Faye (Farewell III) @ tweede B wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien

Faye (Farewell III) @ tweede B wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 15:22

Ik heb even getwijfeld om het filmpje te plaatsen, maar ik wil graag leren en mezelf verbeteren, dus vandaar dit topic!

Even een korte uitleg: vorig jaar april heb ik Faye (Farewell III x Ferragamo) gekocht. Ze was drie en net zadelmak en was mijn eerste eigen paard. Helemaal door het dolle heen natuurlijk! Helaas: de eerste keer dat ik haar thuis wilde rijden ging het mis: ik viel eraf en brak mijn rug. Maar ik was zo weg van haar, dat ik d'r niet weg kon doen! Gelukkig boden de oude eigenaren aan haar een tijdje door te rijden, wat echt super was. Na 1,5 maand was er geen plek meer en moest ik wat anders verzinnen. Een vriendin bood aan haar tijdelijk te rijden en ook een paar keer uit te brengen op wedstrijd voor de ervaring (echt super lief! Ben haar enorm dankbaar!!). Begin december was ik zelf voldoende hersteld en had genoeg vertrouwen in mijn paard dat ik er zelf weer op ben gestapt. We hebben het heel langzaam opgebouwd: eerst mijn vriendin erop en daarna ik. Dit hebben we steeds verder uitgebreid tot ik haar helemaal zelf kon rijden! Valt niet mee om het vertrouwen helemaal terug te krijgen en soms is het nog erg spannend, maar gaat steeds beter!

Afbeelding
Faye afgelopen zomer

Afbeelding
De eerste keer erop...

Ondertussen ben ik twee keer gestart, wat nog erg spannend was! Ze is nog wat gevoelig voor andere paarden en reageert hier soms heftig op.

Hier het filmpje van mijn tweede wedstrijd vorige week zaterdag. Ik weet dat er nog genoeg te verbeteren valt, maar ben al erg blij dat we samen weer zo kunnen rijden!

Ik heb echt geen moment spijt gehad dat ik haar gehouden heb!!!

Jo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:27

Wauw! Wat leuk om te zien dat je de draad weer helemaal hebt opgepakt!
Ik vind het eigenlijk best een leuk paard.

In het filmpje zie ik wel heel wat spanning, maar ze is nog jong en jij moet er natuurlijk ook terug in komen.
Ze loopt voor mij wat te haastig, maar dat wijt ik aan de spanning.
Je ziet bijvoorbeeld weinig verschil met de middendraf.

Ik vind het wel heel knap dat je ze beloont nadat ze wat onrustig werd. Heel knap!
Jullie komen er zeker wel. Wat ritme opdoen, en het komt helemaal goed!

Verto

Re: Faye (Farewell III) @ tweede B wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:28

Wat een sjiek paardje zeg, prachtig. Mooie kleur ook.

Wat lief ook dat stukje rond de 2 minuten waar je haar gerust stelt.

Er valt voor jou denk ik erg veel 'winst' te behalen uit het leren ontspannen te zitten en rijden en daarmee bedoel ik dat je meer durft te zitten met je hele lijf en op je houding durft te vertrouwen dan dat je de voorkant (armen en handen) van je lijf je houding laat bepalen (dat uit zich in iets vooruit kieperen, onrustige handhouding etc.).

Het kan best zijn dat je dit onbewust doet doordat jij en je paard meer gespannen zijn dan normaal, helemaal na wat jij hebt meegemaakt met die val is dit een erg logische reactie en houding. Of dit nu komt door je eigen spanning of die van het paard, of de wisselwerking onderling, jij bent degene die het op kan lossen voor jullie beide.

Ik vind het superknap dat je na zo'n val weer gewoon opstapt en dit toch maar gewoon doet! Kijk eens of je wat oefeningen om je zit te verbeteren kunt oppakken met je instructeur. Ik denk dan aan bijvoorbeeld het rijden aan de longe (instructeur longeert jullie). Je kunt dan een knoop maken in de teugels en laat deze op de hals van je paard liggen. Balansoefeningen zijn er in alle soorten en maten, met of zonder zadel, beugels etc. Begin bij de simpelste oefeningen en bouw dit samen op. Je kunt bijvoorbeeld eerst in stap je armen horizontaal naar buiten doen of juist te laten hangen, of je handen helemaal in de lucht te steken. Als dat allemaal vertrouwd voelt ga je door naar de draf en galop. Je beugels uitdoen en voor het zadel langs leggen is ook een superoefening voor je houding. Let erop dat je niet gaat verkrampen en klemmen, maar daar heb je je instructeur voor. Zo zijn er erg veel leuke oefeningen te bedenken die het vertrouwen tussen jullie zeker kunnen versterken. Misschien is een stukje grondwerk ook een hele mooie aanvulling voor de band tussen jullie. Hoe meer vertrouwen hoe meer ontspanning :)

Hopelijk heb je hier wat aan en zoniet, dan is het ook goed ;)

Ik wens je i.i.g. veel succes en plezier!

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 08:18

Bedankt voor jullie reacties en tips!
@Jo89: Dank je, klopt inderdaad ik was enorm zenuwachtig! Maar de volgende keer ga ik al met heel wat meer vertrouwen op wedstrijd!
@Verto: Daar ben ik het helemaal mee eens, maar door mijn zenuwen ga ik wat voorover zitten en zet ik mezelf vast. Ik ben ook aan het kijken naar een ander zadel waarin ik wat meer rechtop gezet wordt, maar ik denk dat als ik minder spanning heb dat het ook een stuk beter gaat!
Helaas gaat aan de longeerlijn zonder beugels nog niet, daar is ze nog te sensibel voor... Maar in de toekomst zou dat zeker een goede optie zijn!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:44

Voor mij gevoel gaat het allemaal nog wat te haastig, in een te hoog tempo. Ik bedoel dan met name de draf en stap stukken, daar kun je zien dat er nog spanning in zit.

Jij geeft zelf aan dat je zenuwachtig was, dat kun je inderdaad terug zien in je paard.

Dat je paard schrikt en jij even beloont is super, veel mensen worden dan boos en dan krijg je nog meer spanning.

Ik denk gewoon veel kilometers maken en dan komt het helemaal goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:05

Wat een fantastisch paard zeg en wat goed dat je zo hebt doorgezet. Daar ga je geen spijt van krijgen, weet ik zeker. Ben het eens met het al gegeven commentaar. Iets te gehaast (als je je been stil houdt blijft deze echt wel lopen volgens mij :+ ) Dus tempo een stuk terugrijden, zodat het verschil bij middendraf goed te zien is.
Als ze dan ook nog van de voorhand af wordt gereden, krijgt dit paard een waanzinnige draf. Het hoge tempo zorgt er ook voor dat je meer aan de voorkant moet "houden". Dat is zonde. Paard kan super bewegen. Neem dat niet af. Durf "los" te laten en met zit en halve ophoudingen te werken.
Maar nogmaals, alle lof voor je doorzettingsvermogen.

Ik zie op de eerste foto dat het paard ook een stevige schouder heeft. Wat dat betreft kan ik je een Albion SLK aanraden. Een zadel dat de schouder mooi vrijlaat.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:14

Ik ben het helemaal eens met Babootje. :D
Alhoewel ik best snap dat "los" laten nog even spannend is.
Je hebt wel een prachtig paard!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:22

Complimenten dat je na zo'n val weer opgestapt bent, lijkt me vreselijk en ik zou goed bang zijn geworden.

Je proefje... iid heel wat verbeterpunten.
- denk aan je buiging
- je zit teveel met je handen te rommlen voornamelijk je buitenhand
- werk aan je middendraf ik zie geen verruiming
- Hals laten strekken is niet juist getoond, laag neusje eruit.. je kunt beter horizontaal laten lijken dan een duikboot
-middenstap, is geen stap harder maar ruimer, zorg voor meer lengte in de hals waardoor je paard ruimer kan gaan stappen

Als laatste doe je sporen af, nergens voor nodig
En als paard bang is of ergens van schrikt maar wel door wil zoals bij de jouwe beloon hem niet, je beloont op dat moment zijn slechte gedrag kun je beter doen als je alweer weg bent zoals in de hoek bij aandraven, het mag niet maar dan laat je merken dat je trots op hem bent.

Verder zag het er netjes uit :j

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:15

Leuk paard!
Inderdaad het tempo mag een stukje terug en je mag wat meer los laten.
let op ook op je linkerhand want die heb je wat hoger dan de rechter en zet je soms ook hele stukken vast

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:24

Ontzettend knap dat je weer op gestapt bent. Ik weet er alles van.. vertrouwen opbouwen na een lelijke val waarbij je iets breekt.

Ga kwa commentaar wel mee met Tita :j

@ Tip van Verto; Harstikke leuk die oefeningen aan de longe, met / zonder zadel, hiervoor moet je wel een redelijk "bomproof" paard hebben.
Jong paard kan er nogal eens van schrikken, mede door evt onbelans ruiter, ineens armen die ergens boven zwaaien, ineens zonder zadel, andere druk op zn rug, zijn allemaal dingetjes waarop een jong paard nogal raar op kan reageren (been there ;)!)

Qua je houding zelf zie je inderdaad dat je jezelf wel vastzet in je bovenlichaam.. probeer dat los te laten.

Gewoon lekker km maken, komt vanzelf goed met zo'n knappert onder je bips :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:27

Prachtig paard! Ze heeft wel wat weg van mijn paard! Alleen is die van mij iets lomper :=

Ik ga mee met de rest kwa tips. Ik vind het er al netjes uit zien, maar er is inderdaad nog een hoop spanning. Maar door veel kilometers te maken komt dit vast goed!! Heel veel succes met dit leuke paard! :j

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:02

Romanoff schreef:
@ Tip van Verto; Harstikke leuk die oefeningen aan de longe, met / zonder zadel, hiervoor moet je wel een redelijk "bomproof" paard hebben.
Jong paard kan er nogal eens van schrikken, mede door evt onbelans ruiter, ineens armen die ergens boven zwaaien, ineens zonder zadel, andere druk op zn rug, zijn allemaal dingetjes waarop een jong paard nogal raar op kan reageren (been there ;)!)

Ha Romanoff, klopt wat je zegt, daar had ik ook al aan zitten denken. Als je aan zoiets begint in een situatie als deze is goede begeleiding en een rustige omgeving heel erg belangrijk, en je paard en jij moeten er natuurlijk wel aan toe zijn. Wellicht is grondwerk wat beter en veiliger om mee te beginnen bij een erg sensibel paard en onzekere amazone :) Misschien kan TS wat van dit soort zitlessen nemen op een ander 'bomproof' paard? Ik denk dat ze daar zeker baat bij kan hebben. Het zou toch heerlijk zijn als beide teamleden ontspannen en vol vertrouwen leren samen te werken. Ik wens ze dan ook alle succes en plezier toe!