Op de loodlijn of net neusje eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisenUledi

Op de loodlijn of net neusje eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 19:39

Lieve Bokkers,

Nou ben ik langzaam aan hogen aan het komen in de dressuur.
nou hoor ik zoveel verschillende dingen over hoofd houding.

Nou is mijn vraag eigenlijk heel simpel... willen ze in een L1/L2 proef een paard op de loodlijn zien of nog net met zijn neusje eruit.
en is dit nog hetzelfde in de M1/M2 Z1/Z2?

Ik wil graag een antwoord van mensen die dit ECHT weten dus graag niet denken dat ze het weten :D

Ik vraag dit alleen omdat er zoveel meningen over zijn en het me een beetje aan het twijfelen brengt.
mijn paard kan het allebij en is dus geen probleem om het te vragen :D

Avast bedankt!!!! :D :D :D :D :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:44

Dat verschilt per jurylid.. De ene ziet het liever goed rond, de ander is
minder streng.

Maar ik vind persoonlijk dat paarden gewoon vanaf de B netjes nageeflijk dus
met hun neus op de loodlijn (niet erachter wat echt veel gebeurd..) moeten
lopen :j

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 19:46

xApple schreef:
Dat verschilt per jurylid.. De ene ziet het liever goed rond, de ander is
minder streng.

Maar ik vind persoonlijk dat paarden gewoon vanaf de B netjes nageeflijk dus
met hun neus op de loodlijn (niet erachter wat echt veel gebeurd..) moeten
lopen :j

Achter de loodlijn ben ik ook niet zoon voorstander van gebruik het alleen af en toe met losrijden voor het loslaten :D

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:49

Een paard kan evengoed nageeflijk zijn op de loodlijn als net met het neusje eruit. Dat is geen graadmeter voor het nageeflijk zijn.

Ik vrees dat er geen pasklaar antwoord is en het per jury verschilt. De trend is tegenwoordig toch wel steeds dieper vind ik persoonlijk. Dus als je voor je punten gaat zou ik zeggen op de LL. Maar ik zou eigenlijk vooral je paard rijden zoals jij dat graag doet, en dit niet gaan veranderen omdat je denkt dat dat is wat de jury wilt zien.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:49

staat gewoon in de reglementen omschreven http://www.knhs.nl/objects/00027578.pdf
De houding van het hoofd en de hals van het paard in de verzamelde gangen is natuurlijk afhankelijk van zijn graad van africhting en gedeeltelijk van zijn bouw.
Het moet in ieder geval een hals hebben, die ongedwongen opgericht is met een harmonieuze ronding van de schoft tot de nek, met de nek als hoogste punt. Het hoofd moet iets voor de loodlijn zijn. Echter op het moment dat de ruiter hulpen geeft om een korte of tijdelijke verzameling te krijgen, kan het hoofd van het paard dichter bij de loodlijn komen.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 19:51

jury schreef:
staat gewoon in de reglementen omschreven http://www.knhs.nl/objects/00027578.pdf
De houding van het hoofd en de hals van het paard in de verzamelde gangen is natuurlijk afhankelijk van zijn graad van africhting en gedeeltelijk van zijn bouw.
Het moet in ieder geval een hals hebben, die ongedwongen opgericht is met een harmonieuze ronding van de schoft tot de nek, met de nek als hoogste punt. Het hoofd moet iets voor de loodlijn zijn. Echter op het moment dat de ruiter hulpen geeft om een korte of tijdelijke verzameling te krijgen, kan het hoofd van het paard dichter bij de loodlijn komen.

dus eigenlijk als ik het goed lees neusje eruit en in de verzameling iets terug

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:21

Eigenlijk hè, vind ik het een beetje een 'rare' omschrijving in het reglement van de knhs, of nouja 'raar', het zette me aan het denken :D Er staat: '.., met de nek als hoogste punt.'
Maar een paard wat nageeflijk loopt, dient af te buigen op de eerste halswervel, althans dat las ik in de bokt wiki.
Maar de nek van een paard loopt van achter de oren tot de eerste halswervel. Vanaf daar is het de hals.

Als het neusje dan op de loodlijn is, kun het dan 'bereiken' dat de nek het hoogste punt is? Of moet het paard dan juist ook weer meer in de oprichting lopen?

Dus, de nek als hoogste punt?

Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar dan zou ik het ook graag willen weten :D Dit ene zin zette me gewoon even aan het denken :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:01

IrisenUledi schreef:
jury schreef:

dus eigenlijk als ik het goed lees neusje eruit en in de verzameling iets terug

neus het liefst op of iets voor de ll
het hoofd van een paard is de graadmeter van de mate van verzameling of de gang waar hij in gaat.
Hoe meer verzameling , hoe meer de hals vanuit de schoft omhoog komt, daarbij veranderd er niets tot weinig aan de ll, maar wel mee aan de stand van de hals (hoger) dit heeft alles te maken met de verzameling die vanachter (achterhand)tot stand komt. Is de neus achter de ll, dan mist het paard de verbinding die vanachter naar voor noodzakelijk is.

De omschrijving die hierboven staat klopt, helaas zie ik veelvoudig achter de ll en de valse knik voorbij komen
ook bij de '" grotere" ruiters

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 12:22

jury schreef:

dus eigenlijk als ik het goed lees neusje eruit en in de verzameling iets terug[/quote]

neus het liefst op of iets voor de ll
het hoofd van een paard is de graadmeter van de mate van verzameling of de gang waar hij in gaat.
Hoe meer verzameling , hoe meer de hals vanuit de schoft omhoog komt, daarbij veranderd er niets tot weinig aan de ll, maar wel mee aan de stand van de hals (hoger) dit heeft alles te maken met de verzameling die vanachter (achterhand)tot stand komt. Is de neus achter de ll, dan mist het paard de verbinding die vanachter naar voor noodzakelijk is.

De omschrijving die hierboven staat klopt, helaas zie ik veelvoudig achter de ll en de valse knik voorbij komen
ook bij de '" grotere" ruiters[/quote]

ahha dat vind ik nou eens een goede uitleg!!! :D