Benen niet stil kunnen houden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Benen niet stil kunnen houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:27

Waar zal ik eens beginnen? Ik denk dat het 'probleem' vijf jaar geleden is begonnen. Onder het motto; daar werken we nog wel aan, het komt nog wel goed!
Zitlessen gehad 5jaar geleden maar toen ging het probleem niet over...
Ondertussen ben ik veel van paarden gewisselt en van instructrice's.

Ik heb verschillende zadels geprobeerd, nog maar een keer op zitles. Een springles, een pittige dressuur les, en les anders als normaal... Etc.
Geen 1 instructrice zei het zelfde, 10 verschillende manieren geprobeerd (telkens een paar weken/maanden hoor).. Niks werkte.

Het lijkt alsof ik aan het aansporen ben, maar dat is het niet. Mijn benen zijn ook te ver naar achter, dus mijn voet zit in de beugel niet te ver naar achter. Maar mijn hele been is tever naar achter geplaatst. Als ik ga staan druk ik mijn beide voeten \ / en ik kan ze heel ver naar buiten draaien.
Dit gebeurd allemaal onbewust, en als mijn instructrice aan mijn been gaat draaien doet het echt pijn.

Heeft iemand dit probleem ook misschien?
Ik vind het erg vervelend want mijn houding en zit worden er niet beter op.. En ik wil er zo graag iets aan doen, maar de oplossing lijkt wel een speld in de hooiberg.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:41

Je schrijft dat je been te ver naar achteren is geplaatst. Wanneer je op het zadel zit en de beugel uit laat, hoe ligt dan de beugelriem ten opzichte van jouw been?

Caatje87

Re: Benen niet stil kunnen houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:00

Ik heb het probleem ook een beetje. Ik heb redelijk stevige bovenbenen in verhouding met mijn bovenlijf.
(mt 40). Daardoor is het moeilijker je been plat aan het paard te houden.

Heb jij ook stevige bovenbenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:03

Ik denk gewoon dat hij recht langs mijn been hangt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nooit echt naar kijk. Vanavond zal ik eens kijken...

En Renske ik heb stevige bovenbenen. Maar als ik soms naar andere ruiters heb die dat ook hebben lijkt het probleem bij hun minder.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:09

Ja dat kan..
Ik had het met mijn vorige paard veel meer dan met dit paard. Hier kan ik mijn benen beter aanleggen en bij mijn vorige paard werden mijn benen een beetje naar buitengedraaid en dat versterken de stevige bovenbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:54

Wat vaak gebeurd is dat je zelf vast zit in het lijf waardoor je de beweging niet goed af kunt laten vloeien. Je moet kunnen scharnieren in je bekken en rug. Als je daarin vast zit moet de beweging op een andere plek afvloeien. Dat is vaak je hoofd of je benen. Dan kun je wel 100 zitlessen nemen maar zal het niet minder worden. Dus misschien is het een tip om eens naar een manueel therapeut of iets dergelijks te gaan en eens met deze persoon te kijken hoe je lijf is.

Verder is het zaak goed te kijken of je goed op je billen zit. Of je je bekken goed kantelt. Dus je buikspieren aanspannen en je kruis 'omhoog' drukken. Als je rechtop op een stoel gaat zitten kun je dit eens voor jezelf bekijken maar vraag het ook eens aan je instructrice. Of je echt goed op je zitbeenknobbels in het zadel zit.