buitenteugel erbij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

buitenteugel erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 09:17

Hoii
Ik rij nu 7 jaar op de manege.
Maar wat bedoelen ze met de buitenteugel eraanhouden of erbij?
En waarom geven mensen als ze op de volte gaan buitenbeen? Om van de hoefslag af te komen?
Je moet toch sturen met je teugels :)

troi

Re: buitenteugel erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:23

Sturen doe je met je gewicht en benen en pas als laatste stap, als dat echt niet werkt, je teugels erbij.. Maar zoals jij het geleerd hebt hoor je het veel op maneges...

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 09:26

Ja ik heb jareeen met pianahanden gereden, me houding was niet goed etc etc. Daar was nooit wat van gezegd, tot dat ik andere instructrice kreeg. Maar die is ook niett top :( soms zegt ze een hele les niks tegen me.. Of een les dat ze alleen maar zegt.. Ga op t goeiebeen licht rijden -_-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:26

Nee, sturen doe je niet met je teugels :)

De buitenteugel dient ervoor om de buitenkant van het paard te begrenzen, dit doe je door de buitenteugel tegen de hals aan te leggen, even simpel uitgelegd. In die zin zou je dus met je teugels sturen, maar alleen met je buitenteugel. Immers, als een paard niet naar buiten kan (door de begrenzing) gaat het naar binnen.

Op een volte geef je niet zo zeer buitenbeen, behalve als het paard heel erg uitzwenkt. Je buitenbeen gaat een fractie naar achteren en blijft daar 'wakend' liggen, voor het geval de kont teveel naar buiten gaat, die kun je dan weer terugdrijven. Verder geef je natuurlijk binnenbeen voor de buiging van het paard en je begrenst met je buitenteugel. De binnenteugel opent om het paard uit te nodigen om ook daar te buigen.
Je stuurt je paard op de volte voornamelijk met je gewicht. Door naar het midden van de volte te kijken buig je je paard eigenlijk al automatisch en hou je 'm op een perfect ronde volte.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:29

Misschien moet je dat tijdens de les ook gewoon eens vragen? Misschien neemt je instructie aan dat je dit na 7 jaar lessen al begrepen hebt, zeker als je de oefening zonder vragen uit voert? Sturen doe je met je zit en benen, en je teugels helpen met stelling en buiging waar nodig. Ze komen dus NA je zithulp.

Je buitenteugel moet je zien als een soort begrenzing tot waar het paard mag komen, de steun om niet naar buiten te vallen.

Wil je heel precies weten hoe je welke hulp geeft en waarom, en dus ook hoe je je teugels hoort te gebruiken, dan wil ik je aanraden om het boek "basis rijkunst, wat beweegt de ruiter" van Anne Muller eens te lezen. Daar staat heel precies omschreven welke hulp je geeft, en waarom dat is.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 09:30

Oow dus als ik op de volte wil..
Moet me buiteenteugel meer druk dan mn binnenteugel moet die tegen de hals en moet ik wat schreef naar binnen zitten??

Ja srry ik voel me echt een downie.
Dat ik na 7 jaar niet eens normaal fatsoenlijk kan rijden :s

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:32

michelle933 schreef:
Ja ik heb jareeen met pianahanden gereden, me houding was niet goed etc etc. Daar was nooit wat van gezegd, tot dat ik andere instructrice kreeg. Maar die is ook niett top :( soms zegt ze een hele les niks tegen me.. Of een les dat ze alleen maar zegt.. Ga op t goeiebeen licht rijden -_-

Na 7 jaar les zou dat goede been geen probleem meer mogen zijn? Misschien toch eens overwegen om over te stappen naar een manege waar je wel goede les krijgt als je ook zo ontevreden bent?

Scheef naar binnen zitten moet je niet doen. Je draait recht in je as, en kijkt met je navel naar waar je heen wilt, eventueel wat meer overdreven als er van het paard geen reactie komt. Je gewicht blijft wel boven je paard, door naar binnen te gaan hangen komt het gewicht op de binnenkant, en juist daar heeft het paard ruimte nodig om het been op te tillen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 09:35

Dus buitenteugel veel druk en tegen de hals?
Binnenteugel ontspannen en mee sturen?
Buitenbeen achter de singel?

En wat naar binnen zitten?

Dit moet dus allemaal als ik op de volte wil?

Het komt idd nog wel is voor dat ik niet op t goeiebeen lichtrij :p maar niet vaak

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:39

Nee, niet naar binnen zitten. Gewoon recht op je paard blijven :)
Er zit niet zo zeer veel druk op de buitenteugel, als er aan trekt dan gaat je paard nogal vreemd lopen :') Ik leg het mijn ruiters altijd uit: 'Stel je voor dat je je pard meeneemt met je teugels'. Er zit dus geen druk achter, want dan zou je je paard dwingen. Neem je paard gewoon mee met je teugels, lichtjes dus :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:42

Mijn instructrise geeft het simpele voorbeeld/ oefening, op je fiets met strotouwtjes aan het stuur en dan met de strotouwtjes sturen, dan merk je dat je het buitenste touwtje ook moet gebruiken om in balans te komen. Klinkt beetje onzinnig zoals ik het nu uitleg maar werkt wel om je dit te laten ervaren.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 09:53

Maar wat moet ik met die buitenteugel doen?

Al de ponys en paarden waar ik op rij, die luisteren niet naar me been qua figuren rijden alleen de teugels

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:50

Buitenhand er gewoon consequent aan tegen de hals. Niet je overdreven sterk maken of druk zetten, maar wel contact houden en verder je hand zo ontspannen en stil mogelijk houden. Je binnenhand haal je van de hals af, wederom zonder druk, om hem naar binnen te begeleiden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:54

michelle933 schreef:

Al de ponys en paarden waar ik op rij, die luisteren niet naar me been qua figuren rijden alleen de teugels

Dat is het lastige met paarden die gewend zijn puur op teugel gereden te worden, die weten niet beter en zullen je dus ook niet begrijpen als jij ineens correct en subtiel gaat rijden. Misschien is het tijd om eens ergens anders te gaan lessen, misschien met een verzorg of bijrijdpaard. Om jezelf zo verder te ontwikkelen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:14

Ik heb eens deze tip gekregen; beeld je in dat er een pijl uit je buik komt, deze pijl moet je laten wijzen naar de plek waar je heen wilt. Dan heb je al een heel groot deel van het sturen gedaan :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:21

Als het paard de hulp niet snapt, dan kun je als ruiter doen wat je wilt, maar gaat het antwoord niet komen. En met nog zo'n 10 anderen erbij die het paard die week rijden, en het wel op de verkeerde manier vragen, zal dit nog meer onmogelijk worden. Zo te lezen ben je die manege meer dan ontgroeit, en is het tijd om naar meer inhoudelijke les te gaan zoeken. Dat kan op een manege die hier wel aandacht aan besteed, of bij verzorg/ bijrijdpaarden. Nu zal je ook daar les bij moeten nemen, dus het is dan een beetje of je het geluk hebt dat de eigenaar je die basis wilt leren, of dat je hiervoor priveles/groepsles met eigen paard moet gaan zoeken.

Wat ik me wel afvraag: waarom krijg je de opmerking dat de buitenteugel eraan moet, als de paarden daar niet op reageren? Is het dan een waardeloze opmerking die de instructie maar roept om iets te zeggen, of bedoelen ze het wel goed, maar lukt het je niet om de oefening goed uit te voeren (waardoor het paard dus ook geen reactie geeft) ? Misschien moet je toch een meer kritisch zijn tijdens de les, en vragen waarom je iets moet doen, en waarom het paard daar dan wel/geen reactie op geeft?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:04

Even heel simpel gezegd, je kan het hoofd van een paard helemaal naar links trekken (met je teugels) en dan kan ie nog gemakkelijk rechtdoor of zelfs rechtsaf gaan. Echter als je de voorhand kan besturen, neem je in plaats van het hoofd, de voorbenen mee de wending in...En als de voorbenen naar links gaan, gaat de rest van je paard altijd mee! Omdat je stelling vraagt met je teugel (dus, wederom even heel simpel gezegd, met je teugel bestuur je het hoofd) maar buiging vraagt en de schouder plaatst met je zit en been, stuur je automatisch ook met je zit en been.
Je zou het zelfs (puur om het te begrijpen dan, niet omdat deze dingen overeenkomen natuurlijk) kunnen vergelijken met een auto. De wielen zitten immers ook niet helemaal vooraan, en toch stuur je daar wel mee.

Om maar even het waarom-stukje nog te benadrukken, want uitleg over het hoe heb je hierboven al prima gehad!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:55

Eerst stuur je met je binnenhand voorzichtig de neus naar binnen (als je van de hoefslag af wil) Die doe je doormiddel van je hand van de hals te brengen (naar binnen van de bak) Veel gemaakte fout is dat men de binnenhand naar zich toe trekken, dus naar de heup. Kijk dus eens goed naa je handen volgende x.
Dit gaat ddus niet met druk of trekken.
Wanneer je dan van de hoefslag af wil en de neus staat lichtjes naar binnen, ontspan je die binnenhand (desnoods breng je die iets naar voren) en neem je iets meer druk op je buitenteugel,zodat het paard van de hoefslag af gaat. Als het paard van de hoefslag gaat, moet je direct weer helemaal ontspannen.
Dit alles moet eigenlijk best snel achter elkaar en is ook een kwestie van leren voelen wanneer je de hulpen moet geven. Als je het helemaal door hebt, kun je heel vloeiend sturen en zie je dus geen "stappenplan". Alle hulpen moeten kort zijn, dus als je veel en lange hulpen moet geven om resultaat te krijgen, doe je het niet goed genoeg. Echt oefenen!
Ik raad je aan om het nogmaals tijdens de les te vragen en dus ook hulp bij deze oefening. Ik verwacht dat jij niet de enige bent in de les.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:18

michelle933 schreef:

Er zijn hulpen, die door mensne zijn verzonnen - en er zijn zaken, waar een paard sowieso op reageert. De makke is wel, bij manegepaarden, dat ze door beginnerslessen afgestompt raken.

Een paard reageert nl. graag op gewichtshulpen en wendingen zijn daar zeer geschikt voor. (Maar daaarin speelt je buitenteugel nauwelijks een rol, alleen dat aanleggen om de hals als hetware te begrenzen.)
Heeft een dier net een beginner op de rug gehad, die telkens opzij ging zitten, dan heeft het brave dier zich aangewendt, "dat een ruiter soms gewoon dat zwaartepunt opzij gooit, maar dat je stug op de hoefslag moet blijven". (Zucht...Geef het beest eens ongelijk.)

Been hulpen zijn grosso modo om te drijven, dus daar stuur je ook niet mee. Je stuurt het beste met je gewicht en vooral zoiets subtiels als "intentie". Zet je eigen aandacht in je lichaam, doe eerst je eigen navel een heel klein beetje extra naar binnen (= ophouding) en stel je dan voor, dat je de volte inrijdt. Zou je navel een lamp zijn, dan draait de schijnwerper naar opzij. Er komt ietsje meer druk op je binnenste zitbot/ stijgbeugel en je steekt je binnenhand iets naar voor en opzij.
Snapt een paard jouw hulpen, dan zal hij er graag op in gaan.

Zou het dier over de buitenschouder vallen (en aan de wand kleven) dan geef je een soort van "veeg" met je hele buitenbeen (dijbeen, kniek, kuit), waarbij je er op let, dat je met je gewicht "binnen" blijft. (Ga je met ijver op je buitenbil zitten, blijft hij helemaal aan de wand...)