Hallo bokketjes! Ik zit met een probleem. Steeds tijdens het inrijden voor proeven gaat mijn pony racen, bokken en stijgeren. Ze schrikt overal van. Tips om haar rustig te houden? Groetjes!
Ik probeer haar te kalmeren met mijn stem, en vooral niet te ingespannen in het zadel zitten... we hebben meestal ongeveer 30 minuutjes tijd om in te rijden, dus moet dr in die tijd helemaal klaarstomen...
Wow.. Wat lastig.. Uhm.. Eigenlijk als het mij overkomt doe ik net hetzelfde.. Dus heb ik eigenlijk geen tips meer...(?) En als je de teugels licht gespannen houd?? En doet ze dit altijd??
Haha, ze doet het inderdaad eigenlijk altijd.. Ze is western ingereden en net 4 jaartjes oud, dus misschien vindt ze het allemaal nog een beetje spannend.. Mijn teugels houd ik altijd net aangespannen, zodat ze niet in een boogje gaan hangen. We rijden in in de kleinere bak, daar is ze rodeo. Maar zodra we in de grotere bak moeten rijden is ze geweldig, gek toch?
Haha zeker een maf paardje! Nee, als we geen wedstrijd rijden is ze helemaal geweldig en loopt ze heerlijk rustig en nageefelijk! Het kan inderdaad dat ik onbewust gespannen ben... Ik zal proberen zo rustig mogelijk te blijven (ben best een stresskip), maar ik zal het proberen... Ik ben zondag 3 maart weer aan de beurt... Ohjee..
Rijdt je ook als je géén wedstrijd hebt wel eens in de kleinere bak? want als dat niet het geval is, is het - zeker voor zo'n jong paardje - wel erg spannend: een omgeving waar ze anders nooit komt, en de ruiter die in die omgeving altijd wat gespannen is. Op die manier kan ik me voorstellen dat je paardje de kleine bak gaat associëren met spanning
We rijden inderdaad nooit in de kleinere bak, misschien is dat het... Ik zal eventjes rondvragen of ik daar een keertje 15 minuutjes mag rijden om d'r te laten wennen. Iedereen bedankt voor de tips! Ik hoop dat een ander er ook nog wat aan heeft!
Even ter info, heb vandaag de wedstrijd gereden en heb heeel veel aan jullie tips gehad. Geen rodeo (alleen een duif in de bak) dus alles viel mee, thanks!