Regionale Noord-holland L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paljaslaura

Regionale Noord-holland L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:49

Hallo!
2 weken geleden de regionale van NH gereden, heb 1 punt binnen en was 8e geworden (reed alleen dit proefje).
Vroeg me af wat jullie ervan vonden vandaar dat ik hem hier post.
Marea mocht wat actiever en ik moet opletten dat ik mijn hand niet kantel.

Anoniem

Re: Regionale Noord-holland L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:44

Zo even een paar puntjes, ben ook benieuwd wat er op je protocol stond :)

Ik vind de stap heel goed, je laat ook duidelijk het verschil zien tussen arbeidsstap en middenstap al zou je in de middenstap nog iets meer lengte in de hals kunnen geven, dan kan ze nog ruimere stappen maken.
Het wijken is ook redelijk, vooral rechtsom, maar pas op dat je haar met de voorhand meeneemt, nu komt de achterhand eerst. Meenemen met je hand naar links, dan begrenzen met je buitenhand en zo het wijken inzetten. Je verliest nog wel activiteit, vooral linksom. Probeer thuis kleine stukjes te oefenen, 2/3 passen en dan voorwaarts wegrijden.

Het halsstrekken gaat wat minder, je paar strekt de hals maar is niet nageeflijk. Probeer thuis eens vanuit het nageven uit te schuiven met de binnenhand zodat ze jouw hand gaat volgen. Maar ze moet niet de neus wegsteken, maar de hals laten vallen en de neus richting de grond, vul dit altijd aan met been, ze moet je hand willen opzoeken en volgen. Neem hier je tijd voor.
Het is sowieso een goede oefening om haar wat ronder te maken in de hals, al heeft ze haar bouw niet echt mee. Zo gaat ze haar lijf ook meer gebruiken. Ze is achter nog niet echt actief.

De galop vind ik veruit de minste gang, ze is daar telkens bijna in 4 takt, waar een galop een 3 takt gang is. (eerst het buitenachterbeen op de grond, dan tegelijkertijd het binnenachterbeen en het buitenvoorbeen en als laatste het binnenvoorbeen. Met een viertakt gaat het binnenachterbeen eerder dan het buitenvoorbeen en krijg je dus een 4 takt).
Probeer ook in de galop te werken aan activiteit. Dat hoeft niet perse harder te zijn, maar actief. Ook dat is belangrijk dat ze het lijf goed gaat gebruiken. Rijdt stukjes weg, en weer stukjes terug. De activiteit die je hebt in het hogere tempo, dien je vast te houden in het rustigere tempo zodat het paard het lijf beter gaat gebruiken.

Wat belangrijk is, is dat je haar ook beter aan je been gaat maken, nu drijf je vrij veel terwijl er dan eigenlijk geen reactie komt. Been moet altijd reactie zijn. Als je hiermee gaat oefenen, probeer dan niet teveel aan die voorkant te zitten, je wilt dat je paard voorwaarts gaat, terugwerken maakt het dan verwarrend voor je paard.

Als laatste, ga werken aan stelling en buiging, ik vind haar vrij recht blijven lopen en dat zie je ook aan jouw handen. Die staan heel keuring netjes recht naast elkaar ;) maar neem iets meer mee met je handen opzij.

Zo nou dat is een hele uitleg, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 19:54

Joolien schreef:
Zo even een paar puntjes, ben ook benieuwd wat er op je protocol stond :)

Ik vind de stap heel goed, je laat ook duidelijk het verschil zien tussen arbeidsstap en middenstap al zou je in de middenstap nog iets meer lengte in de hals kunnen geven, dan kan ze nog ruimere stappen maken.
Het wijken is ook redelijk, vooral rechtsom, maar pas op dat je haar met de voorhand meeneemt, nu komt de achterhand eerst. Meenemen met je hand naar links, dan begrenzen met je buitenhand en zo het wijken inzetten. Je verliest nog wel activiteit, vooral linksom. Probeer thuis kleine stukjes te oefenen, 2/3 passen en dan voorwaarts wegrijden.

Het halsstrekken gaat wat minder, je paar strekt de hals maar is niet nageeflijk. Probeer thuis eens vanuit het nageven uit te schuiven met de binnenhand zodat ze jouw hand gaat volgen. Maar ze moet niet de neus wegsteken, maar de hals laten vallen en de neus richting de grond, vul dit altijd aan met been, ze moet je hand willen opzoeken en volgen. Neem hier je tijd voor.
Het is sowieso een goede oefening om haar wat ronder te maken in de hals, al heeft ze haar bouw niet echt mee. Zo gaat ze haar lijf ook meer gebruiken. Ze is achter nog niet echt actief.

De galop vind ik veruit de minste gang, ze is daar telkens bijna in 4 takt, waar een galop een 3 takt gang is. (eerst het buitenachterbeen op de grond, dan tegelijkertijd het binnenachterbeen en het buitenvoorbeen en als laatste het binnenvoorbeen. Met een viertakt gaat het binnenachterbeen eerder dan het buitenvoorbeen en krijg je dus een 4 takt).
Probeer ook in de galop te werken aan activiteit. Dat hoeft niet perse harder te zijn, maar actief. Ook dat is belangrijk dat ze het lijf goed gaat gebruiken. Rijdt stukjes weg, en weer stukjes terug. De activiteit die je hebt in het hogere tempo, dien je vast te houden in het rustigere tempo zodat het paard het lijf beter gaat gebruiken.

Wat belangrijk is, is dat je haar ook beter aan je been gaat maken, nu drijf je vrij veel terwijl er dan eigenlijk geen reactie komt. Been moet altijd reactie zijn. Als je hiermee gaat oefenen, probeer dan niet teveel aan die voorkant te zitten, je wilt dat je paard voorwaarts gaat, terugwerken maakt het dan verwarrend voor je paard.

Als laatste, ga werken aan stelling en buiging, ik vind haar vrij recht blijven lopen en dat zie je ook aan jouw handen. Die staan heel keuring netjes recht naast elkaar ;) maar neem iets meer mee met je handen opzij.

Zo nou dat is een hele uitleg, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Bedankt!
Alles wat je zegt klopt inderdaad als een bus haha.
Zijn toevallig met aantal punten die je noemt vandaag bezig geweest met de les. Activiteit, ronder en losser. Ze had altijd een beetje stellig die nek lekker vast en wilt dan niet buigen.
Ben dus veel 'overdreven' stukjes stelling vragen aan het oefenen zodat ze wat lossiger word in haar hals en lijf.
Galop is inderdaad verschrikkelijk (als dressuur gezien dan want het zit heerlijk haha). Alleen is dit helaas hoe ze galoppeerd en krijg het niet echt anders...
Wel ook aan het oefenen op het actievere gedeelte :).
Nouja, zoals ik al eerder noemde zijn we dus met activiteit in alle 3 de gangen bezig en dus ook dat ik mn been er meer af hou. En als ik dus been geef een reactie krijg :+

Echt nogmaals bedankt voor je uitleg! Het is nog is een bevestiging van wat ik al wel dacht :P.

Mijn punten waren 190 & 173 op deze proef. Staat commentaar bij het hals strekken: mag meer. Wijken rechts: meer voorwaarts. Middengalop moest meer & taktfout. Arbeidsgalop: meer sprong.
Dat stond er eigenlijk =).

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:34

Ik vind het er netjes uitzien! Je lijkt ook heel vriendelijk te rijden. Onwijs leuke pony ook! Vind je ook netjes zitten, al zouden je benen wel wat stiller mogen. Probeer je pony scherper te maken aan je been en hierin ook consequent te zijn. Liever 1 keer een goeie tik dan steeds blijven schoppen. Als je dit een tijdje volhoud zal ze echt makkelijker aan je been worden. Maar verder vind ik het er leuk uitzien; ga zo door!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:29

Ik vind het tempo helemaal goed. Wat mij opvalt zijn de volgende dingen.

* Jij zit gedurende de hele proef met omhooggetrokken benen. En steeds te drijven. Zo maak je je paard dood voor je been. Beugels een gaatje langer en je been wat rustiger aanleggen.
* Bij de middendraf gaat hij versnellen i.p.v. verruimen.
* Linkerwijken ging netjes. Bij het rechterwijken gaat de kont voor de voorhand. En dit is dus niet goed. Moet andersom.
* Op de rechterhand kijkt hij steeds een heel klein beetje naar buiten.
* Bij de gebroken lijnen mag de hoek op X veel scherper.
* Galop mag voorwaartser, vooral de rechtergalop.
* Halthouden op de B-E lijn veel beter voorbereiden. Je gaat nu de bocht om en boem pats halthouden. Je scoort er veel hoger op als je dit meer richting de X doet. En het moet ook echt halthouden zijn.
* Halsstrekken mag meer. Hij gaat nu maar een klein stukje naar beneden.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Denk dat als je dit allemaal verbeterd je punten ook hoger worden.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 11:08

FriesWytske schreef:
Ik vind het tempo helemaal goed. Wat mij opvalt zijn de volgende dingen.

* Jij zit gedurende de hele proef met omhooggetrokken benen. En steeds te drijven. Zo maak je je paard dood voor je been. Beugels een gaatje langer en je been wat rustiger aanleggen.
* Bij de middendraf gaat hij versnellen i.p.v. verruimen.
* Linkerwijken ging netjes. Bij het rechterwijken gaat de kont voor de voorhand. En dit is dus niet goed. Moet andersom.
* Op de rechterhand kijkt hij steeds een heel klein beetje naar buiten.
* Bij de gebroken lijnen mag de hoek op X veel scherper.
* Galop mag voorwaartser, vooral de rechtergalop.
* Halthouden op de B-E lijn veel beter voorbereiden. Je gaat nu de bocht om en boem pats halthouden. Je scoort er veel hoger op als je dit meer richting de X doet. En het moet ook echt halthouden zijn.
* Halsstrekken mag meer. Hij gaat nu maar een klein stukje naar beneden.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Denk dat als je dit allemaal verbeterd je punten ook hoger worden.

Helemaal gelijk, wist deze punten zelf ook al =). Alleen gaat op mijn zadel het niet worden om nog langer te gaan zitten. Dan kom ik het zadel niet meer uit haha..
De 'verruim-gangen' zijn bijna allemaal nog versneld, ben me hier ook bewust van :'). Werken er keihard aan!
Van de stelling dat ze naar buiten kijkt klopt ook, ze was rechts eerst ontzettend scheef, ze kleefde met haar voorhand tegen het schot. Moest dus van mijn instructrice dan ietsje linkerstelling rechtsom nemen om haar recht te maken. Maar zijn dus nu weer bezig om haar weer goed en los op rechts te krijgen.
Dat halthouden ging inderdaad niet helemaal lekker, eigenlijk gewoon helemaal niet x).

Bedankt voor je punten!

M09071996 schreef:
Ik vind het er netjes uitzien! Je lijkt ook heel vriendelijk te rijden. Onwijs leuke pony ook! Vind je ook netjes zitten, al zouden je benen wel wat stiller mogen. Probeer je pony scherper te maken aan je been en hierin ook consequent te zijn. Liever 1 keer een goeie tik dan steeds blijven schoppen. Als je dit een tijdje volhoud zal ze echt makkelijker aan je been worden. Maar verder vind ik het er leuk uitzien; ga zo door!

Ja dat aandrijven is echt geweldig *kuchkuch* ben het ook heel erg aan het afleren =) Bedankt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:11

Je moet ook amper het zadel uitkomen. Ik zou het gewoon een tijdje proberen. En lukt het dan nog niet, kun je ze altijd weer op je oude maat doen.
Verruimen is ook moeilijk, heeft vooral met kracht in de achterhand te maken. Als dat straks goed is, kan ook jou paard verruimen.
Zou dan in de proef ook een beetje rechterstelling nemen. Zoals je dat ook tijdens je training doet bij je instructrice.

Gewoon lekker door blijven trainen, dan komt het vanzelf goed.