hoe vloeiend van lange teugel naar teugel aannemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sillysoul

hoe vloeiend van lange teugel naar teugel aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:11

Bij het rijden stuit ik op een probleem: lopen we lekker met een lange teugel en wil ik die aannemen, dan versnelt mijn paard en maakt een wat bolle onderhals. Komt dan ook erg makkelijk tegen de hand. Nu wil ik van lange teugel naar teugels aannemen het vloeiend en zonder verzet laten verlopen, maar ik weet niet goed welke hulpen helpen en welke juist het foute gedrag opwekken.
Heeft iemand tips voor ons?
Bedankt!

sh4e

Re: hoe vloeiend van lange teugel naar teugel aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:10

Als je je paard gebogen houd om je binnen been, en ook wat stelling houd, kan hij de onderhals niet aanspannen. Dus probeer het is op de volte!

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 22:17

bedankt voor de tip! ik ga het morgen proberen:)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:57

Ik kom met het standaard rijtje vragen:
Wanneer is je paard voor het laatst naar de tandarts geweest?
Is de keuze van je bit wel goed voor zijn mond?
Hoe is paard verder in het rijden?
Zit jij wel met een ontspannen arm en hand in je rijden?
Doet hij die ook bij andere?
Wanneer is je zadel voor het laatst nagekeken?
Heeft hij iets meegemaakt waardoor hij spanning op bouwt, denk aan een vorige ruiter die met strakke handen reed of lichamelijke klachten.

Voor je met een oplossing kan komen, zul je eerst een aantal dingen moeten uitsluiten en de oorzaak proberen te achterhalen.
Als lichamelijke klachten en pasvorm van je tuig uitgesloten zijn, dan zou ik in de stap lange teugel millimeter voor millimeter de teugels meer op nemen. Eigenlijk zo dat je paard het niet merkt. Er komt een punt dat hij toch spanning op bouwt, dan hou je je teugels op die maat vast en zorg dat je zelf mooi ontspannen en mee blijft veren met zijn mond, en wacht tot hij ontspant. Ga dan pas weer verder. Het kan even duren voor je je teugels op maat hebt.
Als je paard dit als gewoonte heeft gemaakt om geen last te hebben van een ongemak (kan dus uit het verleden), is het belangrijk dat je daar de tijd voor neemt om het teugels op maat nemen als prettig te laten ervaren.
En zorg ten alle tijden in je rijden dat de verbinding tussen jou hand en zijn mond zeer prettig is.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 12:40

Japeloup schreef:
Ik kom met het standaard rijtje vragen:
Wanneer is je paard voor het laatst naar de tandarts geweest? --> aug. 2012
Is de keuze van je bit wel goed voor zijn mond? --> gewoon simpel enkel gebroken bitje
Hoe is paard verder in het rijden? --> na even opwarmen is hij ontspannen
Zit jij wel met een ontspannen arm en hand in je rijden? --> niet altijd maar ik let er wel op, zeker met het teugels aannemen probeer ik ze korter te maken zonder spanning op de lijn te ontwikkelen
Doet hij die ook bij andere? --> er rijdt niemand anders op, maar bij de vorige eig. had hij een goed ontwikkelde onderhals
Wanneer is je zadel voor het laatst nagekeken? --> sept. 2012, toen is ook zijn rug nagekeken en behandeld.
Heeft hij iets meegemaakt waardoor hij spanning op bouwt, denk aan een vorige ruiter die met strakke handen reed of lichamelijke klachten.--> niet dat ik weet. Het is wel een dominant paard.

Voor je met een oplossing kan komen, zul je eerst een aantal dingen moeten uitsluiten en de oorzaak proberen te achterhalen.
Als lichamelijke klachten en pasvorm van je tuig uitgesloten zijn, dan zou ik in de stap lange teugel millimeter voor millimeter de teugels meer op nemen. Eigenlijk zo dat je paard het niet merkt. Er komt een punt dat hij toch spanning op bouwt, dan hou je je teugels op die maat vast en zorg dat je zelf mooi ontspannen en mee blijft veren met zijn mond, en wacht tot hij ontspant. Ga dan pas weer verder. Het kan even duren voor je je teugels op maat hebt.
Als je paard dit als gewoonte heeft gemaakt om geen last te hebben van een ongemak (kan dus uit het verleden), is het belangrijk dat je daar de tijd voor neemt om het teugels op maat nemen als prettig te laten ervaren.
En zorg ten alle tijden in je rijden dat de verbinding tussen jou hand en zijn mond zeer prettig is.

Ok, ja dat probeer ik ook zeker te doen, vooral korter nemen zonder dat er spanning komt, maar valt niet mee.
Bedankt voor je reaktie :)

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 18:03

sh4e: jouw tip werkt goed!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:00

Jouw probleem ligt in de controle van het tempo. Op het moment dat jij je teugel aanneemt mag jou paard nooit versnellen, je hebt immers geen been gegeven en vraagt dus niet of hij naar voren wilt. Waarschijnlijk heb je in je gehele rijden wat moeite met tempocontrole? (Wanneer je in je hand loslaat mag paard niet versnellen en wanneer je je been loslaat mag paard niet terugkomen) Iig kun je een aantal keer lange teugel geven, en wanneer je je teugels aanneemt en paard versneld meteen terug in tempo ( eventueel terug naar het halthouden ) en dat een aantal keer achter elkaar herhalen. Dan zal je probleem vrij snel opgelost zijn.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 19:31

aukelizzy, wat je zegt klopt wel, mijn paard bepaalt graag ook zelf een beetje wat hij doet. Tempo controle blijft daardoor wat moeilijk. Maar ik zal daar zeker nog extra aan werken!

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:59

Fijn dat de tip goed helpt!
Als je paard te snel gaat draven, blijf dan langzaam lichtrijden, dan heb je zo je tempo weer onder controle. En zelf terug blijven zitten!