hoi !
ik sinds kort het paardje van een vriendin van mij een paar keer per week. het is een super leuke kleine D pony van 7 jaar. alleen ze zit echt bomvol energie. mn vriendin wordt er een beetje zat van dus wisselen we regelmatig van pony. maar goed ik zal even to the point komen, haha.
het probleem is dus dat ze zo allemachtig veel energie heeft. ze wil liefst alleen maar keihard door de bak crossen. mn vriendin rijd m opzich best kort (wat opzich best logisch is, als n pony veel te hard gaat denk je natuurlijk 'remmen'). maar ik dacht laat ik die teugels is wat losser gooien, want van die spanning fokt ze zich alleen maar meer op. ze ging nog loeihard, maar 1 die 2 x dat ik erop heb gezeten merk ik wel een wereld van verschil !
ik rijd haar nu met een heel los teugeltje en ik probeer haar zo veel mogelijk bezig te houden. pasjes wijken, zo veel mogelijk figuren, etc. ik probeer zelf ook langzamer te gaan lichtrijden maar ik vind dat echt super moeilijk, ik kan die kleine snelle pasjes amper bijhouden, haha !
gister begon ze zelfs een beetje met t koppie te zakken en liep ze rechtsom echt wel goed voor haar doen. (normaal heeft ze dr hoofd zo hoog als t maar kan). alleen zodra je linksom gaat is alles weg. ze vind die kant echt super moeilijk, ze begint dan meteen weer heel hard te gaan met t koppie vol in de lucht.
ik vroeg me af of jullie tips hebben om haar ontspannener te laten lopen, want dat is hetgene dat ze moeilijk vind. ze kan makkelijk 3 uur lang galopperen, maar ontspannen lopen vind ze dus erg moeilijk.
ik dacht moet ik dan rechtsom eerst de ontspanning vinden en dan van hand veranderen, of juist meteen beginnen op links ?
ik hoop dat jullie tips hebben ! alles is welkom (: