Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Japeloup schreef:Ik kom met het standaard rijtje vragen:
Wanneer is je paard voor het laatst naar de tandarts geweest? --> aug. 2012
Is de keuze van je bit wel goed voor zijn mond? --> gewoon simpel enkel gebroken bitje
Hoe is paard verder in het rijden? --> na even opwarmen is hij ontspannen
Zit jij wel met een ontspannen arm en hand in je rijden? --> niet altijd maar ik let er wel op, zeker met het teugels aannemen probeer ik ze korter te maken zonder spanning op de lijn te ontwikkelen
Doet hij die ook bij andere? --> er rijdt niemand anders op, maar bij de vorige eig. had hij een goed ontwikkelde onderhals
Wanneer is je zadel voor het laatst nagekeken? --> sept. 2012, toen is ook zijn rug nagekeken en behandeld.
Heeft hij iets meegemaakt waardoor hij spanning op bouwt, denk aan een vorige ruiter die met strakke handen reed of lichamelijke klachten.--> niet dat ik weet. Het is wel een dominant paard.
Voor je met een oplossing kan komen, zul je eerst een aantal dingen moeten uitsluiten en de oorzaak proberen te achterhalen.
Als lichamelijke klachten en pasvorm van je tuig uitgesloten zijn, dan zou ik in de stap lange teugel millimeter voor millimeter de teugels meer op nemen. Eigenlijk zo dat je paard het niet merkt. Er komt een punt dat hij toch spanning op bouwt, dan hou je je teugels op die maat vast en zorg dat je zelf mooi ontspannen en mee blijft veren met zijn mond, en wacht tot hij ontspant. Ga dan pas weer verder. Het kan even duren voor je je teugels op maat hebt.
Als je paard dit als gewoonte heeft gemaakt om geen last te hebben van een ongemak (kan dus uit het verleden), is het belangrijk dat je daar de tijd voor neemt om het teugels op maat nemen als prettig te laten ervaren.
En zorg ten alle tijden in je rijden dat de verbinding tussen jou hand en zijn mond zeer prettig is.