Emerald @work 2 maand ohz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlondeSmurf

Emerald @work 2 maand ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 13:31

Hallo,

Ik heb sinds 2 maand mijn 4 jarige paard onder het zadel.
Het is een paard wat alles ziet en als hij de kans krijgt om wat te doen dan doet hij dat ook :=
ongeveer met de kerstvakantie ben ik met hem begonnen eigenlijk erg weinig door kunnen rijden ivm het weer en mijn tijd maar sinds een vorige week heb ik hem weer helemaal op kunnen pakken . Het gaat dan ook steeds beter gelukkig. De planning was om hem zondag mee te nemen naar een oefenwedstrijd maar omdat hij gewoon nog niet braaf genoeg is vinden we dat nog geen goed plan.

Even wat informatie over mijn paard:
Naam: Emerald
Leeftijd: 4 ( officieel 3,5 maar januari word alles een jaar ouder)
Geslacht : Ruin (hoewel ik met zijn gedrag soms twijfel :P )
Stokmaat: 1.62
Vader: Upgrade
Moeder: Numero Uno

Hier is hij dan :
Afbeelding

Zo begon het met rijden...
Afbeelding

Maar later was hij toch wel braaf (filmpje)

http://www.youtube.com/watch?v=kaONNtRTbjw

hij loopt soms wat aan de snelle kant maar ik heb hem liever goed voorwaarts , hij kan altijd weer terug.
soms loopt hij nog wat met een korte hals dat komt omdat hij alles ziet en als er ook maar iets veranders dan ziet hij dat en krijg je dat resultaald op die foto :P maar hij begint meer te ontspannen dus ik werk eraan om hem wat langer in de hals te krijgen.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:10

Ik vind het er niet heel vriendelijk uitzien.
Het lijkt als je hem enorm naar beneden trekt.
Elke keer als hij omhoog komt dan zie ik je trekken met je handen..

Peelie

Re: Emerald @work 2 maand ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:18

Ik zou hem veel meer willen zien.wisselen met de hoofd halshouding.

Ik heb mijn 3,5 jarige ook nog niet zo veel onder het zadel gehad, maar ik ben heel veel bezig met schakelen in de gangen (wat jij ook doet) maar ook goed los aan de voorkant dat hij op zijn eigen benen blijft lopen. Af en toe dan laat ik hem helemaal tot aan de grond zakken. Checken of hij mijn hand volgd.

Ze worden daar veel sterker van, van achter. Ze krijgen goede balans, wat ze uiteindelijk nodig hebben.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:23

Ik ga mee met het commentaar hierboven. Laat zijn voorkant nog even voor wat het is. Teugels op druk en vervolgens gaan oefenen op tempo wisselingen en wendingen. Zolang jij de teugels op druk hebt zal hij waarschijnlijk zelf wel zakken, probeer inderdaad in zijn hals hoofd houding te gaan schakelen. werk naar het lang en laag, maar laat hem in deze fase vooral nog leren op zijn eigen benen te lopen!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:11

het eerste datme opviel is inderdaad de druk aan de vorkant. Als zijn hoofdje iets omhoog komt, dwing je hem direct weer met je handen naar beneden, zonde!
Laat de voorkant nog even lekker voor wat het is, en inderdaad... bij onstpanning gaat hij echt vanzelf zakken met zijn koppie.

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 22:25

dat klopt en dat weet ik maar hij kan nog niet helemaal los gelaten worden want dan vliegt hij alle kanten op. Het is nogal een brutaal paard en als hij de kans krijgt om er onderuit te komen dan doet hij dat dit filmpje is van het begin van het rijden en stukje van het einde heb ik helaas niet waar hij wel wat langer loopt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 06:20

Dan doe je een touwtje om zijn nek.

Maar loslwten.is wel wenselijk.

Als je hem heel even moet vasthouden om hem rustig te krijgen, prima. Masr je hou hem de hele tijd vast.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 06:53

Ik heb mijn zeer brutale 4-jarige toen der tijd een periode gereden met een touwtje van zijn neusriem naar zijn singel. Niet heel strak natuurlijk, maar zo dat hij niet heel z'n hoofd omhoog kon gooien om ervan door te speurten... En als hij t probeerde, kwam de druk op de neusriem en niet op het bit. hij had t snel door en ging vanzelf mijn hand volgen, zo hoefde ik niet met druk op de teugel te rijden..

Ik longeerde hem dan van te voren wel even met t touwtje, zodat hij er aan kon wennen.

Dat is sowieso wel eerlijk tegenover een brutaal jong paard, even longeren. Hij is jong en wild, kan hij ook niks aan doen :)

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 18:36

Ik ben net van het longeren af omdat hij aan de longeerlijn alleen maar brutaler word. en touwtjes daar ben ik niet van bij een jong paard ik wil gewoon alles zo doen en niet met hulp dingen . touw om de hals is zeker geen optie dat vind ik helemaal niks ik heb gewoon een sperriem aan mijn zadel voor het bokken.
zoals ik zei dit is een filmpje van het begin dan is hij brutaal dan ben ik dat ook tegen over hem als hij zelf ontspant dan doe ik dat ook . :) en mijn instructeur begeleid mij daar prima in. ik was juist eerst te lief voor hem en hij vond het paard steeds brutaler worden hij zei dan maar zo maar hij moet er geen potje van maken. en op moment word het al stukken beter.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:40

Ziet er niet heel verkeerd uit. Ik ga mee met bovenstaand commentaar. Wil alleen nog even vragen waarom je doorzit tijdens het draven? Komt de ontspanning niet helemaal ten goede denk ik...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:43

moet zeggen dat ik het erger verwachtte na het lezen van het commentaar maar het lijkt wel alsof je jouw handen behoorlijk vastzet.

niets mis mee om tegendruk te geven als hij aan de haal wil of jouw uit het zadel trekt of zo maar als zijn hoofd halshouding gewoon goed is
zou ik liever een wat meer ontspannen hand zien.

wat mij opvalt is dat hij tijdens het doorzitten ook minder/vlakker loopt. zou pas gaan doorzitten als hij gewoon lekker door zijn lijk blijft en
niet zijn rug spant.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:47

Wat heb jij een ontzettend braaf paard zeg. Waarom probeer je vanuit het halthouden aan te galopperen? En waarom doorzitten in draf? T arme beest is pas 2 maanden onder het zadel.
Houd hem wat minder in de houdgreep en laat hem eerst eens lekker op eigen benen lopen, dan komt de rest echt wel.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:47

Hij loopt inderdaad met z'n koppie wat te ver achter de loodlijn, maar daar zal ik me geen zorgen om maken. Die van mij deed dat in het begin ook heel erg, kreeg ook commentaar hier op bokt dat dat allemaal niet goed was en we moesten hem vooral lang en laag laten lopen. Hij had er ook een handje van om van alles wat hij zag er vandoor te gaan en dat is vanzelf helemaal goed gekomen. Met de tijd kwam dat wel en nu loopt hij al met veel meer lengte in zijn hals en lekker ontspannen.
Wat ik je wel mee wil geven is dat het me opvalt dat je erg veel stukken galoppeerd en doorzit. Het lijkt me inderdaad niet helemaal bevorderend voor de ontspanning als je veel doorzit. Daarbij is doorzitten ook wat belastender voor de rug dan lichtrijden.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:16

je plaatst een filmpje, dat wij "moeten" beoordelen. althans, je zet het in haw, dus je vraagt om commentaar over je filmpje. Tot nu toe vind ik dat je alles en iedereen tegen spreekt, in onze adviezen.
heb je dan niet een filmpje hoe is is, aan het einde van een training?

Ik zal inderdaad ook nog niet gaan doorzitten.
Pas als hij lekker op eigen benen loopt.
stap-galop daar vind ik hem ok nog wat te jong voor.... eerst goed op eigen benen en balans

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:45

Ben het eens met het commentaar dat hij wat te diep loopt. Zeker voor pas twee maanden onder het zadel.
In deze periode is het heel belangrijk dat hij zijn balans leert vinden, en dat kan niet als jij constant met veel druk op je teugels rijdt. Tuurlijk moet je de teugels niet los gooien, maar hij mag best meer lengte in de hals.
En doorzitten op zo een jong paard zonder balans zou ik echt nooit, maar dan ook nooit doen.. Zijn rug is waarschijnlijk nog niet sterk genoeg om jouw bewegingen op te vangen, daarbij wordt hij met zijn hoofd in een bepaalde houding gedwongen en ik vind je ook niet heel stil zitten als je doorzit.
Daarbij geef je aan dat dit in het begin is en hij dan vaak wat brutaal is, je ziet in het filmpje inderdaad veel spanning als je doorzit, ik zou nog even lekker licht blijven rijden zolang hij nog wankel is.

Verder goed om te zien dat je veel schakelt in het tempo (ook al ben ik het er mee eens dat het voor stap-galop wel heel erg vroeg is), voor zijn balans is het ook goed om veel slangenvoltes te rijden, 3 bogen, 5 bogen hoe meer hoe beter, en gebroken lijnen. Oefeningen waarbij je hem om moet stellen in de buiging in zowel zijn nek als zijn rug, en waarbij hij zijn balans moet blijven zoeken.

Veel succes samen, je hebt een ontzettend leuk paard onder je kont. :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:10

LiVetime schreef:
Ziet er niet heel verkeerd uit. Ik ga mee met bovenstaand commentaar. Wil alleen nog even vragen waarom je doorzit tijdens het draven? Komt de ontspanning niet helemaal ten goede denk ik...

Eens, en dat vraag ik mij ook af. :j

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:57

Sorry maar ik zit te kijken naar het filmpje en denk ik is dat een vierjarige die twee maand onder het zadel is pardon maar zo vind ik dat echt niet vriendelijk eruit zien wat je al doet met het paard. Waarom haast van de stap in de galop aanspringen en waarom ga je in godsnaam doorzitten op een vierjarige die zijn rug nog niet gebruikt en laat het dier eens los met rijden zodat hij eerst op zijn eigen benen gaat lopen.
Je vroeg om commentaar en dit is niet aanvallend bedoelt maar ik vind dit gewoon niet de manier.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:18

op zich loopt je paard netjes hoor, oke, wat diep, maar beter zo lekker door de rug als tegen de hand.
Persoonlijk zou ik nog niet gaan doorzitten, dat kan later altijd nog wel als je hem iets rechter en hoger op gereden hebt.
Soms heb ik het idee dat je iets naar rechts zit, alsof je door je rechter heup zak.
Veel succes, komt vast goed.
leuk paard hoor met die witte benen!

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:29

Knakker schreef:
op zich loopt je paard netjes hoor, oke, wat diep, maar beter zo lekker door de rug als tegen de hand.
Persoonlijk zou ik nog niet gaan doorzitten, dat kan later altijd nog wel als je hem iets rechter en hoger op gereden hebt.
Soms heb ik het idee dat je iets naar rechts zit, alsof je door je rechter heup zak.
Veel succes, komt vast goed.
leuk paard hoor met die witte benen!

Ik ben het zeer zeker met je eens over het doorzitten. Maar ik zie nergens een paard dat over de rug gaat, oftwel de buikspieren aanspant, als we al van enige ontspanning kunnen spreken... ik zie dat het paard niet kan vechten tegen de hand, omdat het gewoon in bedwang gehouden wordt met haar hand, haar hand zet ze vast, je kunt hiermee toch nooit nageven? Nee, ik vind het er nog niet echt fijn uitzien.

Ik zou het roer helemaal omgooien en misschien les nemen van iemand die niet zo met het handjes gebeuren bezig is, maar het paard er naar toe begeleid vanuit ontspanning. De achterhand lijkt voor dit paard ook te krabbelen, iets waar ik zelf helemaal kriebelig van kan worden als ik dat zie.

TS, waarom niet wat meer lengte, en gewoon wat meer impuls erin gooien op de momenten dat paardlief de kont in de krib gooit? Natuurlijk moet je het paard niet over de schreef laten gaan, paardlief hoeft niet te denken alles te kunnen maken. Maar ik vind op dit moment dat jij de touwtjes in eigen hand neemt en het paard zelf niets laat leren ervaren hoe iets kan voelen. Het is nog een jong dier, hij hoeft niet à la minute de subtop dressuur te lopen, toch? :)

Je paard heeft een mooie galop vind ik, daar zul je dus veel meer voordeel uit kunnen halen als je uit de ontspanning begint met rijden. Hoe ik het meteen aan zou pakken weet ik niet. Ik weet niet hoe je paard is, maar ik zou eens, misschien puur voor even een ander inzicht, les nemen van een andere instructeur. Voor nu, ik zal veel meer rust in het rijden brengen en misschien het rijden korter maken, maar wat intensiever, voor de grote draak? :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:11

Wat een lekker springpaardje heb je daar! Maar ik vind wel dat je hem erg veel werk geeft voor een 3,5 jarige.. Heel veel galop werk, nu zie ik ook wel dat dit zijn sterke kant is maar al dat gedraai in een binnenbak is echt niet goed voor zo'n jonkie. Je rijd best lang, toen mijn merrie 3 was reed ik nog geen 15 min 2/3x per week. Ga lekker buitenritten maken, mooi rechtuit met druk op 2 teugels, veel beter voor je jonge paardje.
En denk eraan dat je ook halstrekken een paar keer meepakt, hij loopt erg in zijn eigen houding.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:19

Hoop dat de TS zich hier nog even zal laten zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:24

BlondeSmurf schreef:
touwtjes daar ben ik niet van bij een jong paard ik wil gewoon alles zo doen en niet met hulp dingen . touw om de hals is zeker geen optie dat vind ik helemaal niks ik heb gewoon een sperriem aan mijn zadel voor het bokken.

Hier is heel veel voor te zeggen - maar het leuste is natuurlijk het bokken voorkomen. (Tenzij je echt geniet van gebok...;) )

Ik heb jaren consekwent en zeer schrikkerig paard met de balansteugel van Linda Tellington gereden. (Die je gewoon zelf maakt voor 5 euro.)
Dat ding werd ook door bijna iedereen op de manege uitgescholden voor "touwtje om de hals". Mijn ervaring is, dat ze erg rustig kon zijn, als ik haar reed met een "leeg" hoofd (geen hoofdstel, geen halster, niets) en alleen de balansteugel (balance rein).

Het is een ideale teugel om een jong paard mee te rijden: het werkt nl. niet in op de mond, maar op de boeg van het paard. Je werkt dus in, een meter dichterbij zijn zwaartepunt. Dat maakt, dat je met een lichte hulp erg makkelijk kan wenden, "remmen" en schakelen. Het voordeel voor het dier is, dat hij makkelijk zijn achterhand kan onderbrengen (hij krijgt de hulp vlakbiij waar het wezen moet) en die hals, die wordt vanzelf rond, omdat de rest van de bovenlijn ook rond is/ wordt.

(En als ze er weer eens vandoor ging en ik niet bijtijds mijn sperriempje te pakken had, (bloos) trek je hard aan deze teugel om jezelf in het zadel te houden (bloos) , doe je je paard in elk geval geen pijn. De remmende hulp is dan alleen een stuk sterker.)