Gaat Ginger vooruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Gaat Ginger vooruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:49

Hoi allemaal!
Na aanleiding van deze topic’s ([SPR-ITP] De 70 cm springen. en [RT-P] Crossen na een sprong. ) heb ik besloten om eerste eens goed aan de controle te gaan werken. Vooral tempo controle aangezien ze dus na de hindernis crost. Ik ben balkjes gaan draven en gaan slalommen om pionnen. Dit deed ze echt allemaal super. Ik kon haar eigenlijk bij alles meteen stil zetten. Heb donderdag een klein sprongetje gedaan en had als tip gekregen eerst wat voltes te rijden en daarna pas op de hindernis af zodat ze het niet verwacht. Ook na de hindernis moest ik voltes gaan maken. Heb een half uurtje gesprongen en ze heeft misschien 3x gecrost en dan nog wel veeeeel minder dan de vorige keer.Vrijdag ben ik balkjes wezen draven en veel tempo wisselingen. Ze liep voor het eerst aan de teugel. De vorige eigenaar zei dat ze dat amper kon vanwege haar bouw. Ik had me er nooit in verdiept, dus ja ik wist niet hoe dat zat. Nu heb ik van de zomer les gehad en toen deed ze het inderdaad niet. Sinds een week of 2 ben ik er opnieuw mee begonnen. (van de zomer niet een x mee geoefend) en in de filmpjes zul je zien dat ze het al veel beter doet. Zal ook een foto plaatsen met hoe ze eerst in galop en draf liep!
Ginger,
04-04-1995
151.5 cm
New forest.

Foto’s van hoe het eerst was:
http://tinypic.com/r/25u16as/6
http://tinypic.com/r/furymb/6

Hier de filmpjes (zijn kleine stukjes van een lange saaie film haha)

Ik wil heel graag nog verdere tip!

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:03

Leuk dat je met de tips wat doet! Heb namelijk je andere topics ook gevold, haha!
Misschien je handen nog iets meer bij elkaar proberen te houden..
kben ook wel nieuwsgierig hoe het nu met springen gaat (nieuwfilmpje :)?)
& je hebt mooi zitten knippen en plakken _O-

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:04

JCDJK schreef:
Leuk dat je met de tips wat doet! Heb namelijk je andere topics ook gevold, haha!

Haha dank je wel:p ja me pc werkte niet echt mee, want als ik een stukje film wilde afspelen haperde hij enorm!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:07

JCDJK schreef:
kben ook wel nieuwsgierig hoe het nu met springen gaat (nieuwfilmpje :)?)

Heb alleen nog geen spring filmpje. Ik denk dat ik dat donderdag weer ga doen.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:08

Oja, en aan de teugel, denk dat je daar veel geduld mee moet hebben.
Oh, vervelend als je pc zo doet: irritatie haha :P

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:09

Het ziet er zeker al veel beter uit dan op die eerste foto!
Ik moest ook wel een beetje lachen om je knip en plak werk. :+
Probeer niet teveel links-rechts om en om te vragen, daardoor gaat het hoofd van je paard ook de hele tijd die beweging maken.
Rijd haar aan de teugel vanuit ontspanning en niet vanuit drukjes op je teugels.
Leuk dat je zo vooruit gaat en wat een leuke peuny. :D
Succes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:11

Zo daar ben ik weer. :P

Ik zie niet echt dat je bezig bent met tempowisselingen, kan moment opname zijn natuurlijk omdat dit de enigste filmpjes zijn.
Wat ik zie is een paard wat in tempo best goed loopt, maar niet actief. Probeer daar wat meer aan te werken. :) Tempo is goed, maar probeer haar actief (en dat is niet harder) te maken en te houden. Is erg lastig, heb er zelf ook moeite mee. :o

Daarnaast lijkt het alsof je enkel op de grote volte rijdt. Probeer wat langere stukken rechtuit te lopen en daarnaast figuren te rijden en pasje wijken (indien jullie daar aan toe zijn) mee te nemen.

Ben wel jaloers op je wei, lag die van ons er maar zo droog bij. :=

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:13

Dank jullie wel!

ja eerst weigerde ze alleen al een beetjje dr hoofd naar beneden te doen. nu doet ze het al beter. ze loopt al meer ontspanner dan eerst.

Ik heb trouwens ook op de andere hand gereden hoor. maar had geen tijd om dat filmpje te bewerken haha. die komt van de week nog!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:16

Somebitch schreef:
Zo daar ben ik weer. :P

Ik zie niet echt dat je bezig bent met tempowisselingen, kan moment opname zijn natuurlijk omdat dit de enigste filmpjes zijn.
Wat ik zie is een paard wat in tempo best goed loopt, maar niet actief. Probeer daar wat meer aan te werken. :) Tempo is goed, maar probeer haar actief (en dat is niet harder) te maken en te houden. Is erg lastig, heb er zelf ook moeite mee. :o

Daarnaast lijkt het alsof je enkel op de grote volte rijdt. Probeer wat langere stukken rechtuit te lopen en daarnaast figuren te rijden en pasje wijken (indien jullie daar aan toe zijn) mee te nemen.

Ben wel jaloers op je wei, lag die van ons er maar zo droog bij. :=

Dat zijn inderdaad moment opname. heb ook lange stukken gereden en dan om de lange stukken meer tempo wisselingen. Reed nu zo de volte omdat dat in beeld was van me camera.
hoe kan ik dr meer actief rijden zonder harden te gaan? veel figuren rijden? Zoals je al zei?
dank je wel iig voor je tip!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:20

Veel figuren rijden is meer voor het losmaken van je paard, door de buiging maak je je paard los waardoor je paard weer fijner te rijden is. :j Dat is best een belangrijk iets. :)

Actief maken, is lastig uit te leggen via internet tevens vind ik het ook lastig irl uitleggen omdat het eigenlijk iets is wat je moet gaan voelen. Je moet haar van voren gaan opvangen waardoor ze wat meer bijelkaar gereden gaat worden en dus de achterhand gaat ondertreden.
Hoe je dat doet zal in het begin nog maar minimaal zijn, je paard zal als deze het niet gewend is hier veel moeite mee hebben. Veel overgangen rijden, schijnovergangen bedoel ik voornamelijk. Rijdt een keer naar voren maar vooral terug, tot je bijna in stap zit, net voordat je in stap zit geef je been en ga je weer voorwaarts. Probeer dat stuk dat je dus bijna in stap zit wat meer op te hogen door been te geven en dat van voren op te vangen, ja lastig je moet het voelen. Misschien als je dit probeerd dat je het voelt ik hoop dat je het een beetje snapt, kan het niet echt duidelijker uitleggen. :+

Misschien iemand anders wel. :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:23

Somebitch schreef:
Veel figuren rijden is meer voor het losmaken van je paard, door de buiging maak je je paard los waardoor je paard weer fijner te rijden is. :j Dat is best een belangrijk iets. :)

Actief maken, is lastig uit te leggen via internet tevens vind ik het ook lastig irl uitleggen omdat het eigenlijk iets is wat je moet gaan voelen. Je moet haar van voren gaan opvangen waardoor ze wat meer bijelkaar gereden gaat worden en dus de achterhand gaat ondertreden.
Hoe je dat doet zal in het begin nog maar minimaal zijn, je paard zal als deze het niet gewend is hier veel moeite mee hebben. Veel overgangen rijden, schijnovergangen bedoel ik voornamelijk. Rijdt een keer naar voren maar vooral terug, tot je bijna in stap zit, net voordat je in stap zit geef je been en ga je weer voorwaarts. Probeer dat stuk dat je dus bijna in stap zit wat meer op te hogen door been te geven en dat van voren op te vangen, ja lastig je moet het voelen. Misschien als je dit probeerd dat je het voelt ik hoop dat je het een beetje snapt, kan het niet echt duidelijker uitleggen. :+

Misschien iemand anders wel. :)

Ik ga hem onthouden en proberen!
dank je wel iig en miss zijn er nog meer mensen die hetidd uit kunnen leggen. van de zomer ga ik weer lessen!

Somebitch

Re: Gaat Ginger vooruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:24

Met lessen komt dat wel goed dan. :j Probeer het maar eens sowieso is de schijnovergang van draf naar dus bijna stap een hele goede oefening. :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:31

Voor mensen die trouwens willen weten waarom ik vaak naar voren val:
Vroeger als klein meisje ben ik gevallen en heb toen opnieuw moeten leren lopen. Wat het presies was is nooit bekend geworden tot een paar maanden terug. Ik had al een jaar last van me heupen en liezen. Vooral de rechter kant. Als ik uit bed moest komen deed dat verschrikkelijk veel pijn. Wanneer ik eenmaal zat deed het geen pijn meer. Ben naar de huisarts gegaan en die vond mijn rechterheup heel stroef. Hij heeft me naar het ziekenhuis gestuurd voor een foto. Hier kwam niks uit. Ik dus naar de fysio voor een eventueele echo. Eenmaal daar een paar oefeningen wisten ze al wat het was. Een tekorte psoas major spier. Dat ik een spier die van je ruggengraat door je heup loopt en stopt bij je bovenbeen. Die spier zorgt er voor dat je recht op kan zitten en je benen kan optillen. Heb verschillende oefeningen gehad en veel naar fysio geweest maar dit heeft niet mogen helpen. Ik loop dus ook door die spier naar voren en heb dat dus ook met paardrijden.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:33

Jeetje wat balen is dat zeg!
Heb je er nu nog erg veel last van?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:36

ankehoix schreef:
Jeetje wat balen is dat zeg!
Heb je er nu nog erg veel last van?

Gek genoeg tijdens het rijden niet. maar heb wel veel momenten dat ik tijjdens het liggen naar zit wil pijn heb.
ook kan ik geen ruime passen nemen omdat dat dus enorm trekt aan die spier en dus pijn gaat doen. ik maak.dus als.ik snel moet lopen van die kleine hazen pasjes haha.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:48

Goh, dat is echt vervelend.
Nouja gelukkig tijdens het rijden niet, dat zou het wel nog een stuk minder maken.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 15:53

ankehoix schreef:
Nouja gelukkig tijdens het rijden niet, dat zou het wel nog een stuk minder maken.

Zeket weten! is alleen vervelend dat ik daardoor voorover val. zou liever helemaal recht zitten haha. kan me beugels ook niet super lang doen. want dan ga ik staan in de beugels (moeitlijk uitleggen:p) maar had een dressuur zadel via mp gekocht, een dressuur zadel, maar ben opgelicht dus kan weer opnieiw beginnen met sparen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:28

De vraag is niet zozeer of je paard vooruit gaat, de vraag is of jij vooruit bent gegaan.

Je paard gaat wel met je mee namelijk :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 16:33

Yamcha schreef:
De vraag is niet zozeer of je paard vooruit gaat, de vraag is of jij vooruit bent gegaan.

Je paard gaat wel met je mee namelijk :)

Heb je nog tips of was dit gewoon een nutteloze reactie?:p want dat snap ik ook nog wel wat je zegt. en sorry dat ok het dan verkeerd heb getypt.:)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:47

korbakimmy8 schreef:
ankehoix schreef:

Zeket weten! is alleen vervelend dat ik daardoor voorover val. zou liever helemaal recht zitten haha. kan me beugels ook niet super lang doen. want dan ga ik staan in de beugels (moeitlijk uitleggen:p) maar had een dressuur zadel via mp gekocht, een dressuur zadel, maar ben opgelicht dus kan weer opnieiw beginnen met sparen..

Ja precies, dat begrijp ik wel inderdaad. Is er een kans dat het weer goedkomt of?
pff opgelicht? Dat is ook mooi balen. :(

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 16:58

Ik hoopte dat ik door dat zadel een betere zit zou krijgen. Pijn zal denk ik nooit over gaan helaas. :(

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:00

hmm, sterkte ermee dan! :(:)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 21:35

Verdere tips zijn ook nog altijd welkom:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:32

korbakimmy8 schreef:
Voor mensen die trouwens willen weten waarom ik vaak naar voren val:
(...)Eenmaal daar een paar oefeningen wisten ze al wat het was. Een tekorte psoas major spier. Dat ik een spier die van je ruggengraat door je heup loopt en stopt bij je bovenbeen. Die spier zorgt er voor dat je recht op kan zitten en je benen kan optillen. Heb verschillende oefeningen gehad en veel naar fysio geweest maar dit heeft niet mogen helpen. Ik loop dus ook door die spier naar voren en heb dat dus ook met paardrijden.

Hoi Korbakimmy,
...heel vervelend...! De psoas majorspier ken ik wel: in touch for health wordt daar veel mee gewerkt. Dus wellicht is dat een optie, om daar eens je licht op te steken. (Hetzij bij iemand die dat doet - of zelf een cursus volgen.)

Als het waar is, dat de spier "alleen maar" verkort is, snap ik niet, dat de pijn maar blijft en rekken niets oplevert.
Al IS het natuurlijk wel zo, dat die spier kennelijk een enorme klap heeft gehad en dat dat effect niet in 1x weg is.

Bij pierpijn kan het helpen, om te weken in bad met natriumbicarbonaat.
Je hebt een ligbad nodig, en de grundliche deutsche aanpak luidt, dat het badwater 37 graden moet zijn, dan strooi je er 100 gram natriumbicarbonaat in (...een zuurbuffer, dus iets, dat jouw lichaam helpt, om te veel melkzuur uit verzuurde spieren te halen) en je blijft een half uur liggen. (Ik had na een blessure met 8 maanden pijn aan 2 dagen genoeg, maar bij ernstige aandoeningen geldt: een maand volhouden. Muziekje erbij, mooi boek lezen: het is geen straf.) (En af en toe, als ik stevige spierpijn houdt, herhaal ik het nog eens: lauwwarm water, een schep wit poeder en een poos weken.)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 23:51

Janeke2
Bedankt voor je tip!
ik heb al een bad dus die hoeven we niet meer te regelen. hoevaak moet je dat doen? elkr dag? 1 x per week of is dat verschillend? en waar kan ik dat natriumbicarbonaat halen?