Normann voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

normann_love

Normann voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:43

hallo iedereen,

dit is voor mij en voor normann de eerste keer dat we een rij-topic maken. ik zal normann eerst even voorstellen :)

naam: normann
leeftijd: 11
ras: haflinger
geslacht: ruin
niveau: B
discipline: meestal dressuur, maar doen af en toe ook wel eens een sprongetje en buitenritjes. ik doe zo'n 4 x in het jaar een onderlinge wedstrijd, maar rij geen officiele. (al zou ik dat wel graag willen )

normann heeft een hele tijd stil gestaan door kreupelheid en de wintertijd. ik ben nu hem weer aan het oppakken en de conditie aan het trainen. we zijn nu ongeveer 2 weken weer actief bezig. sinds dat we weer zijn begonnen gaat het erg goed, vandaag jammer genoeg wel iets minder (natuurlijk geen excuses)
punten waar ik aan kan werken:
- handen hoger en niet te breed zetten.
-hakken uitdrukken
- rechter zitten
-soms kan ik mijn benen ook naar voren steken :(

punten die beter kunnen bij normann:
- halsstrekken, hij mag meer dalen.
- middengangen
- soms doen we af en toe wijken meenemen, dat kan ook nog vele beter.

maar ja genoeg gepraat, tijd voor de foto's :)

1. vind ik zelf best netjes, maar ik mag mijn handen hoger en minder breed zetten.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. hakken meer uitdrukken
Afbeelding

4. hier ben ik best tevreden over :)
Afbeelding

5. mijn zit -O-
Afbeelding

6. handen iets hoger en minder breed
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. inzet middengalop
Afbeelding

dit waren de foto's.
ik sta open voor commentaar, en hoop dan ook handige en opbouwende tips te krijgen maar wees afsjeblieft wel een beetje lief voor ons. :D

renskesanne

Re: Normann voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:45

zit er al heel netjes uit! ga zo door :)

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:46

Ziet er goed uit maar inderdaad zoals je al zegt je handen en je hakken en ik heb nog een tip voet iets minder ver in de beugel zie ik bij de laatste foto, hoop dat je hier wat aan hebt.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:47

bedankt! :) en levidepevi, inderdaad ik ga er op lettten :D

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:49

Je geeft zelf al goed je punten aan die ik heel duidelijk zie uit je foto's :). Hij loopt wel lekker te sjauwen! Probeer inderdaad je hakken uit te drukken, en je benen minder af te steken. Misschien kan een keer 2 gaatjes korter werken? Aangezien jij nu ook met een veelzijdigheidszadel geen steun krijgt van de kniewrongen. Ook lijkt het alsof je je handen vast zet op je kamer en ze ook een beetje schuin gekanteld hebt staan. Dus dat je duimen naar de oren wijzen, hierdoor worden jouw handhulpen erg streng. Dit laatste hoeft natuurlijk niet zo te zijn haha

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:53

Ziet er leuk uit hoor Mary! Maar omdat het HAW is, moet ik een onderbouwende reactie geven, ik zou zeggen misschien wat meer halslengte, maar voor de rest +:)+

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:53

jikkeee: ja kan mijn beugels misschien wel wat korter proberen. het lijkt inderdaad op de foto's alsof ik heel streng ben, maar ik kon wel gewoon heerlijk los laten maarja zal ook heel erg aan mijn handen moeten gaan werken :) bedankt :D

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:54

tossielove: haha dankjee, ja dat is waar :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:56

Oke het ziet er zo uit, kan ook absoluut vertekend zijn :). En probeer als eerste ze te gaan dragen, de rest volgt vanzelf. Als jij ze netjes rechtop houd, maar ze nogsteeds vast houd op je kamer dan heeft het geen nut :)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:57

jikkeee: ja zeker, ja ga er hard aan werken. :D

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:06

Super, ben benieuwd naar je volgende HAW :)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:08

jikkeee: zal proberen er over een poosje weer 1 te maken :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:41

Wat zijn jullie een leuke combinatie!

Het beeld zou nog mooier zijn als hij wat meer gaat zakken en meer lengte in de hals krijgt. Sommige foto;s lijken je handen nogal vast te staan op een plek, zorg dat je een fijne aanleuning hebt die verend is. (dus ookal heb je misschien niet altijd veel in de hand, betekend wel dat je hand mee moeten blijven gaan in de beweging) op de 5e foto vind ik je beugel lengte erg lang voor een vzh zadel. kortere beugels zullen je in dit geval misschien kunnen helpen met een nettere houding.

Verder ziet het er hartstikke leuk uit, succes!

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:46

Alice13: dankje :) ja het beeld is inderdaad mooier met meer lengte in de hals. zal de volgende keer de beugels een gaatje korter zetten!!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:08

Een tip: laat m iets langer en lager in de hals, want echt nageven, zo ziet het er niet echt uit.
Het lijkt zo een beetje op een valse knik in de hals, omdat je zo te zien je handen vast zet.

Dit is vooral op foto 3 te zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:15

Hoi Normann love,

mijn tip zou zijn: vraag je af, "waarom" zet je je handen laag en breed...? Vaak gaat het samen, met dat mensen voorover gaan zitten (dardoor hun paard extra gewicht geven op de voorhand) en vaak loopt het dier dan ook acuut te diep. (Advies van Ank: rijdt je paard niet te vroeg in jouw rijkunstige carriere achter de loodlijn. Bij de klassieken gold dde loodlijn als de grens - helaas willen de meeste juries nu alleen punten geven OP die loodlijn.)

OP foto 3 heb ik het idee dat je heel hard aan het drijven bent, waarbij als het ware je hele lichaam naar jouw navel gaat. (Bij het verzamelen na het uitstrekken is dat prima, al mag je hoofd mag wat hoger en je been langer.)
Proonlijk heb ik een hekel aan 'hakken uitdrukken': als je vanaf je ontspannen heupgewrichten (en je gekantelde bekken met actieve buikspieren) je hele been laat ''vallen'' komen je hakken vanzelf laag,als je beugels goed op lengte zijn vanelf laag.

OP foto 5 vraag ik me af, of hij het heft in handen aan het nemen is en gewicht op de teugels legt. De manier om dat te voorkomen: "gooi" zelf gewicht weg. Telkens 1 hand naar voren, zodat er niets is, waar hij op kan hangen.

En: vooral heel veel plezier bij het rijden met 'die goudhaan'!

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:36

erdinges: die dag ging het niet zo heel lekker, maar normaal loopt hij ook wel langer en lager als of deze foto's, maar ik zelf vind het nou eigenlijk niet een valse knik! is niet op alle foto's even goed te zien maar hij maakt wel zijn nek rond. maar goed kan ook dat ik dat verkeerd zie! het klopt dat ik mn handen verkeerd heb, maar omdat hij niet lekker was te rijden, ging het sws veel minder maar ben er nu al heel erg op aan het trainen dat ik mn handen niet verkeerd houd.

janneke2: mijn handen zet ik eigenlijk ongemerkt op laag en breed, ben daar hard op aan het trainen. :) het kan dat ik misschien net aandreef, maar heel hard klopt niet. die dag was hij actief genoeg :P bedankt!

allebei heel bedankt voor de tips :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:02

normann_love schreef:
janneke2: mijn handen zet ik eigenlijk ongemerkt op laag en breed, ben daar hard op aan het trainen. :) het kan dat ik misschien net aandreef, maar heel hard klopt niet. die dag was hij actief genoeg :P bedankt!

Graag gedaan.
Maar: probeer just for fun diezelfde beweging "alles gaat naar mijn navel" eens uit, als je nadrukkelijk niet drijft.
(Het wil nog wel eens gebeuren, dat een stappend paard dan acuut gaat stilstaan - je verplaatst nl. je zwaartepunt.)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:23

Janneke2 schreef:
normann_love schreef:

Graag gedaan.
Maar: probeer just for fun diezelfde beweging "alles gaat naar mijn navel" eens uit, als je nadrukkelijk niet drijft.
(Het wil nog wel eens gebeuren, dat een stappend paard dan acuut gaat stilstaan - je verplaatst nl. je zwaartepunt.)

okee zal het eens proberen :D

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:48

Mooie adviezen heb je hierboven gekregen, daar sluit ik me bij aan.
Ik vond ook dat je wat lang zit. Mogelijk kan deze tip je verder helpen: doe je beugels uit en laat je been ontspannen hangen. Komt je beugelvlak op je enkelknobbel, dan is deze goed.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:57

Houd er dan wel rekening mee dat dit een VZH zadel is, dan is dat net wat anders als bij een dressuurzadel omdat je andere wrongen hebt :)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:24

jaa het klopt heb al de tip gekregen om mijn beugels gaatje korter te doen, maar ze staan al op zijn kortst, dus zo snel mogelijk ga ik even een paar gaatjes er bij prikken met zo een tang. :D

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:02

Ziet er mooi uit. Probeer je paard soms iets ronder en lager in te stellen. Daar wordt je paard wat losser van in zijn lijf.

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:54

Ik vind jullie een hele leuke en mooie combi. Ik sluit me helemaal met de tips hierboven aan.
Beugels gaatje korter, en je handen houding had je zelf al als opmerking :)