Dravertje Josje aan het 'werk' [video]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Dravertje Josje aan het 'werk' [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:33

Jullie hebben ondertussen al zoveel foto's van mij voorbij zien komen.. Van alles nog wat. Op buitenrit, springen, met kindjes op het paard, met de hond en weet ik veel wat. Maar nooit echt rijfoto's.. Want tja. Ik ben gewoon geen sterruiter en mijn paard is een uit de kluiten gewassen mislukte ezel.. Maar wel mijn ezel <3 .

Naam: Josje (hoewel dat niet haar echte naam is, maar haar boktnaam)
Leeftijd: 14
Ras: Franse Draver
Niveau: We hebben 1 sneu winstpuntje in de B, door dat ene officiële wedstrijdje dat we hebben gedaan, voordat ik een jaar lang stopte met haar te rijden (ik stopte met haar verzorgen en kocht haar een jaar later zelf) :') Maar toen was ze ook meer voor elkaar dan nu.

Ze is een draver, veel verwacht ik niet van haar en veel vraag ik ook niet van haar. Zeker nu niet. Heel de winter weinig gereden en alleen maar buitenritjes. Dit is de 4de keer in een paar dagen tijd dat ik weer iets vraag.. En veel is het niet. Enige wat we doen is voltes rijden op het grasveld. Toch heeft ze er wel moeite mee, want ze is zo stijf als een plank. Plus, er zit geen Ankie op.. En ik doe toch iets te weinig. Teugels natuurlijk weer veel te lang, iets waar ik een handje van heb, omdat ik het al snel 'zielugh' vind haar korter te pakken. Gevolg met die lange teugels is dat ik mijn handen heerlijk laag heb.. En dan heb ik ook nog eens een stoelzit.

Maar goed, genoeg, ehh, negativiteit, ondanks dat is het rijden leuk. Ik heb ook geen doel om te halen. Maar ik wil haar wel gewoon zo correct mogelijk rijden. Dat ik haar tenminste niet in de weg zit. Tips etc zijn dus hartstikke welkom. Maar houd het netjes. Zoals ik al zei, het is en blijft een draver en ik ben in principe gewoon een recreatie/beginnende ruiter.

Geen foto's. Filmpjes. De filmpjes zijn zo rond de 1 minuut. Je hoeft ze niet allemaal af te kijken hoor, zoveel gebeurt er toch niet in :)

Even rustig met lange teugel instappen

Met lange teugel beetje indraven. Veel te lang eigenlijk, maar goed.

In mijn hoofd lekker opgepakt en teugels een stuk korter.. Maar ze blijven ellendig lang zie ik terug op de filmpjes.

Linkergalop. Blijft altijd een heikelpunt. Ontzettend vlak, plus ze heeft er moeite mee. Rechtuit, rechtaan kan ze prima. Kop in de lucht en scheuren maar. Vind ze geweldig! Maar als ze wat in tempo moet minderen, dan word het een stuk lastiger.

Rechtergalop. Is haar moeilijke kant.

En nog een drafje

Daarna hals even laten strekken in draf en stap en toen uitstappen, maar daar heb ik geen filmpjes van.

Wees lief :o

Janine1990

Re: Dravertje Josje aan het 'werk' [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:40

Over het algemeen vind ik het er niet slecht uit zien hoor.

Maar wat me opvalt is dat je taktverlies hebt zodra je een bocht in zet. Alsof je paard struikelt over een plukje gras.

Ik denk dat je vooral moet werken aan een soepel paard, dus veel sturen, slalommen (kan ook denkbeeldig) en zorg dat je paard daarbij goed om je been buigt. Persoonlijk vind ik dit het makkelijkst in stap, van grote naar kleinere bogen (zeg maar gerust halve voltes en kwart voltes), paard flink voor je been opzij zetten, beide kanten op (wel buitenkant begrenzen). Kan je uitbouwen naar draf op den duur.

Verder zou ik de draf graag een stuk actiever zien, beetje meer met het mes tussen de tanden rijden, zoals ze dat zo mooi zeggen.

En ik denk dat wanneer de draf wat actiever is en je paard wat soepeler, je je paard ook net iets meer door de kaak krijgt. Ze loopt er nu net wat tegenaan in een eigen houding, heb ik het idee.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:45

Weet niet zoveel over dravers dus daar zwijg ik over,maar wordt je niet gek van je hond ? :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:48

Nee.. Ben het gewend ondertussen. Heb het vaak niet eens door, behalve als ze eens een blafje geeft. Rijd gewoon verder en hond gaat wel aan de kant. Vind het eigenlijk wel gezellig zo :P Paard reageert er ook haast niet op.

Ze doet dit omdat ze altijd mee gaat op buitenrit en ja, dan loopt ze dus mee. Dus ook als ik op dezelfde plek blijf loopt ze mee. Maar och, als ik er geen zin in heb, kan ik haar zo op een plek zetten, blijf en dan blijft ze daar wel liggen :).

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:47

Ik vind dat je haar erg vriendelijk rijd, en ze loopt zeker voor een dravertje erg netjes ontspannen en fijn in de aanleuning

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 15:41

Dankjewel :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:49

Ik had heel wat verwacht, na je OP, maar niet dat het zo netjes zou zijn. Ziet er toch super uit? Je lange teugels is idd lastig. Kun je niet beter je teugels korter pakken en je hand wat meer naar voren doen dan? Beter voor je zit maar vooral: niet sieluhgh :D

Je hondje is een volhouder, gezellig!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:16

Ik vind het er ontzettend fijn, ontspannen en vriendelijk uitzien! Teugels mogen iets korter maar ik zie ze liever zo dan te kort ;) Voor de galop kun je eens proberen om een lange rechte lijn flink vooruit te rijden en dan op de 'korte zijde' (de moet je even verzinnen :+ ) terughalen op je zit en buitenteugel, met je binnenbeen eraan. Daar krijgt mijn draver een stuk meer sprong van en worden ze ook fijn controleerbaar en oplettend van!
Maar nogmaals, ik vind het er ontzettend fijn uitzien! Wees maar trots op jezelf en je knappe draver :D

Die hond trouwens ook :') Die was zeker ook bekaf na het rijden? _O-

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:32

@Peppertree: Dat is ook beter. Korter en dan verder handen naar voren. En ik weet het ook wel en ik denk tijdens het rijden ook dat ik het doe, maar dan zie ik filmpjes en foto's terug, maar dan blijkt dat toch niet zo te zijn haha.

@mang: Bedankt, ben ook zeker trots. Hoe jij het zegt, qua galop, zo heb ik ook wel eens eerder dat geoefend inderdaad, bij mijn vorige instructrice. Is wel een handige tip :)

Die was wel moe, maar viel mee hoor. Is wel wat gewend.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:36

Ik vind het er gigatisch lekker uitzien! Daar kan een gemiddelde ruiter van een draver wel een puntje aan zuigen hoor! Haha
En van je hond! IK vind het geniaal haha !

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:13

Ik vind het er heel erg goed uitzien hoor! Je eigen houding en teugels zijn al genoemd.

Probeer met je paard heel veel overgangen te rijden om je galop beter te maken. Dus draf - galop en weer terug en weer aanspringen. Zorg ervoor dat ze aanspringt en niet aanrent (rechtergalop).
Blijft erg moeilijk hoor, vind dat je paard het al erg leuk doet!
Verder schakelen in de galop oefenen. Iets vooruit rijden, en weer terug op je zit en eventueel een kleine ophouding met je hand. Als ze niet reageert: iets doorsluiten en vooral eraan denken dat je je been eraan houdt (als je dat schakelen doet).

melkeasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 02:42

je rijd idd erg vriendelijk, en ondanks je zegt dat ze de galop wat moeilijker vind loopt ze er wel ontspannen bij. ziet er netjes uit hoor *D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:26

Dankjulliewel :)

Suikermeisje: Klopt, ik moet draf - galop aanspringen en weer terug veel oefenen. Maar ik heb er een hekel aan, omdat het zo moeizaam gaat, dus verzaak dat altijd een beetje. Schakelen moet ik inderdaad ook meer doen. Bedankt voor de tips.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:38

Je moet jezelf niet zo de grond in boren hoor!
Ik had echt iets verschrikkelijks verwacht :')

Ik vind dat je fijn met haar aan het werk bent, en het ziet er idd vriendelijk en ontspannen uit.. dat is het belangrijkste als je voor 'de lol' rijd :)

Mijn paard heeft ook moeite gehad om de sprong te behouden in galop want ons erg geholpen heeft is 1x per week bijgezet longeren en dan galoperen.. verder buiten lekker rechtuit galoperen, en idd schakelen.. iets terug vragen, 'de grens' opzoeken en dan weer iets vooruit.. ik zou dat in het begin dan op een grote volte doen anders wordt het allemaal vrij lastig.

En nog wat grappigs, heb je zien rijden toen je dit aan het opnemen was :) Ik was namelijk op weg naar stal, sta zelf iets meer richting Bovensmilde, bij Henk van der Velde.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:07

die HOND :') _O-

Ik vind je heel ontspannen rijden en het ziet er prima uit! Misschien iets meer tempowisselingen in draf en galop maken waardoor die wat actiever wordt, maar grotendeels is hierboven al gezegd. Ga vooral zo door! +:)+

Juuultjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:24

*D misschien kun je de beugel iets meer onder de bal van je voet houden??
this maar een tip hoor hihi! :o

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 22:50

urosa: Wat grappig dat je ons zag! Ik ben vorig jaar eens bij van der Velde geweest, om te kijken of die stalling wat voor mij was. Uiteindelijk toch besloten daar niet heen te gaan, maar na het doe het zelf stalletje tegenover dat grasveld, waar je fijn alles zelf kan doen.

Maar inderdaad, schakelen, overgangen, tempowisselingen. Niet telkens datzelfde rondje in hetzelfde tempo. Ga ik zeker aan werken.

tonylove: Naar mijn idee zitten de beugel onder de bal van mijn voet, dat als ik ze er verder uit doe, dat de beugel dan onder mijn tenen zit.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:55

Netjes hoor! Ik zal alleen stapel gestoord worden van die hond. Je paard moet constand kijken waar dat ding loopt, lijkt me niet erg prettig :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:00

Janine1990 schreef:
Verder zou ik de draf graag een stuk actiever zien, beetje meer met het mes tussen de tanden rijden, zoals ze dat zo mooi zeggen.

Dit dacht ik ook gelijk, vooral als ik aan mijn draver denk.

Billen eronder en goed actief doorrijden, dan kun je ook voren meer opvangen -> opgericht(er) lopen.
Zelfde bij galop, achterhand aan het werk zetten, voren opvangen, paard actiever, niet sneller.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:01

Ziet er goed uit!!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 23:01

Whysowhite: Paard schenkt er haast geen aandacht aan en ik let er ook niet op. Buldozer gewoon door, waar ik heen wil en de hond gaat wel aan de kant. Die laat zich niet overlopen. Paard hoeft niet op te letten op de hond, waar die is, aangezien ik haar stuur en ze daarin toch niets te zeggen heeft.

xSvlna: Bedankt voor de reactie. Je hebt gelijk. Het moet een stuk actiever. Daar ga ik zeker aan werken.

Debbie00: Dankje :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:05

Heb even kort het draffilmpje terug gekeken, het lijkt alsof je soms wat zaagt, 2/3 kneepjes in de zoveel pasjes, of zie ik dingen die er niet zijn? :+

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:06

Vind het er helemaal niet slecht uitzien en vind dat je haar heel netjes rijdt.
Dat teugel probleem ken ik zelf ook, maar soms kunnen de teugels ook gewoon niet korter, want dan moet je paard zelf eerst ook korter in de hals worden anders kun je ze nog wel veel korter nemen maar dan wil het rijden gewoon niet, gewoon rustig stukje bij beetje opbouwen naar korter.
De galop is idd erg vlak en loopt ze achter niet zo lekker lijkt het, misschien wat meer (schijn) overgangen rijden van draf naar (bijna) stap en weer aandraven, balkjes lopen, beetje springen etc. om haar achter sterker te maken en longeren zodat je haar met de zweep achter iets meer kunt activeren.

Maar verder erg leuk paard en geweldig die hond van je erbij die enorm haar/zijn best doet om op te vallen maar zowel jij als je paard reageert er totaal niet op :)

Leuk succes samen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 23:14

xSlvna schreef:
Heb even kort het draffilmpje terug gekeken, het lijkt alsof je soms wat zaagt, 2/3 kneepjes in de zoveel pasjes, of zie ik dingen die er niet zijn? :+

Ik zaag zeer zeker niet. In ieder geval niet bewust.

@Ulfeino: Op zich zou ik ze korter kunnen nemen en dan mijn handen meer naar voren, zodat er eigenlijk voor haar niet meteen al te veel verschil is, maar mijn handhouding word er dan wel beter op.

Hoe bedoel je, niet zo lekker lopen? Onregelmatig? Geen takt?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:46

Nee niet onregelmatig en ook niet met echt tactfouten.
Als ik naar de filmpjes kijk en ik kijk naar de achterbenen dan zie ik weinig buiging, het achterbeen wordt weinig onder gebracht en in de galop (maar je gaf zelf ook al aan dat de galop niet super makkelijk voor haar is) ook erg vlak en soms lijkt het of draaft ze bijna achter.
Een draver kan het achterbeen wel heel ver onder brengen, ik vraag me af hoe ze draaft als je haar echt laat draven als een draver dus in een hoog tempo of ze dan wel het achterbeen er ver onderbrengt.
Ik bedoel dit allemaal absoluut niet aanvallend (heb zelf een gruwelijke hekel aan mensen die vanaf een foto of een filmpje meteen menen te weten wat er aan je paard schort :) ) ik probeer alleen mee te denken en misschien ideeën aan te dragen die misschien helpen om dingen te verbeteren.
Met niet helemaal lekker lopen achter bedoel ik dan ook dat ik denk dat ze misschien te weinig spierkracht mist in de achterhand.
Maar goed nogmaals ik ken jou paard helemaal niet en vind haar verder heel fijn en lekker lopen en jij zegt dan wel dat je geen sterruiter bent, maar ik vind je heel netjes en correct rijden.