Niet willen lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjar

Niet willen lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 13:52

Ik heb sinds twee dagen een probleem met mijn haflinger. Het is een 4 jarige ruin, die altijd super zijn best doet. Ik rijd er continue mee buiten door de polder, hij is ontzettend braaf en schrikt (bijna) niet.

De afgelopen twee dagen kom ik nog niet eens het erf af. Hij gaat stil staan en loopt alleen nog maar achteruit. Wanneer dit gebeurt geef ik geen druk op mijn teugels en geef ik ook geen been, omdat hij hier alleen maar harder van achteruit gaat lopen. Wanneer ik halt zeg en iets wat druk geeft op mijn teugels staat hij stil. Vervolgens probeer ik vanuit stilstand weer verder te stappen, dit lukt hoogstens 2 meter en dan gaat meneer weer achteruit. Waneer we na zo'n 10 min tobben verder kunnen, gebeurt hetzelfde weer na zo'n 10 meter en ga zo maar door.. Ik krijg het maar niet opgelost. Verder is hij heel gespannen. Wanneer hij maar iets ziet wat beweegt of een auto die voorbij komt staat hij strak gespannen. Met zijn hoofd hoog in de lucht, staart omhoog, grote neusgaten en blazen. Vervolgens loopt hij helemaal niet meer..
Ik stap dan maar af, totdat hij gekalmeerd is en stap vervolgens weer op. Dan komt het andere probleem weer meneer loopt achteruit..

Heeft iemand tips? Zodat ik weer lekker een rondje kan gaan rijden?

Collie2008

Re: Niet willen lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:53

Misschien een keertje een ander paard meenemen?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:55

Misschien is het een beetje gekkigheid door de kou.
Gooi hem bijvoorbeeld eerst even los, of ga eerst trainen.
Daarna pas naar buiten en dan eens kijken hoe hij dan reageert.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 13:56

Wanneer er een ander paard mee gaat is er geen probleem. Dit gaat uitstekend. Het gebeurt alleen als ik alleen met hem op pad wil..

Voordat ik ga rijden gooi ik hem los in de bak. Hier gaat hij niet uit zijn dak, staat rustig en loopt een paar rondjes met de andere paarden. Longeren gaat op het moment niet, omdat de ondergrond van de bak bevroren is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:58

Klinkt als ónzeker' zijn? Is er iets gebeurd? Hoe doet hij aan de hand?

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 14:00

Aan de hand is hij wat pittiger geworden. Hij liep altijd rustig, op zijn dooie gemakje. Tegenwoordig dramt hij behoorlijk door aan de hand. Aan de hand heb ik gisteren na het 'proberen te rijden' een stukje gelopen, op dat moment schrikt hij niet en is ook niet angstig.

Verder is er niets gebeurt.. niet dat ik me kan herinneren.
Zou het eraan kunnen liggen dat ik weleens afstap en hij dat opvangt als angst, gevaar? Ik stap weleens af als er een grote vrachtwagen of trekker aankomt..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:01

Mjaaaa je maakt daarmee 'vrachtverkeer' wel als bijzonder en wellicht dus bedreigend, hij zal sowieso jouw onzekerheid daarin voelen

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:01

Dat kan zijn, want je 'beloont' hem dan voor iets dat eng is.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 14:37

Oke, ik probeer dan mijn eigen 'angst' opzij te zetten.. om er vervolgens op te blijven zitten. Maar wanneer ik het erf afga is er geen vrachtwagen of trekker. Kan het daarin wel meespelen het achteruitlopen, stilstaan etc.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:39

Lijkt er op dat hij niet genoeg vetrouwen in jou heeft.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 14:41

Hoe kan ik het vertrouwen het beste opbouwen op dit moment?
Volgende week gaat een stalgenoot mee op de fiets om te kijken of dit effect heeft.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:51

Sja, leiding geven. Ik heb veel hulp gehad aan Parelli, maar voor iedereen werkt iets anders beter.
En in de kleine, dagelijkse omgang duidelijk zijn. Opzij is opzij als je dat vraagt, niet met zijn kont naar je toe, niet in jouw ruimte komen als je dat niet wil, geen gras laten eten als jij dat niet wil. En: jij als leider bepaald waar jullie heen gaan. Maar onder het zadel is dat voor een paard moeilijker als hij degene op zijn rug niet als leider ziet.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:23

dit had mijn pony ook. ik heb het zo gedaan: iemand meenemen. gaat ie stilstaan ? die gene pakt m bij de teugels en gaat aan de hand mee. doet ie t nog niet ? er af, paar meter aan de hand en weer erop. dan eraf & erop gaat eindeloos duren, maar hij zal wel door krijgen dat hij toch wel moet. als hij het dan een stuk goed heeft gedaan, niet te ver willen, dan kan je beter stoppen op een goed moment, dan houd hij er goede herinneringen aan over, vooral een jong paard.

veel succes !

ps dit kan ook gewoon puberen zijn, op die leeftijd gaan ze vaker klieren. je kan miss ook een x proberen door te pakken als het bovenstaande niet werkt ?

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 19:30

Eergisteren is er iemand meegegaan op de fiets. Hierbij wat tips gekregen, zoals meer voorwaarts rijden, meer draven en bezighouden.

Vandaag voor het eerst geprobeerd sinds eergisteren en het ging gigantisch lekker. Nog één keer een paar stappen achteruit gedaan, maar vooruit gekregen zonder af te stappen! Hopen dat het zo blijft gaan :D

Racheltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:41

Ik meld me hier ook even!

Ik heb dit probleem met mijn merrie gewoon in de binnenbak!
na een paar rondjes rijden stop ze ineens en gaat ze achteruit lopen richting de bakrand, hier blijft ze net zolang door drentelen totdat ze er helemaal tegen aan is geplakt en ik mijn voet uit de beugel moet houden want ben bang als ze ineens schrikt of wat dan ook dat het weleens verkeerd kan gaan!
Ik probeer van alles tikjes met de zweep, niks doen wachten totdat zij weer gaat lopen alles behalve afstappen..want ben bang dat ze dan alleen maar denk "yessss dit gaan we vaker doen!!"

Ze begint er nu ook mee om te gaan bokken maar dit doet ze midden in de bak! Ik probeer me hier zo min mogelijk wat van aan te trekken maar ooooeeh wat vreet dit aan me want je hebt hier gewoon niks aan natuurlijk!

Ze kan ook gewoon heel netjes lopen en dan is ze lekker voorwaarts, mooi aan de teugel noem maar op!
maar zo uit het niks..dan is het weer feest!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:45

Ohja dit heb ik ook gehad met mn IJslander.
Maar mevrouw wilde gewoon de andere kant op, ik heb toch een keer de zweep meegenomen.
Ik heb een paar bokken uit moeten zitten maar ik heb nooit meer problemen :+

Toch lijkt het bij jou inderdaad een probleem van vertrouwen, misschien vertrouw jij jezelf niet genoeg?
Maar ik lees dat het alweer beter ging dus dat is alleen maar mooi! :D

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:08

Bij mij was het een probleem van vertrouwen in mijzelf denk ik inderdaad. Dit in combinatie met een te relaxte houding tijdens het rijden. Wanneer ik een buitenrit maak doe ik alles lekker op mijn gemak, heerlijk lekker rustig stappen af en toe een drafje. Mijn paard gaat zich hierdoor blijkbaar vervelen 'daar lijkt het op'. Ik heb de tip gekregen hem iets harder te laten werken tijdens een buitenrit, dus een tempo draf en stap en meer draven, wat dressuurmatige oefeningen. Dit werkt voor mij perfect! Ook ben ik gaan werken in mijn vertrouwen. Ik ben bij het passeren van vrachtwagens en trekkers niet meer afgestapt maar erop blijven zitten, wat voelde ik me daarna goed, haha :D Mijn vertrouwen is helemaal terug, ik heb het blijkbaar af en toe nodig dat iemand mij corrigeert tijdens het buitenrijden ;)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:11

Helemaal super! :D
En bekijk het positief; nu heb je weer wat geleerd.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:17

Gelukkig wel, maar er zijn en blijven genoeg dingen om te leren! Morgen weer een springlesje zien te overleven haha :P

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:39

Ja anders zou het ook gaan vervelen denk ik. :+
Springles is leuk! Succes alvast. :D