Niet opgericht willen lopen na springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123ff

Niet opgericht willen lopen na springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:30

Dus, mijn verzorgpony wil niet opgericht lopen (de dag) na het springen of als we een bepaalde tijd veel springen.
Enig idee wat de oorzaak is en hoe ik dit op kan lossen?
Het is nogal vervelend als ik erna weer even wat compacter wil rijden..

Alvast bedankt!

Bodinee_x

Re: Niet opgericht willen lopen na springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:33

Misschien moet je als je gaat springen, tussendoor een rondje dressuur doen? Zodat je toch aan de huiding blijft werken.

Spring je met een ander zadel? Misschien dat dat ook mee kan spelen?

Succes iig

abcde123ff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:41

Bodinee_x schreef:
Misschien moet je als je gaat springen, tussendoor een rondje dressuur doen? Zodat je toch aan de huiding blijft werken.

Spring je met een ander zadel? Misschien dat dat ook mee kan spelen?

Succes iig

Ik rij altijd dressuur tussendoor. Ik moet wel toegeven dat ik haar dan niet opgericht laat lopen, maar lang en ontspannen. Dit omdat ze dan goed ontspant in de rug (dat werd mij iig verteld) en dat is natuurlijk erg belangrijk bij springen. Het zadel is niet top, helaas heb ik daar niet echt veel over te zeggen. Ik ben de bijrijdster. Ze heeft alleen een wintec allround zadel. Geen dressuur zadel (erg jammer want van het wintec zadel beweegt ze veel met haar hoofd, vooral in galop).

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:29

Aangezien het altijd na (veel) springen is, vermoed ik dat ze last heeft van haar rug, spierpijn of idd zoals je zegt door het zadel. Ik zou dus minder fanatiek gaan springen, niet te vaak erover heen en tussendoor inderdaad over de rug laten lopen.
Probeer het eens een keer en kijk hoe ze reageert. En als het zadel zo slecht ligt kun je beter zonder zadel gaan rijden, beter voor het paard. Gewoon een dekje met dekensingel opdoen.

abcde123ff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:50

kamille schreef:
Aangezien het altijd na (veel) springen is, vermoed ik dat ze last heeft van haar rug, spierpijn of idd zoals je zegt door het zadel. Ik zou dus minder fanatiek gaan springen, niet te vaak erover heen en tussendoor inderdaad over de rug laten lopen.
Probeer het eens een keer en kijk hoe ze reageert. En als het zadel zo slecht ligt kun je beter zonder zadel gaan rijden, beter voor het paard. Gewoon een dekje met dekensingel opdoen.

Ik zat daar ook al aan te denken. Het is niet mijn pony en de eigenaresse is dol op springen, dus dat minder fanatiek springen wordt wel wat lastig. Ik ga wel haar voortaan de dag na het springen niet meer opgericht laten lopen (en lekker zonder zadel). Dan maar een dagje niet zo fanatiek. Dankje voor je bericht!

midgie

Re: Niet opgericht willen lopen na springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:48

Wat is volgens jou opgericht lopen??