Te diep aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henrieke_

Te diep aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 13:07

Goedemiddag Bokkers,

Ik heb even jullie hulp nodig.
Blingh is een 6 jarige merrie, en een heethoofd :+
Ik ben vanaf oktober lekker met haar aan het wedstrijden rijden, maar er is bij Blingh nog veel spanning.
Ik rijd haar lekker los, en in de proef gaat het best redelijk, maar niet geweldig (mede door de spanning).

Gisteren had ik een wedstrijd, en Blingh was een beetje druk. De 1e proef liep ze te hard (hier heeft ze ook een handje van),
en de 2e proef ging voor mijn gevoel echt heerlijk. Dit resulteerde in 178 punten (keihard balen dat het niet 2 puntjes hoger is),
en vele opmerkingen dat Blingh te diep liep.
Ook heeft ze af en toe een huppeltje in de stap. Ik voorkom dit door mijn hand iets naar voren te brengen.

Hoe kan ik dit voorkomen? Als ik nog meer met mijn been er aan kom, dan gaat ze nog harder rennen. Voor meer opvangen?
Misschien heb ik in de proef iets te vrijblijvend gereden waardoor ze ging hangen??

Ik hoor graag jullie tips :)

Groetjes, Henrieke

tossielove

Re: Te diep aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:12

Ik weet natuurlijk niet precies hoe jou paard er bij loopt, maar ik denk nog meer vrijheid geven vanvoren, en je kunt hem gerust kleine stukjes nog meer voorwaarts zetten, om haar toch meer omhoog te krijgen. Zo kan ze wel leren de juiste houding te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:28

Toch met je been eraan gaan werken. Alleen met been kun je ervoor zorgen dat je paard minder diep gaat lopen. Je kunt dat heel rustig opbouwen door gewoon eerst je been er tegenaan te leggen en dan langzaam op te bouwen. Ze is wel loperig maar niet actief en gebruikt het lijf niet goed, dat kun je echt alleen oplossen met been. En van veel opvangen met zit, zwaar maken en begrenzen met je buitenteugel. Neem er je tijd voor en heb geduld.

Bodinee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:14

Zoals hierboven inderdaad gezegd wordt. Been eraan houden. Zodra ja met je handen op gaat vangen komt ze alleen maar dieper. Probeer dus je been eraan te houden en je handen wat te openen. Succes met het oefenen

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 17:46

Super! dank jullie wel! zal het eens gaan proberen :)

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:29

Als ze gaat hangen idd sowieso niet ''laten hangen''. Loslaten van voor en been eraan, zodat ze op haar eigen benen loopt en zelf jouw hand weer opzoekt. En sowieso nooit blijven vasthouden. Als je haar wil opvangen doe dit dan door één duidelijke ophouding en dan weer los, of beter - als het lukt - puur op zit. Succes!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:30

Als paarden over hun tempo lopen, komt dit meestal omdat ze niet in balans zijn. Begin dus bij de basis. Meeetal als er verder in een proces problemen zijn, komt dat omdat de basis niet goed (genoeg) is en dit klinkt zeker zo.

Ga terug naar het begin: werken aan de hand - buiging door het hele lichaam, zijgangen, achterhand achter de voorhand op de rechte lijnen en natuurlijke scheefheid wegtrainen. Daarna weer onder het zadel en dan kom je vanzelf tegen waar het probleem in je basis zit. Los dat probleem op en je zult zien dat je dan daarop weer verder kan bouwen.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:35

Mijn paard doet dat ook, ik voor kom daar meestal met mijn been en tegelijk hou ik hem bij me.
Ik weet niet of dat de beste manier is om het te doen bij werkt het.
Maar ik lees ook even mee hier voor de tips om het te voorkomen :)

xOhMyGosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:40

Ik zou inderdaad toch been eraan houden! Dat is de beste manier om te zorgen dat ze wat minder diep gaat lopen. Je kunt dan proberen om haar met je zit langzamer te laten lopen.

saartjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:43

maar toch moet er op een of andere manier een rem op zitten zodat je hem terug kan gaan rijden op je zit met been waardoor je hem meer opwaards moet kunnen rijden met een actief achterbeen. tsja het is een puzzel

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:47

Jou been hoort niet harder te zijn, versnellen doe je op je zit.
Terug naar de basis, het tempo hoort van jou te zijn en jij hoort te kunnen aanvullen met been voor impuls zonder jou tempo te verliezen.