Is mijn paard lui op het been ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romancehorse

Is mijn paard lui op het been ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 15:18

Wanneer is een paard lui op het been?
Krijg ik dat er nog uit?
Mijn paard is 4.5jaar en loopt in de L1.
Ik probeer hem 6 dagen in de week drie kwartier a uur te rijden.(intensief)
Dus overgangen , versnellen en terug, wijken , schouderbinnenwaards.
Waarvan 1 keer les.
Hij heeft 1 dag helemaal vrij.
Op de dagen dat ik hem rij loopt ie ook meestal nog even in de stapmolen of paddock.
Als ik hem ga rijden , ben ik het eerste 20 min bezig hem voorwaards te houden.
En dan bedoel ik niet elke keer spoor. Maar benen stil , valt ie terug krijgt ie een por.
Maar heb hem nog steeds niet op een constant tempo.
Zodra er een oefening aankomt , valt ie stil.
Hierdoor is het aanrijden van een middendraf ook heel moeilijk.
En krijg ik er niet meer beweging in als ik al doe zonder middendraf.
Heeft iemand nog tips voor mij?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:20

Het antwoord zit het hem in je 3e zin. :) Waarom, daar ga je vanzelf wel achter komen.

Daarbij, waarom rijd je in het L als de basis nog niet eens bevestigd is?

romancehorse

Re: Is mijn paard lui op het been ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 15:23

Haal mijn winstpunten vrij makkelijk.
Daar ligt het niet aan.
Voor het oog zit het goed.
Maar voor de toekomst wil ik er natuurlijk meer uithalen.
Dat punt blijft moeilijk.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:25

Ik lees ff mee. Heb hetzelfde probleem! :-)

In eerste instantie zou ik denken: Rijd je niet te vaak? En misschien eens wat vaker wet geks doen zoals buitenritjes, longeren... etc.?
Sporen af doen, en meer met zweep doen?

Maar zoals ik het net al zei... ik heb hetzelfde probleem. Maar dit word mij in elk geval geadviseerd... en ik moet zeggen: het gaat steeds beter! :-)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:26

4,5 en dan 6 dagen in de week zeer intensief trainen? Hoe lang denk je dat ie dat vol gaat houden? Haal er gerust 1 dag trainen af, en van de andere rij-momenten de tijd korter maken. Ik heb het vermoeden dat hij het lichamelijk nog niet aan kan.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:27

6 dagen in de week voor n 4 jarige.. 3 kwartier a uur.. Je bent nu je paard stuk aant rijden :(.. 4 dagen 20 minuten is ZAT voor zo'n jong beest!
Laatst bijgewerkt door Amaranth7 op 13-03-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:27

Ik vind 6x in de week zo intensief rijden ook best veel voor zo'n jong dier... :(
Als ik jou was zou ik hem iets minder/korter rijden.
Misschien meer afwisselende dingen doen zodat het voor hem ook leuk blijft?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:30

romancehorse schreef:
Haal mijn winstpunten vrij makkelijk.
Daar ligt het niet aan.
Voor het oog zit het goed.
Maar voor de toekomst wil ik er natuurlijk meer uithalen.
Dat punt blijft moeilijk.

Je bent toch niet serieus? Meid lees je eigen post eens na. Je rijd je babypaard van 4.5 jaar 5 dagen per week intensief. Vind je het raar dat het niet loopt zoals je wil? Niet alleen het lichamelijke aspect, maar vooral het psychische aspect komt erbij kijken. Ik weet heel zeker dat jou paard na 20 minuten zijn concentratie-piek gehad heeft en het hem gewoon te veel word. Liever 20 minuten fijn rijden dan je paard (psychisch) uitputten. Want dat gebeurd, en zal ongetwijfeld de reden zijn dat hij opeens net even wat minder fijn reageert. Uiteraard moet jij bepalen hoe vaak je hem rijd, wat je er mee doet. Maar probeer minstens de lengte van het rijden aan te passen aan je paard, niet over hem heen walsen en nog klagen ook.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 15:34

Denk niet dat ik te vaak rij.
Hij heeft gouw last van en buikje en een paard heeft toch voldoende beweging nodig?
Dat ene uurtje dat hij moet werken, zal het niet aan liggen .
Hij word in juni 5 jaar.
Als het mooier weer word kan ik inderdaad weer lekker buiten rijden , dat zal ook schelen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:36

Als hij de hele dag binnen staat, kun je hem best rijden, maar dat hoeft dan toch niet altijd een zware training te zijn? Gooi hem een keer los, aan de longe of langs de weg meenemen. Het is niet de hoeveelheid, maar de intensiteit. Het is niet alleen het lichamelijk aankunnen, maar ook het geestelijk. Zo jammer dat dat vaak vergeten wordt...

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:37

Een jong paard moet ook de tijd krijgen om dingen te verwerken.
Staat hij verder de hele dag binnen? Op het rijden en even in de paddock/stapmolen na?
Laatst bijgewerkt door Claudia1993_ op 13-03-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:38

TS: Nogmaals, hoe vaak je rijdt en welke elementen je mee neemt in de training is net even minder belangrijk. Het is zoals ik al zei de lengte van je trainingen die klaarblijkelijk gewoon te veel zijn voor je paard. Anders had je deze problemen niet. Heel simpel gezegd; het word hem te veel in zijn koppie, mocht je het zo beter begrijpen.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:38

Ik heb ook snel last van een buikje...
Maar dat betekend niet dat ik langer kan sporten dan een slank persoon. *\%/*

Kzou het toch maar eens proberen. Zag niet dat je paard nog zo jong was!
Maar dan beul je m toch wel aardig af! :j

Houd het leuk en spannend voor hem! Of geef hem een paar maand rust, en probeer het weer opnieuw! Alleen wat rustiger aan dan natuurlijk!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:40

Ik vind een uur trainen voor een jong paard behoorlijk zwaar, zeker als dat dan ook zo vaak per week is.
Een paard heeft zeker beweging nodig... maar wel gedoseerd... passend bij de leeftijd en het paard. Trainen of een buitenrit maakt nogal wat uit.
Kennelijk doet je paard het eigenlijk heel makkelijk dat je zo snel je winstpunten haalt... wees niet te gretig... maar bescherm je paard tegen overvragen... want daarvan kan je paard in de staak gaan en dan ben je veel verder van huis.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 15:46

Dat is het ook echt niet altijd hoor .
Het meeste is lang en laag, en losrijden.
10 min twee keer wijken beet je schouderbinnenwaards etc en longeer hem ook weleens .
Dat ik het rijden oversla.
Mat hem heus niet af hoor !!!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:50

In je eerste post schrijf je dat je hem 6x per week 45-60 minuten intensief rijdt.... en dat je nu het probleem krijgt dat hij wat moeilijk op het been reageert.... wij weten alleen wat jij schrijft... en als dit er staat... dan denk ik... misschien doe je iets teveel. Natuurlijk wil je hem niet afmatten, je hebt het beste met je paard voor... maar misschien moet je eens proberen om de intensiviteit van je training wat te minderen.... kijken wat dat doet voor zijn reactievermogen.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 15:52

Tot van kort liet ik veel minder lopen .
Maar had het zelfde resultaat. Liep ie niet harder op.
Daar is ie zo dik van geworden van vier keer in de week lopen.
Teken dat ie te weinig beweging krijgt. De rest van de dagen stond ie buiten.
Dus laat hem nu wat meer lopen voor wat meer conditie.
Aan het voer ligt het ook niet . Zoveel brok krijgt hij niet dat ie zo dik word.
Maar dat is niet alle weken 6 dagen in de week . (probeer staat er)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:56

Wat ik vaak zie is dat mensen die veel trainen en lang op RELATIEF laag niveau, dit doen omdat ze denken het paard te trainen.
Echter train je dan vooral jezelf. Paard hoef niet steeds die herhaling.
Zelf reed ik t/m de M1 maximaal 3x per week en dan meestal max een half uur.
Bij de M2 miste we wat conditie en heb ik een stapmolen neergezet :o , dus op die manier wat meer beweging gegeven. (kon zelf niet extra rijden)

Bedenk goed *en rustig) waar je mee bezig bent en waarom.
Het aan het been rijden is iets wat je zelf moet leren. Het paard kent dat wel, tenminste wanneer je correct en consequent rijdt. .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:00

te dik is niet alleen te weinig beweging maar ook te veel voer.. hoeft niet alleen brok te zijn. en de ene brok is de ander niet.
en intensiteit ligt ook niet altijd aan duur maar vooral aan wat je vraagt en hoe.

Maar uit je verhaal kan ik niks anders halen dat als je het probleem hebt dat hij nu een slechte reactie heeft op het been dat dat komt van training met een te hoge intensiteit (misschien mentaal misschien fysiek) Maar jij kent het hele verhaal... en misschien heb jij een ander idee... dat kan.. maar je vraagt het op dit forum.... en tot nu toe zijn de reacties het met elkaar eens.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:01

Misschien iets minder voer geven dan als je vind dat hij te dik wordt? Een paard moet ook niet graatmager zijn naar mijn idee.

Ik zou even een maandje grondwerk en longeerwerk met hem doen. Laat hem even de dingen verwerken die hij in deze tijd geleerd heeft en pak hem later dan maar weer op. Ik denk namelijk dat hij er mentaal er een beetje door heen zit.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 13-03-13 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:01

romancehorse schreef:
Hij heeft gouw last van en buikje en een paard heeft toch voldoende beweging nodig?

Als 'ie iedere dag 'eventjes'in de paddock komt snap je toch wel dat ie een buikje krijgt?

Ik vind ook dat je je paard te intensief rijdt. Aan 3 a 4 keer per week trainen zou je meer dan genoeg moeten hebben. De rest kun je aanvullen met grondwerk (longeren bijv) en buitenrijden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:04

Wissel ook eens wat af in je training. ik vind je paardje nog veel te jong (al vind ik dat een ouder paard ook afwisseling moet hebben) om 6x per week te dressuren. Lekker naar buiten, en af en toe een sprongetje. Moet je eens kijken wat je paardje vlot aan het been wil worden als hij buiten mag lopen. En dan is ie de volgende keer bij de training in de bak ook veel enthousisaster en oplettender.

Persoonlijk vind ik die 6 keer dresuurtraining veel te veel voor zon jong paard

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:07

-> RT-P

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:18

Persoonlijk denk ik ook dat je teveel rijd met je jonge dier. Ik zal voorstellen om vijf keer in de week te rijden waarvan één keer longeren en twee dagen in de week vrij.

Neem aan dat je paard gewoon weidegang krijgt, dus die beweging over ene hele dag waar jij het net over had die krijgt hij dan ook echt wel in de wei.Mocht hij alleen in de paddock komen en niet in de wei, dan begrijp ik wel dat hij wat ronder wordt gezien hij daar waarschijnlijk niet veel in doet en wel lekker gevoerd wordt.

Wat betreft je omvang van het paard. Ik weet niet hoeveel kilo brok jij per dag voert en wat je daarbuiten nog geeft, maar wellicht kun je dit iets minderen en zorgen dat je daar balans in krijgt.

Als je aan al deze punten heb gewerkt komt de spirit voor 1/4 ook wel weer terug.
Daarnaast is het met rijden belangrijk dat je goed gebruik maak van tempowisselingen of schijn overgangen. Zodra je merk dat je paard zachter gaat lopen hups weer naar voren rijden, bij één keer been geen reactie dan een zacht tikje met je zweep en het weer herhalen. Je moet zelf hier ook héééél consequent in zijn. Dit zal zeker niet binnen twee dagen verholpen zijn, maar zolang je hier echt consequent mee bezig gaat zul je op langer termijn zien dat het zijn vruchten afwerpt.

Daarnaast zal ik je aanraden om tussen door ook veel af te wisselen met rijden. Keertje longeren, balkjes lopen, wellicht kun je een buitenritje maken, dressuur rijden, vrij springen. Elke keer hetzelfde doen en dat zes keer in de week is ook niet bevorderlijk en zeker niet voor een jong dier. Wellicht heb je wat aan de tips.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:22

Mijn paard loopt Z1 9 jaar oud en wordt 3x in de week intensief op niveau gereden. Daarnaast 3 dagen lichtere arbeid, buiten rijden, springen, longeren of iets anders.
Ik kan me voorstellen dat je paard door het vele werk traag op je been wordt.
Overigens wil ik niet zeggen dat als je maar 3 dagen in de week rijdt hij meteen beter op het been reageert.
Daar zal je op moeten trainen.
Wat ik me afvraag zijn deze problemen er altijd geweest?
Of is dit iets van de laatste tijd?

Stap 1 sporen af. En beginnen met direct afspraken te maken.
Been is voorwaarts. Dus geef je been krijg je geen reactie geef je nogmaals duidelijker been.
Heeft dat nog steeds geen effect dan geef je been in combinatie met zweep hulp.
Overigens maakt het mij in het beginsel niet uit hoe hij gaat als hij maar gaat.
Dus hand naar voren en gas op die knol.
Niet letten op het feit dat hij dus mogelijkerwijs met zijn hoofd omhoog loopt of gaat.
Geeft niets. Gas is eerste vereiste.