Galop..`t blijft lastig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eldora1

Galop..`t blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 21:40

Ik hoop hier wat tips te kunnen vinden voor me paardje!
Eldora, m`n 8jarige new forest vind de galop een erg moeilijke gang.
Ze springt vaak niet goed aan, in de goede galop, en als ze eenmaal goed zit is dat maar voor even.
ze vind het ook lastig om aan te galoperen, en als ze het doet voelt het heel 'hobbelig' en ze gooit zeg maar overdreven hoog op.
haar galop zelf is ook erg hobbelig en niet zo voorwaarts.. als ik haar aandrijf om harder te gaan(dit is ook in draf) lijkt het wel als of ze zich helemaal oppropt en zachter gaat inplaatsvan harder. (het zadel is pas gecontroleerd en haar rug is ook oke, dus daar ligt het niet aan).
in de galop 'trekt' ze ook een beetje met d`r hoofd.
maar dit is alleen in de bak. als we buiten de bak zijn of springen is haar galop heel krachtig, soepel en correct.

hebben jullie miss tips hoe je kan oefenen, of wat het miss kan zijn.

x

AnjaClaudia

Re: Galop..`t blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:45

Je zegt dat t buiten de bak niet zo is..dat klinkt meer als dat je pony je deels aan t testen is maar ook geen zin heeft om aan t werk te moeten.
Rij m goed naar voren, hou je teugels erbij en rij m van achter daar tegen aan. Als je pony dan maar iets zachter gaat, rij je m direct weer vooruit. Hij/zij moet doen wat jij wil.
Het klinkt dus als testen en geen zin hebben, als dat zo is, alles voorwaarts oplossen!

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 21:50

ik heb haar nu al een paar jaar, en ze is idd echt gewoon een slome pony.
dressuur vind ze geen zak aan, ze werkt wel mee 'maar het is omdat het moet..'
buitenritten en springen daar in tegen :D

Apppeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:50

Net als mijn voorganger zegt. hou haar voorwaarts, maakt niet uit waar op dat moment het hoofd heen gaat, dus niet perse aan de teugel maar eerst voorruit denken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:45

Je zegt ze vind het lastig in de bak galopperen, maar wat doe je om haar het makkelijker te maken in haar lijf?
Denk niet dat je pony sloom is maar dat het jou aan techniek ontbreekt.
Neem les en werk vooral aan de basis en dat is de stap eerst eens helemaal uitwerken dan de draf en dan pas de galop, dat heeft tijd nodig, jou pony mist een stukje basis training om netjes in galop met een ruiter op de rug in de bak aan te springen, buiten is rechtuit , maar loopt je pony wel zo recht buiten, compenseer jij in je zit?
Zeker voelt het makkelijker, totdat je iets gaat vragen, dan zul je merken dat ook buiten het dier het moeilijk gaat krijgen.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 13:04

midgie schreef:
Je zegt ze vind het lastig in de bak galopperen, maar wat doe je om haar het makkelijker te maken in haar lijf?
Denk niet dat je pony sloom is maar dat het jou aan techniek ontbreekt.
Neem les en werk vooral aan de basis en dat is de stap eerst eens helemaal uitwerken dan de draf en dan pas de galop, dat heeft tijd nodig, jou pony mist een stukje basis training om netjes in galop met een ruiter op de rug in de bak aan te springen, buiten is rechtuit , maar loopt je pony wel zo recht buiten, compenseer jij in je zit?
Zeker voelt het makkelijker, totdat je iets gaat vragen, dan zul je merken dat ook buiten het dier het moeilijk gaat krijgen.

Stap en draf beheerst ze gewoon goed, alleen mag wel wat vlotter.
Mijn houding zelf is al een heel stuk voor uit gegeaan, en het gaat ook steeds beter maar ik heb nu al een half jaar geen les meer, maar wil van de zomer werr starten met les, moet alleen nog zoeken naaar een instructeur

Maar kan ik veder met niks oefenen? Alleen voorwaartser van achter laten lopen?

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:24

Het klinkt een beetje alsof je been niet door komt (dit moet ik bij mezelf ook erg in de gaten houden).
Zorg dat dit eerst in orde komt en wees er consequent in, geen reactie = tik met zweep.
Die van mij heb ik ook veel aan de passoa gelongeerd ook omdat ze veel problemen had met haar balans,
zo heeft je paard geen hinder van jouw, wel is heel belangrijk dat je je pony hierbij goed voorwaarts houd dus van achter naar voor. succes!