Lex en ik, twijfels over starten of niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patricia2403

Lex en ik, twijfels over starten of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 11:18

Beste Bokkers!

Sinds 17 juni 2010 rijd ik Lex, ookwel Lexington. Van te voren kreeg ik al te horen dat het een moeilijk paard was en aangezien zijn lengte (1.80m groot!) zou het wel eens moeilijk voor me kunnen worden aangezien mijn lengte, van toen ongeveer 1.59 . Maar alles bleek behalve dat, het ging gelijk hartstikke goed en we hadden een goede klik. Hij heeft in het verleden in de hoge sport gelopen met een vorige eigenaar, maar dit krijg ik er niet meer uit. Lex heeft zo zijn pieken en dalen, de ene periode wil hij alles voor je doen, maar dan twee weken later is die zo vervelend dat ik weer opnieuw moet beginnen. Ik ben met hem op B niveau dressuur, oefen wel eens wat pasjes wijken etc. en dit lukt ook wel, maar nog niet op zo'n niveau dat het er 'erg mooi' uit ziet. Hij heeft in het verleden Z2 dressuur gelopen maar dit is erg lang geleden, en hij wordt deze zomer al 20 jaartjes oud. Ik oefen veel met hem, spring ook wel eens maar voornamelijk dressuur.

Ik heb op de rijvereniging waar ik les, eens meegedaan aan een dressuurproef in de B. Hij was erg schrikkerig en gespannen, en kon hem niet netjes rijden (zie foto). Het was allemaal te gespannen, maar toch heeft hij veel ervaring met wedstrijden dus vond dat erg apart. het was niet zo dat hij mijn zenuwen over nam want ik ben bijna nooit zenuwachtig. Hierdoor twijfel ik ook erg of het slim is dit jaar nog te starten (rond het zomerseizoen)

Ik ben best onzeker over mijn rijstijl, en wil graag jullie mening weten. Mijn paard is erg sterk, en krijg hem ook niet altijd netjes zoals je dat vaak wel op concour ziet. Ik zou graag willen starten met hem, maar weet niet of dat nog een verstandige keuze is. Hij is al wel 20, maar gedraagd zich af en toe nog als een paard van 4 en wordt ook altijd jonger geschat dus aan de leeftijd zal het niet liggen. Maar meer aan mijn onzekerheid en de pieken en dalen van mijn paard. Hier wat rijfoto's :

Afbeelding

Afbeelding
wat te ver naar achter geleund, dat wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
onze niet zo succesvolle eerste wedstrijd op de rijvereniging (174 punten dus viel nog mee)

Afbeelding

Afbeelding
aller eerste keer springen (2 jaar terug)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
it's all about the trust.

sorry voor het soort foto's, mijn computer is leeg gehaald en dus heb de meeste echte rijfoto's op cd staan. als jullie nog specifieke foto's willen
zien, zouden jullie dat dan willen melden? dan zoek ik ze op.
Hoop dat jullie me kunnen helpen!

BigOne

Re: Lex en ik, twijfels over starten of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:22

Misschien sparen om één keer in de maand priveles te nemen, paard van twintig kan best weer op wedstrijd mits goed gereden en in goede conditie. Hij zit er goed uit maar op de rijfoto's zie ik dingen die wel beter kunnen. Probeer hem veel de rug te laten ontspannen, ga ook cavaletti's lopen en probeer vooral voorwaarts/neerwaarts te rijden, veel succes.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:24

Ik zou persoonlijk er niet aan beginnen. Weet je waarom niet? Niet omdat je niet kunt rijden maar omdat het zoveel spanning oplevert. :)
Op de foto's waar je gewoon lol maakt stralen jij en je paard, en op andere foto's zie je de spanning.
Of je doet gewoon mee voor je eigen plezier, en haalt op die manier de druk eraf?
Maar smile, je hebt een geweldig leuk paard, dat is toch werelds? :))

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:24

Hoe loopt je paard in de les? Als die eens z2 heeft gelopen dan kan hij dat nu nog. Denk dat je in je rijden strenger moet zijn en misschien je paard wat meer uitdagen. Dus meer oefeningen zoals wijken,schuiderbinnenwaards ,galop,stap enz.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:29

Ik zeg: gewoon doen. Hij kan jouw leermeester zijn. Hij weet de weg al, jij moet de weg nog vinden. Het is heel fijn om een ervaren paard te mogen rijden, en ervaring heeft hij wel. Wat hij waarschijnlijk gedaan heeft bij die dressuurproef, is jouw onzekere stijl volgen, omdat je zelf nog niet zo veel ervaring hebt. Geeft niks, daar leer je juist van. Juist de ontspanning is belangrijk en dan volgt het rijden ook wel. Goed les is belangrijk, zodat je steeds kan corrigeren wat je nog niet onder de knie hebt.
Bij ons op stal staat ook zo'n oudere ruin. Hij was voorheen ZZ springen (of iets dergelijks). Die gaat met de oortjes naar voren nog door het oefenparcours. Hij vindt het heerlijk om lekker bezig te zijn. En dat paard is al 27 jaar. Gaat echt super. De eigenaren hebben veel plezier, het paard heeft veel plezier, prima toch.

Edit: ik vind het plezier er af stralen. Je hebt daar echt een heel leuk paard. Geniet er van.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 16-02-13 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:32

Fijn dat je je 20 jarige nog aan het werk heb, vooral blijven doen hoor! Ik vind dat er wel veel spanning van de 'dressuur'foto's af te lezen is. Dat wordt niet gewaardeerd in een dressuurproef. Het paard (en de ruiter) houden vast en het paard loopt niet los door het lijf. Een (sterk) paard moet je niet op kracht willen rijden, dan krijg je dat ze zich vast zetten zoals hier te zien is.

Laat dat hoofd eens lekker los en probeer je paard te gymnasticeren. Laat je niet verleiden om die teugels strak te pakken. Dan zul je ook langer plezier hebben van je paard. Succes!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:38

Ik wilde ook kosten wat het kost wedstrijden rijden want ik vond het zo leuk!
Alleen was ik 2 dagen van te voren al ziek van de zenuwen en mijn paard werd altijd hypernerveus van mij.

Als ik het over mocht doen had ik me helemaal niet bezig gehouden met wedstrijden maar lekker lol met je knol! Volgens mij hebben jullie heel veel plezier(misschien wel meer) zonder wedstrijden.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:41

Mijn motto is ´´je kan beter spijt hebben van de dingen die je gedaan heb, dan spijt van de dingen die je niet heb gedaan´´

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:48

paardjes123 schreef:
Mijn motto is ´´je kan beter spijt hebben van de dingen die je gedaan heb, dan spijt van de dingen die je niet heb gedaan´´

Hier ga ik helemaal in mee. Een of twee keer starten kan nooit kwaad. Het hoeft toch ook niet iedere twee weken.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:59

paardjes123 schreef:

Daar heb je wel gelijk in.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:20

Wat ik zie is dat je je vooral aan het focussen bent op het naar beneden lopen, je kijkt wat schuin naar beneden naar zn hoofd of dat wel goed hangt. Mis de voorwaartste drang, het van achter naar voor. Spaar voor een paar goede privelessen en dan denk ik dat jullie meer groeien. Vind op sommige foto's je handen te strak, alsof je ze vast zet en wacht tot paardlief van voor naar beneden komt.
Lekker actief gaan rijden, niet focussen op het hoofd maar lekker overgangen rijden en aan de gang. Het hoofd volgt van zelf.
Als je eenmaal wat beter rijd kun je best wedstrijden rijden maar denk dat je vooral jezelf even moet verbeteren door middel van goed les. Paard zal het beter weer snappen want die snapt natuurlijk niet dat hij dat allemaal moet als jij je hand vast zet of niet voorwaarts genoeg rijd.

Veel succes :)

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:44

Ik zeg ook neem goed les zodat je hem echt leert rijden. Dat hij schrikt kan er ook aan liggen dat jij hem niet genoeg leiding geeft. Hij is waarschijnlijk gewend om ook echt gereden te worden en dan doet hij wat hij moet doen. Jij vraagt wat minder van hem en daar maakt hij dankbaar gebuik van :)
Het is een harstikke leuk paard, hij ziet er nog top uit, de knoppen zitten erop en met een beetje hulp krijg jij dat er ook echt wel uit. Gewoon doen!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:52

Starten is juist voor jou als onzekere ruiter een goede stap. Je hebt een goede leermeester, hij heeft al eens laten zien dat hij het kan.

Tips over het rijden hebben anderen voor mij al prima verwoord, dus daar zeg ik niets over ;).

Ga lekker wedstrijdjes starten voor de lol. Rijd niet voor de punten, maar rijd voor plezier en leerpunten. Neem de kritiek van de jury mee in de training.

Ga lekker starten, zo vaak/weinig als je zelf wilt, om van te leren en plezier te hebben. Je zult zien dat je onzekerheid helemaal nergens voor nodig is!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:54

Gewoon proberen. Mijn paard liep ook de eene keer goed en2 wekenlater weer super slecht.Ik heb gewoon een starktaart genomen en geprobeerd. Zo kom je er het beste achter!! Ik ben uiteindelijk toch maar weer met de wedstrijden gestopt. Omdat het toch niet zo goed ging maar ik ben blij dat ik het heb geprobeerd...Anders zat ik nog te twijffelen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:17

Ik denk niet dat het verstandig is om er nu mee te starten. Ik ga met de rest mee, het lijkt alsof je wat teveel focust op de voorkant waardoor het juist niet lukt. Het ziet er niet soepel en losjes uit. Probeer je paard gewoon voorwaarts te rijden en op twee teugels contact te houden. Wanneer je veel gaat schakelen en wendingen gaat rijden (waarin je hem in laat buigen en niet zoals op foto 6 gewoon rechtuit laat lopen) dan zakt hij vanzelf in je hand.

Ik denk ook dat veel problemen opgelost kunnen worden wanneer je een goede zadelmaker laat komen. Dit zadel lijkt strak op de schoft te liggen en dan gaat geen enkel paard fijn lopen.

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:52

Sta er van te kijken hoeveel reacties er al zijn geplaatst, bedankt iedereen!
Ik ga er straks wat verder op in als ik op de pc zit, moet het nu met mijn mobiel doen.
Ik heb net weer gereden en het ging vandaag heel goed, Lex danste zelfs een beetje af en toe en heb dit keer imderdaad niet op de houding gelet maar eerst op het tempo, recht gerichrheid en aanleuning en de rest kwam van zelf. Super tevreden over vandaag! Foto's volgen

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:39

Gewoon lekker meedoen! Ik ga ook starten terwijl ik nog verre van perfect rij, gewoon voor mezelf en omdat ik het leuk vind! En je krijgt verbeterpuntjes op je protecol en dus een doel om naartoe te gaan werken voor het volgende wedstrijdje :) misschien heb je geen winstpunt of prijs, maar daar moet je je dan maar over heen zetten en lol maken! :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:12

Wat leuk ... mijn paard is een jaartje ouder (K - jaargang)... en wij zijn vorig jaar fanatiek begonnen met wedstrijdjes rijden, dus toen was hij ook (bijna) 20 jaar. Eind april bij het begin van buitenseizoen begonnen. Het gaat eigenlijk super goed want begin september kon ik L1 gaan starten. Mijn paard had geen wedstrijdervaring... was ook erg sterk en zwaar op de hand... maar met wekelijks les is dat echt enorm verbeterd. Voornamelijk doordat ik er ook serieuzer mee bezig ben gegaan... :) Dit buitenseizoen gaan we lekker L1 starten en als er geen blessures komen verwacht ik dat we halverwege de zomer zelfs L2 kunnen starten :D
Gewoon gaan doen, neem les maar vooral geniet ervan. (en dat kan prima als je wedstrijdjes rijdt) Doe het voor jezelf en om er zelf van te leren.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:54

Leuk paard! Leuke combinatie. De lol straalt ervan af. Hou dat zo. Ik ben het eens met wat een aantal andere bokkers melden. Wedstrijden brengen spanning met zich mee. Ik heb zelf een paard van 23 jaar. Op zijn 20e zijn we nog weer gestart met wedstrijden rijden. In het begin veel lol en plezier, maar je gaat toch de lat onbewust hoger leggen. Wij deden dressuur. We "moesten" thuis harder trainen om goed voor de dag te komen. Voor zowel mij als mijn paard ging de lol eraf. We zijn gestopt met wedstrijden rijden en maken nu vooral veel lol. Ik wil hem nog jaren bij me houden. Wedstrijden rijden is echt heel erg leuk, maar zorg wel dat het leuk blijft voor jullie beide.

Heel veel plezier nog met deze reus!

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 19:31

Hee allemaal!

Ik vind dat jullie allemaal superleuke reacties geven, en daar ben ik heel blij mee.
Over het stralen op de 'recreatie'foto's hebben jullie inderdaad gelijk, ik wil mezelf met het onderstaande natuurlijk niet verdedigen, van het gespannen hebben jullie inderdaad gelijk in.
De foto's zien er inderdaad wat gespannen uit, dit komt omdat de 'verse' foto's niet op de computer staan.
Ik heb gister even een filmpje gemaakt op de rijvereniging van de draf, zo kunnen jullie het wat beter zien.
Zoals ik had verteld had hij gister erg last van zijn pieken en dalen haha gek paardje, eerst sprong die steeds weg langs de kant en opeens was de knop om en ontspande hij, liet het bit los en liep heerlijk. ergens middenwege het filmpje wat grof in de handen vind ik, komt omdat die dan sterk wordt maar je dat alleen kan voelen, ziet er misschien wat stom uit:

http://www.youtube.com/watch?v=MUwb03KsQXc

ps: ik heb les met lex, op de rijvereniging en in de les loopt hij altijd het eerste kwartier te kloten en is hij heel sterk, maar daarna geeft hij het op en wil hij voor me werken, en dan loopt hij ook heerlijk. Ik heb een keer les gehad van een inval- rijinstructeur en Lex pakte heel erg het bit vast, toen deed hij iets met zijn vinger in zn mond en liep die echt geweldig. Hij maakt zich sterk omdat hij een erg gespierde onderhals heeft en zijn bit vast pakt, maar eenmaal hij dat niet meer doet loopt hij heel fijn weten jullie hier een oefening voor? Ik rijd al kleine volte's met heel veel stelling naar binnen maar mijn buitenteugel er wel heel goed bij (wil deze nog wel eens slap laten hangen) en dit werkt ook heel goed :)

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 19:34

Illusion1990 schreef:
Leuk paard! Leuke combinatie. De lol straalt ervan af. Hou dat zo. Ik ben het eens met wat een aantal andere bokkers melden. Wedstrijden brengen spanning met zich mee. Ik heb zelf een paard van 23 jaar. Op zijn 20e zijn we nog weer gestart met wedstrijden rijden. In het begin veel lol en plezier, maar je gaat toch de lat onbewust hoger leggen. Wij deden dressuur. We "moesten" thuis harder trainen om goed voor de dag te komen. Voor zowel mij als mijn paard ging de lol eraf. We zijn gestopt met wedstrijden rijden en maken nu vooral veel lol. Ik wil hem nog jaren bij me houden. Wedstrijden rijden is echt heel erg leuk, maar zorg wel dat het leuk blijft voor jullie beide.

Heel veel plezier nog met deze reus!

Dankjewel! Vind dit paard inderdaad geweldig en dat is er dan ook wel van af te zien ookal hebben we af ent oe wel eens onze meningsverschillen. een echte ones in a lifetime horse zoals we dat dan noemen! En over de lat hoger leggen heb je inderdaad gelijk, ik ben ook iemand die soms teveel van mezelf, en dus ook van mijn paard 'eist' maar dan besef ik ook dat ik dat niet kan doen. Als ik wedstrijden ga rijden is het vooral voor de ervaring en de dingen die mijn paard me kan leren. met de kritiekpunten kan ik dan weer steeds verder opbouwen en hoop dan op die manier verder te komen met hem. Dankjewel, dat gaat zeker lukken! een reus, maar wel een met een heel klein hartje! :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:39

patricia2403 schreef:
Als ik wedstrijden ga rijden is het vooral voor de ervaring en de dingen die mijn paard me kan leren. met de kritiekpunten kan ik dan weer steeds verder opbouwen en hoop dan op die manier verder te komen met hem. Dankjewel, dat gaat zeker lukken! een reus, maar wel een met een heel klein hartje! :)

Mooi! Dit was ook de reden dat ik weer wedstrijden ging rijden. Jaaaaaaaaaaaaren niet gedaan en dan met mijn enorm brave Illusion was dat heerlijk. Hij vond het ruim een jaar heel erg leuk. Ik ook... Veel geleerd van hem. Nu zijn we met sportief pensioen :j . En dat betekent lekker aan het werk met zijn tweetjes en onderlinge wedstrijdjes rijden. Ongeveer 3 per jaar. En dan winnen we zowaar nog wel eens een prijsje. Geniet lekker met zijn tweetjes!

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 19:44

Illusion1990 schreef:
Mooi! Dit was ook de reden dat ik weer wedstrijden ging rijden. Jaaaaaaaaaaaaren niet gedaan en dan met mijn enorm brave Illusion was dat heerlijk. Hij vond het ruim een jaar heel erg leuk. Ik ook... Veel geleerd van hem. Nu zijn we met sportief pensioen :j . En dat betekent lekker aan het werk met zijn tweetjes en onderlinge wedstrijdjes rijden. Ongeveer 3 per jaar. En dan winnen we zowaar nog wel eens een prijsje. Geniet lekker met zijn tweetjes!

Ja ik wil inderdaad ook graag dat hij het leuk vindt, want als hij er geen plezier in heeft is het alleen maar spanning en doet hij het eigelijk voor mij terwijl ik het samen wil doen :) maar ik twijfel er niet over dat hij het leuk vind, maar ik moet gewoon goed blijven oefenen. hij verveelt zich snel als je niets van hem vraagt, maar zodra je lekker aan het trainen bent en hem correct rijd merk je snel dat hij alles voor je doet maar zodra je hem onterecht behandeld, doet hij ook niks meer voor jou. een paard met een karakter, en dat maakt hem zo mooi.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:08

Als ik naar het filmpje kijk denk ik steeds hup rij een door.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:12

Ik ook, zijn tempo ligt wel heel erg laag :j denk dat het heel veel zou schelen ook in zijn constante aanleuning, als je hem actief aan het lopen krijgt.