Dit bruggetje ging ze altijd goed overheen, tot er een nieuwe plank op lag. Eerst kreeg ik haar er met lieve woorden of echt duidelijk maken dat ze vooruit moest er wel overheen, maar na 3 keer was dit wel over. Het is nu zo erg dat ze de bocht voor de brug eigenlijk al niet verder meer wil.
Als ik haar vooruit wil krijgen dan gaat ze steigeren, omdraaien of achteruit lopen. Op de terugweg loopt ze er zonder aarzelen overheen en ook als ik afstap of een ander paard voorop loopt is er geen probleem. Hier heb ik toen ook een topic over gemaakt maar dit tot heden nog niet opgelost.
Nu is het echter zo dat ze het vaker begint te doen. Een andere brug waar ze altijd overheen ging wilde ze gisteren ook ineens niet meer. Toen kwam er toevallig iemand langslopen die me even geholpen heeft. Vandaag wilde ze hier ineens wel weer heel makkelijk overheen.
Ik had vandaag even in de bak gereden en wilde buiten nog even uitwaaien. Ze wilde echter het erf niet af en begon flink te steigeren en achteruit te lopen op een heel smal paadje, dit ging net goed. Eenmaal buiten de poort is er niks aan de hand en loopt ze zo door. Het is niet zo dat ze buiten de poort de weide ed niet kan zien, in principe sta je dan gewoon nog op ons land. Ik denk dat als ze echt niet weg durfde ze daar ook gewoon verder in staking zou gaan.
Nu ben ik een beetje bang dat ze dit gedrag begint aan te leren. Ze heeft wel vaker gehad dat ze het erf niet af wilde maar even aanmoedigen met de zweep en dit was zo voorbij, dit hoefde ik vandaag echt niet te proberen.
Ik heb bij het bruggetje geprobeerd om stil te staan, in de hoop dat ze zich vanzelf ging vervelen en verder wilde. Dit gebeurde ook maar alleen achteruit. Ik heb ook geprobeerd om haar vooruit te sporen en de zweep te gebruiken maar ben er al snel achter gekomen dat ik hier niks mee op schiet.
Nu heb ik wel het een en ander gelezen en gok ik dat het probleem is dat zij mij niet vertrouwd als leider wanneer ik op haar zit, heeft iemand tips hoe ik dit kan verbeteren?
We zijn al begonnen met grondwerk en hebben vorige week een clickerlesje gehad, wellicht dat ik hier iets mee kan tijdens het rijden buiten maar ik zou graag tips horen

Edit: ik heb het hier al met mijn clicker instructrice over gehad en we gaan waarschijnlijk een keer samen richting de brug. Ik wil niet zomaar wat aanprutsen, vandaar dat ik haar om hulp heb gevraagd. Ik open dit topic vooral om te kijken of ik nog andere tips kan krijgen.
Ben gelijk gaan draven ipv stappen en dit hielp wel. Maar op punten verderop waar ze niet langs wilde kon ik gewoon echt niks beginnen.