Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maak het jezelf niet moeilijker dan nodig!
?
maar ik vik ben heel blij me je tip want daar kan ik wat mee!! je legt het echt heel fijn uit
trek je je navel iets naar binnen, beter nog: de hele ruimte tussen navel en onderbroek. Idealiter kom je daarbij echt op je zitbotjes, wordt je rug "vanzelf" lang en ontspannen en min of meer vlak en gaat je kruin iets omhoog (en je kin een piepklen beetje omlaag).Janneke2 schreef:Hoi Horzlover,
wat mij opvalt aan de punten waaraan je wilt werken, is dat ze alleaal "aan de buitenkant" zitten, ver weg van je centrum: je handen en je onderbenen wil je stiller houden. Prima doelstellingen...!
Wat ik zag in zijaanzicht, is dat je je buik relatief ver naar voor brengt bij het lichtrijden.
Je zwaartepunt als mens zit net iets onder je navel, als je je buik te ver naar voor brengt, verander je bij iedere drafpas de plek van je zwaartepunt - logisch, dat de "uiteinden" dan minder stabiel zijn. (Het streven bij lichtrijden hoort ook niet te zijn, dat je "gaat staan", zoals ze vaak beginners vertellen, maar om lichtjes om te gaan met de rug van je paard. Vertel jezelf, dat een halve centimeter uit het zadel genoeg is!)
De echte oplossing: train op de grond je "bikinispier" - dat is een van de buikspieren, die maakt, dat je bekken kantelt.
De officiele naam voor de bikinispier is de traversus abdominis: letterlijk de spier die pal van links naar rechts (trans) over je buik loopt, min of meer ter hoogte van je onderbroek.
Als je achter de pjoet zit en dit leesttrek je je navel iets naar binnen, beter nog: de hele ruimte tussen navel en onderbroek. Idealiter kom je daarbij echt op je zitbotjes, wordt je rug "vanzelf" lang en ontspannen en min of meer vlak en gaat je kruin iets omhoog (en je kin een piepklen beetje omlaag).
Als je de slag te pakken hebt op een stoel, de kunst om het te paard te proberen. Als je te paard mert, dat je je evenwcht dreigt t verliezen, is dit ook een gouden greep: ogenblikkelijk je navel naar binnen...!
Sucses!!
) breng nog veel uren door op stoelen voor ik weer ga rijden dus ga het heel veel oefenen!