Tinky12 schreef:Een goed ingereden paard (basis) moet:
Gewend zijn aan tuig
Bestuurbaar zijn
Rem hebben
De hulpen voor de gangen beheersen
Stilstaan (met opstijgen).
Soms liggen basis en doorgereden wel erg dicht bij elkaar,ligt er maar net aan wie het paard traint,in welk tempo en het karakter van het paard.
Dit is een mooi lijstje en je laatste zin klopt naar mijn idee ook. Maar wat ik in alle posts tot nu toe mis is de kwaliteit.
TS vraagt wanneer een paard GOED in de basis is ingereden. Voor mij betekent dat dat het paard in de eerste plaats bereid is om voor de ruiter te werken en weet dat hij van de ruiter op aan kan als er iets mis is. En dat dit allemaal niet door de ruiter vern*ukt wordt. Bij voorbeeld als hij als rijpaard iets niet begrijpt of niet kan, dus wanneer hij hulp nodig heeft. Dat vind ik het allerbelangrijkste. Daarnaast is ook van belang dat de hulpen een beetje fijntjes worden aangeleerd (voor zover nodig. Naar mijn idee hoeven paarden niet te leren wat de hulpen betekenen. Het is handiger om hulpen te geven die hij ook zonder uitleg juist kan interpreteren)
Ik heb eens gezien hoe iemand een jonge, intelligente, werklustige, ontzettend leuke haflinger aan het beleren was. In dit geval voor aangespannen werk maar het beleren onder het zadel was ook al niet heel subtiel gegaan. Mens ging met d'r volle gewicht aan de leidsels hangen als de haf moest halthouden. En het paard snapte er niks van en gaf dat ook aan. Dat is geen beleren of opleiden meer. Dat is africhten. Ieder paard zal stilstaan als je je als ruiter ontspant en uitademt. Het tegenovergestelde doen (flinke kracht in je armen gebruiken bij voorbeeld) maakt het voor een paard alleen maar verwarrend. Dus of een paard goed is ingereden of niet heeft naar mijn idee niet te maken met de duur van de opleiding of met leeftijd maar met de kwaliteit van de ruiter die het beleren op zich neemt.