'Tussenhupje'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orthos

'Tussenhupje'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 18:57

De verzorgpony die ik rijd maakt in draf een soort van 'tussenhupje'. Dan springt ze zegmaar een stukje omhoog ofzo. :')
Zijn er bij jullie paarden die dit doen en hoe kan je dit oplossen? Het is aardig irritant.

Groetjes.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:01

Dat tussenhupsje komt omdat je paard vanuit de voorhand vertrekt en niet vanuit de achterhand. Het is belangrijk dat je paard in balans komt, actief (= dus niet per ce snel of erg voorwaarts, daardoor werp je ze weer op de voorhand) van voor naar achter rijdt.

Als de balans, kracht, lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts en het ondertreden in orde zijn, dan kun je je paard gaan corrigeren op het 'hupsje'. Maar niet eerder, waarschijnlijk, als eerder genoemde dingen in orde zijn, zal je paard ook niet meer hupsen ;)

Orthos

Re: 'Tussenhupje'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:03

hmm .. okee dankjewel voor je reactie =) En hoe kan ik dat een beetje voor elkaar krijgen dat voorwaarts neerwaarts enz?? =)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:10

Dat zijn dingen die je niet van een forum kan leren :) Daarvoor heb je een kundig instructeur(trice) nodig. Dus: les nemen, liefst van iemand die de oorzaak ziet en aanpakt dan iemand die je paard gaat corrigeren op het hupsje.

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:25

Oke bedankt =)

Ik denk dat ik het snap dus ik ga dat een beetje oefenen ;3 Ze is ook nog maar 3,5 :)

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:37

Heel veel overgangen rijden wil ook helpen. Worden ze ook goed aan het been van. Verder zoals eerder genoemd goed op de achterhand letten. Een instructeur ziet altijd meer dan jij voelt dus dat is altijd een goed idee.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:38

En goed opletten dat je niet terugwerkt in je (binnen)hand! :-)

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:11

Niet eerst harder laten stappen, uit je zelfde staptempo rustig aandraven.