pas beleerde Basco voor het eerst @ HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene18

pas beleerde Basco voor het eerst @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 17:23

Hey Bokkers,

Sinds een paar weken ben ik samen met een vriendin begonnen met het beleren van Basco.
Al vrij snel zijn we opgestapt en hij pakte het allemaal super op.
Afgelopen Vrijdag ben ik alleen naar hem toe geweest, en besloot de stoute schoenen aan te trekken en gewoon op te stappen. (Er waren gewoon mensen op het erf). Hij is super braaf en ik merk steeds meer dat we elkaar erg zijn gaan vertrouwen. Daarom durfde ik het ook aan om op te stappen.
Ik had hem van te voren al gelongeerd.

Paspoortje van Basco:
30-05-2008 (dus hij wordt in mei 5)
Appaloosa
Zwart
+/- 1.62m
Een schat van een paard

Ik heb het gefilmd zodat ik zelf ook een beetje kon zien wat ik kan verbeteren.
Punten die ik er zelf al uit heb gepikt:
* ik kijk te veel naar beneden waardoor ik soms naar voren val. Dus ik moet rechtop zitten en naar voren kijken. (als ik dat doe merk ik dat hij ook stabieler gaat lopen, maar toch val ik steeds terug in het naar beneden kijken. Erg vervelend, maar ik werk er aan!)
* ik verlies nog erg vaak het contact met zijn mond omdat ik hem dan te graag 'voorzichtig' wil vragen. Maar uiteindelijk werkt dat dan voor hem in zijn nadeel. Het geeft hem met constant contact veel meer stabiliteit.

Basco is nog wat aarzelend soms, vaak in stap wil hij uit onwetendheid stoppen, maar dat is een kwestie van vaak doen en duidelijkheid geven. Dit is immers pas de tweede keer voor hem dat hij niet ook begeleid wordt door iemand die de longeerlijn in handen heeft.
In het verleden heeft hij ook al wel gelopen met mensen op zijn rug, maar dat is 2 jaar geleden, en hij is dat jaar daarna ontzettend ziek geweest, (we weten nog steeds niet wat hij had), dus voor hem was het toch allemaal weer even nieuw.
Ik denk wel dat hij het daardoor wat sneller allemaal weer oppakt).

Het filmpje:

Ik ben benieuwd naar jullie mening en of jullie misschien nog tips hebben :)

PriscillaF

Re: pas beleerde Basco voor het eerst @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:44

Ziet er erg netjes uit.
Hij mag wat meer voorwaards in de stap.
Leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:50

Bij zo'n jong ding moet je niet de hele tijd op die volte blijven plakken, das nog te moeilijk voor de balans :n
Rechte lijnen rijden, meer vrijheid geven aan de voorkant (je hoeft hem echt nog niet in dat krulletje te rijden) en dan ook nog wat meer naar voren rijden. Heb je begeleiding?

EDIT: Ik heb trouwens de indruk dat hij niet helemaal rad loopt.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:58

Bizzybijtje schreef:
Bij zo'n jong ding moet je niet de hele tijd op die volte blijven plakken, das nog te moeilijk voor de balans :n
Rechte lijnen rijden, meer vrijheid geven aan de voorkant (je hoeft hem echt nog niet in dat krulletje te rijden) en dan ook nog wat meer naar voren rijden. Heb je begeleiding?

EDIT: Ik heb trouwens de indruk dat hij niet helemaal rad loopt.

Dat dacht ik ook.

Leuk paard, maar laat hem inderdaad wat meer los aan de voorkant!

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:49

jaa dat klopt, Als hij zijn rug los laat, voorwaarts is en actief genoeg is achter loopt hij goed. Aan de longeerlijn gaat dat goed, maar onder het zadel is dat net even anders. Hij heeft wat zwakke knieën achter (of eigenlijk hakken), dus we doen het rustig aan, want zn spiertjes daar moeten nog getraind worden.
Ik moet inderdaad minder op de volte gaan rijden. T is een gewoonte geworden en dat moet er uit, ga ik aan werken! We hebben ook wel degelijk rechtuit gereden, maar dat heb ik uit het filmpje geknipt omdat je dat toch niet kunt zien. Het is wel zo dat ik relatief veel op de volte rijd.
Ik vraag hem wat naar beneden omdat hij anders zijn rug vast zet, en nog onregelmatiger gaat lopen. Ik wil hem niet per se in de krul hebben, maar wel laag en ontspannen. Maar hij moet nog leren dat hij mijn hand moet volgen.
We hebben hulp, maar t is wel de bedoeling dat ik ook les met hem ga nemen. Alleen daar zijn we nog niet aan toe gekomen. T is immers nog maar de 2e keer rijden.
@PriscillaF, klopt inderdaad. Hij aarzelt op sommige stukken wat in de stap. Daar moet hij vaak even doorheen. Als t goed is staat dat ook in de openingspost :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:48

Hoe kun je hem nou naar beneden vragen als hij niet voorwaarts is. Je moet van achter naar voren rijden, niet van voor naar achter. Want als je je zo op de voorkant focust trek je hem enkel in dat krulletje en gaat die rug er echt niet beter van worden. ;)

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 16:17

Naar beneden vragen is in mijn boek meer dan alleen een ophouding maken met de teugels. Hij moet voorwaarts en dan kan ik hem de juiste kant op begeleiden zodat ie zijn rug kan ontspannen. Hij moet voorwaartser zodat hij zijn rug los kan laten en dan komt hij automatisch met zijn koppie naar beneden. Op momenten dat hij goed voorwaarts is en los laat is hij ook niet meer onregelmatig. Die hele krul is voor mij niet belangrijk, en ben ik ook helemaal niet mee bezig. Ik wil hem alleen maar voorwaarts en ontspannen hebben zodat hij kracht op kan bouwen, en zichzelf niet vast loopt :)
Maar je kan niet van een paard verwachten dat hij al die hulpen nu al helemaal begrijpt, als je ze pas voor de tweede keer echt toepast. Je ziet ook vooral in stap dat hij wat onzeker is, ik probeer hem daar zo goed mogelijk te begeleiden zodat hij mooi doorstapt, maar daar gaat meer dan twee keer overheen.

Ik weet dat je een paard niet een de krul moet willen rijden. Dat is een resultaat van een goed ontspannen en voorwaarts lopend paard, en niet de eerste prioriteit. Ik kan jullie beloven dat in de krul rijden voor het beeld het laatste is waar we mee bezig zijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:13

Waarom rij je hem dan in het krulletje als ie niet voorwaarts loopt?

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:09

Ik denk dat ze zelf wel weet wat goed is voor haar paardje.
Ze vraagt om tips niet om discussies.

Ik denk dat het inderdaad goed is om recht lijnen te lopen. Uiteindelijk hebben paarden daar gek genoeg het meeste moeite mee. Dat je hem van voor wat tegen houd is misschien een gewoonte, maar echt helemaal niets mis mee. Je trekt hem nog helemaal niet in de krul dat zie je direct al op het filmpje. De meeste paarden zullen het niet doen de eerste paar keren, maar die van jou komt al wel wat omlaag. Nou niets mis mee toch?
Ik zou hem eerst proberen om hem helemaal voorwaarts te rijden en echt zo min mogelijk aan zijn voorhand te komen. Dan zou ik denken dat het vast zetten in zijn rug en het 'onregelmatigheid' nog niet echt van belang is de eerste paar keren. Terwijl je daar wel aan zou denken. Dus misschien meer letten op het voorwaartse dan aan het vastzetten en zijn onregelmatigheid?

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:09

Dat is misschien wel goed om mee bezig te houden. Ik ga er aan werken dat hij het begrip 'been' begrijpt. Dat snapt ie soms nog niet helemaal (zoals je kunt zien in stap) En soms als hij voorwaarster moet knijpt ie even wat mijn zijn staart uit spanning, maar dat zijn meestal maar een paar passen en dan ontspant hij weer. Hij pakt het verder super op.