Paard gaat niet in galop over een hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Paard gaat niet in galop over een hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:29

Heb een 5 jarige springgefokte merrie die ik rijdt voor de verkoop, die nu ongeveer dikke 4 maanden zadel mak is, waarvan ik haar dikke 2 maanden heb.
We zijn nu aan het oefenen kleine hindernissen te springen.
In het begin had ik haar altijd in draf op de hindernis gezet omdat ze nog wat moeite had met de galop, en vooral om ongelukken te voorkomen. Ik heb al meerdere malen geoefend terwijl ik dressuurmatig aan het rijden was, om een balkje op de grond mee te pikken in de galop. Dit gaat goed.

Nu gaat de galop veel beter, wel nog wat vlotter, maar gecontroleerder. Ze doet met gemak al wisseltjes aan beide kanten.

In draf springt ze alles heel netjes, maar zodra ik in de galop wil aankomen, valt ze terug in draf of rent ze erlangs.

Ik zet haar alleen in galop als we een lijntje willen springen, daar zijn we ook vooral op aan het oefenen als we springen.

We hebben totaal geen haast, en rijdt haar zoveel mogelijk dressuurmatig en zo af en toe een paar hindernisjes erbij.

cyn23

Re: Paard gaat niet in galop over een hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:53

ik zou eerst eens beginnen met de basis dressuur rijden das het belangrijkste voor je gaat springen

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:56

Probeer eens een lijntje in galop neer te leggen als dat goed gaat, dan maak je van de laatste balk een steiltje/kruisje en zo verder uitbouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:30

xPenny schreef:
In het begin had ik haar altijd in draf op de hindernis gezet omdat ze nog wat moeite had met de galop, en vooral om ongelukken te voorkomen. Ik heb al meerdere malen geoefend terwijl ik dressuurmatig aan het rijden was, om een balkje op de grond mee te pikken in de galop. Dit gaat goed.

Ik denk, dat de merrie een prachtige eigenschap heeft: ze is "zuinig op het hout" - het dier zelf zou zeggen:"ik spaar mijn benen".
Ze durft best in galop over een liggende balk, dat is gelukkig het probleem niet: daar hebje nl. geen afzet voor nodig.
Voor een goede afzet moet een paard correct uitkomen voor de sprong. (Afzet wil zeggen na een gewone galopsprong de achterbenen onder trekken en dan de voorhand omhoog duwen.)
Over een balk op de grond kun je ook als je gewoon je zweefmoment doet.

Wat dus nodig is, is dat de merrie ten eerste goed kan verzamelen en uitstrekken in galop - en dat ze weet, dat ze dat kan.

Als ze pas 4 maanden onder het zadel is, is dat wat kort door de bocht.
Let wel: als alles goed is, is het het eerste wat je een paard onder het zadel leert: ook met een ruiter op je rug kun je als paard je zwaartepunt verleggen. Du sidealitere kan ze dit.
Maar om het ook een x aantal keren achter elkaar in galop te doen, daar heb je ook nog eens spierkracht voor nodig - en dat kost simpelweg tijd.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 15:15

Janneke2 schreef:
xPenny schreef:

Ik denk, dat de merrie een prachtige eigenschap heeft: ze is "zuinig op het hout" - het dier zelf zou zeggen:"ik spaar mijn benen".
Ze durft best in galop over een liggende balk, dat is gelukkig het probleem niet: daar hebje nl. geen afzet voor nodig.
Voor een goede afzet moet een paard correct uitkomen voor de sprong. (Afzet wil zeggen na een gewone galopsprong de achterbenen onder trekken en dan de voorhand omhoog duwen.)
Over een balk op de grond kun je ook als je gewoon je zweefmoment doet.

Wat dus nodig is, is dat de merrie ten eerste goed kan verzamelen en uitstrekken in galop - en dat ze weet, dat ze dat kan.

Als ze pas 4 maanden onder het zadel is, is dat wat kort door de bocht.
Let wel: als alles goed is, is het het eerste wat je een paard onder het zadel leert: ook met een ruiter op je rug kun je als paard je zwaartepunt verleggen. Du sidealitere kan ze dit.
Maar om het ook een x aantal keren achter elkaar in galop te doen, daar heb je ook nog eens spierkracht voor nodig - en dat kost simpelweg tijd.

Ze is inderdaad erg voorzichtig op de hindernis, en wil ook absoluut geen hout aanraken.
Ik denk dat het ook nog aan mij ligt, bang dat als ze niet zou uit komen, het straks fout gaat. Dat wil ik absoluut niet.

We hebben totaal geen haast.
Balkje op de grond springt ze netjes in galop, daar zijn we ook veel mee aan het oefenen om te wachten, om uit te komen en om haar vertrouwen te geven.
In draf springt ze alle hindernissen netjes, maar met de galop gaat het simpelweg nog moeilijk.

Ben haar veel overgangen aan het rijden, en ook tempowisselingen met galop.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 15:17

cyn23 schreef:
ik zou eerst eens beginnen met de basis dressuur rijden das het belangrijkste voor je gaat springen

Ze kent de basis dressuur goed. Ze springt goed aan in galop, doet galop wissels met twee vingers in de neus. Geeft mooi stelling en begint al nageeflijk te lopen en loopt totaal niet op de voorhand. Ze loopt erg fijn aan de hand.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:12

Begin eerst met de galop over een balkje, als dat goed gaat doe je hem 1 gaatje omhoof of 1 kan iets omhoog. Zo bouw je dat steeds verder uit tot het hindernisje steeds hoger word. Misschien werkt dat? dan heeft hij op het begin niet eens door dat het iets hoger is? ;)

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:29

Zelf heb ik dit probleem ook, maar het lukt al veel beter. Ik spring net voor de springbalk aan in galop, en dan spring ik steeds als ik er opnieuw op afstuur een stukje verder weg van de spring balk aan.

Saapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:46

Ik ben het helemaal eens met Janneke2.

Om in galop een hindernis te kunnen nemen moet het paard afzetten met de achterhand. Een paard dat pas 4 maanden onder het zadel is heeft nog meer gewicht op de voorhand. Dat betekent dat je paard bij het nemen van een hindernis jouw gewicht + een heel groot deel van het eigen gewicht eerst met de voorbenen de lucht in moet gooien en dan pas kan afzetten. Dit is heel zwaar voor een paard en niet goed voor de rug. Je kan beter eerst de dressuur onder controle hebben en daarna pas gaan springen. Intussen kan je bakjes in stap en draf lopen en bijvoorbeeld aan de longe het paard over balkjes of cavaletti laten galopperen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:18

Veel paarden vinden het moeilijk om de eerste hindernis in galop aan te rijden.
Wat doet ze als je grondbalk tussen twee staanders ligt?
Als je galoppeert over een grondbalk, ligt die balk op de hoefslag, of op een plaats waar je normaal hindernissen zet?
Heb je al eens een klein parcourtje gesprongen, of was het telkens 1 sprong? indien parcour: 2 losse sprongen, of ook al dubbeltjes en in-uitjes?

Zoals ik zei, veel paarden vinden het moeilijk om de eerste hindernis te springen uit galop, waar je mee kan beginnen is om 2-4 grondbalken te leggen op galopafstand, en daarover te galopperen. Wanneer dat goed gaat kun je de laatste omzetten in een klein hindernisje, en zo opbouwen naar in-uitjes.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:08

En en drafbalk voor een kruisje, en dan op 2-3 galopsprongen nog een kruisje? Dat kun je dan verder uitbouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:45

De tips zijn handig, maar het gaat in wezen om tijd!!

(En dus, helaas vaak ook geld.) De merrie is braaf, snapt wat er dressuurmatig wordt gevraagd - het is gewoon een kwestie van spieren opbouwen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:51

geen haast zeg je ergens?? nou na 4 maanden zadelmak en dan al willen dat ze goed springt... ga je wel errug hard van stapel

ze is zichzelf nog niet zeker van haar balans en inschatting met een gewicht op der rug, verbeter dat eerst door dressuurmatige oefeningen te doen en ga dan ook trainen in het springen zonder ruiter om haar zelfvertrouwen te geven op de hindernissen en ga het dan over een half jaartje nog eens proberen, zul je zien dat het dan ineens wel gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:26

Misschien is vrijspringen een optie? Niet belastend voor de rug, jij kan zien wat ze doet en hoe ze reageert. Gewoon een soort gangetje maken met een (in het begin lage) hindernis en haar gewoon losgooien. Als dit niet lukt ( nadat je het haar geduldig hebt laten proberen) kun je het ook aan de longe doen? Dan niet op een volte, maar zelf op de lange zijdes een stuk meelopen, zodat ze wel een rechte aanloop heeft en niet in een bocht moet springen.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:28

Probeer om over 1 balkje te galoperen die gewoon op de grond licht.
Of misschien gaan vrijspringen.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:25

MarZarascha schreef:
Misschien is vrijspringen een optie? Niet belastend voor de rug, jij kan zien wat ze doet en hoe ze reageert. Gewoon een soort gangetje maken met een (in het begin lage) hindernis en haar gewoon losgooien. Als dit niet lukt ( nadat je het haar geduldig hebt laten proberen) kun je het ook aan de longe doen? Dan niet op een volte, maar zelf op de lange zijdes een stuk meelopen, zodat ze wel een rechte aanloop heeft en niet in een bocht moet springen.

misschien helpt inderdaad om eens vrij te springen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 10:18

Duhelo schreef:
Veel paarden vinden het moeilijk om de eerste hindernis in galop aan te rijden.
Wat doet ze als je grondbalk tussen twee staanders ligt?
Als je galoppeert over een grondbalk, ligt die balk op de hoefslag, of op een plaats waar je normaal hindernissen zet?
Heb je al eens een klein parcourtje gesprongen, of was het telkens 1 sprong? indien parcour: 2 losse sprongen, of ook al dubbeltjes en in-uitjes?

Zoals ik zei, veel paarden vinden het moeilijk om de eerste hindernis te springen uit galop, waar je mee kan beginnen is om 2-4 grondbalken te leggen op galopafstand, en daarover te galopperen. Wanneer dat goed gaat kun je de laatste omzetten in een klein hindernisje, en zo opbouwen naar in-uitjes.

Ik heb grondbalken op de hindernis zelf. En oefen ook heel veel met een kruisje springen met drafbalk waardoor ik haar na de hindernis in galop houdt om over een grondbalk te springen dat op de hoefslag ligt.

Het paard is niet van mij maar rijdt ik voor de verkoop. Ik heb zelf geen haast dat ze in galop over de hindernis springt, terwijl de eigenaar dat wel graag wilt zien.
Maar ze is al verkocht en wordt Dinsdag opgehaald en wordt Woensdag gekeurd. :)

Kopers hebben haar al gereden en zien er potentie in. Vooral omdat ze kwa springen nog heel groen is en zien daar denk ik interesse in, omdat ze haar naar hun eigen hand kunnen zetten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:29

Als eenpaard gelijk terugvalt is dit een kwestie van balans.
Ik zou daar eerstmee werken, dit heeft niks te maken met het wel of niet springen van galopwissels, oid