Don Diego onder het zadel ( net zadel mak )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Don Diego onder het zadel ( net zadel mak )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 11:08

hallo bokkers

Als trotse mede eigenaar van het paard, trouwe verzorger. en hulp bij het inrijden.
wil ik jullie toch het filmpje van afgelopen zondag tonen.
De bereider is mijn zus ( norton84).

Achter dit paard zit een heel verhaal. welke te lezen is in onderstaand topic
[ITP] don diego van hoopje ellende tot beginnend mooi paard
ook kan je daar zien hoe snel hij opgeknapt is van zijn belabberde staat.

paard is nog groen. kent nog weinig sturen gaat steeds beter. en nu is het een kwestie van vertrouwen winnen,
zodra ze vertrouwd zijn aan elkaar word er les genomen tot die tijd help ik ze zo goed als ik dat kan.

http://www.youtube.com/watch?v=bGqIf7SR ... ata_player
alle tips zijn welkom maar hou het vriendelijk

norton84

Re: Don Diego onder het zadel ( net zadel mak )

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:12

oeps zus we praten wel erg zeeuws tegen elkaar.. volgende keer maar op letten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:07

Hi! Gaaf hoor dat hij zo lekker vooruit gaat!

Verder, ben niet zo ervaren in engels rijden dus kan het niet echt beoordelen, maar vind dat het veel rust en vertrouwen uitstraalt! Goed bezig. Fijn ook dat paard nette halslengte heeft. Laten jullie hem tussendoor ook wel eens helemaal strekken? Lang en laag idee.

Hihi zeeuws klinkt erg leuk! Ik ben allen het gronings en fries gewend!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:14

hij pakt het lang en laag qua stofzuig idee nog niet. in stap wil hij nu beetje gaan zakken. lang laag zijn we nu mee bezig tijdens het longeren. bjvb met pessoa. ach er zijn nog zoveel verbeter punten recht op zitten handen op correcte hoogte. (maar dat riempje aan mn zadel voelt za veilig) loopt hier niet vlot door komt door de bodem( rem erop) bedankt voor je lieve opmerking gelijk helemaal happy

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:18

Wat ik graag zie bij een jong paard wat net onder het zadel is dat hij lekker vlot loopt. Lijkt nu net alsof hij op de handrem loopt. Voorkant moet je met een net beleerd paard nog helemaal niet mee bezig zijn. Dat komt wel als hij langer onder het zadel is en zijn evenwicht daaronder heeft gevonden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 12:42

ik zei ook tegen mijn zus dat hij met iets meer tempo mocht lopen , en dat ze soms beter een stem hulp kan geven dan steeds met benen te drijven omdat je er toch na toe wil om o min mogelijk hulpen tegen

troi denk er een western zadel op en het werkt het zelfde althans ik doe het hetzelfde als met hutch en wat ik geleerd heb met mijn jonkie probeer ik nu mijn zus wijs te maken met dit jonkie

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:55

Leuk om te zien dat hij zo braaf is zonder lijn, had hem alleen met lijn zien lopen, veel succes ! vind het nog steeds een leuk dier.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 12:57

naat ik denk dat jij hem alleen heb zien lopen toen hij zadel mak gemaakt werd? want hij heeft de maand december /januari rust gehad en nu zit ze er weer voor de 3 de keer op..

off topic hoe is alles met je

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:00

ja geloof het wel, heb het ook maar een paar keer gezien.
Alles gaat goed, paardjes doen het ook super :)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:01

FriesWytske schreef:
Wat ik graag zie bij een jong paard wat net onder het zadel is dat hij lekker vlot loopt. Lijkt nu net alsof hij op de handrem loopt. Voorkant moet je met een net beleerd paard nog helemaal niet mee bezig zijn. Dat komt wel als hij langer onder het zadel is en zijn evenwicht daaronder heeft gevonden.

klopt op dit filmpje doet hij dat ook. deels door de bodem deels daar ik weer even mn vertrouwen moet vinden naar vervelende val wil er wel aan gaan werken dat hij uit zich zef gaat lopen. nog tips voor mij?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:03

xxxNaatjuhxx schreef:
ja geloof het wel, heb het ook maar een paar keer gezien.
Alles gaat goed, paardjes doen het ook super :)

fijn dat het goed gaat naatje mis je nog steeds hoor
heb je nog tips voor mij als tzt weer les nemen bij margot

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:01

tip: veel meer ruimte geven met je handen. Zag af en toe de handen naar beneden gebracht werden, dan maak je jezelf onbewust veel sterker en ga je minder mee. Overgangen terug op je zit, juist veel jonge paarden pakken het tempo snel op wanneer je rustiger gaat lichtrijden. En wanneer je ruimte geeft met je handen, kun je ook wat meer tempo rijden.(van achter naar voren, nu is het idd nog handrem erop) Vind het een heel braaf paard

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:46

super woman bedankt voor de tip gaan we zeker aan werken. je hebt ook gelijk mbt handen. het is zo een super braaf paard.vind tempo persoonlijk moeilijk als ik jouw begrijp zeg je ook voorkant komt wel hannden niets doen en gewoon zoveel mogelijk op mn zit gaan werken??/

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:49

norton84 schreef:
FriesWytske schreef:

klopt op dit filmpje doet hij dat ook. deels door de bodem deels daar ik weer even mn vertrouwen moet vinden naar vervelende val wil er wel aan gaan werken dat hij uit zich zef gaat lopen. nog tips voor mij?

Als ik het goed zie, rijd jij zonder zweep en sporen. Zou er nu toch even een zweep bij hebben. En deze als hij terugkomt gebruiken. Gewoon een klein tikje bij je been. Merk hier altijd dat ze dat in het begin beter snappen dan het been. Natuurlijk eerst wel met been proberen. Ook je stem in het begin gebruiken. Deze hulpen kun je als je er langer op rijd langzaam aan vervangen door je been, omdat hij dit dan leert te snappen.
En voor de rest ga ik mee met de tips van superwoman. Vooral nog niet met je handen aan de gang gaan. Het liefst doe ik de eerste keren een heel klein boogje in de teugels. En als hij te snel gaat, pak ik de voorkant van het zadel beet. En rem hem af met mijn stem.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 14:59

persoonlijk vind ik het onzinnig een paard waar je net en dan pak ik het ruim 5 keer op gezeten heb en dan voor de 3 de keer los er op rijdt om er dan al gelijk een zeepje bij te pakken ook al is het om bij te tikken..
mijn mening dat dit paard ook zonder zo een hulp kan en wil werken

het is de berijder die los moet durven laten dus de handen los van het zadel ( ook al vind ze het spannend )
en meer been durven geven want hij reageert er wel op. ze moet op de momenten dat ze been geeft ook haar handen iets naar voren houden zodat hij dan de vrijheid heeft om naar voren te gaan. en niet gelijk weer tegen gehouden word.

qua tips ben ik het met superwoman eens overgangen schakelen en teugel gebruik beperken tot sturen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:07

Een paard moet eerst leren voorwaarts te gaan. Een heel rustig tempo kan later nog wel.. En als een zweepje daarbij helpt, dan gebruik ik echt wel een zweepje. Natuurlijk moet je hem niet verrot slaan. Maar ik pak er direct een zweepje bij als ik op een jong paard stap. Als ik hem gebruik geef ik een tikje bij mijn been. Zodat hij leert dat als ik been geef, hij direct moet reageren.

Maar ieder zijn eigen. Vertel alleen wat ik zou doen bij een jong paard, wat net onder het zadel is. Beter één keer been en dan een tik met zweep. Dan steeds been te moeten geven, omdat hij dat nog niet helemaal snapt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:36

Moderatoropmerking:
Zoals in de regels van HAW te lezen is (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1597872) is het enkel toegestaan om beeldmateriaal te plaatsen waar de TS zelf op staat. Vandaar hier een slotje.