Zelf je paardrij plan plannen/opbouw van het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Zelf je paardrij plan plannen/opbouw van het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 17:38

Hoi hoi,

Misschieen een beetje vage titel maar ik bedoel het volgende, meestal als ik rij krijg ik les. Maar soms rijd ik hem natuurlijk ook op mezelf, dit vind ik soms nog erg lastig. Hoe bouw je het paardrijden op/wat is jullie planning?

En dan met name hoelang los stappen?
Wanneer in stap oppakken?
Steeds van hand wisselen of langere stukken op dezelfde hand?
Veel figuren rijden? Welke?
Wanneer beginnen mt draf? Lange stukken of vele overgangen?
Draf steeds op dezelfde hand en dan wisselen of hoevaak wisselen jullie van hand?
Ook weer veel figuren en welke?
Wanneer komt de galop aan de beurt? Ook weer op welke hand/figuren?
Na de galop de training afsluiten of afbouwen naar draf en dan stap en dan pas losstappen?
Hoe bouwen jullie de training af?
Hoelang losstappen?

Oftewel hoe ziet jullie training eruit :)?

Leen

Re: Zelf je paardrij plan plannen/opbouw van het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:49

Dit hangt puur per paard en per dag af. De ene dag moet ik mijn paard een half uur los rijden, de andere dag 10 minuten. Hangt er ook vanaf waar ik precies op let die dag.
Maar dit is zo ongeveer mijn training.

Losrijden (totaal 10-30 min): stap (5a10 min) + draf + galop (max 1 grote volte rond dit op elke hand), veel voltes, veel overgangen en tempowisselingen dit alles met lange teugel maar wel met contact.

De werkelijke training:
Ik wissel continu van hand, dit omdat mijn paard het linksom heel moeilijk heeft dus dan krijgt hij rechtsom weer even rust en dan gaan we weer even linksom.
Ik rij veel figuren met kleine bogen, slangevolte met 6 of meer bogen, volte 5m, volte 10m, voltes rond hindernissen draaien. Maar dit ook omdat mijn paard het nodig heeft.
Ik bekijk waar ik die dag aan wil werken. Bijvoorbeeld wijken, dan doen we dat ook nu.
Ik doe niet aan stap-draf-galop-draf-stap en klaar. Ik galoppeer vaak 2 a 3 passen tussen door, stap, draf alles gaat door elkaar. Ik heb een paard wat snel verveeld is en ik moet dus alles interessant houden voor hem. Denk dat dit wel voor ieder paard geldt, maar sommige maken het snel duidelijk andere niet.

Wanneer ik klaar ben laat ik hem altijd een 5min aan lange teugel draven en dan een 10-15 min uitstappen. Dit gebeurd regelmatig gewoon op het veld.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:04

Nouja eigenlijk hangt het van jou en je paard af maar ik zal wel een poging doen om wat ik met mijn paard vaak doe uit te leggen.

5 tot 10 minuten los stappen
5 minuten los draven
10 minuten overgangen en tempo wisselingen rijden om hem aan de hulpen te krijgen.
20 minuten oefeningen en galop (leg het later uit)
15 minuten hals strekken en uitstappen

Dit is ongeveer de standaard maar het is erg wisselend, het ligt aan de bui van mijn paard, evt wedstrijden binnen een paar dagen, etc.

En dan met name hoelang los stappen?
Ongeveer 5 minuten tot 10 minuten.

Wanneer in stap oppakken?
Ik draaf altijd eerst nog los voordat ik hem echt oppak.

Steeds van hand wisselen of langere stukken op dezelfde hand?
Veel van hand veranderen.

Veel figuren rijden? Welke?
Ik wissel vaak van hand, galoppeer tussendoor dus bouw dan ook niet direct me training af. figuren die ik vaak rij zijn: voltes (verschillende groottes), gebroken lijn, wijken, schouder binnenwaarts, bij A, C, B, en E afwenden, van hand veranderen (verschillende manieren), slangenvoltes, 8tjes, enzo.

Wanneer beginnen mt draf? Lange stukken of vele overgangen?
Na de stap, eerst 5 minuten lange stukken en daarna veel overgangen.

Draf steeds op dezelfde hand en dan wisselen of hoevaak wisselen jullie van hand?
Veel van hand veranderen. Gok rond de 15 keer.....

Ook weer veel figuren en welke?
Ja zoals eerder beantwoord.

Wanneer komt de galop aan de beurt? Ook weer op welke hand/figuren?
Die komt in de 20 min aan de beurt. Op beide handen. Figuren als voltes, slangevolte, van hand veranderen en wijken.

Na de galop de training afsluiten of afbouwen naar draf en dan stap en dan pas losstappen?
Nee ik ga daarna nog door met de training.

Hoe bouwen jullie de training af?
Ik laat me paard in draf ontspannen en hals strekken. Daarna stap halsstrekken en dan vrije stap.

Hoelang losstappen?
ongeveer 5 minuten, ligt aan hoe zwaar de training was.

Nouja ik weet niet of je hier wat aan hebt want zoals ik al eerder zei ligt het aan jou en je paard.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:09

In de bak rijd ik meestal niet meer dan 45 minuten, hierna stap ik altijd ernaast uit, tenzij ik hem buiten het erf uit stap. Wat hierboven ook al als antwoord werd gegeven; verschilt het wel heel erg per combinatie natuurlijk. Misschien kan je deze vragen eens aan je lesgever stellen, zij zal een goede kijk hebben op wat voor jullie werkt. :)

- En dan met name hoelang los stappen?
Dit wisselt een beetje, ligt aan het weer. Ik pluk mijn paard van het land dus hij komt nooit 'stijf' van stal. Ik stap meestal rond de 5/10 minuten in, met warm weer soms wat korter, met koud weer ook wel eens langer, dan merk ik toch dat zijn spieren wat stijver kunnen zijn omdat hij niet veel rond loopt in de wei maar liever met zijn vriendjes in de schuilstal staat.
- Wanneer in stap oppakken?
Na een rondje stap op beide handen. Bak is wel 60x20. Ik doe dit omdat we met les bezig zijn met activiteit. Mag hij op het begin luieren, dan is dat heel lastig eruit te halen.
- Steeds van hand wisselen of langere stukken op dezelfde hand?
Heel veel van hand wisselen, ik zou zeggen in stap nog geen half rondje op 1 hand.
- Veel figuren rijden? Welke?
Om van hand te wisselen doe ik veel linksomkeert/rechtsomkeert, van hand veranderen door diagonale lijn, gewoon oversteken bij bepaalde letters bv E-B, maar ook de letters kortst bij de A/C, ook wel vaak slangenvoltes en achten. Ik begin met grote grove figuren tijdens de warming up, in de training maak ik ze steeds kleiner.
- Wanneer beginnen mt draf? Lange stukken of vele overgangen?
Ongeveer 2 rondjes op allebei de kanten los draven, daarna absoluut geen lange stukken, tenzij ik op de volte draaf om bijvoorbeeld aan stelling te werken. Over de hoefslag draven gaat altijd met veel overgangen naar stap voor bv 3 tellen, daarna weer draf. Ook veel figuren rijden en door een halve baan van hand veranderen.
- Draf steeds op dezelfde hand en dan wisselen of hoevaak wisselen jullie van hand?
Als ik specifiek de stelling oefen doe ik wel eens langer op 1 hand rijden om het duidelijk te maken. Wel met tempo overgangen en niet continu op 1 volte maar ook afwisselend recht uit. Soms over een enkele losse balk heen. Als ik op tempo en reactiviteit rijdt, doe ik meer met overgangen en hand verwisselen. We staan nog aan basis, dus ik zie het nog even als losse elementen.
- Ook weer veel figuren en welke?
Zelfde figuren als bij stap.
- Wanneer komt de galop aan de beurt? Ook weer op welke hand/figuren?
Galop neem ik een hele enkele keer mee, wil eerst stap en draf goed bevestigen. Als ik het doe, is het nog niet te lastig, dus aanspringen in hoek en een stuk hoefslag volgen tot de overgang naar draf volgt.
- Na de galop de training afsluiten of afbouwen naar draf en dan stap en dan pas losstappen?
Altijd eerst doordraven na de galop, omdat je anders lelijke terugvallen krijgt. Bv nog een volte in draf en dan stappen. Losstappen betekent dat hij op zijn eigen tempo mag lopen. Voor de duidelijkheid stap ik dan af, zadel eraf en mag hij ook rollen.
- Hoe bouwen jullie de training af?
Tot op het laatst blijf ik actief rijden, hij mag niet zomaar zelf gaan afbouwen. Soms draaf ik wel uit met lange teugel, hierna even terug naar stap, halthouden, uitvoerig belonen en losstappen.
- Hoelang losstappen?
Met hogere temperaturen en dikke wintervacht kan dit wel eens 20 minuten duren. Als hij helemaal op adem is, kan hij terug. Dit betekent niet dat hij altijd droog is, maar het normaal ademen gaat meestal wel samen met het niet meer actief zweten. Hij rolt meestal nog, dan voeren en na verzorgen en dan kan hij terug op de wei.

c_lyna

Re: Zelf je paardrij plan plannen/opbouw van het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:15

Dit is eigenlijk bij bijna ieder paard anders.
Het beste is natuurlijk 10 minuten los stappen erna los draven en galoperen, daarna op pakken veel figuren rijden en oefenen waar je in je les ook aan werkt en erna uitdraven en uitstappen. hoelang je dit doen ligt echt aan het paard.

Als ik jou was zou ik eens met je instructrice overleggen, vragen of ze je meerdere dingen mee wil geven tijdens de les die je de rest van de week kan oefenen.