Competatief paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Competatief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:58

Mijn bijrijdpaard lijkt ontzettend competatief tijdens het rijden. Of dit nou in de les is of tijdens het vrijrijden, maakt niks uit. Als we aan het stappen zijn op de binnenhoefslag en er komt een paard voorbij gaat hij sneller stappen. Als we aan het draven zijn en we moeten langs een stappend paard gaat hij sneller draven.
In de galop rent hij zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde paard om vervolgens niet langzamer te gaan en praktisch met zijn neus in de kont van het andere paard te zitten.
Een halve ophouding werkt in de stap en de draf redelijk. Dat wil zeggen, hij gaat wat omlaag in zijn tempo, maar vooral omdat hij zijn passen dan erg verkort.

Zijn harnachement past allemaal goed, dat is pas nagekeken. Aan zijn voer zal het ook niet liggen. Hij staat wel bijna de hele dag op stal (Waar ik het zelf niet mee eens ben, maar daar ga ik nu niet op in.), maar ook na een uur rijden blijft hij versnellen langs of naar andere paarden toe.
Hij is 12, en is een hele tijd recreatief gereden, maar zijn huidige eigenaresse wil met hem gaan wedstrijdrijden.

Bij alleen rijden is hij juist liever lui dan moe. :')

Heeft iemand een idee hoe we meer rust in zijn lijf kunnen brengen? Instructeurs en andere paarden-eigenaars op die manege zeiden dat het 'vooral wennen' was, maar we zijn nu al bijna vier maanden aan de gang, en we merken geen verbetering.

xSlvna

Re: Competatief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:00

Les volgen van iemand die heel veel op jou zit let etc, misschien ben jij de gene die onbewust iets fout doet.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:00

Omscholen tot renpaard :D

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:03

Meer rust in zijn lijf krijg je denk ik toch door meer rust in zijn hoofd te brengen. Als het arme dier werkelijk bijna de hele dag op stal staat, betekent dat dat hij contact met soortgenoten mist. Misschien is dat de reden dat hij mee wil draven, rennen etc als er een soortgenoot voorbij komt.
Dan kun je wel zeggen dat je niet ingaat op het feit dat hij bijna de hele dag in een hokje door moet brengen, er wordt het dier wel een heel belangrijke levensbehoefte ontnomen. En dat kan leiden tot allerlei (psychische) problemen.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:04

Komt me wel bekend voor. Mijn paard is een ex-wedstrijddraver en hij wil altijd de andere paarden inhalen. Als hij echt goed aan het werk wordt gezet, dat hij zijn aandacht echt bij jou moet houden, dan is het een heel stuk beter te doen. Stappen, lange teugel e.d. zijn funest bij hem. Zet hem dus echt goed aan het werk en verras hem maar zodat zijn aandacht meer bij jou is.
Veel succes.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 15:06

4EverHobbes schreef:
Meer rust in zijn lijf krijg je denk ik toch door meer rust in zijn hoofd te brengen. Als het arme dier werkelijk bijna de hele dag op stal staat, betekent dat dat hij contact met soortgenoten mist. Misschien is dat de reden dat hij mee wil draven, rennen etc als er een soortgenoot voorbij komt.
Dan kun je wel zeggen dat je niet ingaat op het feit dat hij bijna de hele dag in een hokje door moet brengen, er wordt het dier wel een heel belangrijke levensbehoefte ontnomen. En dat kan leiden tot allerlei (psychische) problemen.

Ja, je hebt zeker gelijk. Hij heeft wel contact met stalgenoten, maar dat is dus weer alleen als hij gepoetst/losgegooid wordt.
De reden en het eigenlijke punt waar ik niet op wilde ingaan was dat ik er niets aan kan doen, en dat ik me er ontzettend schuldig over voel tegenover het paard. Hij verdient namelijk meer dan zo lang in een box te staan, maar hij is niet van mij, en ik kan er weinig aan doen (behalve als ik er ben natuurlijk). Er is daar alleen in de zomer weidegang, dus ik ben benieuwd of dat helpt.
Sommige mensen zouden misschien zeggen dat ik uit principe zou moeten stoppen, maar dat wil ik echt niet.

MarjaG schreef:
Komt me wel bekend voor. Mijn paard is een ex-wedstrijddraver en hij wil altijd de andere paarden inhalen. Als hij echt goed aan het werk wordt gezet, dat hij zijn aandacht echt bij jou moet houden, dan is het een heel stuk beter te doen. Stappen, lange teugel e.d. zijn funest bij hem. Zet hem dus echt goed aan het werk en verras hem maar zodat zijn aandacht meer bij jou is.
Veel succes.

Bedankt voor de tip! Ik zal er zeker aan denken. Zelf ben ik af en toe een beetje een 'makkelijke ruiter' van wie het allemaal niet perfect hoeft, zeg maar. Volgende keer zal ik het zeker gaan proberen!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 15:07

Liesje1611 schreef:
Omscholen tot renpaard :D

_O- Ja, gaan we zeker doen. Hij racen, wij aan de zijkant als een gek cheerleader spelen. *\%/*

MarjaG

Re: Competatief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:31

Ik heb ook de neiging om te makkelijk te zijn, maar leer dat op deze manier wel af. :D

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:56

Mijn vorige pony had dit ook vooral op buitenterrein.
Ik ben zoals in de voorgaande reactie's juist hard gaan werken toen en oefeningen gaan oefenen zoals schouder voor, wijken ect. zodat de aandacht op mij gericht was.
Kijk anders eens hoe hij reageert als je hem even loslaat met een ander paard en daarna gaat rijden.
IK denk zelf dat het gewoon verholpen is als er meer van het paard gevraagd wordt.