Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joeluna

Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 18:43

Hallo Bokkers,

Vorig jaar februari hebben we een nieuwe pony gekocht, super lief, schrikt bijna niet en lekker mak. Ik was begonnen met dressuur en dit ging best goed, had alleen wel af en toe door dat ze dit niet zo heel graag deed. Springen deed ze wel super graag. Doe dit ook geregeld met haar om af te wisselen.

Toen het eindelijk wat warmer werd en de zon weer begon te schijnen begon het drama. Ze begon met haar hoofd knikjes te maken wat heel irritant was. Daarna ging ze in de teugels hangen, en zodra je met je vingers begon te spelen zodat ze minder in mijn handen kon gaan hangen gooide ze haar hoofd omhoog en begon ze wild te schudden. Ook begon ze met staken, toen viel het allemaal nog wel mee.

Maar toen ik gisteren en vandaag opstapte was het verschrikkelijk! De zon scheen weer, het was warm en mevrouw begon weer. Maar zo erg heb ik het nog nooit mee gemaakt. De staakte heel erg, ze gooide als een dwaas met haar hoofd of hing super erg in mijn handen wat al heel snel pijn ging doen. Zodra ze staakte en ik gaf haar been ging ze achteruit lopen, ik kreeg haar met geen mogelijkheid naar voren. Met een paar tikjes van de zweep liep ze gelukkig weer door, maar een rondje later stopte ze weer. Maar dit keer ging ze voor elke keer een klein beetje omhoog, of ze liep achter bijna de stroomdraad in.

Ik ben erachter gekomen dat dit alleen zo is als de zon schijnt en het warm weer is. Als ik in de zomer ergens binnen rijd dan doet ze dit niet. Ook in de winter doet ze niks verkeerd. Vandaag wilde ik bijvoorbeeld gaan springen (vind ze echt leuk) maar zodra ik aandraafde begon ze al met dit gedrag. Ik kreeg dus niet eens de kans om te doen wat ze leuk vind. Want als ik in galop zit is het gewoon gevaarlijk, zoals ze met haar hoofd gooit en als een gek op de hindernis af gallopeert.

Ongeveer een half jaar geleden is er een dierenarts bij geweest, er was niks met haar gebit. Ook kan het niet aan het zadel liggen want ik rijd in de winter met hezelfde zadel en dan zijn er geen problemen, hetzelfde met het hoofdstel. (eigenlijk al het tuig.) De tips van mijn instructrice helpen tot nu toe nog niet, dus ik hoop dat jullie mij kunnne helpen. Als jullie nog vragen hebben of het verhaal is niet helemaal duidelijk, stuur dan maar een reactie. Alvast bedankt!

secricible

Re: Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:44

Geen pollenallergie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:46

Laat de tanden voor de zekerheid maar nog eens checken.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:46

Een half jaar geleden is er een tandarts bij geweest.. maar misschien is er inmiddels toch iets met haar gebit? Het hoeft maar een haakje te zijn waar ze last van heeft.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 18:46

Lijkt me niet, want op een ander doet ze het eigenlijk niet echt.... En bij de vorige eigenaar ook niet. Heb het idee dat ze het wel een beetje expres doet, omdat ze geen zin heeft in dressuur met dit weer. Op wedstrijd buiten doet ze het trouwens ook niet. Toch bedankt :j

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:47

het eerste waar ik ook aan denk is idd een pollen allergie. je hebt hier neusnetjes voor

op een stal was ook een paard die het had, die was ook contant aan het kopschudden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:47

Pollen denk ik aan, maar een tandarts is nooit verkeerd uiteraard zoals Bizzy zegt.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 18:47

xRowina schreef:
Een half jaar geleden is er een tandarts bij geweest.. maar misschien is er inmiddels toch iets met haar gebit? Het hoeft maar een haakje te zijn waar ze last van heeft.

De tandarts was erbij geweest in de tijd dat ze het vorig jaar deed, en daarna ging ze ook gewoon door. :(
En in de winter doet ze het niet, echt alleen als de zon schijnt en het warm is. Kan dus niet aan haar tanden liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:48

joeluna schreef:
Lijkt me niet, want op een ander doet ze het eigenlijk niet echt.... En bij de vorige eigenaar ook niet. Heb het idee dat ze het wel een beetje expres doet, omdat ze geen zin heeft in dressuur met dit weer. Op wedstrijd buiten doet ze het trouwens ook niet. Toch bedankt :j

Paarden gaan niet 'expres' lopen klieren, dan geef je ze gewoon de kans.
Daarnaast is hoofdschudden duidelijk een aanwijzing van ongemak.
Bel dan desnoods de dierenarts voor een verklaring want wie weet is het inderdaad een allergie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:51

joeluna schreef:

Zo denkt een paarde niet!Als ze het bij een andere ruiter niet of minder doet dan ligt de fout bij jou en niet bij het paard!!!
Les nemen dus en niet de schuld op je paard gooien.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 18:51

Bizzybijtje schreef:
joeluna schreef:

Paarden gaan niet 'expres' lopen klieren, dan geef je ze gewoon de kans.
Daarnaast is hoofdschudden duidelijk een aanwijzing van ongemak.
Bel dan desnoods de dierenarts voor een verklaring want wie weet is het inderdaad een allergie.

Bij mij krijgt ze echt niet de kans hoor, dat is het hem niet :D Maar het is gewoon raar dat ze het buiten ook nooit doet alleen als de zon een beetje schijnt. Maar zal overwegen over de da. Bij andere doet ze het ook, ook bij lesgeefster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:52

Nou dan is het dus medisch. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:53

Het zou me verbazen als het geen allergie is als ik eerlijk ben.
Misschien gewoon eens een neusnetje aanschaffen en kijken wat ze doet?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:55

joeluna schreef:

?????Doet ze het nu wel of niet bij een ander????????????????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:57

Er zijn ook paarden die gevoelig zijn voor zonlicht en daardoor gaan schudden.
Je kan even zoeken op headshaking syndrome.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 18:58

Ja, ze doet het wel met een andere ruiter erop. Ook grotere en goede ruiters. Ik bedoel dat ze het in een andere omgeving niet of nauwelijks doet, bv. alleen een beetje hangen. Als ik onderweg ben naar de pc dan rijd ik tussen heel veel bomen, bloemen, planten, gras etc. etc. dan doet ze echt helemaal niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:59

Ik ken een paard die deed dit ook, vooral het hoofdschudden en had Kissing spines en hoefkatrolontsteking.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:04

Kan ook lichtschuw zijn, ik heb een paard gehad dat ik liefst in de schemering moest rijden.

Je geeft zelf namelijk al aan dat de zon scheen toen ze het weer deed.
Al met al mankeert je pony in elk geval iets, dit is pijn of ongemak, geen streken.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:04

We gaan binnekort waarschijnlijk even kijken voor zo'n neusnetje, want als het niet werkt kan ik het ook altijd gebruiken als netje tegen de insecten. Echt super bedankt! Was er zelf niet op gekomen. Nieuwe tips zijn altijd welkom :j

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:05

CM_ schreef:
Kan ook lichtschuw zijn, ik heb een paard gehad dat ik liefst in de schemering moest rijden.

Je geeft zelf namelijk al aan dat de zon scheen toen ze het weer deed.
Al met al mankeert je pony in elk geval iets, dit is pijn of ongemak, geen streken.

Maar vandaag scheen de zon hier absoluut niet, ook niet een beetje. Was alleen heel warm ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:06

Een van onze vorige paarden deed hetzelfde, zij bleek last te hebben van de zon. We hebben bij Harrie vd Bosch een kap laten maken die UV tegen houd, alle problemen weg.

In de zomer had ze 'm buiten altijd om, in de winter zelden.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:24

Ik zal wel op internet info zoeken en symptonen ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:27

Zoek hier op bokt maar eens op headshaking. :j
Doet ze het ook als je niet rijdt? Dus los in de wei oid?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:28

Gewoon een vliegenkap met UV bescherming kan toch ook?
Of bestaan die niet met UV bescherming?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:30

Somebitch schreef:
Zoek hier op bokt maar eens op headshaking. :j
Doet ze het ook als je niet rijdt? Dus los in de wei oid?

Nee, ook niet als ik haar aan het opzadelen ben. En in stap doet ze trouwens ook niets. Hooguit een beetje hangen. Maar ze dat het vooral in draf en galop.