les van boudewijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charissa134

les van boudewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:18

hello,

gister heb ik weer les gehad, en heb even mn moeder opgetrommeld om te komen filmen.
sinds de vorge keer ben ik heel erg bezig om mn stoelzit te verbeteren, heb inmiddels mn beugels al wat langer en probeer er aan te denken wat voorover te blijven zitten.
ook de aanleuning is een groot aandachtspunt, je ziet in het filmpje dat hij nog erg met zn hoofd meeknikt terwijl mijn handen al veel stiller zijn als eerst.
ook heb ik vaak een waslijntje in mijn rechterteugel ze zijn ook vaak te lang, als hij zwaar wordt ben ik snel geneigd om te gaan halen en terug te werken terwijl dit dus geen zin heeft.
je kan dan ook zien dat ik het nu voorwaarts probeer op te lossen.

tips zijn zeker welkom, ook commentaar mits opbouwend zodat ik er iets mee kan :)

belgikske

Re: les van boudewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:40

interessant om te kijken. heb er zelfs wat van geleerd. vond het alleen zonde dat je alles op de linkerhand hebt gereden

Ranszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:20

Wat een krachtige bewegingen! :) ook een leuke filmpje zo met het commentaar van je instructeur erbij. Wel vind ik je handen nog steeds erg onrustig en veel te veel naar achterwerkend, wat je ook terug ziet in een paard die te ver door knikt in zijn hals. Nu zie ik volgensmij een paard dat netjes afbuigt op jou hulp, maar daarna blijf jij doorvragen, terwijl hij al antwoord heeft gegeven. Jou reactie zou moeten zijn je vingers ligt ontspannen en hem een paar cm meer ruimte te geven (hand iets naar voor plaatsen) om uit te schuiven in de hals. Misschien dat je er iets aan hebt.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:35

leuk filmpje om te zien. Ik zou vooral nog meer naar de ontspanning toe rijden. Ik vind ze vaak te diep lopen. Zeker in stap. Mischien kan je dit verbeteren door veel overhangen te rijden ook in stap (stap-stilstaan-stap-..)

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:52

Madeliefje schreef:
leuk filmpje om te zien. Ik zou vooral nog meer naar de ontspanning toe rijden. Ik vind ze vaak te diep lopen. Zeker in stap. Mischien kan je dit verbeteren door veel overhangen te rijden ook in stap (stap-stilstaan-stap-..)

klopt maar ik moet juist zo veel mogelijk lang en laag rijden van mijn instructeur, omdat het een tuiger is en van zichzelf heel snel opdrukt moet ik in de trainingen veel lang en laag afwisselend met wat oprollen en korter maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:11

Wat interessant om dit te zien zeg. Echt zou het mijn manier niet zijn. Hij is heel veel bezig met die voorkant om zo die achterkant los te maken maar ik doe dat zelf altijd andersom, vanuit achter voor laten zakken. Als de achterkant aan het werk gaat is het paard aan de voorkant ook losser. Dat gedoe ik het halthouden snap ik dan ook niet goed, hij moet met been eraan ontspannen, maar in het halthouden vraagt hij alleen ontspanning met de h and, imo is dat niet juist.

Ook vind ik het paard veeeeeel te rond in de hals. Waarom moet hij zo rond, juist door hand wat te geven gaat hij lengte maken en zal hij ook juist jouw handen naar beneden volgen.

Ik ben nu bij het onderdeel draven maar wat ben je met je handen bezig zeg :o Oef. En ik vind het paard niet actief dus het is ook niet gek dat je veel met je hand moet doen want hij is niet actief dus is er ook niks om naar je hand toe te rijden.
Je trainer benoemd dat met gas erop, ik noem dat activiteit.

Nee totaal niet mijn manier, mijn uitgangspunt is een stille aanleuning aanbieden met een stille hand, dit is totaal het tegenovergestelde en imo op een andere manier te bereiken.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:30

Het eerste dat bij me opkomt is; binnen been, buiten teugel. Ik zie constant losse teugels.

Ik snap waar je instructeur naar toe wilt, heb in hetzelfde schuitje gezeten namelijk, al moest ik het op een andere manier oplossen.
Als eerst moet er activiteit zijn vanuit achter wat je van voren kan opvangen. Van voren zal hij in dit stadium wat korter in de hals worden, maar hij moet er eerst vanachter onder zijn en de motor aan hebben staan wil je dat hij van voren begint te zakken. Als die motor vanachter aan staat, krijg je van voren meer verbinding en van daaruit kan je hem gaan laten zaken, maar hou die motor aan. Het is heel goed dat hij zo moet zakken, maar zonder enige activiteit vanachter heb je er minder aan. Dus eerst die activiteit vanachter krijgen ( wat jou instructeur gas noemt ), en dat van voren opvangen met een stille hand. Van daaruit kun je hem dus laten zakken.
Het is heel belangrijk dat je verbinding blijft houden en zéker op je buitenteugel. Ik zou ook wat meer spelen met de hoofdhalshouding. Nu moet hij vooral heel rond en laag. Pak hem ook eens een rondje wat meer op en laat hem dan weer zaken, dat je constant bezig blijft met veranderingen. Ik zou trouwens ook wat meer van hand veranderen, volte openen, verkleinen en meer schakelen.

Succes ermee! ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:33

Pffff wat loopt die diep zeg.
Ik vind het er niet fijn uitzien. De aanleuning is alles behalve stil en hij lijkt ontzettend traag...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:54

De vraag is Joolien of je dan ook in staat bent dit of beter resultaat te bieden. Dat het je stijl niet is, ok, dat kun je natuurlijk zeggen, maar suggereren dat jij hetzelfde resultaat haalt op een andere manier???? Rij jij dat paard, niet een ander paard;nee precies DAT PAARD . Denk het niet. En pas als je op dat paard tot een resultaat komt, is jouw stelling bewezen. En dan ook nog eens; nu! En niet over een maand, want dan kan deze instructeur wellicht terecht claimen dat jouw resultaat door zijn voorwerk tot stand kon komen. Feitelijk is de situatie dus zo, dat jij er nooit aan toe kunt komen te bewijzen dat het op jou manier ook of beter gaat. Daarom vind ik het commentaar ook gratuit.
Anders gezegd; als jij stelt:"imo op een andere manier te bereiken." Dan zet ik daar mijn vraagtekens bij.

Ik kan de redenering van deze instructeur goed volgen. Ik weet niet of ik hetzelfde zou doen, want ik ken het uitgangspunt waarmee deze combinatie bij hem is begonnen, niet. Maar in bepaalde omstandigheden zou ik bijna hetzelfde laten doen. En dan wil ik niet zeuren over bepaalde kleinere verschillen.
Dat dit niet de gangbare manier van africhting is, ontken ik niet, maar deze ruiter [zo ontneem ik uit de opmerkingen van die instructeur] is al van de 'hoofdweg' af gekomen, dan is een correctie nodig. En die kan wel eens afwijken van de gangbare methode. En dan ben ik ook nog van mening dat de gangbare methode niet de enig zaligmakende of enig juiste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:59

KDV als het doel moet zijn dat het paard zich niet opkropt en de hals laat vallen, daarbij de rug los laat en de hand volgt dan zou ik dat op een andere manier bereiken. Daarmee aangevend aan de TS dat ik teveel werking van de hand zie en het paard zijn lijf niet optimaal vind gebruiken, zou ik het persoonlijk anders aanpakken. Dat gaat mij niet zozeer om dit paard an sich, maar in het doel wat ik eerder heb genoemd. Ik wil ook niet doen vermoeden dat ik het wel beter kan, maar dat het wellicht anders kan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:54

Joolien schreef:
KDV als het doel moet zijn dat het paard zich niet opkropt en de hals laat vallen, daarbij de rug los laat en de hand volgt dan zou ik dat op een andere manier bereiken. Daarmee aangevend aan de TS dat ik teveel werking van de hand zie en het paard zijn lijf niet optimaal vind gebruiken, zou ik het persoonlijk anders aanpakken. Dat gaat mij niet zozeer om dit paard an sich, maar in het doel wat ik eerder heb genoemd. Ik wil ook niet doen vermoeden dat ik het wel beter kan, maar dat het wellicht anders kan.

Sorry Fritzspits nu draai je de redenering ad absurdum; Je wilt de Ts aangeven dat het doel anders bereikt kan worden, maar tegelijker tijd gaat het niet om'"dit paard an sich". Wat heeft de TS dan aan jou commentaar, want zij heeft alleen een probleem met dat paard dat opgelost moet worden. Als jij zou willen dat zij jou bezwaar serieus zou moeten nemen, dan is toch het minste dat je haar een overtuigend alternatief biedt. Als je tegelijktijd niet wilt suggeren dat je het beter kan, dus haar niet beter kunt helpen, waar gaat het dan over. Even goed kunnen we een theoretische verhandeling houden over het 'geslacht der Engelen'

Ik blijf erbij dat gemakkelijk beweren is als je het niet kunt bewijzen. We weten allen teweinig over de achtergronden van dit paard, maar jij suggereerd wel naar aanleiding van deze video dat het anders kan. God weet hoe stug dat paard is. Ik heb paarden gezien die in het Duitse A-kader liepen en die zo stug waren geworden dat Balkenhol niet anders kon dan ze in stilstand de "tanden te poetsen". En dat was zeker niet naar zijn voorkeur of smaak, maar er was geen andere mogelijkheid. Dat heeft mij geleerd dat idealen heel mooi zijn, maar dat ze altijd beperkt worden door de realiteit. Aan de basis van jou redenering staat het beginsel dat je alle paarden op jou manier naar het gewenste resultaat kunt brengen. Door de algemeenheid en eenvoud van jou stelling, heb ik nog meer twijfels aan de houdbaarheid daarvan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:01

Kadankovitch schreef:
maar tegelijker tijd gaat het niet om'"dit paard an sich".

Ik gok dat niemand ervaring heeft met dit paard an sich, behalve TS? Dus dat zou betekenen dat alle commentaar waardeloos is?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:14

ik denk dat deze instucteur heel goed weet waar ie mee bezig is. Geen makkelijk dier om te rijden lijkt me. Daar staat tegenover dat je er wel een leuk paard aan hebt, als ie goed los wordt. {leuk...heb zelf veel tuigers gereden en ik blijf ze leuk vinden}.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 17:28

hij is alles behalve makkelijk om te rijden, hij mist een oog aan de linkerkant dus houd enorm vast aan die kant.
ik heb 2 jaar bij iemand gereden die dacht er verstand van te hebben en me dus aangeleerd heeft om zo bezig te zijn met de voorkant.

het is ontzettend moeilijk om na zon lange tijd ineens mn handen muisstil te houden, ikzelf vind dit al een enorme verbetering.
hij zoekt nu dus wel mijn hand op waar hij eerst altijd een valse knik aannam en ik niks meer kon.
ik heb altijd het idee de mensen die mij vertellen hoe het moet zelf op mijn paard te laten stappen en dan te laten zien hoe het wel moet,mijn instructeur mag niet meer rijden maar anders had ik allang aan hem gevraagd om het zelf eens te voelen omdat ik vind dat de gene die je helpt om te verbeteren ook zelf een beetje moet weten hoe hij is met rijden..

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:13

Ik vind dat je netjes op weg bent, elk paard is inderdaad anders en er zijn hier en daar nog wel verbeterpunten.. Maar wie heeft dat niet? Vind je paard mooie gangen hebben. Ik zou persoonlijk hem actiever rijden zodat hij (nog) losser word in zijn bewegingen etc. Misschien een tip die je kan gebruiken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:08

Doubtless schreef:
Kadankovitch schreef:
maar tegelijker tijd gaat het niet om'"dit paard an sich".

Ik gok dat niemand ervaring heeft met dit paard an sich, behalve TS? Dus dat zou betekenen dat alle commentaar waardeloos is?

Ik heb me heel duidelijk geweerd tegen de implicite suggestie dat met dit paard hetzelfde of beter resultaat bereikt kan worden met een andere methode. Dat is nogal gemakkelijk gezegd, vooral als je bijna zeker weet dat je het bewijs nooit hoeft te leveren. Ja indien men commentaar zo geeft, kan men het beter laten.
Als Joolien het geregeld krijg dat zij dat paard mag rijden en zij dan aantoond dat het op haar manier fijner gaar en het resultaat beter of even goed is, ook m.b.t. de correctie van het [op de lange duur dus]. zal ik hier openlijk mij ongelijk toegeven en mijn grootste respect betuigen. Maar ik schat dat die kans niet groot is en dat weet Joolien ook. TS is nl tevreden over haar instructeur [terecht] en gaat echt niet het risico nemen dat het mis loopt, door het paard ter beschikking te stellen aan iemand die beweert het beter te kunnen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:58

ik denk dat als je dit paard nu voorwaartser gaat rijden, dat je dat aan de voorkant op dit moment absoluut niet baas kunt. Bij zulke paarden voelt elke cm dat ze zich er uit drukken aan de voorkant al aan als 100 kilo {bij wijze van spreke dan}. Pas als je hem geleerd hebt dat ie absoluut altijd nageeflijk blijft, kun je weer toe gaan rijden en dan zet je bij zo'n paard de hals ook vrij makkelijk boven in {met de neus op de loodlijn}. Maar dan met een correct ruggebruik ipv aan het plaatje voldoen, zonder ruggebruik. Ik persoonlijk zou zo'n paard ook veel longeren {touwtjes tussen de voorbenen, naar bit en dan zo laag mogelijk aan de zijkant vast}. En dan proberen dat ie wel wat voorwaartser gaat. Als ie dat goed doet, gewoon longeren voor het rijden en er pas op gaan als ie aan de longeerlijn los is. Dat kan je een hoop schelen. Ik vind het echt een leuk paard. Sterk achterbeen, gelukkig. Als ie geen sterk achterbeen had gehad, dan zou deze manier van trainen geen zin hebben. Succes ts.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:00

Ik ben het ook niet eens met de instructeur, je paard loopt indd véél te rond, en heb de verdere commentaren niet gelezen dus weet niet wat een ander daarover heb gezegd :+
Je krijgt je paard alleen lang en laag als je rijd vanuit ontspanning, en als je je paard voorwaarts rijd gebeurd dat vanzelf. (ik heb ook een tuiger gehad dus weet waar ik over praat)
Neus hoort qua 'ronding' op de loodlijn, niet tegen z'n borst aan.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:04

Kadankovitch schreef:
De vraag is Joolien of je dan ook in staat bent dit of beter resultaat te bieden. Dat het je stijl niet is, ok, dat kun je natuurlijk zeggen, maar suggereren dat jij hetzelfde resultaat haalt op een andere manier???? Rij jij dat paard, niet een ander paard;nee precies DAT PAARD . Denk het niet. En pas als je op dat paard tot een resultaat komt, is jouw stelling bewezen. En dan ook nog eens; nu! En niet over een maand, want dan kan deze instructeur wellicht terecht claimen dat jouw resultaat door zijn voorwerk tot stand kon komen. Feitelijk is de situatie dus zo, dat jij er nooit aan toe kunt komen te bewijzen dat het op jou manier ook of beter gaat. Daarom vind ik het commentaar ook gratuit.
Anders gezegd; als jij stelt:"imo op een andere manier te bereiken." Dan zet ik daar mijn vraagtekens bij.

Ik kan de redenering van deze instructeur goed volgen. Ik weet niet of ik hetzelfde zou doen, want ik ken het uitgangspunt waarmee deze combinatie bij hem is begonnen, niet. Maar in bepaalde omstandigheden zou ik bijna hetzelfde laten doen. En dan wil ik niet zeuren over bepaalde kleinere verschillen.
Dat dit niet de gangbare manier van africhting is, ontken ik niet, maar deze ruiter [zo ontneem ik uit de opmerkingen van die instructeur] is al van de 'hoofdweg' af gekomen, dan is een correctie nodig. En die kan wel eens afwijken van de gangbare methode. En dan ben ik ook nog van mening dat de gangbare methode niet de enig zaligmakende of enig juiste is.

"imo" betekend toch 'is mogelijk ook' .. dus is MOGELIJK ook op een andere manier te bereiken?? ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:22

ik snap waar jouw instructeur heen wil inderdaad. je moet af en toe net ff sneller zijn met been als hij van achter te traag wordt en dan van voor te diep
en eigenlijk teveel het heft in eigen hand neemt. Ik denk wel dat je op de goede weg bent.

Ik zou alleen wel mijn teugels korter nemen en nog meer verbinding houden. niet strak zetten maar echt verbinding. lekker makkelijk om te zeggen vanaf
de kant maar goed. :D succes. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:56

sliert schreef:
ik denk dat als je dit paard nu voorwaartser gaat rijden, dat je dat aan de voorkant op dit moment absoluut niet baas kunt.

Dat kan - maar dat hangt 100% van jemanier van rijden af.
Zoals ik les krijg, is "de voorkant" bijzaak. Of toont "de voorkant" hoe het aan de achterkant gesteld is.
Dus als ik lees van '...je moet m wel aan de voorkant de baas blijven' gaat dat over een compleet andere insteek.
sliert schreef:
Bij zulke paarden voelt elke cm dat ze zich er uit drukken aan de voorkant al aan als 100 kilo {bij wijze van spreke dan}.
...en ik kwam bij deze mevrouw, omdat ik een paard had, dat ging hangen. (Heel subtiel en met grammetjes tegelijk, zodat je het als mens niet merkt.)
Haar oplossing: "alles, wat hij vastpakt, laat jij los". (En dus honderd keer per uur controleren: hand naar voor, wat gebeurt er? Hoe voelt dat?) Laat zo'n dier "zich er maar uitdrukken" - hij hoort niet te hangen op het bit.
sliert schreef:
Pas als je hem geleerd hebt dat ie absoluut altijd nageeflijk blijft, kun je weer toe gaan rijden

In dressuur kan soms zo'n enorme verwarring van begrippen spelen...
Nageeflijkheid is in mijn woordenboek, iets wat het paard doet, uit eigen vrij wil en vanuit ontspanning. Uiteraard: daar werk je naartoe en zonder ruiter valt er niets na te geven, dus "wij mensen leren ons paard na te geven" - maar tegelijkertijd is dat de natuurlijke ontspanning, die het dier kwijtraakte, toen wij er op gingen zitten.
Maar "dan kun je weer toe gaan rijden" klinkt mij in de oren als de voorbereiding op het nagefelijk maken, dus hier ben ik het spoor echt bijster.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:36

Eén tip heb ik sowieso. Zorg dat je hand stil wordt ten opzichte van de mond en zacht is zogauw het kan. Je stoort je paard op de manier ontzettend in de mond. Zo maak je het hem wel erg moeilijk om naar beneden de hals langer te maken. Wat je instructeur wil, snap ik goed, maar als ik hem zo lief hoor uitleggen hoe het moet, denk ik meer aan een schop onder je kont.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 09:03

Volgens mij wilt jouw instructeur je paard laag hebben met zijn neus en dan steeds wat meer oprollen, zodat hij zijn bovenlijn goed gaat gebruiken. En volgens mij wilt jouw instructeur dat dat ook gebeurt met een voorwaarts paard. Hij roept vaak genoeg 'niet met je hand en niet gelijk trekken, maar eerst been erbij'.

Lijkt mij geen gekke gedachte toch? Ik gok dat jouw paard zich erg makkelijk op kan drukken (zoals tuigers dat kunnen) en dan wil je hem juist vanuit de schoft naar beneden hebben en dan rond.

Ik zie alleen op het filmpje dat het gewoon allemaal nog niet helemaal lukt. Je paard is je vaak voor (opdrukken, terugkomen etc). Wat je van het filmpje kan leren is dat je paard in ieder geval een heel stuk lager mag. Soms heb je het gevoel dat je paard enorm laag loopt, maar als je een filmpje of foto kijkt, valt dat ineens enorm tegen.
Daarbij inderdaad aanleuning. Teugels niet los-vast-los-vast en let inderdaad op je rechterteugel. Je paard pakt links vast en jij laat rechts los en pakt links ook vast. Probeer dat eens om te draaien: binnenhand af en toe eens luchten en voor doen en buitenteugel op contact. Zeker in de galop zie je dat je je paard erg naar binnenstelt, maar dat komt vooral omdat je je buitenteugel los laat en je binnenteugel pakt. Sturen met je buitenteugel en buitenbeen!

Rijd je ook weleens tweede hoefslag? Dat is een goede oefening om je paard tussen twee benen/twee teugels te krijgen.