Quidam na vier maandjes stil staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelle1

Quidam na vier maandjes stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:19

Hier zie je mijn Knapperd Quidam, hij is een bwp van 11 jaar, hij heeft nu deze winter 4 maand stil gestaan, dit was onze eerste keer na een lange periode van niet rijden,
ik weet dat ik enkel foto's heb van de linkerhand, maar dat is gewoon spijtig toeval, hij loopt aan beide kanten ongeveer hetzelfde rechts iets soepeler dan links :D

commentaar, tips , ... ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Annabel

Re: Quidam na vier maandjes stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:40

Ik word er niet zo vrolijk van.. zonder cap, strak gehouden en wat spanning. Heb je les?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:56

Sluit me aan bij bovenstaande poster en ik krijg het ijskoud als ik je zie rijden zonder jas. :brr:

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:57

Beugels maatje langer? Hakken uitdrukken zie je vooral je sporen gebruiken.. Duimen omhoog.. En waar is inderdaad je cap? Lagen er nog goudstukken op de grond? :P

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:57

Leuk paard!

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:58

sluit me met hier boven aan :(

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:59

Ik let eigenllijk niet op jou maar op het paard...
Want wat een gangenwerk en uiterlijk heeft dat paard!!!!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:00

waarom gelijk zo in de krul na langere periode stilgestaan te hebben? zou em eerst even lekker losrijden en de basis weer oppakken!

verder wel een heel leuk paard om te zien hoor! iets meer je hakken uitdrukken en je ellebogen aansluiten en voor je uit kijken! succes

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:04

Jammer van je oneerlijke binnenhand. Dat is zeker een belangrijk punt om aan te werken. Vervolgens maakt je constant opgetrokken been je spoorgebruik incorrect, voor je paard zou ik ze nu nog af laten, tot je lengte krijgt in je been. Je paard zal zijn gevoeligheid op jou kuithulpen verliezen. Rijd liever enkel met zweep en gebruik deze voor consequente correcties als je paard niet reageert op je been. Jij geeft je kuithulp en bij gebrek van een directe reactie (al is het maar een kleine versnelling) geef je een tik met de zweep. Hoe sneller hij reageert hoe meer reactie je mag eisen.

Beugels zeker zo'n 3 gaten langer, dan kun je je benen strekken en word je niet meer in deze stoelzit gedwongen. Eenmaal uit stoelzit kun je aan je gehele houding gaan werken. Je hakken mogen veel verder onder je heup liggen. Jou zit veroorzaakt de spanning, zit je straks correct zal het paard durven loslaten in de rug, wat de gehele aanleuning weer ten goede komt. Ga zelf rechter zitten, hoe rechter je zit hoe minder je geneigt bent een stoelzit aan te nemen en je benen gaan vanzelf verder naar achter. Lukt je dit niet alleen, neem dan zitles. Dit kan nooit kwaad, voor geen enkele ruiter op geen enkel niveau. Sterker nog, het is belangrijk je goede zit te onderhouden, de belangrijkste hulpen worden ermee gegeven. (zowel positieve als negatieve)

Je houdt je paard constant tegen met je binnenhand, terwijl je geen stelling vraagt, waarom? De buitenteugel is om je paard te sturen, de binnenteugel om stelling te vragen. Bij stelling komt lengtebuiging kijken, deze is op de foto's niet te zien, het paard buigt enkel zijn nek. Leer je paard een wending op te sturen zoals op een fiets, in het begin bewegen beide handen daar waar je naartoe wil, je buitenbeen ondersteund en drijft en je binnenbeen vraagt buiging. Later zal je paard wenden op buitenbeen en buitenteugel. Probeer een denkbeeldige lijn te maken van je elleboog naar het bit, dit moet een rechte lijn zijn. Op iedere foto zit hier een grote hoek in, dit onderbreekt een goed contact en dus een goede aanleuning.

Ten slotte, maak hem wakker. Op geen enkele foto gebruikt hij werkelijk zijn lichaam. Dit heeft niet alleen te maken met jou blokkerende hand en zit maar ook met het feit dat hij niet vooruit is. Je remt van voren en drijft aan met je sporen, dit zijn tegenovergestelde hulpen en creëren verwarring en spanning. Laat het hoofd met rust, geef hem de ruimte van voren en zet hem goed vooruit. Om nageeflijkheid te bereiken en een correcte aanleuning moet de motor aan staan, nu loopt hij gewoon in een valse krul. Zie je waar de buiging zit? Midden op de nek, deze zou eigenlijk direct achter de oren moeten zitten. Je paard kruipt nu enkel achter de teugel, om jou strenge handhaving te ontwijken. Zeker na een periode van stilstaan begin je met het controleren van de basis en rijd je vooral voorwaarts neerwaarts op of voor de loodlijn. Na een paar keer rijden pak je ze eens op, om ze daarna weer langer te laten. En pas als het paard weer enigszins lichamelijk en psychisch in trainingsconditie is pak je ze weer langer op.

Ik denk dat je zelf best wat les kan gebruiken. Je paard doet duidelijk zijn best voor je, het zou heel jammer zijn hem op deze manier te demotiveren of zelfs blokkades erin te rijden. Als jij er niet goed op zit, zoals in dit geval, zal je paard zijn lichaam nooit helemaal correct kunnen gebruiken. Let maar op, zodra jij een betere onafhankelijke zit hebt ontwikkeld zal hij makkelijk volgen en nog heel leuk kunnen lopen ook!

Succes.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:07

Ik vind je helemaal niet fijn rijden.. zeker na 4 maanden stilstaan en dan dit vragen...

Je benen liggen niet op de juiste plek dus je hulpen komen niet door.. je handen zijn veel te dwingend. Stelling hoor je te VRAGEN.. niet te NEMEN!

Je paard voorwaarts leren denken kan ook niet als jij zo tegen zit :n

Ik zie een staart van boos verzet op foto 2. (op alle foto's is zijn staart erg gespannen) Ook zie ik dat jij (doe je op alle foto's maar op deze het meest) achterop je lepel klapt met gaan zitten vanuit je lichtrijden.

Voeten naar voor, bovenlichaam naar voor. Handen naar je toe en kont naar achteren. Hoe meer in de ankers wil je je paard hebben? Ik zou ook op de handrem gaan bewegen en niet naar voren willen..

Sorry dat ik niet vriendelijk ben. Maar als je je houding en de inwerking van je handen, vooral je binnenhand niet gaat veranderen kun je er donder op zeggen dat zijn hals en voorbenen overbelast gaan raken. Daar wil ik je voor behoeden.

Heb je les? Waarom werk je niet eerst naar ontspanning toe? Het lijkt alsof je aan "een plaatje" wil voldoen.. Maar dat kan niet in 1 x lieverd.. daar train je naar toe! Stukje voor stukje!

Je kijkt heel boos op je foto's.. en hij ook.. jullie werken niet samen.. jullie vechten tegen elkaar.

Zou het zo graag anders zien!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:57

Eens met S_en_Z
Niet een fijn beeld.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:38

Als je zelf ook zolang niet gereden hebt ga je morgen je spieren wel even voelen.. Dan hoop ik dat je ook even aan je paardje denkt.. Wat inderdaad na zo lange periode zo rijden is vragen om problemen je paard gaat vastzitten als je zo doorgaat en die gaat het ook echt wel voelen morgen!

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:41

Het is een leuk paard. :)
Je hebt je handen niet helemaal goed, op deze manier ben je streng in je hand.
Beter is je handen recht, duimen naar boven zeg maar.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:53

Wat een mooi paard heb je daar, je doet wel heel erg je best, dat mag gezegd worden, maar of je paardje daar altijd blijer van wordt is een tweede. Foto 2 en 5 daar heeft ie het echt niet naar zijn zin, ik vind je erg streng overkomen. Maar als je les krijgt en de ontspanning erin kan brengen zal het er over een tijdje een stuk beter uit zien denk ik.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:16

Wat een prachtig beest! Ik zou er maar wat zuiniger mee omgaan.. Eerst terug naar de basis voor joun zit en daarna ook terug naar de basis als combinatie.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:13

niet teveel aan de teugels, handen voor het zadel houden en een cap misschien ? :')

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:33

Heel leuk paard heb je en je ziet dat je erg je best doet.
Maar wat ik ook zie dat je te erg je best doet en daardoor het paard hindert.
Jij bent niet ontspannen dus werk aan de ontspanning als jij er meer ontspannen opzit dan zal dit ook inwerken op je paard.
Als hij zolang stil heeft gestaan is het niet handig op hem zo in de krul te rijden slecht voor hals en rug
Het is de bedoeling dat het paard eerst gaat ontspannen meer voorwaarts word en dan volgt de rest vanzelf.
Dus meer ontspanning zeker in je handen en goed les nemen
Het is nu eenmaal zo dat een ander goed kan zien wat er mis gaat en het meteen corrigeren.
En vooral zorg ervoor dat jij en je paard er plezier in hebben

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:39

ook mijn mening: geen ontspanning.
Er is geen verbinding tussen hand en mond, probeer je paard je hand te volgen.
Veel succes!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:24

Hier boven is al veel gezegd waar ik het wel mee eens ben.

Zelf dacht ik ook beugels 1 of 2 gaatjes langer, misschien dan je zelf dan ook rechterop gaat zitten. Je zit nu een beetje vreemd, hakken uitdrukken.
Ook na 4 maanden.. dan had ik hem liever nog niet zo hoogop gezien, beter gewoon de 1e en 2e keer gewoon lekker lang laag door zijn lijf laten lopen om even op te starten..

en na 4 maanden weer op een paard stappen.. cap lijkt me dan inderdaad niet onverbodig...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:29

Leuk paard :D
Apart zo, die witte vlek op zn neus:)

Ben het helaas wel eens met de voorgangers, vind het er heel gespannen uitzien. Je moet wat lichter worden met je handen, af en toe eens nageven! :)
Nu focus je je alleen op de voorkant, en het is juist andersom, van achter naar voor werken. :)

Cap zou ik idd ook opzetten zeker omdat het al 4 maanden geleden is dat ie gereden heeft...

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:25

IK ben het helemaal eens met bovenstaande commentaar en vind het idd niet erg ontspannen eruit ziet. Wat ik alleen een btje jammer vind is dat nelle1 er zelf niet meer op reageert. IK was wel benieuwd wat ze zelf van de reacties vind.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:01

Ik sluit me aan bij de andere reacties, het ziet er niet vriendelijk en ontspannen uit. En na 4 maanden stil gestaan te hebben mag je best lekker ontspannen rijden met los teugeltje en gewoon genieten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 06:58

Jammer dat TS niet reageert ik neem aan dat ze zelf ook wel ziet aan de foto's dat het er niet soepeltjes uitziet.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het iedere keer zo gaat met rijden maar waarom zet je deze foto's dan op bokt je kunt toch verwachten dat er reacties op komen.
Sterker nog je vraagt er zelf om.
Dus! :j