Eerste keer buiten wandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Eerste keer buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 18:59

Hallo,

Ik heb al een tijdje een verzorgpaard en ik rij 4x per week buiten in de bak.
Nu wil ik buiten gaan wandelen en later ook gaan rijden, maar ze schrikt nogal snel van dingen.
Dus ben ik bang dat ze buiten op hol slaat ofzo.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt :)

xAnika

Re: Eerste keer buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:59

Schriktraining.. :D

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:36

Nog meer?
Kan ik ook gewoon gaan met nog iemand erbij en kijken hoe het gaat?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:37

Met een ervaren paard erbij!

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:37

Jaa, dat gaat ook.. :D
Of misschien eerst ernaast gaan wandelen?

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:47

Okee bedankt ik zal eens kijken!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:40

ED --> RT-P

boottjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:25

Met een ervaren paard erbij is inderdaad een goed idee.
Probeer ook zelf niet angstig te worden wanneer je iets ziet waarvan je paardje zou kunnen schrikken.
Als jij zelfverzekerd overkomt merkt je paard dat, hij moet volledig op jou vertrouwen wanneer je met hem wandeld.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:26

Okee bedankt!

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 12:03

Ik ben gister voor het eerst naar buiten gegaan en ze deed het super! Aan het begin was ze een beetje druk maar later was ze heel braaf en nergens bang voor. :)

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:25

Ik was laatst met mijn jonge paard buiten gaan wandelen, kwam er een trekker aan, had wel een hele brede berm. Maar toch sloeg die op hol, en rende met touw en al voor de trekker langs naar huis.
Nu ben ik zelf van plan van de zomer met een ervaren paard nogmaals te proberen.
Succes ermee:)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:48

Wat fijn dat het goed ging!
Je kan het buiten rijden ook geleidelijk aan uitbreiden, waardoor het paard steeds eerder en langer relaxed is en het uiteindelijk heel gewoon vindt. Bijvoorbeeld na het bakrijden een rondje buiten aan de hand uitstappen, dan na het bakrijden een stukje buiten uitstappen onder het zadel, dan in de bak opstappen, rondje rond de hoefslag en dan naar buiten etc. Het paard weet dan dat hij gewoon weer terug komt na het buiten rijden en dat het allemaal oké is.
Kleine rondjes beginnen en steeds opbouwen, 99% van de paarden vinden buitenrijden superleuk, dus het komt vast helemaal goed! :)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:53

Die van mij doet het redelijk op buitenrit met ander paard erbij. Nu langzaam aan, na het rijden, zadel eraf, zweetdeken om en aan de hand wandelen. Bedoeling is idd om met iets warmer weer, uitstappen, klein stukkie van het erg af, dan weer terug en dit uitbreiden. Met mijn oude haf kan ik altijd naar buiten, wil ditzelfde straks met mijn kwpn er kunnen. En niet afhankelijk te hoeven zijn als ik naar buiten wil dat er iemand mee moet.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:55

Mijn zus en ik zijn vorige week voor het eerst met ons nieuwe paard naar buiten geweest aan de hand. Hij liep heerlijk door en genoot volop! hij is over het algemeen best schrikachtig en bang maar buiten, niks aant handje. trekkers, vrachtwagens, auto's, fietsers, het deed hem niks! ik was echt super blij!
Afbeelding hier op zn gemakje langs de 80 weg :)

Ik zeg niet dat het bij iedereen zo zal gaan, maar het bewijst wel dat schrikachtig zijn niet altijd betekend dat t buiten niet gaat!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:13

Leuke foto Jessica_R!
Het paard op zijn gemak stellen, zelf zelfverzekerd zijn en dit overdragen, veel praten, kriebelen etc wekt ook veel vertrouwen. Je paard zal hier heel veel aan hebben om meer te durven. Als je dit een techniek vindt die bij je past, kun je na het overkomen van een eng obstakel ook een snoepje geven als hij braaf was. Hierin wel consequent zijn, je wil geen paard die alleen iets doet voor een snoepje. ;)
Als je op buitenrit iets heel engs tegen komt, waarvan je weet dat je paard dit niet oké gaat vinden, zou ik er in sommige gevallen gewoon voor kiezen om af te stappen. Beter op het begin af en toe even ernaast staan, dan gevaarlijke situaties doorstaan en hiermee het vertrouwen kapot maken met alle gevolgen van dien.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:18

fijn dat het goed ging !

Mijne schrikt niet van enge dingen maar hij durft gewoon niet alleen weg...erg jammer kan alleen naar buiten met iemand anders, terwijl als ik alleen buiten kon rijden zou ik bijna niet meer in de bak gaan rijden.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:26

@fjordie333 Dit probleem is vaak op te lossen door enkele keren met een mens ernaast en jij erop naar buiten te gaan, desnoods neemt diegene je paard aan een halstertouw vast. Dit uitbouwen tot dat touw los kan en jullie los naast elkaar kunnen lopen, dan met een fietser los ernaast, dan uitbouwen tot die fietser een stuk van jullie vandaan kan fietsen, dan weer meer uitbouwen tot je paard ook alleen een weggetje in durft en weer terug naar de fietser, alleen voorop durft met een lange afstand tussen de fietser en jezelf etc. Het is echt een kwestie van vertrouwen van je paard in jou, maar ook in het gebied waar je in rijdt. Hij moet zelf leren nadenken en inzien dat er geen hongerige tijgers in de struiken zitten!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:33

Het scheelt denk ik ook wel dat is zelf heel veel ervaring heb met buitenrijden (op m'n vorige pony reed ik zowat alleen maar buiten!) dus ik kom op hem ook zelfverzekerd over en dat voelt hij ook.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:49

Whild schreef:
Het is echt een kwestie van vertrouwen van je paard in jou, maar ook in het gebied waar je in rijdt. Hij moet zelf leren nadenken en inzien dat er geen hongerige tijgers in de struiken zitten!

Ja inderdaad het is een kwestie van vertrouwen in de ruiter en niet in degene die ernaast loopt of fietst. Dus het beste zou ook zijn als zij dat zelf oplopst.
Door er zelf naast te wandelen en het paard niet voor haar uit te laten. En ze zou later ook buiten kunnen lopen aan de lange lijnen, en zo kijken hoe het paard reageerd als het voorop loopt. Gewoon niets forceren en laat het rijden even achterwege.
Neem als ze wel gaat rijden desnoods een ervaren paard bij waar het paard een voorbeeld aan kan nemen.

En het allerbelangrijkst is natuurlijk dat je zelf rustig blijft. laat je schouders hangen en adem laag door je buik.. relax en geniet van je paardje :)

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:13

Wat fijn dat het goedgegaan is!
ook voor als je er op een buitenritje wil gaan doen is het het beste om een goed ervaren (bomproof) paard mee te nemen die het voorbeeld geeft! dit geeft jou en je paard een stukje vertrouwen waardoor jullie er beide van kunnen genieten!

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:53

Helemaal mee eens, een ervaren paard erbij doet het vaak erg goed. Zelf ook heel zeker zijn, scheelt ook. Ik was het juist niet, nare ervaringen op buitenrit gehad, dus erg onzeker buiten. Mijn nieuwe paard heeft mij juist zelfvertrouwen gegeven en nu durf ik wel lekker buiten, zelfs alleen op een fietspad naast een 80 weg! Had ik nooit verwacht. :)

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 15:29

Bedankt voor de tips! en ik ga het zeker proberen op te bouwen dat ik uiteindelijk alleen buitan kan rijden :)