Crossen na een sprong.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Crossen na een sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 17:21

Mijn vz paardje crost na een sprong.
Ze neem de sprong goed en crost er daarna vandoor .
Een parcourtje springen is dus niet mogelijk omdat ze de bocht lettelijk uitvliegt.
Heeft iemand tips?
Dravend er overheen helpt niet.
Hoe laag de sprong ook is , ze crost.,

Ze is 17 jaar. 151 cm hoog. new forest.

1vlinder

Re: Crossen na een sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:56

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:58

En als je een keertje een rij met in-uitjes neerlegd? Dan moet ze wel opletten en in een gecontroleerd tempo blijven.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:58

Ken het wel een beetje, mijn paard doet het ook wel eens. Is echt lastig, misschien ziet hij de kans om even lekker te crossen? Of ze vinden de sprong eng? Is bang om er iets af te gooien? Komt met zijn galop in de knoop? Er kan zo veel aan de hand zijn :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:59

Heb je niet te mogelijkheid om les te nemen?
We kunnen namelijk niet vanaf onze stoel zien wat je pony precies doet en hoe dat komt.
Wel kan je proberen om direct na de hindernis een volte te draaien om weer terug te kunnen rijden.

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:07

dat deed mijn verzorgpony eerst ook,
door te oefenen met balkjes lopen, bleef ze meer ontspannen tijdens het springen,
en direct na een hindernis een volte rijden, proberen terug te nemen in een rustig handgalopje en doorgaan, dit bij iedere sprong herhalen tot je denkt dat ze twee sprongen achter elkaar kan zonder te rennen, ze gaat t steeds beter en kan je steeds meer sprongen achter elkaar rijden :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:17

Bedankt allemaal!
Ik ga het allemaal proberen!
Nadeel is dat ik in een land moet rijden en geen bak heb dus als ze zo hard crost, en ik een volte moet maken ze wel eens uit kan glijden. Maar weet niet of dat ook echt gebeurt, nog niet gedaan

Sophie_Elsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:18

korbakimmy8 schreef:
Nadeel is dat ik in een land moet rijden en geen bak heb dus als ze zo hard crost, en ik een volte moet maken ze wel eens uit kan glijden. Maar weet niet of dat ook echt gebeurt, nog niet gedaan

dat is alleen nu als er veel modder ligt dat je even moet opletten, ik heb in het begin die pony ook in het land gereden en daarna pas in een bak ivm met verhuizen van stal, gewoon voorzichtig zijn en niet te scherpe draaien maken, en check de grond van te voren even

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:56

Een volte indraaien is inderdaad een goede oplossing, en wat je anders ook kan proberen, is om haar direct na de hindernis tot stilstaan proberen te brengen. Dat zal een hele lastige opgave worden als ze juist alleen maar harder wil, maar bij iemand die ik ken heeft dat ook geholpen. Zij zette dan een dubbelsprong neer, en tussen die twee sprongen moest het paard tot stilstand komen om vervolgens de volgende hindernis ook rustig te kunnen nemen zonder een grote aanloop.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 13:32

rw10 schreef:
Een volte indraaien is inderdaad een goede oplossing, en wat je anders ook kan proberen, is om haar direct na de hindernis tot stilstaan proberen te brengen. Dat zal een hele lastige opgave worden als ze juist alleen maar harder wil, maar bij iemand die ik ken heeft dat ook geholpen. Zij zette dan een dubbelsprong neer, en tussen die twee sprongen moest het paard tot stilstand komen om vervolgens de volgende hindernis ook rustig te kunnen nemen zonder een grote aanloop.

Ik neem haar altijd al meteen in na een sprong.
Maar lijkt wel of ze daar niks van aantrekt.
ze stopt pas als we tegen het hek “aanrijden“
ik kan het wel proberen met N dubbel sprong en anders toch de volte:)

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:43

kleine ophoudingen geven en dan de volte inrijden rustig tegen hem/haar praten

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:16

Ik heb hetzelfde probleem.
Op een volte draaien heeft bij mijn pony geen zin, ik moet haar eerst in draf zetten (wat al heel moeilijk gaat) en daarna weer aanspringen anders blijft ze niet rustig.

Foxylady117

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:09

Wat dacht je van een sprong neerzetten en dan aanrijden en dan weer wegdraaien op de volte. Net zo lang doen tot je de volledige aandacht hebt. Als je dat dan hebt ga je vervolgens over een balkje en dan zet je je paard zo snel mogelijk netjes stil. Dit herhaal je totdat je vlak achter de hindernis stil kan gaan staan. Van daaruit bouw je op. Dit kan natuurlijk niet allemaal in één keer, maar zo kan je een paar keer rijden besteden. Dressuur ook regelmatig, ga veel schakelen en ho is ho. Succes!

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:34

Heb je haar dressuur matig ook goed onder controle? zo nee, dan zal ik eerst dressuur matig verder werken aan de algehele controle en het tempo controle.
controle over het tempo is zo belangrijk bij het springen, ook het dressuur matig rijden tussen de hindernissen door is een belangrijke basis.
dus probeer ook tijdens je dressuur training bijvoorbeeld af en toe een sprongetje mee te nemen, en daarna gewoon weer verder rijden.
ik hoop dat je er wat aan hebt :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:48

Wellantdagen schreef:
Heb je haar dressuur matig ook goed onder controle? zo nee, dan zal ik eerst dressuur matig verder werken aan de algehele controle en het tempo controle.
controle over het tempo is zo belangrijk bij het springen, ook het dressuur matig rijden tussen de hindernissen door is een belangrijke basis.
dus probeer ook tijdens je dressuur training bijvoorbeeld af en toe een sprongetje mee te nemen, en daarna gewoon weer verder rijden.
ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Dank je wel:)
dressuursmatig gaat het qua tempo heel goed. ze doet presies wat ik zeg.
stappen, draven, meteen stil staan, meteen door draven, stappen, achteruit en weer weg stappen.
zo probeer ik haar tempo ook onder controle te krijgen:) ontspannning most wel vaak omdat ze zo kijkerig is en elk blaadje dat ze ziet bewegen wil ze goed in de gaten houden. . is een heel alert paardje.