Wanneer is een paard goed ingereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frankyfrank

Wanneer is een paard goed ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 16:00

Ik vroeg mij af wanneer een paard goed ingereden is (basis) en wat een paard moet kunnen om door gereden te zijn?

Is het een persoonlijke mening wanneer een paard echt goed is ingereden of is daar echt een bepaalde standaard voor?

Wat vinden jullie belangrijk dat je paard moet kunnen om een goede basis te hebben?

Jaja hele vragen lijst maar vroeg het mij af. Ik heb wel een beetje een idee maar ik ben echt een leek die wel in dit schuitje verzeild is geraakt. Daarom was ik benieuwd hoe jullie daar tegen aan kijken.

Jolet

Re: Wanneer is een paard goed ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:07

Qua basis vind ik het zelf belangrijk dat er gas en een rem op zit en dat je in de rondte kunt sturen...
Zodra een paard wat beter doorgereden is zal dit alles ook wat meer bevestigd zijn..

Denk wel dat het heel persoonlijk is, de een vind dit, de ander dat qua basis etc.

sientje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:10

Ik rij ze altijd eerst flink naar voren en zorg dat de rem en stuur er op zit :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:11

Een goed ingereden paard (basis) moet:

Gewend zijn aan tuig
Bestuurbaar zijn
Rem hebben
De hulpen voor de gangen beheersen
Stilstaan (met opstijgen).

Soms liggen basis en doorgereden wel erg dicht bij elkaar,ligt er maar net aan wie het paard traint,in welk tempo en het karakter van het paard.

Wat je belangrijk vind is net wat je met een paard wil gaan doen en hoeveel ervaring je zelf hebt.

Mijn ene paard heb ik gekocht toen hij net een half jaar onder het zadel was,basis.Alles zat er wel op maar heb er nog veel aan gesleuteld om hem te krijgen waar hij nu is.Vond ik geweldig...

Maar kan mij voorstellen dat wanneer je weinig to geen ervaring hebt het verstandiger is om een paard te nemen wat al wat verder is in zijn training...opstappen en wegrijden dus.Niet meer iets hoeven bevestigen...
Vaak zijn dat de paarden vanaf een jaar of 8 á 10...meestal zijn die al enige jaren onder het zadel en uitgepuberd.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:25

Paard kent de commando's en is te sturen aan de lijnen. Er moet een rem opzitten. Anders ga je er toch niet op? Het liefst leer ik eerst alles aan de lange lijnen. Dan is het paard al wat gewend aan allerlei zaken. Bv aan omgaan met druk en wijken voor druk. Het heeft dan ook al wat bespiering, zodat het paard beter gewicht op zijn rug kan dragen. En dan erop en rustig herhalen wat hij aan de lijnen heeft geleerd. Een paard is zadelmak als hij zadel en hoofdstel en ruiter verdraagt en stilstaat bij op en afstijgen. Een paard is ingereden als hij daarbij ook netjes de basisgangen beheerst. Een paard is doorgereden, als er balans is en dus een goed ondertredend achterbeen heeft, liefst al wat verzameling laat zien onder de ruiter. Dan is er basis voor verder werken. Een paard en zijn ruiter zijn nooit uitgeleerd.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:45

RT-P >> RT-D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:49

wanneer ie alle basis oefeningen onder de meeste omstandigheden kan uitvoeren hoeft niet perfect maar het moet er wel inzitten

frankyfrank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 18:54

Hij kan braaf stilstaan. Is te sturen en je kunt de gangen rijden. De galop is nog niet zo goed.dat vind hij moeilijk.

Ik wil hem even door laten rijden zodat een beginner, ik dus, ook wat meer met hem kan.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:55

de galop is meestal wel lastig bij een fries, heb ook een tijd een fries gereden maar ook hij vondt de galop erg moeilijk en ging er ook met een lompe bedoeling in

frankyfrank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:40

Haha muntje er in gooien. Misschien dat et dan beter gaat.bon zijn ding is et ook niet

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:13

cyn23 schreef:
de galop is meestal wel lastig bij een fries, heb ook een tijd een fries gereden maar ook hij vondt de galop erg moeilijk en ging er ook met een lompe bedoeling in

Fijn dat je het nu zegt haha ik ben nu een fries aan het in/door rijden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:27

Tinky12 schreef:
Een goed ingereden paard (basis) moet:

Gewend zijn aan tuig
Bestuurbaar zijn
Rem hebben
De hulpen voor de gangen beheersen
Stilstaan (met opstijgen).

Soms liggen basis en doorgereden wel erg dicht bij elkaar,ligt er maar net aan wie het paard traint,in welk tempo en het karakter van het paard.

Dit is een mooi lijstje en je laatste zin klopt naar mijn idee ook. Maar wat ik in alle posts tot nu toe mis is de kwaliteit.

TS vraagt wanneer een paard GOED in de basis is ingereden. Voor mij betekent dat dat het paard in de eerste plaats bereid is om voor de ruiter te werken en weet dat hij van de ruiter op aan kan als er iets mis is. En dat dit allemaal niet door de ruiter vern*ukt wordt. Bij voorbeeld als hij als rijpaard iets niet begrijpt of niet kan, dus wanneer hij hulp nodig heeft. Dat vind ik het allerbelangrijkste. Daarnaast is ook van belang dat de hulpen een beetje fijntjes worden aangeleerd (voor zover nodig. Naar mijn idee hoeven paarden niet te leren wat de hulpen betekenen. Het is handiger om hulpen te geven die hij ook zonder uitleg juist kan interpreteren)

Ik heb eens gezien hoe iemand een jonge, intelligente, werklustige, ontzettend leuke haflinger aan het beleren was. In dit geval voor aangespannen werk maar het beleren onder het zadel was ook al niet heel subtiel gegaan. Mens ging met d'r volle gewicht aan de leidsels hangen als de haf moest halthouden. En het paard snapte er niks van en gaf dat ook aan. Dat is geen beleren of opleiden meer. Dat is africhten. Ieder paard zal stilstaan als je je als ruiter ontspant en uitademt. Het tegenovergestelde doen (flinke kracht in je armen gebruiken bij voorbeeld) maakt het voor een paard alleen maar verwarrend. Dus of een paard goed is ingereden of niet heeft naar mijn idee niet te maken met de duur van de opleiding of met leeftijd maar met de kwaliteit van de ruiter die het beleren op zich neemt.

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:36

Volgens mij is dat ook persoonlijk.
Soms hoor je dat een jong paard B-klaar is, dat hij dan goed ingereden is.
Maar goed ingereden kan ook zijn: zadelmak, rem en stuur erop.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:44

Ik ben nu sinds zeven maanden mijn eerste eigen jong paard aan het inrijden alles wat ze tot nu toe kent is nageeflijkheid, tempowisselingen, een klein pasje wijken zodat het been gerespecteerd wordt, de overgangen, een aantal sprongetjes na elkaar nemen en een klein beetje achterwaarts. Daar heb ik zeven maanden over gedaan. Dus ik kan er ook vanuit gaan dat mijn paard dit door en door kent, niets overhaast is gebeurd en ze er nog plezier inhoudt omdat er afwisseling in het werk zit. Ondertussen kreeg ze ook nog de tijd om paard te zijn en "uit te kleuteren". Hierdoor is ze qua gedrag wél verr gevorderd. Ik vind niet dat mijn paard volledig is ingereden omdat er nog heel veel werkpunten zijn aan de basis. Maar dat neemt niet weg dat wat ze nu doet, ze goed doet. Wanneer ze volledig ingereden zou zijn is dus eenn hele lastige vraag...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:55

Dat je alleen op kan stappen en wegrijden, stap draf galop met rem/gas/stuur.
Schrikken mag, bokken uit "onwennigheid" of slaan naar hulpen oid niet.

Soms laat ik er een zadelmak maken (momenteel doe ik hetzelf) en dan gaat die naar jongen die hem gemiddeld in 1 maand zover heeft (bovenstaande). Soms eerder soms 2 maanden. En dan ga ik 2/3x daar rijden en dan mee naar huis. Wil geen dressuurmatige africhting(nageefelijkheid "oefeningen") kf wat dan ook hebben, alleen braaf en safe.

Als ik hem getraind wil hebben breng ik een paard voor dat geld ook naar een proffesionele spring/dressuur ruiter.
Zadelmak maken is een vak apart, als je dat voor geld wil doen.
De jongen die het voor mij doet kan nog geen fantsoenlijke b proef rijden met een m paard ;).
Maar hij is super consequent, eerlijk en blijft altijd zitten, echt altijd al gaat het paard liggen ;). En hij krijgt ze allemaal (ja allemaal) zo gek, dat ze braaf worden, sommige worden nooit top braaf en bljven vlug maar opstappen en 3 versnelligen en rem kennen ze ;).
Heb zelf zomer met hem samengewerkt (heb ook andere stallen gewerkt) en ken mensen die het voor de helft vh geld doen maar ze gaan alleen naar hem ;).
Zo hebben hun ook grote sport/handelsstallen als klant die standaard al het jong spul daar afleveren als er stallen vrij komen.

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:24

Ik vind het altijd belangrijk dat er een stuur een rem en een gas op zit:p en natuurlijk halt, stap,draf, galop

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:42

Mijn mening is als het paard een simpele b proef kan lopen, dat vind ik dat een ingereden en doorgereden paard moet kunnen.