Falco @ work (voor het eerst op bokt!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Falco @ work (voor het eerst op bokt!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 21:46

Vandaag heb ik weer héérlijk gereden op mijn grootste trots, Falco. :D
Dit is tevens de eerste keer dat ik een topic open over Falco dus bij deze een paspoortje:

- Geslacht: Ruin
- Geboortejaar: 1999
- Schofthoogte: 1.76m
- Niveau: B2 (opgeleid tot M)
- In mijn bezit sinds juni 2012

Ik werk samen met Falco heel hard aan het ontspannen kunnen rijden. Een hele tijd lang ging het rijden niet goed aangezien ik door bepaalde omstandigheden erg gestresst was en dit onbewust op hem 'uitwerkte' tijdens het rijden.
Falco ging zich helemaal vastzetten en raakte ook gestresst, waardoor ik alleen maar meer gestresst raakte. Na een lange tijd vol verdriet werd het me EINDELIJK duidelijk dat dit zo niet verder kon. Ik begon terug bij de basis en werkte veel vanaf de grond met Falco. Nu kan ik na 3 maanden trots zeggen dat wij onafscheidelijk zijn geworden en het rijden heerlijk ontspannen gaat. Jammer genoeg verlies ik hierdoor dan weer vaak het teugelcontact, maar daar gaat (net zoals aan alle andere dingen waar nog werk aan is) aan gewerkt worden.

Genoeg gepraat, hier enkele foto's (foto's zijn genomen in het begin van het rijden, wat toch wel een verschil maakt met hoe Falco naar het einde toe loopt. Achterhand treedt bijv. in het begin moeilijk onder. Maar dat is uiteraard geen excuse.)

Afbeelding
- Dit vind ik persoonlijk een erg net plaatje. Nu nog handen op gelijke hoogte houden.

Afbeelding
- Hier een duidelijk voorbeeld van het contactverlies.

Afbeelding
- Erg belabberde houding

Afbeelding
- Sorry voor de wazige foto. Hier vind ik mijn houding al wat beter.

Afbeelding
- Hier schuif ik erg naar achter in mijn zadel.

Enkele aandachtspunten die ik zelf al opstelde:

- Houding: rechtopzitten, schouders naar achteren, ellebogen tegen mijn lichaam, bovenlichaam naar achteren in galop, handen op gelijke hoogte, tenen naar binnen draaien, benen lang maken en hielen omlaag duwen
- Meer met mijn benen rijden ipv. met mijn handen. Ook letten op mijn binnenhand die ik vaak te streng gebruik
- Meer contact op mijn teugels houden
- Falco actiever aan het been maken

Tips en kritiek zijn meer dan welkom, zolang je het maar vriendelijk en opbouwend houdt. :j

noahlady

Re: Falco @ work (voor het eerst op bokt!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:05

flinke jonge, met zo'n klein "meisje", haha
Ziet er netjes uit. Let inderdaad ,wat je zelf al zegt, op je handen, dat je die op 1 hoogte houd.
Hakken naar beneden en nietonderuit zakken (in het doorzitten?)

Succes verder!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 22:13

Dankjewel voor jullie antwoorden!

@noahlady: ik zak inderdaad enkel onderuit tijdens het doorzitten. Tijdens het lichtrijden heb ik dan soms weer de neiging om naar voor te vallen met mijn bovenlichaam. :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:47

Ik vind het een nette combinatie en het ziet er ontspannen uit.

Ik denk wel dat je hem wat actiever mag gaan rijden vanuit achter. Dan gaat hij aan de voorkant ook wat meer opbollen en zijn spieren meer gebruiken.

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:03

je handen wat meer rechtop houden, beetje piano handjes zo... en misschien je teugels wat korter
voor de rest een leuke combinatie, en erg netjes

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 21:19

Dankjulliewel voor de leuke reacties en de opmerkingen. Altijd leuk om te horen wat anderen van ons vinden :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:41

Nuh, dat ziet er in mijn ogen prettig uit. Geen gesjor en gehannes. In mijn ogen ziet het er ook uit dat je de puntjes waar aan gewerkt moeten worden wel laat komen, dat het niet allemaal snel-snel moet. Like it :)

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:10

Mooi beestje! Nouja beest haha wat een grote! (of jij bent heeel klein!) Probeer ook lekker veel (schijn) overgangen te maken. Daarmee houd je hem lekker actief. Verder vind ik het er netjes en vriendelijk uit zien!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:17

Wat een super leuke reacties!

@marjo_elise: Dankje voor de tip, was ik zelf nog niet opgekomen. - En zo heél erg klein ben ik niet hoor .. Iets van een 1.67m ofzo. :D Falco is 1.76m van schofthoogte.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:49

Ziet er goed uit. Misschien nog een tip als je zo schuift in het zadel, een bontje erop leggen. Ik heb daar nog met gereden en dan schuif je niets, zit ook erg aangenaam!

Naatjee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:20

ik vind de combinatie heel leuk. de aandachtspunten die ik op de foto zag had je al benoemt bij je zelf opgestelde aandaxhtspunten. voor de rest ziet het er heel ontspannen uit. x

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:15

Naatjee3 schreef:
ik vind de combinatie heel leuk. de aandachtspunten die ik op de foto zag had je al benoemt bij je zelf opgestelde aandaxhtspunten. voor de rest ziet het er heel ontspannen uit. x

Dankjewel :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:18

Madeliefje schreef:
Ziet er goed uit. Misschien nog een tip als je zo schuift in het zadel, een bontje erop leggen. Ik heb daar nog met gereden en dan schuif je niets, zit ook erg aangenaam!

In galop ga ik zelf onbewust erg naar achteren zitten in mijn zadel. Dus dat is gewoon nog een extra aandachtspunt voor mijn houding :j

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:14

Leuk paard! Probeer je handen recht voor je te houden. Niet naast het paard.
De achterhand lijkt ook niet zo sterk onder te treden, dat zal wel met dat ''actieve'' te maken hebben. Veel overgangen rijden. Verder ziet het er ontspannen uit. succes samen!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:14

leuk paard hoor die Falco, wat een reus als jij erop zit!
Ik vind het er netjes uitzien, veel succes samen!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:17

carien13 schreef:
Leuk paard! Probeer je handen recht voor je te houden. Niet naast het paard.
De achterhand lijkt ook niet zo sterk onder te treden, dat zal wel met dat ''actieve'' te maken hebben. Veel overgangen rijden. Verder ziet het er ontspannen uit. succes samen!

Dankjewel!
En inderdaad, ik met hem vele actiever gaan laten lopen zodat die achterhand mooi ondertreedt. Wat jij zegt over m'n handen had ik zelf nog niet gezien, dus dat is nog een extra werkpuntje :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:18

Knakker schreef:
leuk paard hoor die Falco, wat een reus als jij erop zit!
Ik vind het er netjes uitzien, veel succes samen!

Dankjewel! :D

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:38

wauw mooi beestje! . Vind het er netjes uitzien!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:05

_Babettee_ schreef:
ik zak inderdaad enkel onderuit tijdens het doorzitten.

Hoi Babette,
even een technische tip. Wat ik denk, dat gebeurt in die 3e foto, is dat je "hangt" aan je 'rechte' buikspieren (die van je bekken naar je ribben lopen). Nou heb je idd je buikspieren nodig, bij het doorzitten en galoperen, daar niet van. Maar waar je baat bij zou kunne hebben, is het trainen (eerst op de grond, daarna te paard) van je "bikinispier" - dat is een van de buikspieren, die maakt, dat je bekken kantelt.
De officiele naam voor de bikinispier is de traversus abdominis: letterlijk de spier die pal van links naar rechts (trans) over je buik loopt, min of meer ter hoogte van je onderbroek.
Als je achter de pjoet zit en dit leest ;) zit rechtop, trek je je navel iets naar binnen, beter nog: de hele ruimte tussen navel en onderbroek. Idealiter kom je daarbij echt op je zitbotjes, wordt je rug "vanzelf" lang en ontspannen en min of meer vlak en gaat je kruin iets omhoog (en je kin een piepklen beetje omlaag).

Sucses, het ziet er leuk uit!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 14:07

Janneke2 schreef:
_Babettee_ schreef:
ik zak inderdaad enkel onderuit tijdens het doorzitten.

Hoi Babette,
even een technische tip. Wat ik denk, dat gebeurt in die 3e foto, is dat je "hangt" aan je 'rechte' buikspieren (die van je bekken naar je ribben lopen). Nou heb je idd je buikspieren nodig, bij het doorzitten en galoperen, daar niet van. Maar waar je baat bij zou kunne hebben, is het trainen (eerst op de grond, daarna te paard) van je "bikinispier" - dat is een van de buikspieren, die maakt, dat je bekken kantelt.
De officiele naam voor de bikinispier is de traversus abdominis: letterlijk de spier die pal van links naar rechts (trans) over je buik loopt, min of meer ter hoogte van je onderbroek.
Als je achter de pjoet zit en dit leest ;) zit rechtop, trek je je navel iets naar binnen, beter nog: de hele ruimte tussen navel en onderbroek. Idealiter kom je daarbij echt op je zitbotjes, wordt je rug "vanzelf" lang en ontspannen en min of meer vlak en gaat je kruin iets omhoog (en je kin een piepklen beetje omlaag).

Sucses, het ziet er leuk uit!

Ontzettend bedankt voor de tip! Ik was wat ten einde raad aangezien ik echt wel probeer te letten op het rechtzitten, maar ik houd het gewoon nooit lang vol ... Ik ga zeker aan de slag met wat jij nu uitgelegd hebt. :D