Paard bokt tijdens longeren/zit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinterz

Paard bokt tijdens longeren/zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 21:54

Afgelopen zaterdag gereden en merkte dat paard rechtsom geen stelling wou nemen en als een plank de bochten door liep.
Maandag weer gelongeerd. Linksom weinig aan de hand en rechtsom snijdt ze elke keer in dezelfde hoek de bocht af richting mij en ze het op een bokken.
Vandaag deed ze het weer, 4 rondjes achter elkaar. Toen ik ging rijden merkte ik nog steeds dat ze rechtsom niet soepel was.
Het is wel zo dat ze het doet in het donkerste gedeelte van de bak, maar geloof niet dat dat het probleem is.

Nu mijn vraag: Hoe los ik dit op, zonder haar over de zeik te helpen (maar wel op een manier dat ik haar de baas blijf).
Ik twijfel erg of ze nou echt vast zit of dat ze gewoon de baas probeert te spelen (dit stadium hebben we namelijk al eerder gehad).

Info paard: friese merrie van 6, sinds 1 jaar serieus bereden.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:47

Misschien heeft ze ergens last van? Tanden waren de vorige keer mijn probleem namelijk :)

Dan probeerde ze zich aan een kant recht te houden zodat daar geen druk op zou komen, misschien moet je even testen of hij het alleen met een halster ook doet. Ook kun je als hij het toelaat voorzichtig even met je vinger bij het wang langs voelen?

XxGipsy

Re: Paard bokt tijdens longeren/zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:52

Als het is dat hij heel vast zit, kun je hem tijdens het longeren een kleine volte laten lopen om jou heen. Je pakt de zweep andersom, met het handvat richting het paard. Als hij naar binnen komt doe je net als dat je hem been geeft naar buiten drukken met de zweep. Net zolang totdat hij goed buigt, heb ik wel eens bij een paard gedaan en dat hielp. Mijn eigen paard is er te slim voor en gooit gewoon zijn kont naar buiten, omdat hij geen zin heeft. In dit geval zou ik het niet doen, heeft niet heel veel zin. Voor de rest over het bokken ik weet niet of het gericht is naar jou of gwn bokken. Als het wel gericht is naar jou zal ik het wel bestraffen, anders kan et gevaarlijk worden xD.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:57

Kijk eens met een snoepje of ze goed haar hals kan buigen richting schoft beiden kanten op en of ze m ook tussen haar benen kan aanpakken, misschien kan je dan al iets zien of ze ergens vast zit. Rug? Check je wel eens haar ruggegraat (met twee vingers aan weerzijden, kijk of ze reactie geeft).

Een paard houdt zich niet vast als machtspelletje, ze heeft ergens last van. Voor jou (of je instructrice?) de puzzel om m op te lossen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:07

Ja, is het bokken omdat hem iets dwars zit of echt richting jou?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 09:26

Maandag heb ik haar met kaptoom gelongeerd, toen deed ze het ook maar minder.
Gister heb ik haar na die tijd laten buigen aan het halster, niet naar de schouder maar wel naar dr kont en dat ging heel makkelijk. Ook ben ik haar ruggengraat langs gegaan en merkte geen verschil, ze reageerde nergens anders op.

Ze bokt echt richting mij, snijdt de bocht zo af dat ze vlak voor me langs raced en dan komt de kont de lucht in. Ik straf haar wel af met de zweep en stem, dan word ze weer rustig en volgende rondje doet ze het weer net zo. En als ik erop zit is er niets aan het handje. Dus ze probeert me echt wat te laten merken.

De tandarts komt binnenkort voor een ander paard, dus die zal die van mij ook wel even nakijken.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:31

En dus steeds in dezelfde hoek? Nou.. kon dan ook wel gewoon eens klieren zijn, omdat je het ook al eerder zo'n periode hebt gehad.

Als je niks geks voelt aan het paard, gewoon doen wat je nu doet, even aankijken. :)

XxGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:52

Zoals ik het zo hoor is het misschien ook wel gewoon klieren. In dit geval moet je met hem aan die kant iets meer mee lopen dat hij verplicht wordt langs de kant te gaan. Waarschijnlijk gaat hij nog harder rennen omdat hij dit niet wil, en onder jou 'druk' uit te komen. Gwn lang vol houden en dan kan het wel eens snel over zijn.