Moeite met teugels vasthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Philadelphia

Moeite met teugels vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:46

Hallo,
ik vroeg me af of alleen ik dit probleem heb.
Tijdens het rijden moet ik constant de teugels opnieuw oppakken omdat ik ze heel langzaam losser vasthou waardoor de teugels steeds meer gaan vieren.
Ik heb teugels met die blokjes om juist veel grip te hebben.
Nu is het rare dat ik hier bij mijn vorige pony weinig last van had maar nu bij mijn paard blijf ik maar teugels vastpakken met als gevolg dat ik wil afwenden of een oefening wil doen die mislukt door die teugels:P
ook heb ik met 1 kant last om de buitenkant te begrenzen
Heeft iemand de tip voor mij.
ik denk er steeds meer aan maar moet me toch ontspannen in de hand op het paard.

Annabel

Re: Moeite met teugels vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:49

Heb ik ook last van, ik heb mijn handen altijd iets te laag, ik houd ze nu standaard een stuk hoger en dan heb ik het veel minder. :)

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:57

Annabel schreef:
Heb ik ook last van, ik heb mijn handen altijd iets te laag, ik houd ze nu standaard een stuk hoger en dan heb ik het veel minder. :)

dat heb ik vanmiddag ook geprobeert en inderdaad dat hielp wel wat:P

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:58

Je handen gewoon goed dicht houden.

Qua begrenzen, je buitenhand een beetje omhoog.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:02

Ik heb dit probleem ook. Als ik mijn armen en handen ontspan, hop! dan glijden de teugels zo uit m'n handen. Heel stom. Waarschijnlijk in het begin veel aan denken, zodat het een automatisme wordt. Ik ga mijn handen ook maar eens wat hoger houden, misschien dat dat helpt. Ik ben alleen altijd bang dat ik dan 'de scherp in de mond' wordt met m'n handen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:43

Jahoor ik word er zelf niet goed van.. maar iedere keer moet ik mijn teugels op maat pakken... ben er eens op gaan letten en houd idd mijn teugels gewoon te los vast schijnbaar... wat je eraan kan doen ben ik zelf ook nog niet achter, al houd ik ze voor mijn gevoel 'steviger' vast, helpt nog niets :\

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:54

hoorde laatst een tip , je moet ze dubbel pakken een soort lus maken dan kunnen ze zowiezo niet meer langer worden

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:55

Ik heb een poos een knoop in me teugels gehad zodat mijn handen niet losschoten of een plakbandje eromheen :).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:20

Je duimen op de teugels houden. Echt zoals je het vroeger op de manege leerde: een boksersvuist maken.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:22

Pfff ik herken het.. Maar als ik dus een vuist maak voel ik de teugels niet goed meer en wordt ik heel streng in mijn handen... Frustrerend..

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:33

Ik heb dit ook gehad. Als ik ging focussen op een stevige vuist werd ik te stug in mijn handen. Bij mij heeft een knoop in de teugels goed geholpen, als je op de knoop vasthoudt is dat steviger en je hebt het eerder door als je teugels iets te lang zijn.

Verder goede handschoenen met grip, ik gebruik die van Roeckl. Ja, wat duurder, maar heeft me erg geholpen. http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... 5189/39104

Ik had er vooral last van als mijn paard sterk werd. Dus let ook op het van achter naar voren rijden, met je been naar je hand toe, zodat het paard lichter in de hand wordt. Rijtechnisch kun je er dus ook naar kijken.

Ik ben links sterker en vond het op de linkerhand moeilijker mijn buitenteugel eraan te houden (met mijn rechterhand dus). Ook erg bekend dus. Dat is er bij mij uit gegaan door er met de instructeur steeds weer op te focussen, heb daar verder geen handigheidjes voor.

Succes :-)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:38

zuma1 schreef:
hoorde laatst een tip , je moet ze dubbel pakken een soort lus maken dan kunnen ze zowiezo niet meer langer worden

Hoe bedoel je dat?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:42

pinken niet losgooien maar sluiten ?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:04

Akhal_Teke schreef:
zuma1 schreef:

Hoe bedoel je dat?

jemie ben altijd moeilijk in uit leggen ..als je de teugels al op maat hebt pak je met je linkerhand de rechter teugel erbij en en dan met je rechterhand de linker erbij je krijgt dan een soort dubbele lus tussen je handen ....hoop dat je het begrijpt

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:11

Ik heb et ook een tijdje gehad, maar bij mij kwam et door mijn versleten teugels van vijf jaar oud en versleten handschoenen, dit probleem verdween toen ik nieuwe teugels en handschoenen kocht

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:06

Je moet ze tegelijk op maat/korter pakken. Niet om de beurt.