Gaafe tuiger merrie aan de bak..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sientje1992

Gaafe tuiger merrie aan de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 01:00

hallo bokkers,

ik wil jullie even voor stellen aan mijn gave tuiger merrie van de hengst torino zij word 28 febr. 4 jaar oud.
Heb haar zelf ingereden en dit pakt ze super op nog geen pas verkeerd gezet.
Ze is wel aan de kleine kant gebleven helaas maar als ze gespierder is zal het er wat netter uit zien.

Ze reageerd al super mijn been en heel licht te rijden is verder nog erg wiebelig maar dit alles komt van zelf.

Mijn punten waar ik aan moet werken:
*Handen
*Hakken uitdrukken
*rechtop zitten

Meet my horse.
http://www.facebook.com/photo.php?v=484682911593542&set=vb.100001555121666&type=2&theater

little_birdy

Re: Gaafe tuiger merrie aan de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 07:47

ik vind dat je veel te veel aan de voorkant zit te plukken
zeker bij zo'n jong dier

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 08:20

Ik zou graag nog wat aan je lijstje van punten willen toevoegen.
Loslaten en ontspannen.
Het ziet er allemaal erg gedwongen uit! Relax!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 08:23

ze ziet er zelf ook een beetje uit alsof ze iets vluchterrig is, kan dat??
En het lijkt of ze haar passen niet af maakt verder zou ik inderdaad iets minder aan de voorkant zetten en lekker over haar rug laten lopen.
verder toch wel een onduidelijk filmpje om echt goed te beoordelen, wel een leuk beestje

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:29

Ik vind het ook lastig om te beoordelen.. Ik denk dat het beeld sowieso anders lijkt dan het is. Een tuiger loopt gewoon eerder boven in en dan lijkt dat snel 'opgekropt' en gespannen. Nu is dat ook wel wat zo, maar doordat het een tuiger is, lijkt het nog meer zo. Je kan het niet vergelijken met een dressuur gefokt paard, qua hoofdhalshouding.

Probeer iets meer de rust er in te brengen TS. Probeer met je zit, iets langzamer lichtrijden, het tempo iets terug te brengen. Geef daarbij iets meer lucht aan de voorkant, en blijf contact houden met je been.
Veel tempocontrole vragen, veel overgangen rijden, en vooral de rust bewaren!

Veel succes met je mooie paard!!

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:14

Probeer wat meer te ontspannen . Het filmpje is onduidelijk, dus het is moeilijk om te beoordelen .

sientje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 10:20

@little_birdy Ik zit amper aan de voorkant dit doet ze zelf ik hoef maar een beetje druk te zetten en dan gaat ze al vanzelf.

@Naam Het is niet de bedoeling dat het er gedwongen uit ziet zoals je hier boven al leest loopt ze hier zelf naar toe als ik alleen al een beetje druk geef.

@vulina Dat ze soms opgekropt loopt dat klopt ook wel maar als ik er op zit voelt ze wel ontspannen. En tuigers lopen inderdaad anders als een gewone kwpner als ik vergelijk met mijn andere paard.
Ze zit ook veel anders als mijn andere paard dus ik probeer ook zoveel mogelijk aan mijn houding te werken. :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:49

Vind het filmpje moeilijk te beoordel door de kwaliteit.
Wat ik wel zie is dat je door je eigen zit haar nog meer uit balans haalt maar dit geef je zelf al aan.
Verder ziet het er idd heel gedwongen uit ook al is dit misschien niet zo.
Probeer zelf stiller contact te houden zodat het er ook rustiger uit ziet en niet zo gedwongen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:25

Het ziet er vrij gedwongen uit maar goed dat heeft iedereen al gezegd,
Verder ben ik het met little_birdy eens.
Probeer haar anders lang en laag te rijden zodat ze geen onder hals gaat kweken. Het zal lastig gaan worden omdat ze in haar eigen houding wil kruipen.
Maar probeer dit tegen te gaan, als je haar van achter naar voren rijd dan traint ze haar achterhand en rugspieren. Door haar lang en laag te rijden train je de bovenhals spieren. En ik zou haar voorlopig nog niet oprichten eerst zorgen voor een sterkere achterhand en dat zij op haar eigen benen kan lopen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:33

Je zit wel degelijk aan de voorkant, links-rechts-links-rechts-links-rechts gaan je handen, dat is gewoon duidelijk te zien op het filmpje. Blijkbaar heb je zelf niet door dat je het doet, want je zegt hier in het topic dat je het niet doet. Let er dus extra op de volgende keer! Dingen waarvan je denkt dat je ze niet doet maar die je toch doet zijn erg moeilijk af te leren!

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:51

Probeer wat meer te ontspannen.
Laatst bijgewerkt door Winner91 op 23-02-13 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:54

Jaa ik haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:55

Dat je hier al op gaat zitten, wat een vreselijk iel ding zeg! :o

sientje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 15:19

ze is voor mij nog erg wennen om te rijden ik zal binnenkort een beter filmpje laten maken ze is idd nog heel iel maar ik zit er ook niet elke dag op. ik zit er maar 20 min. Op in de bak en ga vaak met har lekker naar buiten ze moet dit ook nog allemaal kunnen verwerken mijn handen gaan absulut niet van links naar rechts. Ik heb woensdag weer les dus zal dan eventjes weer laten filmen voor een beter beeld.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:35

Wat leuk :) Ik heb ook een Torino, ook een vos, maar verder heel anders!

Die van mij is ook vrij smal maar is dan ook een stukje groter. (Zo rond de 1.77m).
Wordt deze zomer 7 en begint nu pas een beetje echt paard te worden, was nog erg lang een scharminkel.
Kwestie van geduld dus ;)

Voor zover te zien op het filmpje vind ik het wel mee vallen hoe je er aan zit aan de voorkant.
Er mist gewoon nog wat ontspanning maar dat is nou eenmaal een heel moeilijk punt bij dit type paarden.
Het duurt misschien soms wat langer en is het even zoeken naar de voor jullie beste manier van rijden maar dan
komt het vast allemaal goed! Zijn leuke uitdagingen hoor :j Succes!

sientje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:46

Debbie schreef:
Wat leuk :) Ik heb ook een Torino, ook een vos, maar verder heel anders!

Die van mij is ook vrij smal maar is dan ook een stukje groter. (Zo rond de 1.77m).
Wordt deze zomer 7 en begint nu pas een beetje echt paard te worden, was nog erg lang een scharminkel.
Kwestie van geduld dus ;)

Voor zover te zien op het filmpje vind ik het wel mee vallen hoe je er aan zit aan de voorkant.
Er mist gewoon nog wat ontspanning maar dat is nou eenmaal een heel moeilijk punt bij dit type paarden.
Het duurt misschien soms wat langer en is het even zoeken naar de voor jullie beste manier van rijden maar dan
komt het vast allemaal goed! Zijn leuke uitdagingen hoor :j Succes!

Wat leuk ik had laatst al een topic geplaatst voor wie nog meer een torino hadden maar er werd weinig gereageerd :z .

Ik probeer er ook zo min mogelijk aan te zitten, ze heeft een heel fijn mondje en dit wil ik graag zo houden.
En ik pak haar heel rustig op ga meer naar buiten dan in de bak.

Is die van jou ook zo cool in het hooft? ik heb nog een paard en die is een dikke schijterd buiten (12 jaar) en zij leid als het ware ben echt te spreken over dit bloed! :)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:00

Aah heb dat topic niet voorbij zien komen.

Die van mij is ook vrij gevoelig in zijn mond. Rij hem nu met een happy mouth stangetje.

Cool in het hoofd.. tja.. Ik vertrouw hem voor de volle 100%. Ik ben niet zo'n buiten rijder, maar met hem durf ik overal te rijden. Hij vind wel veel dingen eng, maar heeft wel het vertrouwen in mij dat wanneer ik hem er langs stuur hij uiteindelijk ook wel gewoon gaat. Van bokken of steigeren heeft ie werkelijk nog nooit gehoord.

Daarentegen kan ie zich wel vreselijk aanstellen. Als we op wedstrijd zijn en hij vind de bak een beetje eng dan kan ik het vergeten.. Die spanning rij je er dan niet uit en dan krijg ik hem niet mooi van voren.

Wat zijn jou plannen met deze merrie?

sientje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:26

Debbie schreef:
Aah heb dat topic niet voorbij zien komen.

Die van mij is ook vrij gevoelig in zijn mond. Rij hem nu met een happy mouth stangetje.

Cool in het hoofd.. tja.. Ik vertrouw hem voor de volle 100%. Ik ben niet zo'n buiten rijder, maar met hem durf ik overal te rijden. Hij vind wel veel dingen eng, maar heeft wel het vertrouwen in mij dat wanneer ik hem er langs stuur hij uiteindelijk ook wel gewoon gaat. Van bokken of steigeren heeft ie werkelijk nog nooit gehoord.

Daarentegen kan ie zich wel vreselijk aanstellen. Als we op wedstrijd zijn en hij vind de bak een beetje eng dan kan ik het vergeten.. Die spanning rij je er dan niet uit en dan krijg ik hem niet mooi van voren.

Wat zijn jou plannen met deze merrie?

Ik kan me helemaal vinden in je verhaal mijn merrie is precies het zelfde alleen ga ik natuurlijk nog niet op concour. Maar thuis is ze veel fijner te rijden als ergers anders, verder zijn mijn plannen om haar rustig aan op tepakken ik heb geen haast. Zo is nog zo jong en iel dat ik 3 keer in de week in de bak rij en verder lekker naar buiten. De galop zijn we nog helemaal niet mee bezig, maar ik wil haar als ze er klaar voor is starten in de dressuur, en meschien later een sprongetje als ze nog een stukje groeit (wat ik hoop). Heb je foto's van de joune onder het zadel? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:10

Zorg volgende keer iig dat je filmpje scherp is......

Ik persoonlijk vind het niks.
Je wilt een jong paard gaan inrijden, maar je kunt zelf imo niet zitten, waardoor je je paard uit balans haalt. En dus loopt ze over het tempo, schuin, en wat je wilt is dat je paard los en recht is.
Ik vind je toch wel erg streng met je handen, vind het niet een fijn beeld.

Ben het eens met de vorige posters.
Ik raad je echt aan om aan je zit te gaan werken, zodat je recht boven je paard kunt blijven, benen lang en los, op je billen zitten, en luchtig met je handen zijn. Jonge paarden zijn vaak zo sensibel dat je ze echt op je zit kunt rijden, maak er gebruik van, zou ik zeggen, houd je hulpen klein en subtiel.

sientje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 16:47

Yamcha schreef:
Zorg volgende keer iig dat je filmpje scherp is......

Ik persoonlijk vind het niks.
Je wilt een jong paard gaan inrijden, maar je kunt zelf imo niet zitten, waardoor je je paard uit balans haalt. En dus loopt ze over het tempo, schuin, en wat je wilt is dat je paard los en recht is.
Ik vind je toch wel erg streng met je handen, vind het niet een fijn beeld.

Ben het eens met de vorige posters.
Ik raad je echt aan om aan je zit te gaan werken, zodat je recht boven je paard kunt blijven, benen lang en los, op je billen zitten, en luchtig met je handen zijn. Jonge paarden zijn vaak zo sensibel dat je ze echt op je zit kunt rijden, maak er gebruik van, zou ik zeggen, houd je hulpen klein en subtiel.

Ik kan zeker wel zitten alleen dit paard is even wennen voor mij!
En voor rechtrichten etc. krijg ik les voor, verder zit ik absoluut niet in haar mond te trekken zou niet durfen.
Mijn andere paard kan ik super op zitten maar deze loopt ook veel vlakker.

Verder trekt de merrie heel erg naar het paard toe die in de bak staat, en is dit ook een stuk lastiger om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:52

Je moet het zelf weten, hoor :)

Vraag me wel af waar je dan tips over wilt?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:56

Ik weet niet of het al gezegd is, maar je geeft elke keer been. Ze loopt al hard genoeg. En ik zou meer uit de ontspanning omlaag gaan werken, je paard lijkt één en al gespannen.

Succes verder, je hebt iig een mooi paard. :j

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:31

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je filmpje is slecht van kwaliteit en daardoor moeilijk te beoordelen.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.