paard voorwaartse hulp geven en de zijwaartse hulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

paard voorwaartse hulp geven en de zijwaartse hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 11:43

Hallo,

Een paar weken terug had ik les van mijn intructeur en die vertelde mij dat ik meer verschil moest gaan maken tussen de voorwaarts drijvende hulp en de zijwaarts drijvende hulp.
Zij gaf toen aan dat de zijwaarts drijvende hulp, er geen spierkracht vanuit de bovenbenen bij komt kijken.
Nu heb ik geprobeerd om dit uit te voeren, alleen ik heb het idee dat ik dan ook kracht vanuit mijn bovenbeen geef.

Hoe is dat jullie aangeleerd?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:45

Voor zijwaartsehulpen leg ik mijn been naar achteren. Voor derest doe ik niets anders met mijn benen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:48

ik doe het net omgekeerd. Voorwaartse hulp is in principe gewoon een lichte kuitdruk (ik ben nl lui, ik wil niet heel mijn been aanspannen om het paard voorwaarts te laten gaan!), geen reactie, stevigere druk + tikje.
Zijwaartse hulp hangt af wat ik precies wil.Hoe minder zijwaarts ik wil, hoe minder ik eenzijdige beendruk geef (dus als paard gewoon ietwat moet buigen of héél licht zijwaarts gaan geef ik dezelfde hulp als voorwaarts, maar dan op 1 been, als het paard bv moet wijken geef ik druk vanuit mijn bovenbeen, hoe zijwaartser ze moet, hoe meer druk (afhankelijk van opleiding van het paard))
Been leg ik trouwens afhankelijk van de oefening op de singel of meer naar achter. (wijken doe, schouderbinnen, etc doe ik in principe op de gewone beenligging, als ik de achterhand wil verzetten gaat het been meer naar achter)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:56

Somebitch schreef:
Voor zijwaartsehulpen leg ik mijn been naar achteren. Voor derest doe ik niets anders met mijn benen.

Nooit je binnenbeen naar achter leggen, je wil nl buiging om je binnenbeen,
niet dat je de kont eerst naar buiten drukt met het gevaar dat de achterhand eerst gaat of uitzwaait.

Voorwaarts/tempo regel je met je zit en beide onderbenen (kuitdruk), de buitenteugel is een temporegelaar/begrenzer (controle).
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 10-03-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Re: paard voorwaartse hulp geven en de zijwaartse hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:58

Waarom je binnenbeen niet opzij leggen? Mij is altijd geleerd op het moment dat je zijwaarts wilt, bijv. wijken, om je binnenbeen iets naar achteren te leggen en met je buitenhand begrens je het uitslingeren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:58

Somebitch schreef:
Waarom je binnenbeen niet opzij leggen? Mij is altijd geleerd op het moment dat je zijwaarts wilt, bijv. wijken, om je binnenbeen iets naar achteren te leggen en met je buitenhand begrens je het uitslingeren.

Dan heb je het toch echt verkeerd geleerd :o Gewoon bij de singel/normaal houden en laten buigen om je binnenbeen.

Je paard moet voor kuitdruk zijwaarts gaan, anders kom je in de hogere oefeningen met lengtebuiging in de problemen (Travers, SB, Appyeren, KW enz)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 10-03-13 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Somebitch

Re: paard voorwaartse hulp geven en de zijwaartse hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:59

Dat kan, is ook al jaren geleden. :') Vandaar dat ik vraag waarom. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:25

Somebitch schreef:

heel simpel:
met je been bestuur je de middenhand en de achterhand, met je hand bestuur je de schouderpartij.
Als je je been naar achter legt, druk je de achterhand naar buiten zodat die uitzwaait. Dit kun je nooit begrenzen met je buitenteugel (want die begrenst de schouder, met als gevolg dat je paard nog schever zet)
In principe druk je gewoon met je been de middenhand opzij. met je buitenbeen begrens je indien nodig (want buigen is moeilijk, dus veel paarden gooien de achterhand naar buiten) de achterhand. met je teugels begrens je de voorhand.
Uiteindelijk kan het paard niet verder meer buigen, en gaat hij zijn lichaam opzij zetten.
Dan door te spelen (dit is niet uit te leggen via internet eigenlijk) met de druk van je benen en van je teugels, kun je zo gaan bepalen of je de achterhand alleen laat opzij gaan en de voorhand ter plaatse houd (kom je in een richting van schouderbinnenwaarts, afhankelijk van je voorwaartse beweging), of de voorhand en achterhand tegelijk opzij laat gaan (wijken).