaak hiervan ben ik zelf. Ik moet leren mijn beide benen + buitenteugel erbij te houden en deze ook te gebruiken ;)

Verder heeft madame soms van die streken dat ze op de volte bij C linksom, opeens rechtsom wegspurt... Dan is er gewoon niéts meer over te zeggen.

Samen met onze instructrice ben ik nog bezig om de juiste beugellengte te ontdekken.
Ik heb een knieblessure waardoor ik niet met te lange beugels kan rijden, maar ook weer niet te kort.
We zijn nu aan het uitvogelen wat het prettigste rijd. :)

Eigen commentaar:
Rechtop zitten(Zit vaak naar voren)
Tenen naar binnen
Handen niet te laag of schuin

Hierbij de foto's , commentaar mag, bouw je dit dan wel even op? :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigenaresse heeft nog even een sprongetje gemaakt!

Afbeelding
* Ja dit is een grapje http://www.mijnalbum.nl/Foto-WGIMKFCP.jpg *

We zijn zo begonnen in januari:

Afbeelding

frunnik

Re: Dressuur met 5 jarige Esther. (En een sprongetje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:12

Die is al erg vooruit gegaan. Wat betreft het uitbreken op de volte heb ik nog wel een tip. Heb ook een jong paard gehad die hier altijd een spelletje van maakte. Mij lukte het ook niet om de buitenkant genoeg te begrenzen om dit te voorkomen. Oplossing was om als hij dit deed been te geven en zo weer naar de hand toe te rijden en er een slangevolte te maken. Op die manier haal je de lol eruit zonder dat je boos hoeft te worden of te gaan trekken. Door hem gelijk weer nasr je hand toe te rijden krijg je de controle weer terug. En als het echt goed voelt dan rijdt je ineens weer een goede volte :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 20:36

Frunnik dankjewel voor de tip! Da's een hele goeie.
Ga dat eens uitproberen als ze blijft etteren op die volte! :j

Ik merk wel dat als ze dit doet, en ik haar wat strenger terug neem en dus een beetje boos word eigenlijk... Ze daarna opeens wél luisterd... en keurignetjes loopt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:24

Je bent wel aardig streng met je hand, vooral op de eerste foto.
Je moet je handen een stuk hoger houden en iets meer voor je.
Foto 3 en 4 geven het fijnste beeld qua ontspanning, hoofdhouding, daar zou ik naartoe proberen te werken.

Dat sprongetje is wel een forse sprong voor een paardje wat 2 maanden onder het zadel is. De afzetbalk ligt veel te dichtbij, als je je paard nog niet voldoende onder controle hebt kun je beter zonder zo'n balk springen, of hem een galopsprong ervoor leggen. (dus balk, galopsprong, hindernis)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 00:49

Dankjewel voor je opbouwende commentaar! :D

Lees onder die foto even de kleine lettertjes.
Daar staat ook de originele foto bij. Had ik misschien iets groter moeten neerzetten. :)
Drafbalk ligt op de juiste lengte, alleen is madam er in galop overheen gegaan, foutje dus. Kan gebeuren.
Zonder balk zet ze 5 meter van te voren af, dit omdat ze het nog niet goed kent.
We werken eraan om dit rustig op te bouwen. De hoogste sprong was een steiltje van 82 cm. :)

Tijdens het rijden heb ik bijna niets in handen. En soms heeft Esther een wat zwaardere aanleuning nodig.
Mijn handen zijn idd véél te laag. Maar er staat absoluut niet veel druk op de teugels.

Ook is Esther al ruim een jaar onder het zadel. Gerdien, verbeter me even als ik het verkeerd zeg.
Ik rij haar pas 2 maanden als bijrijder.
Ze heeft bij de vorige eigenaren ook gesprongen. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:54

_O- You had me! :')
Ik begreep dat ze sinds begin dit jaar onder het zadel is en dat jij haar toen ook meteen bent gaan rijden.

Wat je kunt proberen tegen die vroege afzet, is vanuit een volte aan te rijden, dan kan ze zich niet al meters van tevoren opfokken omdat ze er graag over wil. Springt ze dan toch in galop, kun je haar vrij makkelijk wegtrekken voor de hindernis, terug in draf zetten en opnieuw aanrijden.
En leg eens een drafbalk áchter de hindernis, dat werkt erg als rem, paard moet ineens veel beter opletten wat hij doet. (niet te dichtbij leggen de eerste paar keren)

Edit; streng met je hand betekend niet perse dat je veel druk hebt op de teugels. Je kunt ook een strenge hand hebben, alleen door je manier van teugelvoering.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 01:03

Het geinige is dat ze zich absoluut niet opfokt voor de sprong...gaat er zeer rustig in draf naartoe.. de laatste meter gallopeerd ze aan :p
Wegtrekken voor de sprong ben ik zelf geen voorstander van..ik leer ze liever niet dat ze erlangs kunnenbhaha!

Heb je tips om een strenge hand te voorkomen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 01:12

Nee daar heb je gelijk in, maar met een paard wat teveel op de sprong aan trekt vind ik het wat anders, ze moeten ook leren wachten.
Op de foto ziet het eruit of ze flink vaart heeft, vandaar dat ik dat zeg. Draaf in rustiger tempo en als ze aangaloppeert zet haar stil, pas achterwaarts en draaf weer aan. Bij een laag sprongetje kun je gewoon doorrijden, daar kan ze ook met 2 passen draf wel overheen.
En een drafbalk maakt het voor haar juist makkelijker die laatste sprong in galop te maken, over een balk is het nu eenmaal makkelijker een sprong te maken dan een drafpas.

Je moet je handen hoger houden, je mag met je onderarm en handen niet je benen of de manen raken.
Het lijkt of je je handen vlak houd, met de duimen naar elkaar? Dan is je teugelvoering ook strenger ;)
Doe maar of je een dienblad vast moet houden, moet je met je duimen vasthouden en mag niet op de manen steunen ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 01:19

Ik denk niet dat als zij aanspringt..we haar nog optijd kunnen stilzetten..dat heeft voorbereiding nodig..:p

Handen zijn wel recht op. Net boven de manen,Mijn benen raak ik niet aan.
Zal ze wat hogerop proberen te houden.
Soms best lastig omdat de aanleuning bij Esther nog niet constant is.
Zal morgen wat met je tips doen! Dankjewel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 01:26

Dus meer overgangen gaan rijden, oefenen ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 01:28

Ik zie nu pas wat je bedoeld met benen aanraken. Mijn onderarm rust soms op mijn bovenbeen idd!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:51

Wat een leuk ding. Ik zie een jonkie met nog veel onbalans, dus het wegschieten is zo gek niet. Dat heeft gewoon geduld en tijd nodig. Het ziet er zeker al goed uit. Je mag je handen iets hoger en korter naar de hals toe houden

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:06

Ik krijg van de fotos het beeld dat je je handen vastzet. Het ziet er in ieder geval niet uit alsof je een eventuele hoofdbeweging van je paard kan volgen met je hand zonder dat je paard daar hinder van ondervindt. Je geeft zelf ook aan dat de aanleuning nog niet constant is, dan juíst is het zo belangrijk dat je een verende verbinding hebt met de mond van je paard. Ze moet eigenlijk nergens jou hand tegenkomen op een vervelende manier.

Als ik kijk naar foto 1 zie ik een strakke hand en een paard wat daarop de rug en bovenlijn vast houdt. Ze moet juist dat stukje vlak voor het zadel/schoft laten zakken, dan kan ze haar rug loslaten en achterhand beter gebruiken. Foto twee hetzelfde verhaal. Op foto drie vind ik haar houding fijner, neusje er wat uit, maar van achter erbij en een tikje lager in de halshouding. Foto 4 is helemaal fijn, ze loopt op de voorhand, maar liever zo dan foto 1. Foto 8 is ook een fijn beeld, foto 7 daarentegen helemaal niet. Het lijkt alsof jij je hand naar beneden drukt en er is bij het paard veel spanning.

Probeer je handen meer te dragen, dan kan je veel meer meegaan in de beweging van je paard. Daarnaast mogen je handen een stuk hoger en 10 cm naar voren, je hebt ze inderdaad op sommige foto's op je bovenbeen rusten. Probeer haar te laten zakken in haar halshouding, dan kan ze haar rug loslaten en meer door het lijf gaan lopen. Op die manier kan jij meer verbinding maken en zal de aanleuning op den duur constanter worden. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 11:21

Dankjewel! :D Fijn dat je je reactie zo goed onderbouwd.
Ik probeer haar te laten zakken.. Dmv voorwaarts te rijden en te ondersteunen met de hand..
Mijn handen staan absoluut niet vast. Die zijn zo bewegelijk als het maar kan. Maar de houding van Esther is idd gespannen. En mijn handen mogen idd hoger.

Meeste tijd zitten ze hier:

Afbeelding

Niet de beste foto, maar wil hem er toch bij zetten!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:24

Kijk, zo zie ik haar véél liever dan op foto 1. Beter daar en ontspannen en van achter er niet voldoende bij, dan gespannen, hoger en achterhand er wel bij. Als ze ontstpant en naar je hand toeloopt dan krijg je verbinding en als je verbinding hebt kan je die achterhand er op den duur vanzelf bij krijgen. Ik denk dat het beeld van 'je houdt je handen vast' ook minder is als jij je handen wat hoger en naar voren hebt. Op deze laatste foto heb ik namelijk helemaal niet het idee dat jij je handen vastzet. Komt wel goed met jullie!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:58

Is een mooi beeld hoor, de foto hierboven.
Netjes qua hoofdhalshouding, mooi ontspannen en je handhouding is ook beter.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:08

Nu nog wat meer terugzitten. :P

Dankjullie voor de tips!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:12

ik zou je beugels een stukje langer doen en wat minder druk op de teugels.
verder leuke pony !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 12:21

Flicka12 schreef:
ik zou je beugels een stukje langer doen en wat minder druk op de teugels.
verder leuke pony !

Er staat bij waarom mijn beugels niet langer zijn.
Door een knieblessure doen we dit nog niet. Alleen in het bijzijn van de instructrice gaan ze langer, zij heeft ervaring met dezelfde blessure dus ondersteunt me hier in. Ben bang dat ik zelf de verkeerde kant op ga met mijn knie als ik ze langer doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:11

Je lijkt wel een beetje gespannen, want ik denk dat de strenge hand uit je lijf komt. Je houd je armen maar ook je schouders heel strak, zeker op de eerste foto ziet het er heel geforceerd uit. Probeer elke paar minuten even na te gaan hoe je houding is. Waar zitten je handen, hoe zijn mijn schouders? Beweeg desnoods je hele lijf even om jezelf weer los te maken. Even je schouders draaien en je polsen en ellebogen weer los :)

Over het springen, probeer echt een suf laag sprongetje neer te zetten met een drafbalk op 1.30 ong. Als ie dan nog hard afgaat, zet hem dan een paar keer halt voor de sprong. Dit wil je met rust en beleid doen en hem niet op de rem trekken dus begin op tijd met de overgang. Doe dit een paar keer, steeds iets dichter bij de sprong. Na een paar keer gaat je pony meedenken en zal hij zelf terug komen. Dan is het aan de ruiter om het paard dan toch rustig door te laten draven over de sprong. Niet in een keer met heel veel been maar subtiel. Wel met zekerheid anders gaat zowel paard als ruiter twijfelen. Je zult merken dat hij dan veel rustiger blijft. Mocht je het weer verliezen, ga je weer een keer halthouden. Zo leert een paard dat hij op jou moet wachten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:19

Werk aan je houding.
Als je je handen iets hoger doet dan zul je merken dat je ook beter rechtop zit.
Nu heb je de neiging om voorover en aan de teugels te gaan hangen.
O ja ontspanning ook in je handen
Of ik zie het verkeerd?

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:26

Misschien een tip ik rijd met de flexibele beugels van sprenger ook vanwege mijn knie kan niet meer zonder nu je mag me pben voor vraag daar over

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 18:21

Joolien schreef:
Over het springen, probeer echt een suf laag sprongetje neer te zetten met een drafbalk op 1.30 ong. Als ie dan nog hard afgaat, zet hem dan een paar keer halt voor de sprong. Dit wil je met rust en beleid doen en hem niet op de rem trekken dus begin op tijd met de overgang. Doe dit een paar keer, steeds iets dichter bij de sprong. Na een paar keer gaat je pony meedenken en zal hij zelf terug komen. Dan is het aan de ruiter om het paard dan toch rustig door te laten draven over de sprong. Niet in een keer met heel veel been maar subtiel. Wel met zekerheid anders gaat zowel paard als ruiter twijfelen. Je zult merken dat hij dan veel rustiger blijft. Mocht je het weer verliezen, ga je weer een keer halthouden. Zo leert een paard dat hij op jou moet wachten.

Het was een laag sprongetje, nog geen 40 cm denk ik. :) (De foto si een geintje tussendoor, originele foto staat piepklein in een linkje eronder)
Hier dezelfde sprong maar een andere afzet:

Afbeelding

Esther trekt niet naar de sprong toe.. De laatste pas maakt ze gewoon een galopsprong.. Waar je de balk ook neerlegt..
Dit was een vroege afzet, een van de mindere foto's dus. De overige sprongen heeft ze prima gesprongen.

Hoe kan ik weten wanneer zij te vroeg gaat afzetten?
Dan kan ik nooit het halthouden voorbereiden(vanuit draf heeft ze 5 seconden nodig tot ze stil staat.. als het niet langer is)

Een sprong zonder draf/galop-balk gaat al helemaal ellendig, dan springt ze gewoon even 5 meter van te voren.. ook al kom je vanuit draf.

Momenteel zie ik het springen nog als een lolletje... Eerst de dressuur maar verbeteren, daarna het springen.

Er zit idd spanning in mijn lijf, ik zal de tip meenemen! :)

Lady62: Ik hang absoluut niét aan de teugels. Dat kan ik je op een briefje geven.
Dit kan ik niet eens, hier heb ik me een hekel aan!
Ik zit zelf erg voorover, hier zijn we mee bezig geweest tijdens de les, meer terugzitten.

Twisietos: Ik vind het ver gaan om dure beugels aan te schaffen voor een paard wat niet van mij is..
Ook weet ik niet hoe lang ik haar nog blijf rijden ivm verhuizing, en of ik hierna uberhaupt nog blijf paardrijden in de toekomst.
Daarom zoeken we eerst naar andere oplossingen. Mocht dit niet blijken te werken zal ik toch een keus moeten maken.. Of ergens in investeren of stoppen met rijden.. Maar ik moet de investering later wel weer kunnen gebruiken. snap je? ;)

Handen werk ik aan, dankjewel! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:58

Het gaat er niet zo zeer om dat je dat aanvoelt, het gaat er meer om dat je haar leert te wachten. Zodat je betere controle krijgt over de afzet. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:00

Joolien schreef:
Het gaat er niet zo zeer om dat je dat aanvoelt, het gaat er meer om dat je haar leert te wachten. Zodat je betere controle krijgt over de afzet. :)

Maar dan ''straf'' ik haar (stilzetten met veel moeite) voor de sprong..
Terwijl zij weet dat ze moet springen... En ik dus niet kan aanvoelen of ze vroeg zal springen of niet..

Dan leer ik haar tegenstrijdige dingen.. Lijkt me niet helemaal de bedoeling?
Krijg je straks een dier wat om de haverklap weigert voor de sprong...