Hoe ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvankaxx

Hoe ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 10:14

Hee bokkers,
Ten eerste weet ik niet of dit hier goed staat, dus sorry als het hier niet hoort.

Dan het probleem; ik heb een verzorgpony (Serena, 4.5 jaar oud), ze is superlief ondanks dat ze wat aan het puberen is. Op het erf en in de bak zal ze ook geen vlieg kwaad doen, maar aangezien de bak niet aan huis is moet ik als ik daar heen moet een kwartier lopen met haar. Serena staat in een klein boerendorpje, waar niet veel verkeer is, maar wel veel tracktors. Tracktors vinden we beide wel wat eng. Doordat ik haar nu maar 2 keer per week doe komt ze er niet vaak uit en is ze altijd superblij als we op stap gaan, maar door verschillende ervaringen(niet alleen met haar) ben ik super bang dat er iets gebeurt. Zodra ik met mijn vriendin ben, ben ik zelf super ontspannen en loopt Serena als een mak lammetje naast me. Ben ik alleen, dan ben ik gestressed en gaat ze trekken, schudden en vervelend doen. Dus mede door mijn angst dat er bijvoorbeeld een tracktor langs komt, of dat ze iets doet durf ik bijv. vandaag eigenlijk niet te rijden. Dat is zo zonde aangezien ze super werkwillig is en het ook leuk vind om er uit te zijn. Mijn vriendin moet gewoon naar school en kan natuurlijk niet altijd met mij mee, dus moet ik gewoon zelf ontspanmen worden zodat Serena dat ook is, maar bokkers; hoe?
Overigens, als er een tracktor langs komt dan doet ze niet echt gekke dingen, maar ze heeft zich een keer losgetrokken en is er vandoor gegaan dus ik ben wat huiverig daarvoor.
Ik hoop dat het zo wat duidelijk is..
X

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:17

Gewoon kalm blijven? :)
Verder zou ik het niet weten..
Maar je wilt jezelf/de pony kalmeren?

Yvankaxx

Re: Hoe ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 10:18

Als ik zelf ontspannen ben, is de pony dat ook. Ze voelt het blijkbaar zelfs als ik ernaast loop dat ik gespannen ben.

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:20

Hum..
Als jij ontspant de pony ook?
Dan moet jij.. Ontspannen.. En is het enkel als er een tractor voor bij rijdt?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 10:23

Als ik alleen ben is het al vanaf het moment dat we van het erf af gaan.
Ik ben trouwens de enige die wat met haar doet, voor de rest staat ze altijd stil, dus ze heeft ook wel energie teveel. Plus dat ze nog wel eens de baas over me is..

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:26

Oei.. Ik zou eigenlijk niet weten hoe je dan.. En je kan niet in een weiland rijden ofzo??

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:30

Het spijt me echt maar ik zou niet weten hoe jij je kan ontspannen.. Door wat ontspan je in het dagelijkse leven? Kzou het echt niet weten.. Sorry! Misschien moet je gewoon niet denken aan je hebt een paardje bij enzo? Dat doe ik ook... :j
Veel succes alvast!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:32

Goed dat je inziet dat het je eigen spanning is die overslaat naar je pony :j Je schrijft dat het al begint als je van het erf af gaat, zou het dan kunnen zijn dat jouw spanning daar al begint en niet pas bij een tractor of wat anders engs? Kun je bedenken waar je dan precies bang voor bent?

Ik heb zelf ook altijd angst gehad met buitenrijden en heb het soms nog hoor :j Ik merk inderdaad ook dat als ik iets eng vind ("O jee, een hond als hij daar maar niet van schrikt") dat mijn verzorgpony dan JUIST schrikt :j Wat voor mij helpt is om mijn aandacht/blik een stuk verder te leggen dan het enge object. Dus er niet naar gaan kijken, maar kijk eens voor je uit, maar je blik breder. Kijk naar de bomen, het lekkere zonnetje etc etc
Ook helpt het om goed op je ademhaling te letten. Om te zorgen dat je je adem bijv. niet vasthoudt, kun je tegen je pony praten, een liedje zingen of visualiseren dat je een ballon opblaast.

Wat je ook zou kunnen doen is je pony (en jij! :D) aan trekkers te laten wennen. Ga eens na of je een keer een trekker op het erf/ in de bak kunt (laten) zetten en ga er dan eens aan de hand op af. Laat de pony snuffelen etc. Zo zul jij waarschijnlijk meer vertrouwen krijgen in het feit dat je pony er eigenlijk niet zo van ondersteboven is :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:36

Het is niet makkelijk om jezelf te 'dwingen' ontspannen te zijn. Het is vooral mentaal; hou steeds in je hoofd dat JIJ degene bent met het verstand, jij kan rationeel denken en weet dat een tractor niks doet. Je bent bang voor de reactie van je pony, maar niet voor de tractor zelf (toch?). Dus jij bent de rationele leider die je pony laat zien dat zo'n tractor niet aanvalt of iets anders doet dat link is. Je kunt er gewoon langs en dat overleef je gewoon. Je neemt een beetje het irrationele gedrag van je pony over door mee te doen met angstig zijn. Je zou er juist tegenwicht aan moeten bieden.

Ik snap heel goed dat het best lastig is, die knop zet je niet 1,2,3 om. Probeer ook te denken: 'nou én als ze trekt' en 'nou én als ze er vandoor gaat'. De vorige keer is het ook goed afgelopen. Het is natuurlijk onwenselijk dat ze wegrent, zeker op de openbare weg, maar je moet het ook niet opblazen in je hoofd, tot iets wat jou enorm belemmert.

Ik hoop dat je daar iets mee kunt.. Veel succes!

edit - Wat Anikatje zegt is ook een tip.. probeer te doen zoals je ook zou doen als je alleen ging wandelen. Of stel je voor dat je een pony bij je hebt waar je een kanon naast kan afschieten en die tractors helemáál niet eng vindt. Je kunt met je eigen gedachten het gedrag van je pony beïnvloeden, zoals je zelf eigenlijk al aangeeft door te zeggen dat je je spanning op haar overbrengt. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know :(:)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 10:47

Ik denk dat het weiland nu te glad is, maar in de zoner zou dat wel een optie zijn. Ik ga er vanmiddag weer heen en een poging wagen, is ze niet te houden, dan hebben we beide pech en krijgt ze geen beweging vandaag/deze week...
En hoe ik ontspan.. Met paardrijden :') en van muziek. Ik kan misschien zien of ik haar eerst in het weiland wat kan longeren, als dat niet te glad is.

Corelli: Ik zit vantevoren al te de denken "ik hoop dat ze zich gedraagt" "wat nou als er iets gebeurd", ik ben heel goed in mezelf op stang jagen. Ik ben gewoon bang dat er iets gebeurd! Een tijdje terug deed een ander meisje haar ook, maar doe is gestopt, en voor dat incident met de tracktor was ik ook nooit bang en liep ze ontspannen achter me aan. In de omgeving zijn genoeg tracktors, dus ik kan ast wel eens vragen of ze er eens aan mag snuffelen, vooral nu ze de landen weer bemesten is dat wel nodig.
Eigenlijk is het zo erg dat ik van het gedroomd, ik ben nu al 1 bonk spanning. Ik denk steeds "Ik ga er gewoon heen, en er gebeurd niks, want dat deed het voorheen ook niet." vervolgens denk ik dan "Wie hou je voor de gek, het lukt toch niet :(."

Zondag was er een potentiele verzorger, ze had slechte ervaringen met paarden, aangezien Serena nog geen vlieg kwaad doet, wou ze wel langskomen. Ik was wel wat nerveus omdat het hard waaide en sneeuwde, en dat merkte ze ook weer, télkens schudden met haar hoofd en trekken, draven en ons van de weg proberen te drijven zegmaar. We zijn toen omgekeerd en ik hing met mn hele gewicht tegen haar schouder zodat ze niet ons steeds wegduwde. Ik baalde zo, want zo heeft ze nog nooit gedaan!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:47

Probeer eens als je alleen met haar loopt de gaan fluiten of zingen, vaak is dat wel een vorm van ontspanning. Als ik aan het rijden ben, en ik ben gefrustreerd ga ik ook spannen, wat ertoe leidt dat mijn pony niks meer voor me doet. Dan ga ik zingen of fluiten en dan ontspan ik weer.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:53

Het klinkt alsof je jezelf dus flink in de weg zit hiermee :(:) Jammer!
Je zegt te ontspannen met paardrijden, is het een optie om er rijdend naar toe te gaan? En muziek: 1 oortje van je I-pod in (twee is wat link, want dan hoor je geen geluiden van de omgeving) en zingen maar tijdens het wandelen :D

Besef jezelf heel goed dat jij met dit te denken, de kans vergroot dat er daadwerkelijk iets gebeurt. Wil je dat? Absoluut niet! Misschien kan dit je helpen om je eigen denken te relativeren.
Echter, misschien zorgt dit ook wel voor meer spanning omdat je heel krampachtig probeert te ontspannen, wat natuurlijk niet werkt :n

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:07

Ik zit mezelf inderdaad super in de weg, Serena vind trackors wat spannend, maar voor de rest is ze nergens bang voor, en dat weet ik ook dondersgoed. Rijdend naar de bak doe ik juíst niet, omdat ik met mijn oude verzorgpaard een soort van ongeluk heb gehad, hij was me de baas en dat is Serena ook een beetje. Als ik erop zit buiten dan zit ik er juist supergespannen op, maar die spanning is allemaal weer weg zodra ik met haar in de bak ben. Vorige week was mijn vriensin mee, na anderhalve maand zijn we er voor het eerst weer op gegaan, zij eerst en daarna ik. Ze gaf geen kik! Het was net of er nooit een stop is geweest!

De afspeellijst voor de muziek staat klaar, straks maar even omkleden en eten en dan ga ik er heen!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 16:53

Hee! Ik ben net weer thuis. Ik heb muziek geluisterd, meegezongen en op mijn ademhaling gelet, en ze was best braaf! Tijdens het rijden was ze wel erg vervelend, maar er was een veulen met lentetrekjes en ze waren aan allebei de kanten bezig met vanalles dus er was aardig wat lawaai, dus dat is op zich geen ramp. De terugreis is ze wel 1 keer geschrokken, er kwam een busje van achter en waarschijnlijk spande ik mijn spieren aan. Ik kon haar toen wel prima houden en daarna was ze helemaal ontspannen :) Ik was zelf vanbinnen alsnog aardig gestressed, maar het ging prima voor de '1e' keer! Hopen dat het als ik het vaker doe het weer wat beter gaat langzaamaan. In ieder geval erg bedankt voor jullie tips, en meer tips zijn altijd welkom!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:37

Wat goed! Knap joh :) gewoon door blijven oefenen op deze manier

En betrek ook niet elk dingetje op jezelf, een paard kan ook gewoon eens schrikken zonder dat het door jouw spanning veroorzaakt wordt
Laat je dus niet ontmoedigen van een schrik ;)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 17:49

Ik hoop nu dat ik langzamerhand niet meer zo gestressed wordt van iedere auto die aan komt. Het rijden ging dus best slecht, maar ze had ook aardig energie, en met al dat lawaai enzo! Hoop dat dat volgende keer beter gaat, en anders vantevoren maar even longeren.