Wat te doen met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merell123

Wat te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:04

Ik vraag me af of er meer Bokkers in mijn situatie zitten ;P

Ik heb een paard die veel beweging nodig heeft, omdat ze der energie kwijt moet en omdat ze IR is en beweging dus noodzakelijk is..

Even een situatie-schets:
- ze staan 24/7 op een paddock met allemaal andere merries en onbeperkt eten, dus niet op stal.
- de bak en longeerbakje en paddock zijn bevroren (ze kan dus zelf ook niet super veel bewegen in de paddock) en heel hobbelig.. (Pensionstal)
- ze heeft geen ijzers nu en dat kan ook even niet aangezien ik even moet besparen want ben momenteel werkloos en wil alles wel kunnen betalen als er bv plots iets nodig is voor haar
- elke dag naar buiten is dus ook geen optie..
- in de wei ook geen optie, klei grond en dus heel hobbelig en nu bevroren..
- ik heb geen trailer dus ergens ander heen kan ook niet

Ik weet het echt even niet meer? Wie helpt mij! Ik zat te denken aan misschien vrijheidsdressuur, maar welke oefeningen zou ik dan het beste kunnen doen om toch een beetje te 'trainen'.

Blue_Eyes

Re: Wat te doen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:06

Heb je buiten geen bermen? Zo doe ik het op moment, ik stap zoveel mogelijk in de bermen. En van af en toe een stukje over de weg slijten niet meteen de hoeven er helemaal af hoor ;)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:12

de bermen zijn met sneeuw ook hartstikke glad en gevaarlijk omdat je dan niet kan zien wat er onder de sneeuw ligt.
ik doe op het moment gewoon op de dagen dat het bagger is haar lekker buiten laten staan.
je kunt gewoon niet veel als je geen binnenbak ter beschikking hebt.
vrijheids dressuur kan wel maar als je paard dan alsnog niet genoeg beweging krijgt. wordt je paard ook te druk voor vrijheids dressuur , ( tenminste dat is wat ik nu de laatste 2 weken merk)

ik ben bang dat je gewoon af moet wachten tot het weer ,weer wat beter is :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:14

Als je paard netjes (natuurlijk) bekapt is, en je bouwt de training op straat op, kun je gewoon dagelijks de weg op. Anders eenmalige investering, hoefschoenen?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:17

hoefschoenen slijten ook af natuurlijk :)

ik weet niet of ts haar paard goed verkeers mak is , maar anders lijkt me dat ook inderdaad de beste oplossing. de mijne is dat bijv nog niet helemaal en is ook nog eens energiek , dus dat is niet echt handig als je dan met deze kou (frisheid van het paard ) naar buiten wil terwijl het ook nog eens glad is.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:24

Heb persoonlijk nooit hoefschoenen bij een paard nodig gehad, maar die dingen zijn er speciaal op gemaakt toch? Gaan wel even mee lijkt me?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:26

ze gaan als het goed is inderdaad wel langer mee als ijzers , maar net als onze eigen schoenen gaan ze ook een keer op natuurlijk, :)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 23:31

Hoefschoenen is niet echt een optie.. Ze is vorig jaar hoefbevangen geweest dus haar hoeven hebben geen mooie vorm nog helaas.. Heb het wel geprobeerd, want ik heb ze hier wel.. Haha. En bermen hebben we niet echt! Ze is wel goed verkeersmak dus dan hou ik het denk ik maar op de 1/2 keer rustig over de weg tot het weer lekker weer wordt!:p

Paardje is een IJslander dus helemaaaal in der element met dit weer, ze geniet echt zichtbaar, wel jammer dat ik niks kan met al die heerlijke energie haha! Ga voor volgend jaar maar een sneeuwbeslag potje maken ofzo =D

Thanks voor jullie reacties! En een binnenbak, had ik die maar! Haha

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:32

ik dacht: hoefschoenen, misschien een idee voor mij.

Maar die zijn echt duuuur ;(

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:36

Bij een goed bekapte hoef, en rustig opbouwen, kun je uiteindelijk wel gewoon dagelijks ritjes op straat maken.
De straal geeft aan hoe snel de hoef moet groeien, bij veel druk groeit het hoorn harder, bij weinig druk groeit de hoef trager.
Dus bij traditioneel bekappen gaat dit niet zo op, en ik weet niet in hoeverre de bevangenheid in het verleden dit bemoeilijkt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:48

Aprils_joke, hier ligt geen sneeuw in de bermen en daar had ik in mijn antwoord dus ook geen oplossing voor bedoeld. Het ging mij meer om de vrieskou. De bermen zijn hier nog prima begaanbaar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:49

Ts, balen he... Heb je een winterproof paard, kan je nog niks (werkt ook zo met mijn fjord :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:52

Ik woon in [***] en mn paardjes staan in de beemster. Mocht je overwegen hoefschoenen aan te schaffen (op mp heb je al een paar weinig gebruikt rond de 80 euro) ik heb voor mijn pony 2 paar dus als je wil mag je ze passen :) Ik doe er al een aardig tijdje mee en ze zijn nog lang niet versleten! (cavallo)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:09

Hoefschoenen zijn in verhouding tot ijzers ècht niet zo duur hoor. Een paar nieuwe Cavallo hoefschoenen heb je voor € 142. Je rijdt er ongeveer 1000 km mee, dat redt je met een ijzer nooit. Bovendien hoef je ze niet altijd te gebruiken en kun je juist de hoef trainen om sterker te worden op die manier.
Ik begrijp van de TS dat de hoeven nog niet optimaal zijn, wellicht later..
Zie onderschrift voor de passervice, voor de geïnteresseerden.

Met betrekking tot de beweging, ik denk dat je paard al geluk heeft dat ie 24/7 in een paddock loopt in contact met anderen, welk paard kan dat nu 'zeggen'. Nog even dan is het voorbij en dan kun je weer lekker trainen. Tot die tijd, wandelen of idd basis in vrijheidsdressuur, maar dat is best breed..

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:04

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:34

ik heb nog een leuke site voor vrijheidsdressuur...
Kijk op google en type dan Nalanta in..

Suc6

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:38

vrijheidsdressuur is ook leuk om te doen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:41

Heb je zijn voer er al op af gestemd?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:49

Locanda schreef:
Bij een goed bekapte hoef, en rustig opbouwen, kun je uiteindelijk wel gewoon dagelijks ritjes op straat maken.
De straal geeft aan hoe snel de hoef moet groeien, bij veel druk groeit het hoorn harder, bij weinig druk groeit de hoef trager.
Dus bij traditioneel bekappen gaat dit niet zo op, en ik weet niet in hoeverre de bevangenheid in het verleden dit bemoeilijkt.

Dit vind ik wel een hele domme opmerking. Een goede traditionele hoefsmid kijkt naar de hoeven en bekapt ze ook goed.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 12:53

Thanks voor jullie reacties! Ik ga straks even alles uitgebreid doorlezen en sites bekijken, zit nu namelijk op m'n mobiel. Het is hier flink aan het dooien dus denk dat het niet lang meer duurt voor we aan de slag kunnen :D.

Het is een IJslander en dan ook nog met ir dus ze wordt het hele jaar door vrij sober gehouden :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:30

FriesWytske schreef:
Locanda schreef:

Dit vind ik wel een hele domme opmerking. Een goede traditionele hoefsmid kijkt naar de hoeven en bekapt ze ook goed.

Waarom reageer je zo haatdragend?!
Dat beweer ik toch ook niet? Het gaat er om dat een traditionele hoefsmid de straal verder bij snijdt, waardoor dit mechanisme wat ik beschrijf dan niet werkt. Als je geen kennis hebt van het genoemde, ga er dan niet op deze manier op in.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:14

ook een traditionele hoefsmid kan zijn werk prima doen, en de hoeven zijn daar zeker goed mee.
het al of niet bijsnijden van de straal, maakt hier echt geen verschil, hier zijn er velen die denken dat een natuurlijk bekapper het beter doet, ik ga hier zeker niet met mee, een traditionele smid heeft een grondige opleiding achter de rug, en is dus ook echt een vakman.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:48

Ik zeg niks over het een beter dan het ander, enkel geschikter bij dit probleem. :)
Maar goed, dit wordt een welles/nietes-verhaal, ieder zijn mening. Laten we weer on-topic gaan. ;)