Handen rechtop en ellebogen aan je zij.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isabel435

Handen rechtop en ellebogen aan je zij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:51

Hey,
Mijn instructeur zegt de hele tij handen voor je zadel houden en rechterop en ellebogen aan je zij.
Als ik dit doe dan gaat mijn pony met zijn hoofd in de lucht en krijg ik mijn handen dus niet netjes rechtop, weet iemand nog tips?

kleinvosje

Re: Handen rechtop en ellebogen aan je zij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:53

Oefenen. Hij zegt het goed. Handen voor je boven de schoft, duimen zijn het hoogste punt. Ellebogen liggen langs je lichaam. Zonder spanning!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:54

Zweepje tussen je duimen klemmen. Dus het zweepje op je gebogen wijsvinger leggen, en met je duimen ervoor zorgen dat het recht blijft liggen.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:38

Let erop dat je nog wel meebeweegt in de richting van de mond van het paard of de pony, het kan zijn dat je te krampachtig je ellebogen aan je lichaam houdt maar hierdoor niet meer meebeweegt. Als je armspieren hard en stijf zijn kan hij zijn mond niet ontspannen.

Jikkeee schreef:
Zweepje tussen je duimen klemmen. Dus het zweepje op je gebogen wijsvinger leggen, en met je duimen ervoor zorgen dat het recht blijft liggen.

Dit is een goede tip die ik ook veel toepas bij ruiters.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:42

Hamont schreef:
Jikkeee schreef:

Dit is een goede tip die ik ook veel toepas bij ruiters.

Ik heb hem laatst voor het eerst gehoord, en vind hem inderdaad ook echt goed!

isabel435

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 08:26

Okee, ik ga het proberen!
Heel erg bedankt!

Bodinee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:23

Inderdaad wel ontspannen blijven. Maar hoe is je paard met aan de teugel lopen? Doet ie het goed en constant? Dan moet je inderdaad gaan werken naar het houden van je handen boven het zadel.

Mijn rijstijl is, als je bijv op een jong paard zit of een paard dat moeite heeft met nageeflijkheid, om je handen wat breder ze zetten. Zo ben je, naar mijn idee, vriendelijk in zijn mond. Na verloop van tijd ga je natuurlijk langzaam werkden nar het houden van je handen boven het zadel en naast elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:27

Handen rechtop en boven het schoft betekent niet gelijk dat je geen stelling meer kan vragen of kan zorgen dat je paard/pony zijn hoofd niet zo beweegt :+ Het is juist slecht om je handen compleet vast te zetten bovenop de schoft. Je handen mogen best bewegen, meegeven of juist wat inhouden, stelling vragen etc. zo lang je uitvalsbasis altijd maar het schoft is. Je beweegt vanaf het schoft naar voren om mee te geven, en opzij vanaf het schoft om te sturen of om stelling te vragen.