Weigeren aan het eind van de training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Weigeren aan het eind van de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 09:47

Mijn paard heeft ontzettend veel plezier in springen, dit kan ze dan ook redelijk goed. Alleen op het eind van de training hebben we de laatste tijd helaas problemen. Als de sprong haar dan te veel moeite kost, dan weigert ze voortdurend. Moet ik dit gewoon toestaan en aannemen dat ze moe is? Of moet ik dit aanpakken omdat ze het anders wel gewoon doet?

TinePine

Re: Weigeren aan het eind van de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:52

Misschien is ze verzuurd aan het einde van de training? dan lijkt het mij zelfs gevaarlijk om door te springen. Wellicht geeft ze heel duidelijk aan wat genoeg is. Probeer te stoppen als het nog goed gaat. Dan sluit je het goed af.
Hoe vaak spring je en wat doe je verder met haar?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 10:05

Verzuurd, daar had ik nog niet aan gedacht. Kan het dat ze dan daarom de makkelijkere sprongen nog wel neemt? We springen ongeveer 1x per 2 weken, soms iets vaker. We trainen niet echt fanatiek.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:08

Verzuurd, moe en mss kan ze het moeilijke werk nog niet aan. Pas op de plaats maken lijkt me hier van toepassing. Even letterlijk en figuurlijk de lat wat lager leggen en haar de tijd geven. Hoe oud is ze, wat heeft ze voorheen zoal gedaan? Hoe wordt ze verder in de week getraind? Allemaal punten om rekening mee te houden.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 10:12

Het vreemde vind ik, dat ze het springen in de training eerst opbouwt. Vervolgens heeft ze haar max bereikt en wil ze niet meer. Als ik haar er dan uiteindelijk overheen krijg, dan tikt ze de balk er niet af of iets dergelijks. Verdere informatie over haar:
Training: ongeveer 4x per week, niet heel fanatiek
Leeftijd: 5 jaar

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:15

Ik zou indd ook proberen eerder te stoppen met springen als ze duidelijk aan geeft dat ze moe word. Laag beginnen en laag afsluiten vind ik zo gek nog niet. (Warming up, cooling down)
Mijn shet geeft heel duidelijk aan wanneer ze moe word en zelf vind ik dat heel prettig, dan kan je het mooi afsluiten ipv nukkigheid en weigeringen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:16

Misschien ergens een pijntje in de benen of voeten.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:17

Als ik het zo hoor, is ze er nog niet helemaal aan toe en springt ze uiteindelijk toch omdat jij aangeeft dat ze eroverheen moet. Houd het voorlopig nog even wat eenvoudiger. Zodat jullie beiden er plezier inhouden. Ga niet steeds tot het einde van haar vermogen. Kost haar kracht en omdat ze gaat weigeren loop je de kans dat ze gaat leren weigeren. Dan ben je verder van huis. Misschien ook af en toe wa fanatieker trainen zodat ze meer conditie en kracht krijgt waardoor ze straks beter het moeilijke werk aan kan. Veel plezier samen.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 10:18

Ze geeft het alleen niet van te voren aan, ze stopt er gewoon mee. Als ik dan na de eerste weigering gelijk ga afbouwen, dan gaat ze misschien denken weigeren = afbouwen, dus dat is mooi geregeld. Of zit ik hier nu naast?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:20

Houd het de eerst volgende paar keer simpel zodat ze niet kan gaan weigeren en ga niet te lang door. Liever een korte springtraining die je goed afsluit dan dat ze weer gaat weigeren.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 10:22

Dat is inderdaad een goed idee. Ik houd het dan voorlopig niet al te lastig. Misschien elke training een wat hoger sprongetje? Omdat ze de uitdaging, in het midden van de training, wel leuk vindt. Of is dit ook geen goed idee?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:25

Ik zou het de eerste paar keer lekker simpel houden, gaat dat goed dan pas een hogere sprong gaan maken. Ze is nog jong.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 10:27

Dank jullie wel! De volgende trainingen houd ik het gewoon simpel. Vanaf juni gaan we ook op les, dan kijk ik wel verder met het eventuele opbouwen.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:33

Inderdaad, je ging gewoon te lang door. Veel eerder stoppen dus!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:59

Succes en hou in gedachten dat verzuurd ook betekent dat je het risico loopt op blessures bij jezelf en bij je paard. Kans op struikelen etc neemt enorm toe want de coördinatie van de benen van het paard nemen af. Wel eens 'pap' in je benen gehad? Het gevoel dat je staat te trillen als een rietje? Je moet er toch niet aan denken dat je paardje onder druk met pap in zijn benen toch over de hindernis gaat.
Top dat je iets doet met de tips hier. Als je nu voorzichtig bent heb je daar straks nog een heleboel plezier van. Gewoon lekker verder trainen en af en toe een sprongetje meepakken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:46

idd zoals ook al door anderen hier is gezegd, je moet er gewoon vroeger mee stoppen, als je stopt na weigeringen ben je haar aan het leren dat weigeren een voordeel met zich meebrengt, jaag je haar er met kracht en geweld dan toch nog even overheen is het voor het paard nog meer overduidelijk dat dit niet echt leuk is, dit veroorzaakt dus na langere tijd zeker nog meer weigeringen en mssn zelfs ook wel blessures.
Door zelf het initiatief te nemen, gewoon vroeger te stoppen , dus nog voor het paard aanstalten zou willen maken om in verzet te gaan, dus reageer voor deze kenmerken verschijnen, en je zal merken dat je paard na korte tijd heel de training zal aankunnen.
In dit geval is minder dus zeker meer.

koeienpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:56

Eerder stoppen en goed op het gedrag letten van het paard. Als je paard al heel snel moe is, misschien wat meer conditietraibning doen?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:03

EN als je springt, hoe vaak neem je dan een hindernis?