Sjerke (KWPN x Tinker) 2de keer HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Sjerke (KWPN x Tinker) 2de keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 16:45

Hallo allemaal !

Bij mij op stal staat een ontzettend leuke kruising. Een beetje info

naam: Sjerke
hoogte: 1.60
Leeftijd: word 8 ?
Kwpn (opa is Samber) x Tinker

Sjerke is het paard van LisaSjerke @ bokt. Dit is de 4de keer dat ik op hem rijd. Dit keer heb ik goed op de tips gelet uit het vorige topic wat ik aan heb gemaakt [RT-HAW] Sjerke (KWPN x Tinker) voor het eerst HAW

Zoals jullie zien, heb ik geen rijlaarzen aan. Om heel eerlijk te zijn was ik een beetje lui voor mn laarzen te pakken. Maar de schoenen die ik aan heb hebben prima profiel dus ik kan niet door de beugel schieten :j

Echter is mijn houding dan wel iets meer bagger.. Maar het gaat om het eindresultaat. Ik ben benieuwd of jullie het beter uit vinden zien en of jullie nog tips voor mij hebben !

Helaas heb ik vandaag weer geen filmpje gemaakt ! De volgende keer zal ik er echt aan denken :D

Afbeelding
Een fijn beeld, helaas houd ik mijn handen niet netjes gelijk. Een punt waar ik me telkens aan blijf storen. Als ik erop zit lijken mijn handen netjes gelijk maar op de foto blijkt het anders.

Afbeelding

Afbeelding
Fijn beeld vind ik zelf ! Mag mijn handen nog meer bij elkaar houden en rechtop. Een lekker achterbeen :D

Afbeelding

Afbeelding
Een van de enigste goede galopfoto's die erbij zaten en helaas zijn mijn handen hier te streng. Hij werd wat te heet en ik pakte hem wat te streng terug :o maar ach ! de mindere foto's mogen ook geplaatst worden toch :D ?

Graag tips maar lief blijven hihi :=

:evaw:

dyoka

Re: Sjerke (KWPN x Tinker) 2de keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:04

Leuke kruising! :)
Hangt hij erg op je hand?
Het lijkt alsof hij er zwaar wordt op je handen, en dat je daarom af en toe voorover buigt.
Ook zouden je beugels wel wat langer mogen.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:07

leuk plaatje!
En zoals je zei je handen al, maar je bent niet de enige, heb ik ook last van :j
En je beugels lijken een beetje kort.. of heb je ze altijd zo?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 17:09

dyoka schreef:
Leuke kruising! :)
Hangt hij erg op je hand?
Het lijkt alsof hij er zwaar wordt op je handen, en dat je daarom af en toe voorover buigt.
Ook zouden je beugels wel wat langer mogen.

Het klopt dat hij idd wat hangt ! Dat was op de vorige foto's ook.

Mijn beugels zijn normaal ook langer ! Maar omdat ik vandaag met die schoenen reed en iets meer steun wou hebben heb ik mn beugels een gaatje korter gedaan :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:31

Ziet er al beter uit, je bent met de tips bezig geweest! :)

Echter mag hij nog steeds wat meer lucht van voren krijgen. Ik denk dat het verstandig is om hem eerst op eigen benen te laten lopen en zorgen dat hij ook actief en voorwaarts is als hij jouw hand niet kan pakken. Dus veel binnenhoefslag, lange teugel (wel verbinding houden, maar gewoon lang laten). Als je hem daarna steeds meer naar boven toe pakt, zonder dat hij zich verzet of omhoog komt met het hoofd, denk ik dat hij uiteindelijk makkelijker loopt en lichter is in de hand :)

Ik hoop dat je me snapt en anders moet je maar even vragen ;)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:54

leuk paard hoor.
Mijn tips:
- probeer je hakken meer uit te drukken
- kijk meer om hoog en om je heen, je tuurt nu teveel naar beneden (waarschijnlijk zit je naar je handen te kijken want daar ben je erg mee bezig, kijk niet, probeer te voelen of je ze gelijk hebt)

Succes!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 18:16

@Nadja15: Bedankt voor de tips ! daar ga ik werk van maken !

@knakker: Hakken heb ik normaal gezien altijd netjes uitgedrukt, ligt puur aan de schoenen. kan je ook zien in het vorige topic. En dat is wel een hele goede tip die je geeft met het voelen van mn handen. ga ik echt eens proberen !

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:49

Citaat:
Echter is mijn houding dan wel iets meer bagger.. Maar het gaat om het eindresultaat.

Dat je houding wat minder is met verkeerd schoeisel kan ik me voorstellen, maar hier zit je fout. Het gaat áltijd om je houding, nooit alleen om het resultaat.

Tijdens mijn dressuurlessen zijn we de eerste maanden alleen maar bezig geweest met mijn houding, mijn houding is bepalend voor hoe mijn paard loopt.

Als jij slecht zit belemmer jij je paard, daar komt het op neer. Eerst goede laarzen aan, aan je houding werken, lekker voorwaarts en dan komt dat koppie vanzelf :j

Leuk beestje is het!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 18:50

Carliijn schreef:
Citaat:
Echter is mijn houding dan wel iets meer bagger.. Maar het gaat om het eindresultaat.

Dat je houding wat minder is met verkeerd schoeisel kan ik me voorstellen, maar hier zit je fout. Het gaat áltijd om je houding, nooit alleen om het resultaat.

Tijdens mijn dressuurlessen zijn we de eerste maanden alleen maar bezig geweest met mijn houding, mijn houding is bepalend voor hoe mijn paard loopt.

Als jij slecht zit belemmer jij je paard, daar komt het op neer. Eerst goede laarzen aan, aan je houding werken, lekker voorwaarts en dan komt dat koppie vanzelf :j

Leuk beestje is het!

Goede laarzen heb ik gelukkig :D Helaas had ik die in de kast laten staan :) in het vorige topic kan je dat zien.

Ik zal erop letten

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:51

Ik weet dat je ze hebt, maar dan moet je ze wel aan trekken :))

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:19

Wat ligt er allemaal onder en op het zadel, je zit zowat een kilometer boven Sjerke, het zadel lijkt ook hoog boven zijn rug te zweven.
Dat maakt het ook niet makkelijker om lekker te zitten, dat ga je met laarzen aantrekken ook niet oplossen.

Ondanks dat ie wat meer ruimte van voren zou mogen hebben, vind ik hem wel heel actief tonen, achterbeen komt er mooi onder.
Is hij erg voorwaarts?

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:40

Wat een leuk peerd!
Op sommige foto's zie je hem wel lekker sjouwen, terwijl de teugelhouding laat denken dat hij heel erg op je hangt en (als gevolg/oorzaak hiervan) niet actief is in tempo.
Ik denk dat je houding ook niet optimaal kán zijn als je zo naar voren getrokken wordt als het ware. Ik denk dat de oplossing ligt in het van voren zelf laten dragen, waardoor jij minder in je handen hebt, waardoor jij netter kan zitten.
Maar ja, hoe doe je dat :P ik hang ook nog vaak genoeg met 700 kilo aan mijn teugel over mijn peerd heen. Ik denk dat een combinatie van veel overgangen; waardoor actief aan het been; losser van voren en zelf erop letten dat je niet naar voren mee gaat/geeft; wel wat uit haalt. Succes ermee!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 11:43

@LBLGypsyCobs : Nou een dekje :') daarboven een bontje, daarboven een zadel en daarop weer een bontje. Zo zit zijn tuig eenmaal in elkaar. Ik mag helaas niks aan het zadel aanpassen maar ik kan wel eens met haar overleggen dat ze eventueel een zadelmaker erbij moet halen ofzo. En ja, hij is wel voorwaarts, ook fijn aan het been !

@Whild: Bedankt voor de tips ! ik ga er werk van maken :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:43

Tip voor bij een 'hangend' paard: alles wat hij vastpakt, laat jij los.

Makkelijk gezegd. De meeste paarden geven geleidelijk aan steeds meer gewicht en wij zijn als mens (...we stammen af van apen, die aan boomtakken bleven hangen, ook als dat opeens heel zwaar was..!!) heb je dat niet in de gaten.
Oplossing: elke 3 seconden ofzo ga je een klein stikje met je hand naar voor en weer terug.
Zodat jouw hand niet een soort van muur is, waar hij tegenaan kan leunen - maar telkens met die stukjes naar voren controleer je, hoe zwaar hij eigenlijk is.
En zodra je hem te zwaar vindt: drijven, overgangen!
Trouwens: ook overgangen naar lagere gangne en het halthouden kun je dan doen: WEL met je hand naar voor! Als een paard in de vrije natuur snel moet stoppen, doet hij dat op de achterhand en bij western wordt daar op geoefend. Dus met zit, zwaartepunt en (dij)benen rijd je de overgang - en gooit alle extra gewicht weg.
Dat IS even wennen in het begin, maar het werkt super.
(De meeste dressuurpaarden worden zo laag gereden, dat ze halt houden op de voorhand, vaak ook nog doorknikken met het hoofd - ik vind dat de jury dan een dikke onvoldoende voor de overgang hoort te geven, maar meestal schijn je punten te krijgen, "omdat hij rond is gebleven". Daar train je de achterhand niet mee en dan blijft hij juist hangen.)