Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JoyceCl schreef:hey, ik snap denk ik wel wat je bedoeld! Mijn pony doet dat ook soms tijdens het rijden, dat wil zeggen dat ze teveel op hun voorhand lopen en teveel steun zoeken in je handen, op de teugels dus. Zoals je zelf zegt veel tempowisselen rijden doordat ze meer haar achterhand gaat gebruiken! En als je voelt dat ze gaat 'hangen' even eens de binnenhand ietsje naar boven halen om zo te vragen dat ze haar hoofdje iets meer opricht en niet meer zo gaat hangen, gewoon even zachtjes vragen, niet gaan snokken ofzo. Hopelijk ben je hier wat mee! Bij mijn pony helpt dat goed
trainerhes schreef:Hallo Nicky,
Wat goed dat je dit paard niet standaard met een slofteugel rijdt.
Je bent al goed bezig met haar leren om zelf in balans te lopen en in 1 tempo.
Je schrijft dat je paard uit zichzelf erg voorwaarts loopt. Ook zeg je dat je paard in de teugels hangt.
Als je paard niet op je been, maar helemaal uit zichzelf voorwaarts loopt (wat uiteraard erg fijn is!) dan ben je geneigd om je been eraf te houden. Toch zal je dit paard moeten leren om voorwaarts op je been te lopen.
Dit is zo belangrijk omdat je van daaruit je paard fijner in je hand kan krijgen.
Aanleuning is de licht verende druk in je hand die je paard aanbiedt als gevolg van een verder ondertredend achterbeen door een actieve inwerking van de ruiter. Dit houdt dus in dat je pas echte fijne aanleuning kan krijgen door je paard 'aan je been' te krijgen.
Het rijden van tempo wisselingen en overgangen is hier één van de oefeningen voor.
Heel veel succes! Neem de tijd en heb geduld, maar wees ook duidelijk en vooral consequent naar je paard.
Hartelijke groeten,
Hester Bransen
Trainer Ruitergevoel
Jikkeee schreef:JoyceCl schreef:hey, ik snap denk ik wel wat je bedoeld! Mijn pony doet dat ook soms tijdens het rijden, dat wil zeggen dat ze teveel op hun voorhand lopen en teveel steun zoeken in je handen, op de teugels dus. Zoals je zelf zegt veel tempowisselen rijden doordat ze meer haar achterhand gaat gebruiken! En als je voelt dat ze gaat 'hangen' even eens de binnenhand ietsje naar boven halen om zo te vragen dat ze haar hoofdje iets meer opricht en niet meer zo gaat hangen, gewoon even zachtjes vragen, niet gaan snokken ofzo. Hopelijk ben je hier wat mee! Bij mijn pony helpt dat goed
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Hiermee haal je het bit ongemerkt erg pijnlijk door de mond, ik zeg niet dat jij dit doet! Maar het beeld wat ik voor me heb wel...
Ik heb zelf weinig tips, aangezien ik tegen hetzelfde aanloop. Vooral als het moeilijk wordt, wordt er gehangen. Ook als het leuk gevonden wordt... Ik lees dus even mee of er wat bruikbaars voorbij komt!
Hopelijk vind je nog een goed antwoord op je vraag! Jikkeee schreef:@kamille, hoe rijd je het paard dan makkelijk los in de kaak volgens jou? Dit is een probleem waar ik ook tegenaan loop namelijk
Maar door een paard actief te rijden en het op de juiste manier te laten buigen (lengtebuiging) in het lichaam gaat het nageven. kamille schreef:Jikkeee schreef:@kamille, hoe rijd je het paard dan makkelijk los in de kaak volgens jou? Dit is een probleem waar ik ook tegenaan loop namelijk
Nou, dat het makkelijk is heb ik nooit gezegdMaar door een paard actief te rijden en het op de juiste manier te laten buigen (lengtebuiging) in het lichaam gaat het nageven.
. Maar de lengtebuiging is bij mij namelijk ook prut te rijden. Reageert zwaar op je binnenbeen maar juist weer goed op je buitenbeen... Maar snap wel wat je bedoeld. Dankje