Paard loopt veelste gespannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMyZtje

Paard loopt veelste gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:22

hoi!
ik loop al een tijdje tegen een probleem aan. mijn paard is enorm gespannen onder het zadel. ze kruipt vaak weg en schier er dan ineens vandoor. ook kropt ze zich zelf helemaal op.
ik rij vaak ook zonder zadel, hier is ze een stuk relaxster ( geen idee hoe je het schrijft :+ )
je kan zo erop en een rustig galopje maken. aan het bit ligt het niet, want ik rij zonder zadel ook met het bit.

nou komt donderdag de zadel maker ook. maar misschien hebben jullie ervaringen/tips?

groetjes liselotte

Aukelizzy

Re: Paard loopt veelste gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:36

Dikke kans dat je zadel niet helemaal goed ligt en je paard daardoor zo gespannen is. Vooral omdat je zelf al aangeeft dat ze zonder zadel veel beter ontspant..
Wacht eerst die zadelmaker maar eens af.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:34

Het kan ook zijn dat jij zonder zadel veel meer ontspannen zit, waardoor je paard zich ook beter kan ontspannen :)
Het zou echter ook heel goed aan je zadel kunnen liggen, dus goed dat je dat laat checken :j

xoMichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:16

Eerste wat ook ik denk is je zadel.
Mocht dit niet het geval zijn, dan is de spanning hoogstwaarschijnlijk vooral bij jezelf te zoeken. Als je zelf niet ontspannen op je paard zit, zal je paard ook nooit ontspannen kunnen lopen. Als jij al opstapt met de gedachte dat ze gespannen is, ben jij ongemerkt ook oplettender voor het wegschieten etc. en daarmee vaak ook veel meer gespannen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:22

Is de zadelmaker nog geweest?

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 09:00

de zadel maker is geweest. het bleek dus dat het bij de schoft de krap was. dit heeft hij gelukkig kunnen verbreden.
gister ook weer les gehad. ging beter als de vorige keer! maar ze is nog steeds gespannen en loopt overal aan te denken...

vandaag ga ik weer rijden, heeft iemand misschien nog verdere tips? zou het verstandig zijn als ik haar eerst longeer dat ze haar energie eruit kan?

hou jullie op de hoogte! :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:04

Misschien associeert ze het zadel meer met 'werken' en is ze gespannen omdat ze niet weet wat nu weer van haar verwacht wordt. Probeer eens wat leuke dingen te doen met zadel op, zoals wandelen, grazen aan de hand etc.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 09:06

RosiePosie schreef:
Misschien associeert ze het zadel meer met 'werken' en is ze gespannen omdat ze niet weet wat nu weer van haar verwacht wordt. Probeer eens wat leuke dingen te doen met zadel op, zoals wandelen, grazen aan de hand etc.

dat ga ik wel eens proberen. maar hoe kan zoiets oplossen dat ze als je erop zit, minder gespannen zit?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:20

Buitenritje, gewoon relaxed?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:24

Je kan misschien met het zadel op haar laten grazen, inderdaad leuke dingen bedenken enz. ze associeert het zadel nu nog met pijn.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:43

Als het zadel nu goed zit gaat dat er vanzelf uit hoor. Daarvoor hoef je niet te grazen met zadel op.. Zolang jij zelf ool ontspannen bent en lekker gaat rijden komt zij er vanzelf achter dat het goed is.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:44

Gaat er ook wel vanzelf uit ;) maar op die manier iets sneller :) paard moet toch ook de spieren weer mee laten komen, en dat duurt even.

Sannegabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:36

Mijn paard heeft dit ook gehad en associeerde het zadel nog met pijn. Ik heb dit opgelost door gewoon met zadel te gaan rijden maar heet ontspannen met lange teugel en veel figuren maken en het zo langzamerhand steeds zwaarder gemaakt en dat heeft eigenlijk goed gewerkt. Je moet zelf natuurlijk wel ook ontspannen zijn.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:42

Je paard moet inderdaad weer ervaren dat rijden met zadel niet langer pijn betekent. Nu verwacht hij nog wel pijn/ongemak en spant hij zich daarom aan
Gewoon lekker gaan rijden, niet te veel vragen en zelf ontspannen :) succes!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:21

Echt fijn dat iedereen wil helpen!

Vandaag weer gereden, eerst gelongeerd met de kaptoom. Daarna met zadel erop gereden.ze was voor haar doen rustig :) ik had ook andere teugels gebruikt, met een soort gel erin ofzo. Die vind ze volgensmij ook heel fijn

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:24

JustMyZtje schreef:
Echt fijn dat iedereen wil helpen!

Vandaag weer gereden, eerst gelongeerd met de kaptoom. Daarna met zadel erop gereden.ze was voor haar doen rustig :) ik had ook andere teugels gebruikt, met een soort gel erin ofzo. Die vind ze volgensmij ook heel fijn

Teugels met gel erin? Nog nooit van gehoord, heb je daar meer info over?

fijn dat het goed ging vandaag!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:37

Ik weet alleen dat ze van equus zijn.. Zal wel proberen ze te zoeken

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:41

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:43

Fijn om te lezen meid :)