Grease en ik aan het werk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Grease en ik aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:50

Hallo allemaal! :wave:
een tijdje terug heeft een vriendin van mij foto's gemaakt tijdens het rijden, ik wil ze graag aan jullie laten zien.

Dit is de eerste keer dat ik een HAW topic open :)) en ik hoop op veel leerzaam en onderbouwd commentaar! :D

Ik zal jullie eerst wat vertellen over mijn pony.
Naam: Grease
leeftijd: word dit jaar 13, datum onbekend
Geslacht: merrie
Ras: onbekend, net als ouders.

toen ik twaalf jaar oud was ging ik eens kijken bij de locale ponyclub, of er nog een pony was die ik mocht verzorgen. nou die was er, en dat was me er eentje, alle leskindjes waren bang voor grease geworden, grease deed haar hoofd tussen haar benen en bokte, tot dat alle kindertjes in het zand lagen. natuurlijk werd dat erg versterkt door roddelende moeders en dergelijke en was al snel iedereen bang van haar. (behalve natuurlijk de gevorderden, maar ze was bedoeld als beginnerspony) toen mocht ik haar verzorgen, eerst ging alles prima, maar toen ze me er een paar keer erg lelijk had afgebokt was ik ook angstig geworden, en ik had ook nog een mooi excuus om niet te hoeven rijden de hele winter, want de bak was bevroren. lekker wandelen, vertroetelen en dergelijke vond ik wel erg leuk! na een tijdje moest ik er toch weer op en ben ik een keer fijn geholpen door stal genootjes en ging het rijden weer redelijk goed, natuurlijk wel gewoon recreatief. echt dressuur matig rijden deed ik nog niet. al een tijdje was er een vermoeden dat het zadel niet goed lag (logisch ook met het bokken) maar er werd jammergenoeg niet echt actie ondernomen om een goed zadel te regelen, de zadelmaker had immers beweerd dat het zadel prima lag (terwijl die vroeger op een brede fjord lag := ). de problemen bleven overigens (het bokken) en grease kreeg een anti graas riem, van kopstuk tot zadel, zodat haar hoofd niet naar beneden kon, maar ja, daardoor drukte ze haar rug nog wel extra weg, niet ideaal dus! een tijdje later werden alle zadels gestolen, ook die van grease, toen werd er besloten om het goed aan te pakken, er kwam een andere zadelmaker bij, en een osteopaat... het was erger dan gedacht! grease heeft toen vrijwel een jaar stilgestaan om weer beter te worden.. (wel met de winter erbij, toen er niks gedaan kon worden) daarna werd er weer langzaam opgebouwd, eerst met pessoa longeren en daarna werd ze door iemand een of twee keer per week echt dressuurmatig gereden, na een tijdje mocht ik ook weer meer gaan rijden en ben ik ook dressuurmatig met haar gaan rijden, ondertussen had ik nog wel elke weer les bij mijn instructrice (bij een andere stal). grease zat weer beter in haar vel en deed weer braaf mee in de lessen, langzamerhand kreeg iedereen weer vertrouwen in haar, en tja, toen stond iedereen weer in de rij om haar te verzorgen, en kreeg ik te horen dat ik weg moest, huilen dat ik deed, huilen! ik wilde grease niet kwijt, en gelukkig zagen mijn ouders in dat grease en ik twee handen op een buik zijn, en alweer elf maanden geleden hebben mijn ouders grease gekocht, en is mn maatje voor altijd bij mij, hoop ik! :D

zo, ons levensverhaal tot nu toe! :')

nu over grease, lichamelijk. grease heeft best wel moeite met haar lijf, heel stijf en kort in haar achterhand. lang gelijnd en stijf... het gaat steeds beter maar we zijn er nog laaaaang niet! ook heeft ze een flinke onderhals ontwikkeld in de afgelopen drie jaar, die we nu weer weg aan het trainen zijn, maar dat heeft tijd nodig. eigenlijk ben ik momenteel heel blij hoe het gaat met rijden, ze loopt erg ontspannen, nog wel veel op te voorhand en wil nog wel achter de teugel duiken, maarja... kan niet allemaal in een keer! (en al helemaal niet meteen perfect) dus we doen het rustig aan! ik heb nu een keer in de maand dressuur cursus bij mn instructrice (gediplomeerd met licentie bij de KNHS) eerst had ik eens in de twee weken les, maar bij mij op stal was er een gedoe met les komen geven van buitenaf, dus dan maar zo, van een hele dag les (theorie en praktijk) leer je eigenlijk ook veel meer! we zijn nu bezig met de onderste legionen van het skala der ausbildung, dus takt, losgelatenheid (souplesse, ontspanning) mijn instructrice geeft ook les vanuit de anatomie van t paard en mezelf, en als ze mij corrigeert in mijn houding, merk ik ook vaak dat grease meteen beter loopt, dat vind ik wel erg grappig, ook fijn omdat je meteen resultaat merkt aan wat je van jezelf verbeterd. ik ben heel erg tevreden met mn instructrice, ze heeft erg fijn les! ik rijd ook al sinds dat ik 10 jaar ben bij haar.

Ik moet zelf erg op letten dat ik mijn hakken uit blijf drukken, en mijn tenen niet afsteek naar buiten. en ik mag mijn knieeen beter tegen het zadel houden. verder mag ik als grease fijn loopt mijn borst meer openen. en ik moet proberen haar meer actief te krijgen in haar achterhand, snelheid omzetten in activiteit, maar dat is echt veel lastiger gezegt dan gedaan, en daar ervaar ik ook nog wel moeite mee :P en madame heeft er ook nog wel eens een handje van, ik mag haar nu ook in de overgang iets wakker maken met de zweep(even met het uiteinde van mn zweepje, heel zachtjes hoor, is voor grease ook al meer dan genoeg, erg sensibel pony'tje) zodat ze wat actiever wegkomt... verder moet ik veel (schijn) overgangen rijden. nu is het zelf zo dat als we weer terug zijn in stap, dat ze zelf al weer aan wil gaan draven omdat ze het al weet haha :+ ook is galop altijd moeilijk geweest, ze deed eerst altijd verkeerd aanspringen, maar dat gaat de laatste tijd warempel een stuk beter! dus daar ben ik erg blij mee! oja, en veel voltes (ook kleine voltes) ik rij ook veel stap galop overgangen, word ze ook lekker enthousiast van, op een gegeven moment voel je haar echt heel krachtig wegkomen, net een quarter, heel leuk! :D

ook doe ik vaak wel eens wat rek en strek oefeningen (hoofd links/rechts vragen) en achterbenen naar voor en achter ''rekken''

Zo, nu tijd voor de foto's, ik sta open voor commentaar, graag zelfs! anders zou ik hier geen topic openen :+ maar wel onderbouwend aub. ik wéét dat het niet perfect is, en dat zal het ook nooit worden :P maar beter hoop ik wel te worden! ik blijf ook gewoon lekker doorgaan met lessen en rijden en dan moet het wel goed komen :)

1.Afbeelding
deze foto ben ik nog eigenlijk het minst tevreden over, hier lijkt ze meer in een ''krulletje'' te lopen.

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding
halsspier is mooi zichtbaar <3

6.Afbeelding

7.Afbeelding
dit vind ik ook wel een fijn beeld :j

8.Afbeelding
pasje uitstrekken, verruimen.

9.Afbeelding
Ze vond de camera eng :+

10.Afbeelding
geen spectaculair beeld, maar ik vond haar achterbeen mooi hier, en ze loopt niet zo ver achter de loodlijn, wat ze voorheen altijd erg deed.

11.Afbeelding
de andere galop foto's loopt ze weer wat verder achter de teugel, vind ik lastig te corrigeren, vooral in de galop..

12.Afbeelding

13.Afbeelding
dit vind ik persoonlijk wel een fijn beeld :j nog iets minder diep...

14.Afbeelding

15.Afbeelding
Grease bedankt ook voor het kijken :D haha :+

Bedankt voor het kijken en respect als je het allemaal gelezen hebt _/-\o_
En ik zou het waarderen als jullie zouden willen reageren :D

Groetjes,
Frederieke & Grease :evaw:

Gianti

Re: Grease en ik aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:55

Gaat helemaal goedkomen met jullie!!! Je geeft al goed de punten aan

maar aangezien het op HAW staat, het mag van mij allemaal wat activer!

Aptilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:56

als ik het zie lijkt het of je zadel te ver naar voren ligt?! beetje op de shouder ipv der achter :),, Wel een leuk beestje om te zien. probeer je knieen in het zadel te houden hierdoor blijven je tenen vaak naar binnen ivp naar buiten :) heb ik ervaring zelf mee hihi

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:59

Ik zie en snap de moeilijke punten bij je paard, goed dat je dat allemaal weet en bewust bezig bent.

Er zitten echt hele mooie stukken bij!

Je zadel ligt wel echt ver naar voren, misschien val jij daardoor ook zover naar voren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:02

Oh hmm had eigenlijk het idee dat hij wel goed lag :+ ik zal er wel op letten! het kan ook komen door het dekje, die heeft nogal een spring vorm, maar ik zal hem een fractie naar achter leggen, hij schuift iig niet.. dus daardoor komt het niet, ik zal hem zelf de volgende keer iets minder ver naar voren leggen :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:05

het oogt inderdaad misschien ook wel door de springvorm, als hij maar goed achter het schouderblad ligt.
En zelf rechtop gaan zitten en kont in het zadel hihi :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:05

vind het zadel eigenlijk niet echt te ver naar voren liggen. het is een vzh zadel en die gaat altijd iets over de schouder! op de schoft ligt ie mooi! maar ja kan vertekenen op een foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:07

Ja komt ook door het zweetblad, want de schouder ligt wel vrij :) en ik moet inderdaad zelf wat rechter op gaan zitten :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:12

maar iets je tenen naar binnen draaien en gaan zitten in het zadel! gebruik je beugels alsof je op grond staat! paard loopt ook iets te diep, dus meer tempo en vanuit de achterhand rijden! probeer wat te schakelen in tempo !

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:27

Jullie zijn een top team fiek!
Respect voor wat je met der hebt meegemaakt en wat je hebt bereikt!

Ik ga mee met de voorgaande reactie, hakken laag tenen naar binnen en rechtop zitten! :j

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:35

Ziet er vriendelijk uit.
Commentaar geef je zelf al en ben het daar wel mee eens.
Lekker blijven oefenen. Goed recht opzitten en lekker veel overgangen rijden.

Gaat helemaal goed komen met jullie! :D

Sammie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:22

Ik vind het er allemaal super netjes en heerlijk ontspannen uitzien! :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:49

Vind het er erg ontspannen uitzien! :)
Gaat goed zo! :D

Idd uit de voorgaande reacties komen de werkpunten al naar voren! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:35

dank voor het commentaar tot nu toe :) ik neem alles mee :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:47

ik heb even in je profiel gespiekt en verbaasde me er over: je bent 16! meid, wat kan jij alles goed verwoorden, knap hoor!

wat betreft de foto's: ik vind het er vriendelijk en ontspannen uitzien, het zou iets actiever mogen, maar ik waardeer het ook in je dat je de tijd neemt.net wat je zelf al aangeeft: het kan niet allemaal in een keer :) ga zo door, zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:56

Klopt, ik had laast ook les, en dan precies op het moment dat ze fijn loopt, gaat er weer iets anders minder, zo blijf je eigenlijk altijd bezig :+

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:54

wat mij meteen opviel: Tenen naar binnen draaien en hakken uitdrukken,
verder rechteropzitten en schouder bladen naar elkaar toe draaien. Verder ziet het er netjes uit en zijn jullie een leuke combinatie

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:36

Normaal kijk ik alleen in dit soort topics en reageer niet, maar hier moet ik echt even complimenten over geven! Vind dat je haar echt heerlijk aan het lopen hebt, natuurlijk nog niet perfect maar je bent zeker op weg naar een keurige basis. Vind foto 2 bijvoorbeeld erg fijn ogen, rug 'bolt' mooi op en naar mijn mening ontspant ze lekker in de hals en nek.

Ze zou echter wel iets actiever mogen, of nou ja, het achterbeen mag wat mij betreft wat meer buigen, heb het idee dat die nu een beetje stijf blijft.

Jijzelf zou wat rechten mogen gaan zitten, je kantelt nu wat naar voren en lijkt zo nu en dan je balans kwijt te zijn. Dit wordt nog meer versterkt door je zadel, in een dressuurzadel zou je beenligging al een stuk verbeteren. Met vzh zadel iets harder werken dus, maar dat moet te doen zijn.

Nogmaals, mijn complimenten, lekker door oefenen met je ontzettend leuke pony en dan komen jullie er wel!