hyperdepieper !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmaudieee

hyperdepieper !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 17:55

hoi !

ik sinds kort het paardje van een vriendin van mij een paar keer per week. het is een super leuke kleine D pony van 7 jaar. alleen ze zit echt bomvol energie. mn vriendin wordt er een beetje zat van dus wisselen we regelmatig van pony. maar goed ik zal even to the point komen, haha.

het probleem is dus dat ze zo allemachtig veel energie heeft. ze wil liefst alleen maar keihard door de bak crossen. mn vriendin rijd m opzich best kort (wat opzich best logisch is, als n pony veel te hard gaat denk je natuurlijk 'remmen'). maar ik dacht laat ik die teugels is wat losser gooien, want van die spanning fokt ze zich alleen maar meer op. ze ging nog loeihard, maar 1 die 2 x dat ik erop heb gezeten merk ik wel een wereld van verschil !

ik rijd haar nu met een heel los teugeltje en ik probeer haar zo veel mogelijk bezig te houden. pasjes wijken, zo veel mogelijk figuren, etc. ik probeer zelf ook langzamer te gaan lichtrijden maar ik vind dat echt super moeilijk, ik kan die kleine snelle pasjes amper bijhouden, haha !

gister begon ze zelfs een beetje met t koppie te zakken en liep ze rechtsom echt wel goed voor haar doen. (normaal heeft ze dr hoofd zo hoog als t maar kan). alleen zodra je linksom gaat is alles weg. ze vind die kant echt super moeilijk, ze begint dan meteen weer heel hard te gaan met t koppie vol in de lucht.

ik vroeg me af of jullie tips hebben om haar ontspannener te laten lopen, want dat is hetgene dat ze moeilijk vind. ze kan makkelijk 3 uur lang galopperen, maar ontspannen lopen vind ze dus erg moeilijk.

ik dacht moet ik dan rechtsom eerst de ontspanning vinden en dan van hand veranderen, of juist meteen beginnen op links ?

ik hoop dat jullie tips hebben ! alles is welkom (:

Dott

Re: hyperdepieper !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:57

Eerste wat ik me afvraag is: hoe veel en wat krijgt ze te eten, rn hoeveel weidegang heeft de pony.
Het hoeft niet daaraan te liggen, maar dat kan wel verschil maken.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:36

Inderdaad wat Dott zegt. Niet te veel krachtvoer scheelt soms. Sommige pony's zijn gewoon snel afgeleid en vol spanning, je kunt het beste als je opstapt het paard steeds linksom en rechtsom sturen, niet teveel rechtuit. Oh, nu gaan we weer linksom. Oh nee, toch niet, we gaan rechts, en nu weer links. Zo gaat de pony op jou letten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:42

Hoe vaak komt het paard buiten de stal? Wat krijgt het paard te eten? :)

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 23:28

hoi !

volgens mij krijgt ze alleen hooi. ze komt nu niet buiten, omdat ze helemaal in elkaar gemept wordt door de andere paarden. wel komt ze los in de bak maar dan kan je wel 4 uur er achteraan rennen, ze wordt daar niet moe van. ontspannen rijden, dat vind ze moeilijk en wordt ze wel moe van

bedankt voor de reacties !

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:43

Ze is 7 jaar en in de bloei van haar leven, het vele binnen staan zal dus een groot deel van dit probleem zijn.
Alleen hooi is prima dus aan het voer ligt het niet.
Kan ze niet meer naar buiten? Evt met een lijn ertussen zodat ze aleen staat? Liever een paard alleen dan een paard binnen opsluiten, en wellicht accepteren ze haar dan opeens wel, steeds een vreemde in de groep gooien betekend ook steeds opnieuw een rangorde moeten bepalen.

Longeer haar een tijdje voor het rijden zodat ze vast wat energie kwijt is, en zoals je al aangeeft moeilijkere oefeningen word ze moe van.. dat is dus wat je moet doen, haar uitdagen in het werk.

Veel succes

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 13:02

hoi !

ze kwam eerder inderdaad ook wel buiten met een lijn, maar nu gaat dat niet omdat het weiland super hard is, dus dan kunnen ze gemakkelijk blessures oplopen....

longeerbak heeft geen nut. dat hebben er al heel vaak gedaan, dan is ze opeens ook een stuk rustiger.. maar daarvan wordt ze ook niet moe....

heeft u misschien nog suggesties voor moeilijkere oefeningen ? en dan vooral om haar ontspannen te laten lopen ? alvast bedankt !

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:11

denk dat het niet zozeer moeilijke oefeningen hoeven te zijn maar je moet haar allert houden, op haar eigen benen laten lopen en het afwisselend houden zodat ze echt op jou moet letten.

veel slangevoltes, volte halve baan, gebroken lijn, door S van hand veranderen, a-c lijn wijken
laat de teugels wat losser zonder contact te verliezen, zo leert ze op haar eigen benenlopen en leer jij haar op zit en been voorwaarts te houden.
pak middendrafjes mee, stilstaan even naar links en recht inbuigen, paar pasjes achterwaarts.

vanuit stilstand aandraven en weer terug naar stap, stilstaan en weer direct wegdraven, dat houdt haar aan het werk. evt vanauit stilstand aangalopperen maar dat vergt wat oefening

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:23

oke, dank u wel ! ik ga er mee aan het werk zodra ik er weer op zit !

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:29

kun je niet eerst eventjes losgooien voor het rijden? Misschien is ze wat hypertjes kwijt!

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:14

hoi !

nee, dat werkt helaas niet, al heel veel geprobeerd. ze heeft zo veel energie, ze blijft rennen, nooit moe ;p haha. toch bedankt !

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:19

Ze moet door de dag meer bewegingsvrijheid hebben!
Als ze in elkaar word gemept, dan moet ze en eigen stukje, maar ze moet haar benen kunnen strekken en een frisse neus kunnen halen. Het is onlogisch om volledige ontspanning te vragen als ze verder zelf geen bewegingsvrijheid en ontspanning aangeboden krijgt.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:23

Tips die gegeven zijn sluit ik me bij aan.
Ligt het zadel goed? Tanden nagekeken? Daar kunnen ze ook van gaan rennen.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:53

hoi, ik ben het er mee eens van dat naar buiten kunnen hoor ! alleen dat doen ze normaal ook met een stukje alleen, maar de grond is nu knetter hard, dus hopen dat t weer gaat dooien !

ja medisch is er niks (:

ze stond gister stil, vandaag ben ik er weer op gegaan. ze was super druk echt niet te harden. maar toen proberen niks van aan te trekken gewoon vrolijk doorgegaan met mijn ding en met heeeeel los teugeltje en steeds kwam ze iets rustiger, en pakte ik de teugels iets op. nou op t eind ik wist niet wat ik meemaakte ! ze liep super rustig koppie netjes laag gewoon met een boogje in de teugels echt super !!!