Manege les, iemand tips voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horzlover

Manege les, iemand tips voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 17:20

Hallo,

Ik had een lieve vriendin die een filmpje heeft gemaakt van mij tijdens het rijden.
Ik rijd geen F-proeven meer en probeer het paard goed over de rug te laten lopen.
Ik ben nog niet zo lang echt fanatiek hier mee bezig, maar wil daar graag verandering in brengen.
Ik heb elke week zaterdag les (gewone groepsles op de manege) maar extra tips zijn altijd welkom!

mijn eigen punten zijn:
- handen stiller houden
- niet zo streng zijn met mijn handen in de overgangen
- tempocontrole, hij loopt graag hard door en hij was erg heet omdat we gingen springen
- onderbenen stil houden

dit filmpje is niet het beste moment (die is erg lastig om op film te krijgen) maar van deze momenten leer je veel meer!
Ik hoop dat jullie nog wat tips voor mij hebben zodat ik daarmee aan de slag kan!

(ik rijd 6 jaar paard, ik heb alleen maar op maneges gereden en ik heb een tijdje een paard verzorgd)

vuurneon

Re: Manege les, iemand tips voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:25

Ik vind het er zo op een afstand prima uitzien! :)
Wel zou ik kleiner gaan lichtrijden; je komt behoorlijk ver uit het zadel waardoor je benen meer wiebelen. Je hoeft maar een stukje omhoog immers :) maak het jezelf niet moeilijker dan nodig!

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 17:25

Ik vind het er best goed uitzien. :j
De punten om aan te werken geef je zelf aan, probeer wat rustiger te zijn met je handen en hem wat actiever aan het been te maken. Dus niet dat je de hele tijd hoeft aan te sporen.
Succes. :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 17:27

@vuurneon dank je wel :) ja hij gooit heel erg hoog op waardoor je dus al een stukje omhoog gegooit word, maar ik ga er de volgende keer op letten!

@dyoka ik hoef hem eigenlijk niet aan te sporen (hij gaat al vrij snel van zich zelf) maar ik houd mijn benen niet stil, daar ga ik nu extra opletten

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:28

ik vind dat je handen wat omlaag mogen klein tipje hoor voor de rest vind ik dat het er goed uitziet!

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:28

Je geeft heel veel zelf al aan.
Verder zoals vuur al zeì; niet te ver uit het zadel.
Verder ziet het er van veraf wel goed uit.
Volgende keer filmpje van dichterbij :D ?

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:34

Ziet er prima uit, maar als je een stapje verder wilt gaan kan je werken aan meer verbinding.
Dat is een soort cirkel tussen jouw been, zijn bolle rug, jouw hand en zijn nagevelijke mond en dan weer jouw been. En dat alles bij een actief, vlot tempo.

Hoe? Door met jouw binnenbeen zacht (in jouw geval, want hij is al voorwaards) naar buiten te drijven en dat op te vangen met een kleine, korte, kneepjes gevende buitenhand. Dan zal hij steeds ronder worden en jullie samen steeds meer verbinding hebben. En die verbinding heb je weer nodig om vlot te kunnen schakelen (tussen snelheden).

Let hierbij wel op dat je hem niet op je binnenhand vasthoudt. Die hand doet niets anders dan een beetje stelling vragen. Je binnenhand mag hiervoor van de hals af in voltes. Controleer je binnenhand door zo af en toe je hand een paar centimeter richting zijn mond te brengen. Blijft tie op de volte mooi in stelling, dan heb je de juiste balans tussen je binnenbeen en buitenhand.

Laat je fijn begeleiden in je les hiermee. Het is zo'n gevoelsding en er hangen weer zoveel dingen mee samen. Maar het is wel leuk om aan te werken en het gevoel, als het goed gaat, is heel verslavend. Succes.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:05

Thnx allemaal voor de tips!!
@vendel daar ben ik normaal al mee bezig maar dit was niet t beste moment. als ik verder ben in de les (losser spanning eraf) is hij makkelijker rond te rijden. mijn instructrice weet dat ik dat stukje zoek en helpt.me daar ook bij :) maar ik vik ben heel blij me je tip want daar kan ik wat mee!! je legt het echt heel fijn uit :)

volgende keer word t filmpje dichterbij gemaakt
Ik zit er zelf vooral mee dat ik bang ben dat ik te grof ben. daarom legde ik t ook bij bokt voor omdat als t fout is het mij dan meteen duidelijk gemaakt word en dan weet ik dat ik t dus anders moet doen :)
echt bedankt bokkers!!
(Sorry voor spelfougen etc ik zit op mob)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 08:54

Hoi Horzlover,
wat mij opvalt aan de punten waaraan je wilt werken, is dat ze alleaal "aan de buitenkant" zitten, ver weg van je centrum: je handen en je onderbenen wil je stiller houden. Prima doelstellingen...!

Wat ik zag in zijaanzicht, is dat je je buik relatief ver naar voor brengt bij het lichtrijden.
Je zwaartepunt als mens zit net iets onder je navel, als je je buik te ver naar voor brengt, verander je bij iedere drafpas de plek van je zwaartepunt - logisch, dat de "uiteinden" dan minder stabiel zijn. (Het streven bij lichtrijden hoort ook niet te zijn, dat je "gaat staan", zoals ze vaak beginners vertellen, maar om lichtjes om te gaan met de rug van je paard. Vertel jezelf, dat een halve centimeter uit het zadel genoeg is!)

De echte oplossing: train op de grond je "bikinispier" - dat is een van de buikspieren, die maakt, dat je bekken kantelt.
De officiele naam voor de bikinispier is de traversus abdominis: letterlijk de spier die pal van links naar rechts (trans) over je buik loopt, min of meer ter hoogte van je onderbroek.
Als je achter de pjoet zit en dit leest ;) trek je je navel iets naar binnen, beter nog: de hele ruimte tussen navel en onderbroek. Idealiter kom je daarbij echt op je zitbotjes, wordt je rug "vanzelf" lang en ontspannen en min of meer vlak en gaat je kruin iets omhoog (en je kin een piepklen beetje omlaag).

Als je de slag te pakken hebt op een stoel, de kunst om het te paard te proberen. Als je te paard mert, dat je je evenwcht dreigt t verliezen, is dit ook een gouden greep: ogenblikkelijk je navel naar binnen...!
Sucses!!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:03

Janneke2 schreef:
Hoi Horzlover,
wat mij opvalt aan de punten waaraan je wilt werken, is dat ze alleaal "aan de buitenkant" zitten, ver weg van je centrum: je handen en je onderbenen wil je stiller houden. Prima doelstellingen...!

Wat ik zag in zijaanzicht, is dat je je buik relatief ver naar voor brengt bij het lichtrijden.
Je zwaartepunt als mens zit net iets onder je navel, als je je buik te ver naar voor brengt, verander je bij iedere drafpas de plek van je zwaartepunt - logisch, dat de "uiteinden" dan minder stabiel zijn. (Het streven bij lichtrijden hoort ook niet te zijn, dat je "gaat staan", zoals ze vaak beginners vertellen, maar om lichtjes om te gaan met de rug van je paard. Vertel jezelf, dat een halve centimeter uit het zadel genoeg is!)

De echte oplossing: train op de grond je "bikinispier" - dat is een van de buikspieren, die maakt, dat je bekken kantelt.
De officiele naam voor de bikinispier is de traversus abdominis: letterlijk de spier die pal van links naar rechts (trans) over je buik loopt, min of meer ter hoogte van je onderbroek.
Als je achter de pjoet zit en dit leest ;) trek je je navel iets naar binnen, beter nog: de hele ruimte tussen navel en onderbroek. Idealiter kom je daarbij echt op je zitbotjes, wordt je rug "vanzelf" lang en ontspannen en min of meer vlak en gaat je kruin iets omhoog (en je kin een piepklen beetje omlaag).

Als je de slag te pakken hebt op een stoel, de kunst om het te paard te proberen. Als je te paard mert, dat je je evenwcht dreigt t verliezen, is dit ook een gouden greep: ogenblikkelijk je navel naar binnen...!
Sucses!!

Dankjewel voor de Tip! fijn dat je het zo goed uitlegt kan ik echt wat mee! (stiekem al geprobeerd terwijl ik nu achter de pjoet op mijn stoel zit :P) breng nog veel uren door op stoelen voor ik weer ga rijden dus ga het heel veel oefenen!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:05

Als ik nu ook naar het filmpje kijk zie ik precies wat jullie bedoelen :P

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:07

Ziet er netjes uit! Probeer je ellebogen wat meer in je zij te houden, je steekt je armen een beetje naar voren!
verder ben ik het helemaal eens met de post van Janneke2 ze geeft ook een mooie duidelijke uitleg.

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:07

Graag gedaan! En niet vergeten te genieten want het blijft iets 'awsomes' om 600 kilo goede wil te mogen rondsturen. Maar dat doe je vast al als ik je reacties zo lees. :-)