Dit is tevens de eerste keer dat ik een topic open over Falco dus bij deze een paspoortje:
- Geslacht: Ruin
- Geboortejaar: 1999
- Schofthoogte: 1.76m
- Niveau: B2 (opgeleid tot M)
- In mijn bezit sinds juni 2012
Ik werk samen met Falco heel hard aan het ontspannen kunnen rijden. Een hele tijd lang ging het rijden niet goed aangezien ik door bepaalde omstandigheden erg gestresst was en dit onbewust op hem 'uitwerkte' tijdens het rijden.
Falco ging zich helemaal vastzetten en raakte ook gestresst, waardoor ik alleen maar meer gestresst raakte. Na een lange tijd vol verdriet werd het me EINDELIJK duidelijk dat dit zo niet verder kon. Ik begon terug bij de basis en werkte veel vanaf de grond met Falco. Nu kan ik na 3 maanden trots zeggen dat wij onafscheidelijk zijn geworden en het rijden heerlijk ontspannen gaat. Jammer genoeg verlies ik hierdoor dan weer vaak het teugelcontact, maar daar gaat (net zoals aan alle andere dingen waar nog werk aan is) aan gewerkt worden.
Genoeg gepraat, hier enkele foto's (foto's zijn genomen in het begin van het rijden, wat toch wel een verschil maakt met hoe Falco naar het einde toe loopt. Achterhand treedt bijv. in het begin moeilijk onder. Maar dat is uiteraard geen excuse.)

- Dit vind ik persoonlijk een erg net plaatje. Nu nog handen op gelijke hoogte houden.

- Hier een duidelijk voorbeeld van het contactverlies.

- Erg belabberde houding

- Sorry voor de wazige foto. Hier vind ik mijn houding al wat beter.

- Hier schuif ik erg naar achter in mijn zadel.
Enkele aandachtspunten die ik zelf al opstelde:
- Houding: rechtopzitten, schouders naar achteren, ellebogen tegen mijn lichaam, bovenlichaam naar achteren in galop, handen op gelijke hoogte, tenen naar binnen draaien, benen lang maken en hielen omlaag duwen
- Meer met mijn benen rijden ipv. met mijn handen. Ook letten op mijn binnenhand die ik vaak te streng gebruik
- Meer contact op mijn teugels houden
- Falco actiever aan het been maken
Tips en kritiek zijn meer dan welkom, zolang je het maar vriendelijk en opbouwend houdt.
zit rechtop, trek je je navel iets naar binnen, beter nog: de hele ruimte tussen navel en onderbroek. Idealiter kom je daarbij echt op je zitbotjes, wordt je rug "vanzelf" lang en ontspannen en min of meer vlak en gaat je kruin iets omhoog (en je kin een piepklen beetje omlaag).