Voor het eerst op bokt en haw: Edo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maria1991

Voor het eerst op bokt en haw: Edo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 22:37

Hoihoi,

Vandaag filmpje laten maken door stalgenoot en medebokker Evelyne. Dit omdat er 20 april een wedstrijd op de kalender staat: My special horse competition en ik erg in twijfel ben om mee te doen, ik wilde even kijken hoe het eruit zag want op hem is het nog zo hard werken dat ik niet met mijzelf bezig ben.

Edo
Fries
11 jaar (sinds half jaar doorbeleerd)
1.65
Rijd ik voor eigenaar

Edo is dus een friezel van al 11 jaar oud (moet volgens mij dit jaar 12 worden) en ik rijd hem voor de eigenaar sinds hij hem heeft. Dit is sinds eind van de zomer. Hiervoor heeft hij amper wat hoeven doen en het stuur en de rem zaten er maar net aan op. Hij was totaal niet aan de hulpen en had een barslechte conditie (lees: tien minuten en hij was op). Nu na een half jaartje krijgt hij steeds meer balans, conditie en is hij al zoveel wendbaarder dan hiervoor en daarom is hij nu ook toe aan de galop want dat kon hij dus niet: enkel heel hard draven. Hij heeft in de galop nog erg de neiging op zijn achterbenen niet mee te nemen en is hierin nog erg slungelig, ik ben inmiddels al zo trots dat hij nu al wel galopperen kan dat ik nog niet bezig ben met dat hij overkruist zit enzovoorts. Zo lang hij maar galopperen blijft. Ben erg bezig met schakelen en lengtebuiging in hals, laat hem vaak helemaal met zijn neusje over de grond lopen voor zijn ruggetje.

Ik ben eigenlijk erg benieuwd wat jullie er van vinden want ik ben echt al heel blij met het beeld wat ik op het filmpje krijg. Alles moet nog wat verfijnder, zijn achterhand moet nog meer komen en hij moet nog meer aan de hulpen worden. Ik wil dus straks ook wat rustiger op hem kunnen zitten, tis nu nog zoooo hard werken. -O-

Ben blij met tips en adviezen! ;)

charysa

Re: Voor het eerst op bokt en haw: Edo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:40

Ik vind dat je een erg onrustige en hoge hand hebt.
Probeer je handen wat lager te zetten en stiller!
Verder gewoon doortrainen maar dat is mijn mening!
Succes ermee

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:33

Ach, kijk nou! Edped. Leuk om hem weer eens te zien! Je hebt hem goed aan het lopen. Houd je handen wat lager. Probeer ook tussendoor wat te wisselen in hoofd-halshouding. Succes verder met hem en veel plezier met deze kanjer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:06

Mooi paard heb je onder je kont, wel denk ik dat je echt meer bezig moet zijn met jezelf. Je stoort het paard naar mijn idee heel erg met jouw hand. Je handen zitten eigenlijk overal waar ze niet moeten zijn. Je moet eerst zorgen dat jij goed op je paard zit en je handen goed houdt voor je echt aan het paard kan gaan werken. Het is een wisselwerking als jij niet op jezelf let, wordt voor het paard alleen maar lastiger. Hij kan niet ontspannen omdat jouw handen erg beweeglijk zijn en zolang je dat niet beter voor elkaar krijgt kan het paard eigenlijk ook niet lekker ontspannen, pas als dat in orde is kan je bij het paard ook wat meer de puntjes op de i zetten.
Verder ziet het er niet verkeerd uit, maar je handen is iets waar je echt aan moet gaan werken wil je nu verder gaan komen. En wil je dat het paard gaat ontspannen en daardoor nageefelijk wordt. Je zit vindt ik verder erg netjes.

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:09

mooi paardje heb je daar.
Naar mijn mening zijn je handen veel te druk en heb je jou teugels te kort.
beetje meer ontspannen mag je wel

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:21

Wat een leuk beestje!
Ik weet niet of je een reden hebt voor je super hoge handen?? Volgens mij is dat niet de manier om een paard ontspannen te laten lopen..je tilt zijn hoofd zowat omhoog, jeetje.
Ook zijn je handen heel erg onrustig waardoor hij ook echt niet een rustige hoofd/halshouding kan hebben en volgens mij totaal niet kan dalen. Probeer idd ook op je benen te letten, ik vind ze erg onrustig.
Ik weet niet of je les hebt, maar dat is denk ik erg fijn omdat iemand je dan telkens kan wijzen op bijv. je handen en benen als deze iets doen dat niet de bedoeling is ;)
Succes nog met hem!!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:23

Inderdaad die hoge hand viel mij ook meteen op :j

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:25

Als ik hem zo bekijk dan is dit het type paard dat ik graag aan de longe zou trainen om de achterhand te stimuleren.
Onder het zadel, veeeeeeeeeel schakelen, halve overgangen en hele overgangen. Zorg dat hij het gewicht echt gaat
dragen. Je bent nu meer kilometers aan het maken, dan dat je zijn spiermassa, conditie en balans verbeterd. Verder je
handen lager, ik hoop dat ze daardoor ook een stuk stabieler zullen zijn, want dat is hard nodig.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het zadel achter het schouderblad ligt? Volgens mij ligt hij te ver vooraan. Je
benen zijn ook erg onrustig, komt dat omdat het nog onstabiel aanvoelt voor je of bedoel je om zoveel te drijven?
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 23-02-13 18:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:26

Ha daar is Eddie!!!
Druk op de teugels,teugels te kort,bewegelijke handen... :?
Ik vind dat je echt al een ander paard onder je kont hebt dan een half jaar geleden!!
Doet zo voort!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:53

Leuke fries!
Ik snap ook niet zo goed waarom je handen zo erg hoog houd. van af minuut 5 zie ik af en toe echt een paard wat toenadering zoekt in de aanleuning maar door jou rij gedrag weer met z'n hoofd omhoog wordt gewezen.

Verder zou je met aan galopperen en in de galop meer op kont kunnen zitten.
Zelf moet ik op friezen altijd oppassen dat ik niet te veel wil duwen tijdens het rijden, dit zie ik ook bij jou terug.
paard ziet er verder actief uit, mag van mij meer hals lengte lekker laten zakken dat hoofd.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:38

Ik zie veel mensen hier vallen over dat ze haar handen te hoog zou houden.. Wij rijden via de antoine de bodt methode, vandaag nog les gehad, en van antoine moeten wij zo rijden :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:43

Misschien slim als ze dat even gemeld had ;)
Mag ik vragen wat het nut er van is?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:33

Het paardje loopt mooi voorwaarts. Je hebt zelf een mooie rechte houding. Jullie lijken samen erg vrolijk. De hoge handen vallen inderdaad op, maar met name dat ze onrustig lijken en op en neer en heen en weer bewegen. Soms lijkt je weinig evenwicht lijkt te hebben (en dat je balans zoekt door aan de teugels te zitten), alhoewel me dat zou verbazen omdat je zit redelijk stevig lijkt. Is dit de antoine de bodt methode?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:37

Dat klopt!

@ Alice13: ik ben helaas niet zo goed in uitleggen dus mss dat iemand anders dit kan doen die het ook kent :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:58

De methode ken ik niet. Edo ken ik al vanaf zijn derde. Hij is nooit een snelle geweest, liever lui dan moe. Dat ze zijn hoofd wat hoger houdt, is op zich in deze fase van de training niet erg. Ik weet dat als je hem vanaf minuut 1 laag wilt houden, hij compleet inkakt in tempo en activiteit. Dus eerst de motor aanzwengelen dan verder. De handen worden te hoog gedragen, die kunnen wel wat lager. Door middel van een ophouding kan je ook voorkomen dat hij naar beneden kukelt. Been er dan bij houden. Wissel wel eens tussentijds wat in hoofdhouding om te kijken of hij daar al in mee wil komen. Probeer wel contact op de teugels te houden, ze worden te los gehouden. Zo kan je hem niet vragen tussentijds te wisselen in houding. Neem hem mee naar het strand en dan hele lange rechte stukken rijden waarbij je hem wat lager en ronder gaat proberen te krijgen. Oefen de galop ook op het strand.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:14

Ik merk dat veel mensen vallen over mijn handen. Dit is zoals Evelyne inderdaad zegt volgens de AdB-methode. Hij werkt veelal aan het rechtrichten van het paard. Alvorens dit niet op orde is kun je niet verder met de achterhand trainen. De reden voor deze handen is zodat ik de hulpen heel klein kan aangeven. Kreeg gisteren van Antoine op mijn kop omdat ik mijn handen juist te laag heb (was overigens op ander paard). Hij vindt dat je paard er niets aan heeft je handen laag te houden omdat we bezig zijn met overgangen op je zit met een lichte ophouding. Ik moest hierbij naar achteren leunen en mijn handen iets meenemen. Dit gaat beter wanneer je je handen hoog houdt. Edo is een paard dat in het begin niet aan het been was, hulpen niet begreep en zelf maar wat rondhobbelde waarbij de ruiter weinig tot geen inbreng had én niet vooruit de branden. Hier ben ik voorlopig dus nog mee bezig: schakelen, opvangen en weer wegrijden. Zijn hoofd- halshouding doet hierbij nog niet terzake. Eerst rechtrichten, dan ondertreden en dan komt het zakken met zijn hoofd vanzelf (aldus Antoine). Hij is nog niet volledig aan de hulpen, ben ik nog volledig mee bezig. Dit kan verklaren waarom ik onrustig ben met mijn benen. (Voor verdere uitleg AdB-methode: http://www.paardenrecht.org). Dit is zijn natuurlijke houding. Hoofd omhoog, dit omdat het hem nog veel moeite kost om vooruit te gaan met rijden ipv omhoog met zn knieën. Hij loopt nu in ieder geval door. Druk op teugels heb ik niet ik kan de teugels volledig los laten (wat ik ook vaak heb op het filmpje) en hij blijft in deze houding lopen omdat hij door moet lopen. Hij is nog erg slungelig en zwabberig en ben veel bezig met hem opsluiten tussen benen en handen, hierdoor kan ik nog niet 100 stabiel zitten omdat hij soms opeens nog 'uitzwenkt' om het zo maar even te noemen. Kwestie van onbalans van paard. Galop ziet er nog niet uit, ik weet het :o Maar hij gaat tenminste. Hierbij laat ik hem gaan zoals hij gaat, als hij maar galoppeert! Zodra ik op mijn kont ga zitten in de galop, valt hij terug. Pas als de galop er goed op zit kan ik op mijn kont gaan zitten en hem laten wennen dat hij dan ook door moet galopperen, voorlopig associeert hij doorzitten met remmen en dat is nu net wat ik nog niet wil. Eerst moet hij leren galopperen dan komt de verfijning pas. Vraag me ook af of iedereen de o.p. heeft gelezen waarin ik heb gezet dat dit dier nog maar net doorgereden is en al 11 jaar is? In ieder geval bedankt voor jullie tips, leuk dat er ook echt naar het filmpje gekeken is :j

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:19

Wat leuk trouwens dat veel mensen Edo kennen hier. Had ik niet verwacht! @ Karijn dat is precies wat ik bedoel: hij kan met zijn hoofd laag nog niet door blijven lopen, dan verliest hij takt en zakt hij in want het kost hem nog te veel moeite. Oefenen op het strand ga ik proberen wat vaker te doen. Hij is nu een keer mee geweest met de trailer want rijdend naar strand is nog te ver voor hem conditioneel gezien. Ga hem zeker vaker meenemen en lekker rechtoe- rechtuit galopperen!

Afbeelding

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:32

Hey leuk een foto die ik gemaakt heb :D

@karijn: Een ophouding doe je door je handen omhoog te brengen, daarom heet het ook een OPhouding ;)
Het is dus beter om je handen hoger te houden zodat een ophouding ook makkelijker gaat.

Ik reed eerst ook met mijn handen een stuk lager en mijn tinker was ook nooit vooruit te branden..
Ik moest doorzitten omdat hij gewoonweg niet hard genoeg ging om te kunnen lichtrijden.
Toen ben ik van instructrice veranderd en nu rijd ik dus op de AdB methode :)
Mijn tinker loopt nu als een trein en beweegt beter dan ooit te voren! Hij moet dit jaar 11 worden en word recreatief gereden.
Het is voor mij altijd grappig om te lezen dat mensen meteen over die handen beginnen terwijl ze niet eens weten waar het voor dient :+

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:55

Evelyne schreef:
Hey leuk een foto die ik gemaakt heb :D

@karijn: Een ophouding doe je door je handen omhoog te brengen, daarom heet het ook een OPhouding ;)
Het is dus beter om je handen hoger te houden zodat een ophouding ook makkelijker gaat.

Ik reed eerst ook met mijn handen een stuk lager en mijn tinker was ook nooit vooruit te branden..
Ik moest doorzitten omdat hij gewoonweg niet hard genoeg ging om te kunnen lichtrijden.
Toen ben ik van instructrice veranderd en nu rijd ik dus op de AdB methode :)
Mijn tinker loopt nu als een trein en beweegt beter dan ooit te voren! Hij moet dit jaar 11 worden en word recreatief gereden.
Het is voor mij altijd grappig om te lezen dat mensen meteen over die handen beginnen terwijl ze niet eens weten waar het voor dient :+

Ik denk dat dat laatste komt omdat de meesten hebben geleerd dat onderarm en teugel een lijn naar de mond moeten vormen. Ik heb ook altijd geleerd dat handen licht gedragen moeten worden omdat te laag vaak betekent dat ze vast gezet worden. Maar te hoge handen (zoals bij de adb -methode) was uit den boze want dan kreeg het paard nooit de kans fijn na te geven nietomdat het bij een beetje afbuigen de ruiterhand tegenkomt. Verder heb ik geen ervaring met deze methode dus zal er ook niet over oordelen.

Ontopic: Ik denk dat je zeker op de goede weg bent! Hij oogt al aardig voorwaarts en maakt zijn passen al redelijk af. De galop is nog oefenen maar dat komt wel met de tijd. Vanaf ongeveer 3 minuten laat je hem wat lager en langer, super fIjn beeld! Zou je van mij nog veel vaker mogen doen. Je geeft aan dat hij dan takt verlies en inzakt. Persoonlijk zie ik dat niet, ikzie een paard dat fijn over zijn rug loopt, lengte pakt en hiervoor de juiste spieren traint. Hij wordt ruimer in zijn bewegingen en wordt losser in zijn lichaam. Het gewicht valt wat op de voorhand maar dat komt wel naarmate hij sterker wordt in de achterhand. Goede oefeningen hiervoor zijn in die buiging lichte schouderbinnenwaarts te rijden om het achterbeen te trainen. Ook veel voltes verkleinen en vergroten lijkt me goed voor dit paard. Ik wens je nog veel plezier en succes met hem! :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:54

Evelyne, een ophouding kan je ook geven door je handen laag te houden. Daarin verschillen we van mening en type rijstijl. Maar je kan niet verwachten dat hij zal zakken op verzoek als je je handen hoog houdt. Het gaat erom dat je voldoende hulp geeft om te laten zakken, zolang je daarna maar ontspant in je hand.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:27

We verschillen zeer zeker van mening en rijstijl :)
Ik hou er verder mijn mond over want het maakt toch niet uit wat ik zeg :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:15

Eveline, dat is beetje flauw om te zeggen. Er worden twee meningen uitgelegd en elkaars mening gerespecteerd. Karijn legt uit hoe het volgens haar het beste werkt en jij doet hetzelfde. Accepteer ook dan dat die meningen verschillen. Het is jammer dat je meteen zegt dat het 'toch niks uitmaakt ' wat je zegt, zodra iemand het niet met je eens is.

Nog even ontopic: Ik wou nog even toevoegen dat als je er dan voor kiest om volgens de AdB-methode te rijden en dus de bijbehorende hoge handen... Moet je er wel op oefenen om die handen stiller te houden zodat je wat subtielere hulpen kunt geven, want nu beweeg je je handen niet onafhankelijk van je lichaam in het lichtrijden. Misschien span je je onderarm teveel aan waardoor je deze automatisch niet meer los kunt bewegen van je lichaam. Probeer daar nog aan te werken. :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:25

Evelyne, hoezo zou wat jij zegt niks uitmaken? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, mag je via de pb doen. Ik snap wel wat je bedoelt met laag: nl te laag waardoor je geneigd bent om je handen vast te zetten, geen flexie in je armen meer?

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 10:49

lisannee93 : ik snap wat je bedoelt met dat als je je handen hoog houdt je ieder nageven blokkeert. Ik dacht dit ook altijd, maar ik geef zodra een paard nageeft meteen ruimte om mee te geven. Antoine noemt het een soort contrabeweging: een paard gaat nageven doordat jij de handen houd houdt. Hij kan het ook precies benoemen wanneer het gebeurt: hij zegt: maak n kleine ophouding met je handen en lichaam iets naar achteren, zodra het paard hieraan toegeeft en verzameld laat je los en een seconde hierna geeft ie na omdat ie dan de teugels weer opzoekt. Nja goed ik ben allemaal niet zo goed in uitleggen, maar ik ben tot nu toe best te spreken over deze methode (ben nog maar een leek, want heb zelf nog maar een les van hemzelf gehad, maar al wel rond de twintig lessen met andere ruiters gevolgd). Ik werd bij hem er juist op gewezen dat ik mijn handen hoger moet houden. Uiteraard verschilt het ook per paard of deze methode werkt of niet, mocht ik zien dat dit voor Edo niet werk, dan ga ik gewoon weer verder met mijn eigen rijstijl (wat o.a. inhoud; handen lager). Het lichtrijden op Edo is nog erg ongebalanceerd en zonder takt, hierdoor lijkt het misschien dat mijn handen een heftige inwerking op zijn mond hebben. Echter weet ik zeker dat hij zeer gevoelig in de mond ben en met de fijnste hulp/ophouding nu te sturen is dus waarom zou ik dan een grove hulp aan moeten geven. Ik moet werken aan continu contact houden want dat is nog te onregelmatig, zodra hij de teugels opzoekt geef ik teugel mee omdat ik hem laag rond wil laten lopen. Laag rond laat ik hem zoveel mogelijk lopen, maar tijdens filmpje ging het er enkel om dat hij doorliep en alle gangen liet zien wanneer ik dit vroeg. Wat jij zegt qua oefeningen bij je bericht om 11.55 kan ik het alleen maar mee eens zijn, dit zijn ook oefeningen die ik veel uitvoer met hem! :j

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:32

Ik ken de AdB methode niet. Aangezien je zelf ook nog niet veel volgens deze methode hebt gereden, zal je zoals je zelf zegt eerst meer moeten ervaren. Je kan altijd kijken of een combi van zijn methode en jouw eigen rijstijl te combineren is. Geef Edped maar een dikke knuffel van me! We missen hem nog elke dag.