Hakken uitdrukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophorses

Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 21:33

Hallo bokkers,

Ik heb een probleempje met rijden. Ik kan mijn hakken niet fatsoenlijk uitdrukken.
Ik heb het vooral in de galop. Doorzitten in draf is helemaal een drama. Maar tijdens het lichtrijden kan ik het dan weer wel :j. Het rijden zelf geeft geen problemen verder, gebroken lijnen en voltes in galop gaan prima, zo ook wijken in draf en daarbij doorzitten.
Het is ook niet zo dat ik mijn beugels kwijt raak, alleen mijn voet gaat te ver in de beugel en ik trek mijn benen een beetje op. Ik kan mijn benen trouwens ook niet heel stil houden.
Is er iemand die misschien tips heeft ofzo?
Als ik een enkele keer zonder zadel rijd houd ik mijn benen verder wel lang, een beetje raar allemaal :+.
Groetjes en eventueel bedankt voor de tips!

Sadira

Re: Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:56

Heb je een foto? Dan kunnen we zien waar het probleem aan ligt :j
Kan van alles wezen, maar heeft vaak met beugellengte en beenligging te maken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:57

Tenen omhoog?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:58

eclair98 schreef:
Tenen omhoog?

*\o/*
Doen, werkt veel fijner dan je hakken naar beneden, moest alleen even zoeken dat ik mijn tenen niet uit de beugel tilde, maar dat is vrij gemakkelijk te voelen.

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:22

Oke goede, ga ik proberen! Beugellengte maakt denk ik niet echt uit, heb kort en juist lang al geprobeerd. Wel merk ik dat als ik ze lang heb het al een stuk beter gaat. Heb momenteel geen foto, ik zal er later een op zetten. Bedankt alvast!

bigsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:32

Uhmm .. Hoelang heb je ervaring? ;$ Ik zou mijn beugels heel lang doen.. zodat je je tenen moet uitdrukken . Zo kun je je eigen zit controleren. Zit je erg stabiel , of juist niet (: Zo merk je ook of je veel met je knieën klemt! want dat kan dan niet meer als je met lange beugels rijd! Haha , als je dat vaak genoeg doet . En je benen traint, en je doet dan je beugels weer wat korter zul je zeker merken dat je hakken meteen wat naar beneden gaan :) succes !x

sophorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 08:28

Hoi, bedankt. Ik moet zeggen dat ik nu altijd al met langere beugels rijd, maar doe ze dan wel een keer extreem lang. Ik heb niet het idee dat ik met m'n knieën klem, trouwens. Ik heb opzich al best wat ervaring. Ik rijd al een aantal jaar op een manege. Ook had ik een verzorgpony en van die vrouw daar priveles. Inmiddels is deze pony helaas overleden, en nu rijd ik daar een groot paard, waar ik ook priveles op heb. Binnenkort ga ik daar nog een e pony doorrijden. Dus kwa lessen zit het wel goed, alleen ik blijf toch dit probleem houden :=. Groetjes en alvast bedankt!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:33

Als je je beugels extreem lang gaat doen, kan je je hak juist niet meer uitdrukken, je zal dan eerder je tenen omlaag gaan doen, om de beugel bij je voeten te houden. Gewoon op de juiste lengte dus en dat hangt ook nog af van het soort zadel waar je mee rijdt. Eerst je been goed op het zadel leggen, dan je tenen omhoog en dan hoort je beugel zo om je voet geschoven te kunnen worden.

Wat hier vaak goed voor helpt is rijden zonder beugels. Dat werkt goed voor het benen lang houden en ook voor het doorzitten. Zonder zadel helpt wel voor je balans, maar je zit is dan toch wel anders dan met zadel. En als je les hebt vragen of ze extra op je houding willen letten en je steeds corrigeren als je niet meer goed zit. Dan word je je ook steeds bewuster van je houding.

Veel succes!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:34

Hakken uitdrukken.. Ik vind dat altijd de verkeerde uitdrukking..
Zorg op de eerste plaats dat je nergens klemt met je benen. Zoek de steun in je beugels en ga in je enkels hangen. Beugels juist niet langer, maar hooguit een gaatje korter doen om het gevoel te krijgen. Er komt vanzelf een punt dat je denkt, wat zitten die beugels kort?! Dan kun je weer een gaatje langer.
Voor mij heeft dit iig goed geholpen :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:49

Gebruik even zoekfunctie er zijn veel topics over.
Hakken moet je namelijk niet uitdrukken en vaak is het verliezen van beugels een "zitprobleem" door verkeerde of onstabiele zit heb je onbalans in benen en daardoor ga je hakken optrekken enz om te compenseren en verlies je je beugels of schuif je er te ver in.